Kör på bana hur mycket du vill – gratis!

Nyteknik skrev:
Se där! Kul sammanträffande.

Själv fick jag kännedom om denna "alte Rennstrecke" genom tre infödingar hemmahörande i Furtwangen som jag träffade när jag var ute och körde en kväll och hade utgått från Wolfach där jag bodde på en camping. Häng på, blev jag uppmanad och körde efter de tre varav två var kraftig överviktiga – vilket inte märktes på tempot.

:tummenupp
Jag har oxå kört "Alte Rennstrecke" en riktigt trevlig och kuperad väg, givetvis så landade vi på ringen sedan :tummenupp

Ringen är ingen bana som man ska satsa för hårt på, kör man fort med goda marginaler så har man garanterat jättekul.

Visst är banan farlig men betydligt säkrare än att smiska bogesund, bulten eller häckeberga

vågen skrev:
enkelriktat?

Det där verkar störtskönt ju.

GSXR1100R <---- En fråga, är det ok att hänga med om man lyckas med tidsplaneringen av semestern? :rolleyes: Tror jag tog ledigt 29-30, nu börkjar man ångra att man bara tog 2 veckor :huvet

Ja varför inte :tummenupp

Don Quixote skrev:
Ni som inte kört Nurburgring bör sluta uttala er. Man kan inte förstå utan att ha varit där. Inget ställe jag kört eller vistats på har gett ett så starkt intryck. Det känns overkligt på nått sätt. Måtte det få fortsätta.

Sen är säkerheten klart undermålig. Sätta upp softfences borde inte vara så svårt med tanke på vad det kostar att åka där...

Jag har aldrig opponerat mig mot att den är häftig, bara det att den är farlig och inte har speciellt mycket gemensamt med en riktig racerbana. Kör gärna där, jag håller mig nog väck så länge ingen erbjuder mig en bil att köra i.

Chris Ash skrev:
...inte har speciellt mycket gemensamt med en riktig racerbana.

Titta – bara titta. Man får nästan en klump i halsen.

Bifogat

• sortie adenauer forst  name q6.jpg
    sortie adenauer forst name q6.jpg
    54.3 KB · Visningar: 100
  • pflanzgarten 1 1972 name q6.jpg
    pflanzgarten 1 1972 name q6.jpg
    66.5 KB · Visningar: 128
  • pont antoniusbusche name q6.jpg
    pont antoniusbusche name q6.jpg
    54.9 KB · Visningar: 99
  • karussell 1972 name q6.jpg
    karussell 1972 name q6.jpg
    60.4 KB · Visningar: 101
Chris Ash skrev:
En gång i tiden kanske, Daihatsu Charade med skidbox, bussar,veteranbilar och annat trams är inget jag förknippar med en racerbana.

Riktiga racerbanor som Assen,Phillip Island, Salzburgring och Donington lockar betydligt mer om jag säger så.

Håller med fullständigt, allt annat är bara kompromisser!

Nyteknik skrev:
Goodstuff och Chris som varken har varit där eller på Nürburgring talar förstås i nattmössorna. Nordslingan är såklart en bana och när den koppplas ihop med GP-slingan vid endurancetävlingar blir det ett 24 km långt och sanslöst hårresande varv. Ett par kuvor tas med knäskrap i över 200 och den 3 km långa raksträckan går efter 2 km över ett krön där män skiljs från möss genom att lyssna efter avslag på gasen.

Jag har inte kört på Ringen det stämmer men jag tycker det är en helt felaktig titel på inlägget.
Om vi tar denna snutt som har varit en rejsbana så kan man nu möta Heinz med dyngspridaren runt en krök eller pensionärsparet Güntherstruber i sin husbil. Inte så rejsigt tycker jag.
Vägen är säkert helt underbart kul och trevlig att köra men det är en annan femma.
Att Nürburgring blir ett sanslöst varv och en bana när den kopplas ihop med GP-slingan är väl en sak men det är direkt livsfarligt och andra gånger så står en buss från Lenhovda pensionärsförening parkerad bakom hårnålen spillandes diesel över idealspåret.

Kalla mig feg men skilj också på bana och livsfarlig enkelriktad väg utan hastighetsbegränsning.

Goodstuff skrev:
Att Nürburgring blir ett sanslöst varv och en bana när den kopplas ihop med GP-slingan är väl en sak men det är direkt livsfarligt och andra gånger så står en buss från Lenhovda pensionärsförening parkerad bakom hårnålen spillandes diesel över idealspåret.

Man får inte stanna på banan och plocka blommor, det är överdrivet att det dräller av husbilar och bussar, kör man vardagar så slipper man dom värsta puckona, dock finns det galningar med årskort som är reptilsnabba och har dödslängtan... men dom kör man lätt ifrån med en gammelgixxer :rolleyes:

Goodstuff skrev:
Jag har inte kört på Ringen det stämmer men jag tycker det är en helt felaktig titel på inlägget.
Om vi tar denna snutt som har varit en rejsbana så kan man nu möta Heinz med dyngspridaren runt en krök eller pensionärsparet Güntherstruber i sin husbil. Inte så rejsigt tycker jag.
Vägen är säkert helt underbart kul och trevlig att köra men det är en annan femma.

Kalla mig feg men skilj också på bana och livsfarlig enkelriktad väg utan hastighetsbegränsning.

Nu var det ju inte mitt fulla allvar när jag skrev att det fanns en möjlighet att köra bana gratis. Att Ringen är öppen för allmänheten medför oerhört sällan om någonsin att en buss eller husvagn plötsligt står still bakom ett krön. De som skadas allvarligt eller dör gör oftast det när en motorcykel ska köra om eller bli omkörd av en snabb bil. Jag är den förste att skriva under på att Ringen är farlig. Men som GSXR1100R menar är det en underbar plats om man kör med lagom stora marginaler.

Edit: Schauinsland – ”Die Alte Rennstrecke" – är en gammal racebana med curbs och allt. Men det är klart som fanken att det inte är en plats dit man tar sin TZ250, monterar mjuka slicks och ger sig iväg för att sätta snabba tider. :rolleyes:

Last edited:
Vackert så. Jag vet dock att det alltid står bussar bakom de mest skymda krönen. Så ÄR det.

Nyteknik skrev:
Edit: Schauinsland – ”Die Alte Rennstrecke" – är en gammal racebana med curbs och allt. Men det är klart som fanken att det inte är en plats dit man tar sin TZ250, monterar mjuka slicks och ger sig iväg för att sätta snabba tider. :rolleyes:
Ja så är det, tom svenska banor är säkrare än ringen, men ringen är speciell med sin längd, antal kurvor och höjdskillnad :Bugar

Kör man ringen med samma tempo eller något högra än man kör sina favoritvägar så finner man nirvana :)

En jättepizza med ett par Bit på kvällen sen är man lycklig.

fyfaan va sugen man blir. Ska verkligen kolla semesterschemat och pressa in ringen. Ska till gotland, england, gyllene tiders konsert och nu ringen :rolleyes:
Tror jag skippar gotland och Per Gessles gråtband... :tungan

edit: Angående en tidigare fråga sjag ställde om enkelriktat så menade jag inte ringen.... jag menade vägsnutten som tråden handlar om :7peta
(vill ju inte verka helt bakoim flötet :huvet ) :tungan

vågen skrev:
fyfaan va sugen man blir. Ska verkligen kolla semesterschemat och pressa in ringen. Ska till gotland, england, gyllene tiders konsert och nu ringen :rolleyes:

edit: Angående en tidigare fråga sjag ställde om enkelriktat så menade jag inte ringen.... jag menade vägsnutten som tråden handlar om :7peta
Den andra snutten är dubbelriktad :brinnerup

vågen skrev:

Du gör helt rätt i att spola Gessle!

Schauinsland söder om Freiburg är allmän väg och därmed trafikerad åt båda hållen. Men den är bred som fan. Och med curbs. :tummenupp

:skrämd Dubbelriktad... jaja inte värre än våra vägar här :)
Behöver ju inte köra tokigare bara för att det finns curbs :tummenupp (men snabbare :tungan )

edit: Jag "hängde på" att köpa biljetterna till Gessle, det var innan jag hörde nån av deras nya låtar. Dom flesta nya låter illa :zpy

Nyteknik skrev:
Titta – bara titta. Man får nästan en klump i halsen.
Och tänker er sedan en hysteriskt snabb och totalt livsfarlig F1-bil från början av sjuttiotalet, rattad av Ronnie, Andretti, Brabham, Ickxx eller Lauda i sjuka farter. Jag ryser vid blotta tanken. Såg ett ombordvarv från Nordschleife från sent sjuttiotal med en F1:a för länge sedan. Den som inte kallar det racing borde börja intressera sig för innebandy eller boule.

valmers skrev:
Och tänker er sedan en hysteriskt snabb och totalt livsfarlig F1-bil från början av sjuttiotalet, rattad av Ronnie, Andretti, Brabham, Ickxx eller Lauda i sjuka farter. Jag ryser vid blotta tanken. Såg ett ombordvarv från Nordschleife från sent sjuttiotal med en F1:a för länge sedan. Den som inte kallar det racing borde börja intressera sig för innebandy eller boule.

Eller Helmut Dähne med en BMW R90S körandes snabbare än 99,99999999999% än alla med Sporthoj.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back