"Köra av sig på bana..."

HanneZ skrev:
Haha, jag skyller på samhället, eller mina gener kanske......


Du får skylla på oss i "gänget" :gnissla

Hänga på oss :tuttar (jag. C.A.T, Vektra) när vi är ute och övningskör så går det (förhoppningsvis) i lagligt tempo. :hihi Eller så får vi helt enkelt be stellan ta ut mindre slingriga vägar :tomten
 

Bifogat

  • 23 april -05.jpg
    23 april -05.jpg
    111.9 KB · Visningar: 75
  • Mc tur 16 april -05.jpg
    Mc tur 16 april -05.jpg
    112.7 KB · Visningar: 71
  • Mc tur 2 april -05.jpg
    Mc tur 2 april -05.jpg
    106.1 KB · Visningar: 101
Last edited:
Jag förstår inte hur man kan se tjusingnen med att köra fort på gata, helt plötsligt kan det dyka upp båda bilar och djur på mitt i en kurva och inte glömma bort allt grus, dessutom väldigt hårda träd vid sidan av vägen.

Ne, tacka vet jag bana där man helt enkelt bara kan njuta och köra, slippa tänka på alla faror runt omkring.
 
Efter 5 bandagar i sträck på Gelleråsen i somras kändes det helt plötsligt lite småläskigt att ge sig ut i trafiken igen, tyckte det fanns faror överallt helt plötsligt!! Tog några dagar innan man insåg att man skulle börja glo i backspeglarna och blinka igen..
Men jag är helt övertygad om att man blir en bättre förare även på landsväg av att köra bana. man lär känna sin hoj på ett helt annat sätt.
 
Chris Ash skrev:
Det där håller jag med om till 100%. Jag körde en ny Gixxer 600 på gatan i somras och lade märke till saker jag aldrig gjorde innan jag började rejsa. Mitt säkerhetstänkande har ändrats så till den milda grad att jag knappt vågar köra hoj på gatan i nåt halvsnabbt tempo längre.

Håller med till fullo.....
Tycker att det går alldeles för fort nu när man åker nån enstaka dag på gata.
Har då åkt ca14-15 bandagar per år och fått upp ett hyffsat tempo men inte rejsat.
Allternativ till banåkat finns inte om man ska åka fort...riktigt fort.....inte för mig iallafall.
På gata räcker nått mindre än en supersporthoj....iallafall för mig.

/
 
HanneZ skrev:
Vad jag ville säga med den här tråden va att jag tycker inte det finns något som heter "köra av sig på bana". Man vill fan bara köra ännu fortare på allmän väg efter banåka...

Så här brukar det vara.

1. Man provar på bankörning för första gången och då inser man hur mycket man kan lägga ner i kurvorna, dessutom lär man sig bromsteknik och nöter in ett tempo som är betydligt högre än vad landsvägsåka tillåter.

2. När man kört bana ett par gånger så kommer man på sig själv med att knäskrapa i rondeller och pressa lite väl hårt ute i trafiken.

3. När bansuget blivit för stort så skaffar man RR licens och en rejshoj som man inte behöver vara rädd om.

4. Nu känns plötsligt gatåkandet ganska tråkigt & dessutom får man grusnoja och blir mera säkerhetsmedveten, detta eftersom man vet att på banan är det sandfållor och ambulans på plats.

5. Gathojen står hemma i garaget och samlar damm och alla pengar går till RR.

6. Man vurpar ett par gånger på bana eftersom man trodde sig vara Rossi.

7. Hojen trasig, kroppen värker & plånboken är tom, ändå sitter man där med ett fånigt flin och tänker på nästa år...
 
4. Nu känns plötsligt gatåkandet ganska tråkigt & dessutom får man grusnoja och blir mera säkerhetsmedveten, detta eftersom man vet att på banan är det sandfållor och ambulans på plats.



Jävligt sant, ägnade inte många sekunders tankeverksamhet på eventuellt grus innan jag hade kört på bana, nu är jag rädd för grus tillockmed på vespan..
 
valmers skrev:
Nej, floskeln "köra av sig på bana" är bara just en floskel.
Absolut inte för mig!

Jag tillhör kategorin som älskar att köra på bana och efter det har börjat ledsna på att köra på gata.
Visst, jag kan pressa rätt bra på landsväg också men det ger mig ingenting i jämförelse med att köra på bana.

Att få köra så hårt man vågar och kan, varv efter varv, det är att köra hoj det.
Tourande på led eller börnisar utanför donken är inte min melodi.

För att summera så stämmer "köra av sig på bana" perfekt för mig! :)

Midlanda på lördag :yoparty
 
Sedan jag tog upp banåkandet igen för några år sedan (hade glömt bort hur vanebildande det är) kör jag nog inte långsammare på vägen. Jag tycker inte heller det har blivit tråkigare på något vis, finns inte mycke i livet som går upp mot en lyckad tur. Däremot har nog vägvalet blivit åt det mindre, mer slingrande hållet. Man borde nog skaffa sig en fighter/motard till gatåkat istället...
 
Skulle gärna kört på bana i år också, men bytte FB och de tillät inte det. Men bara för mig tydligen för andra här inne med samma bolag FÅR köra :va

Tycker bankörning är toppenkul, underbart att kunna lägga ner hojen på slät fin asfalt i en hårig kurva och fila ner "pucken" lite :banana Men tycker likväl att det är lika kul och för den delen mycket mer varierande att köra riktigt fort på en kurvig/fin väg. Givetvis så riskerar man så mycket mer om man kör av, på bana så finns det ju som sagt lite :rolleyes: bättre avåkningszoner.

Kommer dock ALDRIG sluta åka på gata med hojen, alldeles för kul för det.... :tummenupp
 
HanneZ skrev:
Vad jag ville säga med den här tråden va att jag tycker inte det finns något som heter "köra av sig på bana". Man vill fan bara köra ännu fortare på allmän väg efter banåka...

Jag är av precis motsatt uppfattning.
 
HanneZ: Morgan, mats och Co har ju pratat om att starta ett ERF-team, skulle du vara intresserad :va Kanske inte är ekonomiskt möjligt nu men utan visioner och framåtanda så kan det ju bli verklighet.

För 2fast4some:s del så blev det totalt 5 bandagar i år och han tycker fortfarande det är lika skoj att köra på vanlig "gata" (nu går det i och för sig jävligt långsamt för hans del då han krypkör bakom mig :hihi )

Köra på gata blir nog inte tråkigt om man är ett stort gäng (som vi är) som är ute och kör :)

Mc-Carlsson, vad har du för försäkringsbolag. Folksam och Länsförsäkringar är de som gäller vid bankörning.
 
Last edited:
2fast4hjo skrev:
Köra på gata blir nog inte tråkigt om man är ett stort gäng (som vi är) som är ute och kör :)

Beror såklart på gänget, nu har jag aldrig åkt med er så jag vet inte hur "fort" ni kör på landsvägen. Då jag åkte med Dahlberg, Melin och de andra dårarna blev det mera hets vilket kunde slutat väldigt olyckligt. Fast det tänkte man inte på då, huvudet lämnade man hemma.

Skulle jag börja köra hoj igen blir det endast bana, grusnojjan samt andra faror har satt sina spår i psyket, inget kul att köra båge på gata längre...tyvärr :(
 
Jokela skrev:
Beror såklart på gänget, nu har jag aldrig åkt med er så jag vet inte hur "fort" ni kör på landsvägen. Då jag åkte med Dahlberg, Melin och de andra dårarna blev det mera hets vilket kunde slutat väldigt olyckligt. Fast det tänkte man inte på då, huvudet lämnade man hemma.

Skulle jag börja köra hoj igen blir det endast bana, grusnojjan samt andra faror har satt sina spår i psyket, inget kul att köra båge på gata längre...tyvärr :(

Dahlberg är inte som oss andra:jisses Det är en väldigt blandning av mc-förare, från 18-40 (alla med sporthoj). Vi väntar in alla vid korsningar och så får alla köra efter sitt huvud :7peta killar efter "rätt" huvud

Klart du ska hänga på vid nästa samåkning :tummenupp
 

Bifogat

  • samåkning 28 maj.JPG
    samåkning 28 maj.JPG
    86.6 KB · Visningar: 88
Last edited:
Chronic skrev:
4. Nu känns plötsligt gatåkandet ganska tråkigt & dessutom får man grusnoja och blir mera säkerhetsmedveten, detta eftersom man vet att på banan är det sandfållor och ambulans på plats.

Jävligt sant, ägnade inte många sekunders tankeverksamhet på eventuellt grus innan jag hade kört på bana, nu är jag rädd för grus tillockmed på vespan..

Hmm, varför får ni grusnoja efter att ha kört på bana?
Är det en massa grus på banorna så att ni nu vet vad som händer?

Grus, jord(gärna i kombination med regn) borde väl rimligtvis
vara bland det första man tänker på när man kör på en vanlig väg
med grus i kanterna? Det första torde vara tanken "bilisten kör bergis ut mitt framför mig, japp så var det"

:) :)
 
Grusnojjan och nojan för hål-i-vägen försvinner i mörker har jag märkt. Väldigt mystiskt.

Att åka själv är ganska tråkigt men att åka flera och haka på den som åker före är så jävla ball. Då slipper man oroa sig för körkortet, samt att man får varning för bilar och grus några meter innan...
 
HanneZ skrev:
Att åka själv är ganska tråkigt men att åka flera och haka på den som åker före är så jävla ball. Då slipper man oroa sig för körkortet, samt att man får varning för bilar och grus några meter innan...
Skraj för att ligga först? :hihi
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top