Kör nykter - ta ett par minuter av din tid och läs

Kan man inte få upp till åtta års fängelse om man kör ihjäl någon? Det låte rätt hårt tycker jag.

Det var ju en dumj*vel som körde ihjäl en liten bäbis och hennes farmor utanför Umeå för några år sedan. Han fick 1,5 år. :mad:

Han sa själv sedan i en intervju att han tyckte att straffet var lindrigt och att han hade förstått om han hade åkt på ett längre straff.

Ska man ta ihjäl nån är det alltså bättre att supa sig full och sen sätta sig bakom ratten än att göra det nykter, i alla fall om man "inte visar sig helt likgiltig".

Det är värre att förskingra en mille från staten eller skjuta en varg än att köra ihjäl två personer, sett till vilket straff man får.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article322629.ab

Fy fan .... jag spyr nästan, orka starta en tråd om någom som är självklart. Tror någon naiv stackare att dessa ord kommer att spara några liv?
Hör detta ens hemma på den här sajten? Är inte det här en sida för sporthojare?

å ja... ja e full nu..... å ja tänker fan inte köra bil.. eller hoj för den delen (det är för halt)

:6surkart.............. :dummer

Är det bara jag som tycker att sidan (dont drink & drive) är lika påkallad som sidan "misshandla inte dina barn" "våldta inte din granne" "sno inte motorcyklar"

DVS inte alls.

Dom som eventuellt skulle kunna tänka sig att köra på fyllan går ändå aldrig in på sidan, dom som går in på sidan skulle ändå aldrig köra på fyllan, vem fan är sidan till för?

Den är till för att man ska kunna säga att man använt xxx tusen kronor till att förebygga fyllekörningar, och sedan luta sig tillbaka och göra ingenting.
(och det är precis vad man har gjort, ingenting)

Ganska exakt det jag sa. (dvs kampanjen når inte målgruppen, utan endast redan frälsta)
Cyniskt?
Nej, jag vet vad det är för flummon som jobbar på VV...
Drömmande beteendevetare. (där ALLT går att ordna i TEORIN)
Vilka djävulska diskussioner jag haft med några av dem.
Bl.a de som är ansvariga för uppkomsten av 2-1-2 vägarna... :gnissla

Gjorde en kul grej med dem en gång...hehe. Det är väl ännu inte preskriberat så jag får ta det med de närmaste på juldagen över nån öl... ;)

:hihi Det är festligt att bli stoppad på hoj tycker jag. Poliserna brukar nästa känna sig smickrade och spänstar fram med glad min "vad kul att du stannade!"
:va

Håller med!
Oavsett hoj eller bil.
Jag brukar tacka dem! :)
För vad säger de.
Ja det här är ju en del av min skatteåterbäring brukar jag säga, å så skrattar de.

Last edited:
Kan man inte få upp till åtta års fängelse om man kör ihjäl någon? Det låte rätt hårt tycker jag.

Förövrigt kan man ju fråga sig hur avskräckande det är med hårda straff för någon som uppenbarligen redan visat stor brist på omdöme genom att sätta sig bakom ratten onykter.

Kör man ihjäl någon när man é rattfull/drogpåverkad ska man fan ha dé

Förhoppningsvis så önskar dom inte livet ur någon, men faktum är att sätter man sig onykter och kör så har man tamigfan gjort valet att riskera både sitt och andras liv, det måste du väl ändå hålla med om?
Ja, det har man gjort, medvetet eller omedvetet, men det är ju precis samma sak som de andra exemplen jag tog upp.
Andra trafikanter, trötta som hormonstinna har iaf inga droger i sig som påverkar omdömmet. Givetvis är det precis lika illa när dom orsakar en olycka, men du vet ju lika väl som vi andra att du blir en skitkass bilförare med alkohol i. Ser du inte skillnaden verkligen?

Så nej, jag är inte med på att det är samma sak.
Alltså, nej, det är givetvis inte OK att köra rattfull, men jag tycker att debatten i Sverige är lite konstig, och det kan vi nog tacka Vägverkets indoktrineringskampanjer från barnsben för, eftersom det ofta anses att rattfulla borde brinna i helvetet, medans en trött förare snarare är en snutteplutte som gjorde ett misstag. Och självklart beror allting på hur trött/berusad/dampig man är, men jag skulle önska att debatten kunde nyanseras något.

Och nej, jag tycker fortfarande inte att det finns någon viktig principiell skillnad mellan en alkoholpåverkad förare och en trött, om vi antar att båda i detta exempel är precis lika påverkade av sitt tillstånd.

/perris

Ja, det har man gjort, medvetet eller omedvetet, men det är ju precis samma sak som de andra exemplen jag tog upp.

Alltså, nej, det är givetvis inte OK att köra rattfull, men jag tycker att debatten i Sverige är lite konstig, och det kan vi nog tacka Vägverkets indoktrineringskampanjer från barnsben för, eftersom det ofta anses att rattfulla borde brinna i helvetet, medans en trött förare snarare är en snutteplutte som gjorde ett misstag. Och självklart beror allting på hur trött/berusad/dampig man är, men jag skulle önska att debatten kunde nyanseras något.

Och nej, jag tycker fortfarande inte att det finns någon viktig principiell skillnad mellan en alkoholpåverkad förare och en trött, om vi antar att båda i detta exempel är precis lika påverkade av sitt tillstånd.

/perris

Vem är det som anser att en trött förare är en snutteplutte som gjorde ett misstag? Jag gör det inte iaf. Skillnaden kanske inte finns mellan trött/onykter i körskicklighet, men inse att alkoholen dödar 2 pers i veckan vilket trötthet med största sannolikhet i inte gör.

Exakt vad är det du vill ska nyanseras i alkohol och bilkörning? Är det inte så enkelt att det inte hör ihop alls?

Värdelös skitkampanj som vanligt av VV.
Varför är det en skitkampanj och hur skulle man göra den istället?

Fy fan .... jag spyr nästan, orka starta en tråd om någom som är självklart. Tror någon naiv stackare att dessa ord kommer att spara några liv?
Hör detta ens hemma på den här sajten? Är inte det här en sida för sporthojare?
å ja... ja e full nu..... å ja tänker fan inte köra bil.. eller hoj för den delen (det är för halt)
:6surkart.............. :dummer

Jag orkar. Trafiksäkerhet är nog så viktigt.
Tanken är ju att folk ska tänka till lite och för alla är det inte självklart.
En del kör onyktra var och varannan dag. En del tror inte att lite alkohol gör någon skillnad. En del faller för grupptryck.

Jo det här är en sida för sporthojsfolk. Du menar att vi inte berörs utav trafiksäkerhet?

Last edited:
Vem är det som anser att en trött förare är en snutteplutte som gjorde ett misstag? Jag gör det inte iaf. Skillnaden kanske inte finns mellan trött/onykter i körskicklighet, men inse att alkoholen dödar 2 pers i veckan vilket trötthet med största sannolikhet i inte gör.

Exakt vad är det du vill ska nyanseras i alkohol och bilkörning? Är det inte så enkelt att det inte hör ihop alls?

Personligen tycker jag det finns många frågor som relaterar till bilkörning och alkohol som inte tas upp överhuvudtaget... ex.

Varför har vi i Sverige en gräns för rattfylla vid 0,2 promille medan det i en hel del andra länder fungerar bra med en högre gräns? Är det p.g.a. att vi skulle vara sämre förare i Sverige än i andra länder?

Du skriver att alkoholen dödar 2 pers i veckan. Har inte koll på statistiken själv men rent logiskt så behöver ju inte alkoholen vara den uteslutande faktorn i alla dessa fall, eller är den alltid det? Kan det inte ibland ha med t.ex. trötthet att göra?

Hur många liv kommer den här kampanjen spara jämfört med om pengarna lagts på nykterhetskontroller på vägarna?

Jag propagerar inte för att man ska köra när man druckit. Däremot känns det lite trist när debatten blir fullständigt dogmatisk. Nyans i debatten tack:)

"Att ta livet av någon. Vad är det du inte förstår? Du tycker alltså att det är likvärdigt om man planerar ett mord på någon in i minsta detalj och skjuter skallen av vederbörande och om man när man är onykter råka över någon så att denne dör? "

Vad är skillnaden för han/hon som dör?????

Tror du familjen tänker att: "Ja men det var ju inte meningen, det gör inget att lilla Lisa, 5 år, blir av med sin pappa"

Nä, hårdare straff. Visst, de kanske inte blir friska, men så länge de sitter inne kan de inte köra fulla och riskera folks liv.

Last edited:
"Att ta livet av någon. Vad är det du inte förstår? Du tycker alltså att det är likvärdigt om man planerar ett mord på någon in i minsta detalj och skjuter skallen av vederbörande och om man när man är onykter råka över någon så att denne dör? "

Vad är skillnaden för han/hon som dör?????

Tror du familjen tänker att: "Ja men det var ju inte meningen, det gör inget att lilla Lisa, 5 år, blir av med sin pappa"

Nä, hårdare straff. Visst, de kanske inte blir friska, men så länge de sitter inne kan de inte köra fulla och riskera folks liv.

Tycker du att dråp och mord ska likställas också? Utfallet är ju detsamma. Jag skulle i alla fall bli mer förbannad om det fanns ett uppsåt (dolus), att någon i detalj planerade och dödade en närstående än om det skedde genom oaktsamhet/vårdslöshet (culpa).

Ta ett annat exempel... Tänk dig att en cyklist blir dödad på bogesundsvägen! I första fallet kör en bil förbi, mannen i passagerarsätet drar fram en uzi och skjuter ner cyklisten. Fall 2: en motorcyklist kör en skoj runda på bogan och allt går frid och fröjd tills han lägger ner hojen i en högerkurva och lowsidar p.g.a. rullgrus. Oturligt nog så kommer cyklisten i motsatt riktning och får 200kg båge flygande rätt i huvudet:näsblod

Utfallet blir iochförsig detsamma, men jag tycker i alla fall inte att det ska vara samma straff i bägge fallen.

Tycker du att dråp och mord ska likställas också? Utfallet är ju detsamma. Jag skulle i alla fall bli mer förbannad om det fanns ett uppsåt (dolus), att någon i detalj planerade och dödade en närstående än om det skedde genom oaktsamhet/vårdslöshet (culpa).

Ta ett annat exempel... Tänk dig att en cyklist blir dödad på bogesundsvägen! I första fallet kör en bil förbi, mannen i passagerarsätet drar fram en uzi och skjuter ner cyklisten. Fall 2: en motorcyklist kör en skoj runda på bogan och allt går frid och fröjd tills han lägger ner hojen i en högerkurva och lowsidar p.g.a. rullgrus. Oturligt nog så kommer cyklisten i motsatt riktning och får 200kg båge flygande rätt i huvudet:näsblod

Utfallet blir iochförsig detsamma, men jag tycker i alla fall inte att det ska vara samma straff i bägge fallen.

Självklart inte samma straff i ditt exempel.

Men om killen på hojen hade druckit 5 starköl innan han gav sig ut och körde, borde han kanske åka på 10 år (killen med uzin borde givetvis få livstid, och då menar jag verkligen livstid).

Hur många gånger ska man få köra ihjäl folk och skylla på att jag var så full, det ska inte hända igen....

hade du blivit glad om ditt barn blev överkörd av en alkoholpåverkad eller? :va :huvet
trafik och alkohol hör inte ihop NÅGONSTANS! och jag sa inget om "nackskott" btw. tänk efter lite

Jag har inget barn men vi om förutsatte att det inte var en dryg liten snorjävel som bara kostade en massa pengar och äcklade sig mest, så hade jag nog inte blivit glad, nej. MEN, om det är någon som ska tänka efter lite så är det knappast jag. Tror du att jag tycker att trafik och alkohol hör ihop? Har du läst någonstans att jag har skrivit det? Har du över huvud taget läst någonting alls?

Mer "svart eller vitt" än vad ditt inlägg var blir det fan ta mig inte.

nACkSKåTT.

För över resurser från hastighetsövervakningen till kontroll av alkohol/drog-nykterheten. Jag skulle lätt stå ut med att bli stoppad en gång i veckan eftersom jag vet att bortplockandet av fyllerister på vägarna skulle ha mkt större effekt för att sänka olyckstalen än hastighetsövervakningen, som f ö huvudsakligen är en inkomstkälla för staten. Det är den mesta "nyttan" den gör.

AMEN :Bugar :fakta .. Något av det vettigaste som sagts på länge, couldn´t agree more!!

elwe for president!!

Självklart inte samma straff i ditt exempel.

Men om killen på hojen hade druckit 5 starköl innan han gav sig ut och körde, borde han kanske åka på 10 år (killen med uzin borde givetvis få livstid, och då menar jag verkligen livstid).

Hur många gånger ska man få köra ihjäl folk och skylla på att jag var så full, det ska inte hända igen....

Skrev lite otydligt tidigare. Vid dråp är inte bara oaktsamhet inblandat utan även uppsåt (anses som en lindrigare form av mord för att förenkla det hela). Vid dråp är straffskalan mellan 6-10 år d.v.s. max 10 år.
När någon dör i samband med en rattfylla ses det precis som sig bör som vållande till annans död och inte som dråp. Man kan ju knappast se det som att det fanns ett uppsåt att döda någon, däremot grov oaktsamhet. Om brottet "vållande till annans död" anses som grovt är straffskalan 6 månader - 6 år. Praxis för vållande till annans död vid rattfylla ligger väl vid ca 1,5 år har jag för mig.

10 år är således långt ifrån verkligheten och det är väl lite det som jag antar att du är kritisk mot. Problemet är väl att med dagens straffskala så vore det helt orimligt att höja straffet för nämnda brott till 10 år för att inte tala om praxis. Då skulle minimi- och maxstraffen behöva höjas betydligt överhuvudtaget för mord, dråp vållande till annans död etc. men det är en helt annan diskussion.:)

Jag har inget barn men vi om förutsatte att det inte var en dryg liten snorjävel som bara kostade en massa pengar och äcklade sig mest, så hade jag nog inte blivit glad, nej. MEN, om det är någon som ska tänka efter lite så är det knappast jag. Tror du att jag tycker att trafik och alkohol hör ihop? Har du läst någonstans att jag har skrivit det? Har du över huvud taget läst någonting alls?

Mer "svart eller vitt" än vad ditt inlägg var blir det fan ta mig inte.

nACkSKåTT.

Och jag skrev att de skulle ha nackskott eller? märks att du vet vad du själv talar om. jag syftade på att kör man alkoholpåverkad och tar livet av någon annan så skulle dé inte gjort mig något om mina skattepengar gick till bidrag för att straffa honom/henne.

VÄRT ATT SE!!!
http://www.slide.com/r/nkGW0mne5T9tlO9NFKwLNQgWbwU21FMX

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...