Kör ProSuperbike med STCC nästa år också?

Kopierat ur AB
" En nybyggd racingbana på Frihamnspiren"

på bananpiren "byggs" inget, det annlägs tillfälligt, den hyrs ut till diverse ändamål, konserter mm

bananpiren.jpg
 

Bifogat

  • gcr1.jpg
    gcr1.jpg
    74.3 KB · Visningar: 61

Jag påstår inte att RR skulle var ofarligt men varför göra det farliga ännu farligare genom att köra stadslopp vars säkerhet inte kommer i närheten av dem på våra banor?

Jag påstår inte att trafiken skulle var ofarlig men varför göra det farliga ännu farligare genom att tillåta motorcyklar vars säkerhet inte kommer i närheten av bilarnas?

...jag tillät mig modifiera ditt inlägg för att få fram min poäng ang ditt resonemang.

Edit: Den springande punkten handlar väl om acceptans för andras värderingar vad gäller deras egen säkerhet & risktagande, ...eller vad det månde vara.
 
Last edited:
...jag tillät mig modifiera ditt inlägg för att få fram min poäng ang ditt resonemang.
Helt okej :tummenupp

Förstår precis hur du menar men tycker ändå inte att det är helt relevant i den här diskussionen. Det många av oss håller på med är farligt så varför tillåta det att vara ännu farligare och tex ta bort hjälmtvånget bara för att man ska få välja?
 
..
så varför tillåta det att vara ännu farligare och tex ta bort hjälmtvånget bara för att man ska få välja?

Det har faktiskt varit ett förslag för inte så längesen i STCC att förarna skulle köra utan hjälmar för att publiken skulle kunna se vilka som körde.. Alla mc-förare vägrade dock. Var ej på tävlingen det gällde dock utan det skulle vara en annan form av pausunderhållning än vad racet är.
 
Om säkerheten är dålig, ja. Gäller all typ av sport, inte enbart RR.

Eeeh.. Du vill alltså FÖRBJUDA alla tävlingar som körs på andra banor än permanenta kortbanor? Typ NW200, UGP, Manx, IOMTT, Olivers Mount, osv.? :va

I så fall tycker jag att du är ute och cyklar lite Perra.... :rolleyes:


Tillbaka till Göteborgsracet igen, så tycker jag det är en grymt bra idé. Bilracing mitt i stan, så massor med folk kommer att kunna se det. Det ger mycket publicitet och många som inte vanligtvis åker på en motortävling kommer att "stanna till" och titta... Kanon! :tummenupp

Med tanke på strulet med säkerheten kring Sturup, så är jag helt säker på att ingen av PRO SB förarna kommer att köra på den banan dock. Det går inte att bygga en "säker" stadsbana för motorcyklar, så är det bara.
 
Eeeh.. Du vill alltså FÖRBJUDA alla tävlingar som körs på andra banor än permanenta kortbanor? Typ NW200, UGP, Manx, IOMTT, Olivers Mount, osv.? :va
I så fall tycker jag att du är ute och cyklar lite Perra.... :rolleyes:

Det går inte att bygga en "säker" stadsbana för motorcyklar, så är det bara.
Du svarar nästan själv på frågan i och med det du skriver på slutet.
Det är nästan omöjlig att göra en stadsbana eller landsvägsbana tillräckligt säker.

Jag kan njuta av att titta på IoM, NW200 mm men i grund och botten tycker jag att det är för jäkligt att folk ska behöva sätta livet till i onödan pga den bristande säkerheten. På en hoj är man ju så extremt beroende av vad man kolliderar eller inte kolliderar med vi en olycka.
 
Du svarar nästan själv på frågan i och med det du skriver på slutet.
Det är nästan omöjlig att göra en stadsbana eller landsvägsbana tillräckligt säker.

Jag kan njuta av att titta på IoM, NW200 mm men i grund och botten tycker jag att det är för jäkligt att folk ska behöva sätta livet till i onödan pga den bristande säkerheten. På en hoj är man ju så extremt beroende av vad man kolliderar eller inte kolliderar med vi en olycka.

Jag anser att det är upp till var och en och avgöra om man tycker att det är värt risken att köra. När man anmäler sig till ett lopp av typen Manx, IoMTT etc, så vet man riskerna och har då accepterat dom.
Jag tror till och med att i många av fallen så är riskerna en stor del i att man vill deltaga i loppet. Det ger en extra spänning som förhöjer njutningen när man klarar av det.
Skulle man bygga om hela ön och göra stooora fina svåkningszoner runt hela banan, så tror jag att intresset faktiskt skulle minska för IoMTT.


Det blir en stor skillnad som man skulle kasta in ett "gatlopp" i en en serie som normalt går på sk. "closed circuits" t.ex PRO Superbike i det här fallet.
Då hamnar förare helt plötsligt i en situation där man kanske inte egentligen vill ta dom större riskerna, men känner sig tvingad av sponsorer och organisationen, eller för att man inte vill riskera att missa viktiga poäng i sammandraget... Då är det helt plötsligt en annan situation...

Ser du skillnaden?
 
Last edited:
Du svarar nästan själv på frågan i och med det du skriver på slutet.
Det är nästan omöjlig att göra en stadsbana eller landsvägsbana tillräckligt säker.

Jag kan njuta av att titta på IoM, NW200 mm men i grund och botten tycker jag att det är för jäkligt att folk ska behöva sätta livet till i onödan pga den bristande säkerheten. På en hoj är man ju så extremt beroende av vad man kolliderar eller inte kolliderar med vi en olycka.


Där går våra åsikter isär, om man är helt medveten om risken och har valt den själv på ett aktivt sett, så är det inte i onödan, enligt mig.
 
Jag anser att det är upp till var och en och avgöra om man tycker att det är värt risken att köra. När man anmäler sig till ett lopp av typen Manx, IoMTT etc, så vet man riskerna och har då accepterat dom.
Jag tror till och med att i många av fallen så är riskerna en stor del i att man vill deltaga i loppet. Det ger en extra spänning som förhöjer njutningen när man klarar av det.
Skulle man bygga om hela ön och göra stooora fina svåkningszoner runt hela banan, så tror jag att intresset faktiskt skulle minska för IoMTT.


Det blir en stor skillnad som man skulle kasta in ett "gatlopp" i en en serie som normalt går på sk. "closed circuits" t.ex PRO Superbike i det här fallet.
Då hamnar förare helt plötsligt i en situation där man kanske inte egentligen vill ta dom större riskerna, men känner sig tvingad av sponsorer och organisationen, eller för att man inte vill riskera att missa viktiga poäng i sammandraget... Då är det helt plötsligt en annan situation...

Ser du skillnaden?

Här håller jag med macke rätt av..
Sandis ska man inte få åka skidor i alperna? Det dör betydligt fler där varje år än vad det gör på landsvägsbanor.. Bara i lilla Tignes i frankrike dör det varje år ~160 personer, de flesta trillar ner i glaciärsprickor på somrarna, resten är laviner och vanliga omkullåkningar i backarna. Visst är det fler som åker skidor, men riskerna är inte små där heller.
Man kan ju faktiskt bygga inomhusbackar som är betydligt säkrare än riktiga berg..
 
Jag tror till och med att i många av fallen så är riskerna en stor del i att man vill deltaga i loppet. Det ger en extra spänning som förhöjer njutningen när man klarar av det.
Det är jag helt övertygad om, det är inte vilka som helst som ställer upp i dessa lopp.
Här håller jag med macke rätt av..
Sandis ska man inte få åka skidor i alperna? Det dör betydligt fler där varje år än vad det gör på landsvägsbanor.. Bara i lilla Tignes i frankrike dör det varje år ~160 personer, de flesta trillar ner i glaciärsprickor på somrarna, resten är laviner och vanliga omkullåkningar i backarna. Visst är det fler som åker skidor, men riskerna är inte små där heller.
Man kan ju faktiskt bygga inomhusbackar som är betydligt säkrare än riktiga berg..
Men nu blir det en jämförelse som återigen inte känns särskilt relevant. I alperna försöker man göra säkra nedfarter men det kommer alltid att finnas folk som dör ändå, folk som åker utanför de markerade nedfarterna osv.

Tänk dig att vi skulle tillåta ett störtlopp utan säkerhetsanordningar, med stup på flera hundra meter, genom skogen, med publik som står direkt i backen osv. Skulle det vara okej om det kördes ett sånt lopp varje år som visades i TV och där ett par stycken dog?
 
Det är jag helt övertygad om, det är inte vilka som helst som ställer upp i dessa lopp.
Men nu blir det en jämförelse som återigen inte känns särskilt relevant. I alperna försöker man göra säkra nedfarter men det kommer alltid att finnas folk som dör ändå, folk som åker utanför de markerade nedfarterna osv.

Tänk dig att vi skulle tillåta ett störtlopp utan säkerhetsanordningar, med stup på flera hundra meter, genom skogen, med publik som står direkt i backen osv. Skulle det vara okej om det kördes ett sånt lopp varje år som visades i TV och där ett par stycken dog?

Ja, så länge det är frivilliga som ställer upp så. Det finns några lirare som brukar köra race med formelbilar på alpvägar i tyskland/frankrike också..
Eller som waldegård/eklund, kör det där backracet där i usa, med typ tusenmetersstup utan räcken..
Det är en lek med döden, det vet nog alla som ställer upp. Du leker också med döden, men du har valt en nivå som är aningen säkrare, men återigen, vem är det som ska avgöra vilken nivå som är tillåten? Vi vet din åsikt, som går hand i hand med förmyndarmentaliteten "vi vet bättre än dig, så vi bestämmer åt dig". Sen finns den andra mentaliteten att låta människor själv bestämma över sina liv.
 
Vi vet din åsikt, som går hand i hand med förmyndarmentaliteten "vi vet bättre än dig, så vi bestämmer åt dig". Sen finns den andra mentaliteten att låta människor själv bestämma över sina liv.
Men återigen så fungerar det inte att låta alla göra vad de vill i en demokrati där vi solidariskt delar på mycket av kostnaderna.
 
Men återigen så fungerar det inte att låta alla göra vad de vill i en demokrati där vi solidariskt delar på mycket av kostnaderna.

Nej, jag pratar inte om anarki, men jag pratar ändå om att tillåta människor bestämma så mycket som möjligt över sina liv utan att skada andra.
Att en familj blir drabbad av att en familjemedlem dör är självklart, men förmodligen tillät partnern att man levde som man gjorde, det vill säga det var familjens beslut att tillåta pappan köra I.o.m exempelvis. Barnen har kanske inte så mycket att säga till om, men det är ändå pappans val om han vill utsätta sina barn för den risken.

Jag anser att det är solidariskt att tillåta människor göra sina egna val, jag vet att sossar och kommunister anser att massan ska bestämma över individen.
Själv är jag aningen liberalare på den fronten utan att för den skull vara anarkist eller extremliberal.
 
Nej, jag pratar inte om anarki, men jag pratar ändå om att tillåta människor bestämma så mycket som möjligt över sina liv utan att skada andra.
Så du tycker att det vore helt okej att köra en RR-tävling utan hjälm tex? Det skadar ju ingen annan.
Jag anser att det är solidariskt att tillåta människor göra sina egna val, jag vet att sossar och kommunister anser att massan ska bestämma över individen. Själv är jag aningen liberalare på den fronten utan att för den skull vara anarkist eller extremliberal.
Då får väl jag agera väckarklocka och berätta att det inte enbart är sossar och kommunister som leder samhällen där massan bestämmer mycket över individen. Eller tycker du att Sverige har förändrats markant det senaste året ;)
 
Så du tycker att det vore helt okej att köra en RR-tävling utan hjälm tex? Det skadar ju ingen annan.
Då får väl jag agera väckarklocka och berätta att det inte enbart är sossar och kommunister som leder samhällen där massan bestämmer mycket över individen. Eller tycker du att Sverige har förändrats markant det senaste året ;)

Ja, om någon tycker att det är kul att köra utan hjälm får de göra det. Det är deras liv, och vi som står bredvid kan tycka de är hur dumma i huvudet som helst.
Förhoppningsvis inte inom svemo dock.

Sverige ändrar sig väl förhoppningsvis en aning, det har ju exempelvis börjat med att man får mer över i plånboken och sen får man välja om man vill betala den dyrare a-kassan eller inte. Men visst finns det förmyndarfasoner även på den blå sidan
 
Men återigen så fungerar det inte att låta alla göra vad de vill i en demokrati där vi solidariskt delar på mycket av kostnaderna.

...det blir bara löjligt att blanda in samhällskostnader i det här sammanhanget.
Så länge det är okej & "gratis" att t.ex. vara tjock &/el röka så är det ett promilleargument i en mc-tävlingsdiskussion.
 
Ja, om någon tycker att det är kul att köra utan hjälm får de göra det. Det är deras liv, och vi som står bredvid kan tycka de är hur dumma i huvudet som helst.
Då har vi lite olika syn på det här och vi lär inte bli överens.
...det blir bara löjligt att blanda in samhällskostnader i det här sammanhanget.
Så länge det är okej & "gratis" att t.ex. vara tjock &/el röka så är det ett promilleargument i en mc-tävlingsdiskussion.
Jag tänkte mer på det generellt. I ett samhälle där vi delar på kostnader kommer det alltid att finnas regler och lagar som styr individen.
 
Sålänge nu inte Superbike konverterar till etanoldrift lär dom nog inte bli aktuella för tävling i Göteborg då hela arrangemanget nischas som ett miljörace...
 
Sålänge nu inte Superbike konverterar till etanoldrift lär dom nog inte bli aktuella för tävling i Göteborg då hela arrangemanget nischas som ett miljörace...
Det gör en del RR-tävlingar också trots att vi alla kör på 95-102 oktanig bensin.
Sen är det inte alla team som kör etanol i STCC men det kommer nog med tiden.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top