"Köra av sig på bana..."

sandstream skrev:
Skraj för att ligga först? :hihi
Japp, som fan, jag pallar inte skymda kurvor samt att jag kan alla vägar sämre än alla andra verkar de som...

Och angående läs om, läs rätt så har flera skrivit att dom inte inte velat åka landsväg efter banåka. Syftade inte på dig.

HanneZ skrev:
Bankörningen fick mig enbart att köra ännu fortare på landsväg.

Ojoj, känns som om svär i kyrkan! Trodde att det var bestämt att bankörning alltid är bra och att alla som kört bana slutat busåka. :hihi

Ojoj, nu bröt jag mot den andra gyllene regeln, att jag haft en åsikt om något jag själv inte gjort. :rolleyes:

För mig räckte det med en avrostningskurs för att inse att jag kan köra mycket fortare på landsväg...

Har landställe vid Enhörna Södertälje nära vägen, där är det gängen med krompråmar som stör mest genom sitt buller. De flesta grannar klagar på just bullret.

Goodstuff skrev:
Ju mer jag körde på bana desto obehagligare tyckte jag gatkörning blev för jag blev varse om alla saker om man riskerar att demolera sig mot när man kör på gata. Det gjorde att intresset för att köra fort på gata försvann och jag slutade med det.

Håller med. Är på väg dit också.

WASP skrev:
Hamnade där jag med, gathoj såld...

Jaaa.. Funderingarna på mer och mer bankonverterat tar överhanden hos mig..

Man har kommit närmare, men det finns fortfarande lysen och lampor på hojen. Kanske blir det bantning i vinter.

HanneZ skrev:
Vad jag ville säga med den här tråden va att jag tycker inte det finns något som heter "köra av sig på bana". Man vill fan bara köra ännu fortare på allmän väg efter banåka...

Precis så var det för mig också, man ville ligga på gränsen på gata också... vilket kändes ganska farligt när de stora stygga tallarna susar förbi i 180 på 70 väg. Så jag sålde missilen och köpte motard istället, har inte ångrat det en sekund!

Mc Carlsson skrev:
Skulle gärna kört på bana i år också, men bytte FB och de tillät inte det. Men bara för mig tydligen för andra här inne med samma bolag FÅR köra :va

Är väl inget FB som förbjuder ngn att köra bana, det är väl bara försäkringen som inte gäller.... eller :va ?

Jag kör lugnare på vägen efter banåkat. Känns som att allmän väg inte är säker nog att söka några större "kickar" på så då söker jag inte i ngn större utsträckning heller.

Kan dock inte påstå att jag kört av mig, snarare så att mina krav på säkerhet har ökat.

flugan skrev:
Jag kör lugnare på vägen efter banåkat. Känns som att allmän väg inte är säker nog att söka några större "kickar" på så då söker jag inte i ngn större utsträckning heller.

Kan dock inte påstå att jag kört av mig, snarare så att mina krav på säkerhet har ökat.
Jepp man inser att det är mycket farligare att krana fullt på favoritvägen, mötande bilar på fel sida, traktorer, penionärer som stannar i kurvor för att plocka blommor, grus, älgar, träd, stenar & annat som gör gatåkande extra spännande.

Banåkning gör att du utvecklas som förare och flyttar dina egna gränser framåt på ett relativt säkert sätt, detta innebär iof att du så småningom kommer att göra en banvurpa, den dagen det händer så är du glad om det är en rejshoj med KK som du klotar med.

Att mula en ny fin gatcykel på bana kan bli en ekonomisk katastrof.

Många fina nya gatcyklar går tyvärr den vägen, vissa tar försäkringsbolaget en del av kostnaderna för men andra får inte en krona.

Bäst är att skaffa en billig rejshoj och köra oreggat/oförsäkrat med.

Personligen har jag inte samma behov av att "BRASSA I HELVETE" på gatan längre när man testat det på bana, det är så otroligt mycket roligare och säkrare, så man väntar ivrigt på nästan banträff istället.

Det blir också allmänt mindre gatkörning, det är helt enkelt inte lika kul o köra på gatan längre.

/N

Jo motard har slått mig, vad jag upplever mest positivt med det är körställningen då jag tycker det är betydligt enklare att motstyra och lägga ner då man sitter upprätt med bredare styre, rätt av så behövs det mindre aktivitet för att svänga. Sen är försäkringen bra mycket billigare också.

Nackdelar med motarden är att jag inte kan köra lika fort, att köra 200+ på ganska raka vägar kan va ganska kul, dessutom tar man sig fort fram. Sen vill jag gärna iväg på äventyr typ kusten, europa m.m. på hojen och då känns en motard ganska avlägsen. Sen tycker jag att sporthojar är snygga o balla :)

Jag har inte råd att rejsa och har heller inte råd med att åka på många gatkörningar för allmänheten. Samtidigt vill jag inte att gatåka ska bli tråkigt...

Jo, det skulle sitta fint med en motard att nöjesåka på till vardags. Sedan en ren banhoj för "fest".
De vägar jag uppskattar mest är oftast mycket motardvänliga (smala, kurviga, kuperade och tjälskottsskadade 70-vägar).

HanneZ skrev:
Nackdelar med motarden är att jag inte kan köra lika fort, att köra 200+ på ganska raka vägar kan va ganska kul, dessutom tar man sig fort fram. Sen vill jag gärna iväg på äventyr typ kusten, europa m.m. på hojen och då känns en motard ganska avlägsen. Sen tycker jag att sporthojar är snygga o balla :)

Jag har inte råd att rejsa och har heller inte råd med att åka på många gatkörningar för allmänheten. Samtidigt vill jag inte att gatåka ska bli tråkigt...

Ta inte illa upp, men det verkar som du värdesätter hojjen mer framför ditt liv och andras. Jag har nog haft samma uppfattning som du för ett antal år sedan men efterhand uppskattat körningen mer än en häftig hoj som kostar.
Undrar vad du har för uppfattning om några år när du har råd och skaffat mer erfarenhet/rutin.

/

Jo absolut. När jag tog mc-kort hade jag ingen aning om vad jag gav mig in på. Min första sporthoj köpte jag endast då jag tyckte att den va snygg(GSXR -92 :D). Att "köra" hoj blev jag först intresserad av efter jag kört tillsammans med andra som körde lite snabbare. Jag skäms inte för att jag mår så jävla bra när jag glider ner till stan på hojen en fredag eftermiddag i solen.

Jag kan tillägga att jag kör pinsamt långsamt, men ändå känns det livsfarligt imellanåt. Jag försöker tänka på andra när jag kör, vill verkligen inte skada någon. Hur som helst så andas jag MC mest hela dagarna, att "lägga ner" för att sedan ta upp när jag har mer pengar är inte tänkbart...

flugan skrev:
Är väl inget FB som förbjuder ngn att köra bana, det är väl bara försäkringen som inte gäller.... eller :va ?

Den info jag har fått från Bilsport & Mc samt Folksam.
Att Trafik och vagnskade försäkringen gäller om
-Ingen tidtagning ,träning inför tävling
-Alla i gruppen kör på reg gathojar och har giltig trafikförsäkring på bana dvs
ej TH eller IF.

Därför har vissa bandags arr: selekterat TH och IF försäkrade hojar till licens gruppen för att göra det möjligt att banåka med samma försäkrings förutsättningar som på gata.

De arr: som inte grupperat enl ovan är trafik försäkringen ogiltig för banåkning.

Så tolkade jag det :tummenupp

Last edited:
När jag började köra bana gick det fortare på lansvägen. Man tyckte man var kungen på hojen.

Lite mer bankörning och ett par mindre vurpor (på bana) insåg man att det är små marginaler, men underbart roligt.

Jag klarar dock inte att köra långsamt med sporthoj på landsväg och jag vägrar åka bil om det går att åka hoj.

Lösningen var att skaffa en till hoj, en -91 FJ1200, strypt med use´l markfrigång. Den är nästan lika rolig i 100-150 på favoritvägen som sporthojen är i 150 - 200. 50 km/h är mycket om det händer något dessutom är FJ otroligt bekväm.

Idag går det klart långsammare på landsväg och man får inte många tokryck att vrålgasa då hojen toppar under 200 samtidigt som man antagligen är en klart bättre förare efter all tid man laggt ner på bana.

Sporthoj är klart roligast på bana däremot är inte landsvägsåkning att förakta.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman