Kör nykter - ta ett par minuter av din tid och läs

En fd polis som, skakande på sitt huvud, sa att det går ungefär till så.
Kollade på lunchen och polisen har fortfarande vissa krav på sitt distrikt uppifrån att prestera X antal utandningsprov per månad (vilket är bra) samt att de ska rapporter X antal fortkörningar (mindre begåvat enligt mig).
Jag har blivit stoppad en (1) gång av polisen, totalt, på mina 12 år som körkortsinnehavare.
För en herrans massa år sedan, tror det var på 80-talet, blev man stoppad i genomsnitt 1 gång var 8:e år.

Kollade på lunchen och polisen har fortfarande vissa krav på sitt distrikt uppifrån att prestera X antal utandningsprov per månad (vilket är bra) samt att de ska rapporter X antal fortkörningar (mindre begåvat enligt mig).
För en herrans massa år sedan, tror det var på 80-talet, blev man stoppad i genomsnitt 1 gång var 8:e år.

Jag har som mest fått blåsa 4 ggr inom tre timmar en kväll. Har efter det blåst ca: 5-6ggr så då behöver jag kanske inte blåsa mer i mitt liv. :)

Man kör garanterat säkrare efter fem öl än någon av oss med R-hojar gör på en vanlig söndagstur, vad ni än tror.

Både för en själv och för sin omgivning alltså.

Kan man inte få upp till åtta års fängelse om man kör ihjäl någon? Det låte rätt hårt tycker jag.

Förövrigt kan man ju fråga sig hur avskräckande det är med hårda straff för någon som uppenbarligen redan visat stor brist på omdöme genom att sätta sig bakom ratten onykter.

I Sverige får du väl en tillsägelse och en klapp på axeln för det är synd om dig. borde vara livstid om man kör ihjäl nån på fyllan

Tycker inte det. Men fjärde gången jag blev stoppad satt jag bara och garvade i bilen men dom förstod inte det lustiga i det hela.
Var ett par torra äldre poliser som bara väntade på att få gå i pension.:D

:hihi Ok, jag kunde inte låta bli att skoja lite, det var så fint upplagt. ;)

Det är festligt att bli stoppad på hoj tycker jag. Poliserna brukar nästa känna sig smickrade och spänstar fram med glad min "vad kul att du stannade!"
:va

Man kör garanterat säkrare efter fem öl än någon av oss med R-hojar gör på en vanlig söndagstur, vad ni än tror.

Både för en själv och för sin omgivning alltså.

Jupp, lättöl då! :D

Tänk kombination av BÅDE OCH då! :näsblod
Fast det kanske är säkrare för visa förare av R-hojar trots allt. Med lite innanför västen slappnar man ju av = bra för körningen!

Skämt o sido, det finns väl ingen som på allvar tror att alkoholen har en positiv inverkan på förare, alla kategorier, ute i trafiken!? Skulle tro att vi alla är ganska överens om den saken!

Att var och en, vare sig man kör R-hoj eller lastbil/buss, sedan i vissa tillfällen utsätter sig själv/andra för en fara som är större än vid låga mänger alkohol och normal vettig bilkörning är en helt annan diskussion.

// Niklas

Dels kommer låset kosta mig pengar, det tar plats och lär var fullt. Osmidigt när man ska iväg. Dessutom så fungerar de som finns dåligt, var inte allt för länge sen jag läste om bilar som man inte fick igång fast man var nykter.

Men om låset monteras in gratis?
Skulle det kunna tänkas då?
tar inte mycket plats alls och vad menar du med fullt :va
FULT kan det ju vara beroende på var man placerar den.
Inte ett dugg osmidigt, tar ca 8 sekunder extra + de som finns fungerar tillfredställande!

I Sverige får du väl en tillsägelse och en klapp på axeln för det är synd om dig. borde vara livstid om man kör ihjäl nån på fyllan

Vad fan ska vi då ha för mord? Är det inte värre att ha ihjäl någon med flit än att råka ha ihjäl någon med bilen?

Men om låset monteras in gratis?
Skulle det kunna tänkas då?
tar inte mycket plats alls och vad menar du med fullt :va
FULT kan det ju vara beroende på var man placerar den.
Inte ett dugg osmidigt, tar ca 8 sekunder extra + de som finns fungerar tillfredställande!

Roligt det kan bli med stavfel, jag vet skillnaden på fult och fullt, var väl lite snabb där.

Gratis kommer det inte bli, tro mig.

8 sekunder är för mycket.

Jag vill inte ha någon i min bil.

Jag kan gå med på att det ska vara tvång i tyngre fordon (lastbil,buss) och speciellt för folk som åkt dit för rattfylla.

Men jag rör inte min bil när jag druckit så jag vill inte ha något lås, punkt slut.

Vad fan ska vi då ha för mord? Är det inte värre att ha ihjäl någon med flit än att råka ha ihjäl någon med bilen?

Så om man råkar köra över någon för att man druckit så ska man ha lägre straff?
Vi har fan för låga straff för rattfyllerister idag! :mad:
Du har ju själv tagit beslutet att dricka samt att du själv bestämt dig för att köra bil.
Vad var det som inte var meningen då? :va

Man "råkar" inte ha ihjäl någon om man druckit och kör. Likställas med dråp tycker jag, ser fan ingen skillnad. Bästa sättet att mörda nån på rent straffmässigt. Tragiskt.

Man "råkar" inte ha ihjäl någon om man druckit och kör. Likställas med dråp tycker jag, ser fan ingen skillnad. Bästa sättet att mörda nån på rent straffmässigt. Tragiskt.
Så du menar att de som tar sig en öl och sätter sig i bilen på något vis skulle önska livet ur någon oskyldig? Då kan vi säga samma sak om hormonstyrda, nyktra fortkörare till plastraketspiloter, samt övertrötta skiftarbetare på väg hem från jobbet en sen kväll i sursaaben, är du med på det?

/perris

Är det bara jag som reagerar på att många skyller på att dom förlorar omdömmet helt när dom dricker sprit och därav får det att låta helt normalt att sätta sig i en bil och köra?

Om man nu förlorar omdömmet helt, skulle ni då ta ur era vapen (om ni har några) och skruta ner folk så fort ni dricker alkohol? isåfall skulle iallafall jag låta bli spriten.

Angående fartkameror så tycker jag att det är en idiotsatsning och ett sätt att fösa undan problemen. Om man åker längre sträckor som är fartkamerabevakade så ger dom mest en ojämn hastighet i form av gas och broms, miljövänligt?.

Åker man därimot samma sträcka med en polisbil i närheten så kryper alla fram i max den skyltade hastigheten och för det mesta nån km/h under.

Dessutom så finns det mängder av sätt att undvika fartkamerorna som alltid står på samma ställe, men en poliskontroll kan dyka upp lite varstanns och även kontrollera nykterhet.

Om det fanns fler poliser i trafiken så tror jag att antalet omkomna skulle minska markant och ingen skulle längre våga köra onyktert och dom som törs skulle bli av med körkortet omgående.

En fartkamera gör ingen nytta om en olycka redan har skett, de gör en polis.

Men som det är nu så är jag glad, för nu har man ju möjligheten att köra fort :yoparty

:rolleyes:

bara mina 5 öre =)

Du har ju själv tagit beslutet att dricka samt att du själv bestämt dig för att köra bil.

Jadu, meningen var med största sannolikhet inte att köra över någon:huvet

Så du menar att de som tar sig en öl och sätter sig i bilen på något vis skulle önska livet ur någon oskyldig? Då kan vi säga samma sak om hormonstyrda, nyktra fortkörare till plastraketspiloter, samt övertrötta skiftarbetare på väg hem från jobbet en sen kväll i sursaaben, är du med på det?

/perris

Förhoppningsvis så önskar dom inte livet ur någon, men faktum är att sätter man sig onykter och kör så har man tamigfan gjort valet att riskera både sitt och andras liv, det måste du väl ändå hålla med om?

Andra trafikanter, trötta som hormonstinna har iaf inga droger i sig som påverkar omdömmet. Givetvis är det precis lika illa när dom orsakar en olycka, men du vet ju lika väl som vi andra att du blir en skitkass bilförare med alkohol i. Ser du inte skillnaden verkligen?

Så nej, jag är inte med på att det är samma sak.

Är det bara jag som tycker att sidan (dont drink & drive) är lika påkallad som sidan "misshandla inte dina barn" "våldta inte din granne" "sno inte motorcyklar"

DVS inte alls.

Dom som eventuellt skulle kunna tänka sig att köra på fyllan går ändå aldrig in på sidan, dom som går in på sidan skulle ändå aldrig köra på fyllan, vem fan är sidan till för?

Den är till för att man ska kunna säga att man använt xxx tusen kronor till att förebygga fyllekörningar, och sedan luta sig tillbaka och göra ingenting.
(och det är precis vad man har gjort, ingenting)

Att ta livet av någon. Vad är det du inte förstår? Du tycker alltså att det är likvärdigt om man planerar ett mord på någon in i minsta detalj och skjuter skallen av vederbörande och om man när man är onykter råka över någon så att denne dör?

:skrattaåt

Den är till för att man ska kunna säga att man använt xxx tusen kronor till att förebygga fyllekörningar, och sedan luta sig tillbaka och göra ingenting.

Ja då är väl allt frid och fröjd?

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP