Kör nykter - ta ett par minuter av din tid och läs

Men om du vet att du kan sköta dig så är det väl inga problem att ha ett lås då ju ;).
Vet faktiskte inte om det skulle va så lätt att få en nykter person att blåsa i bilen för att en full människa skulle kunna få köra iväg i den.
Sen är det klart att man alltid kommer kunna hitta sätt att maipulera alkolåsen på, så är det ju med alla saker. Men de går ju inte förneka att alkolås skulle minska antalet människor som kör påverkade, och därigenom även antalet olyckor.

Dels kommer låset kosta mig pengar, det tar plats och lär var fullt. Osmidigt när man ska iväg. Dessutom så fungerar de som finns dåligt, var inte allt för länge sen jag läste om bilar som man inte fick igång fast man var nykter.

Klart att det ska vara mycket strängare straff.

Om man kör onyker har man inget i trafiken att göra. Man kan gott jämföra det med mordförsök.

Lås in dem på 5-10 år. Det kanske inte hjälper de som sitter inne, men vi håller dem borta från vägarna. :mad:

Idag är straffet löjligt. Jag läste om en idiot som på fyllan körde ihjäl ett barn. Han fick 6 månader, och kom ut efter tre. Hur kan det jämföras med familjen som blev av med sitt barn för alltid :confused: :va

Nä, vi är för mesiga i Sverige. Det handlar inte alltid om att ta hand om brottslingen, det handlar lika mycket om att skydda samhället.

...
Idag är straffet löjligt. Jag läste om en idiot som på fyllan körde ihjäl ett barn. Han fick 6 månader, och kom ut efter tre. Hur kan det jämföras med familjen som blev av med sitt barn för alltid :confused: :va
....

Det är inte tänkt att jämföras på något sätt. Ett straff kan aldrig "mätas" med den skada som personen åstadkommit.

Personligen tror jag att körfylla är något som inte någon myndighet kan utrota. Det är vi(du jag alla) som måste dra vårt lilla strå till stacken och säga till att man inte accepterar det.

Glöm inte att en majoritet av dem som tas för rattfylla är alkoholister, inga kampanjer i världen hjälper dem. De behöver vård för att komma ur sitt missbruk.

Ett annat tips: Om du passerar en poliskontroll där de inte använder laser, blinka INTE på mötande bilar.

Jag tror inte ett skit på hårdare straff för rattfylleri. Inte för att det gör mig nåt om straffet skulle höjas men jag tror inte en sekund på att det hjälper. De som kör onyktra tänker ju uppenbarligen inte överhuvudtaget, så vad får folk att tro att de skulle oroa sig över straff?
Jag tror i princip på skrämselaspekten i höga straff men just rattfylla är väl ett av de brott som det inte lär fungera på eftersom föraren just är påverkad och då inte har omdöme nog att ta det i beaktande.

Jag har själv kört berusad, och det är ju inget man är stolt över direkt, men jag kan ju säga att när det hände så var ju ett eventuellt straff det sista man tänkte på.

Nej jag tror helt klart på mer uniformerade poliser i trafiken, bara synligheten av uniformerad trafikpolis brukar ju ha en allmänt lugnande effekt och skulle man generellt öka frekvensen av poliser, och då oxå risken att åka fast, så får man ju iaf bort dom från vägarna.

Ps. På somliga låter det som att det är "nyutexaminerade" trafikanter som skulle stå för den mesta av rattfyllan. Är det vad statistiken säger? Jag är tveksam.

Glöm inte att en majoritet av dem som tas för rattfylla är alkoholister, inga kampanjer i världen hjälper dem. De behöver vård för att komma ur sitt missbruk.

Ett annat tips: Om du passerar en poliskontroll där de inte använder laser, blinka INTE på mötande bilar.
:tummenupp

Jag tror inte ett skit på hårdare straff för rattfylleri. Inte för att det gör mig nåt om straffet skulle höjas men jag tror inte en sekund på att det hjälper. De som kör onyktra tänker ju uppenbarligen inte överhuvudtaget, så vad får folk att tro att de skulle oroa sig över straff?
Jag tror i princip på skrämselaspekten i höga straff men just rattfylla är väl ett av de brott som det inte lär fungera på eftersom föraren just är påverkad och då inte har omdöme nog att ta det i beaktande.

Jag har själv kört berusad, och det är ju inget man är stolt över direkt, men jag kan ju säga att när det hände så var ju ett eventuellt straff det sista man tänkte på.

Nej jag tror helt klart på mer uniformerade poliser i trafiken, bara synligheten av uniformerad trafikpolis brukar ju ha en allmänt lugnande effekt och skulle man generellt öka frekvensen av poliser, och då oxå risken att åka fast, så får man ju iaf bort dom från vägarna.

Ps. På somliga låter det som att det är "nyutexaminerade" trafikanter som skulle stå för den mesta av rattfyllan. Är det vad statistiken säger? Jag är tveksam.
Enligt VV så är det dessa som köra rattfulla: Vilka kör rattfulla?
Yngre och medelålders män dominerar bland rattfylleristerna. Ungefär 10 procent av rattfylleristerna är kvinnor men den andelen ökar långsamt. Det finns i huvudsak två kategorier av rattfyllerister:

Den största gruppen är de som är alkoholberoende eller alkoholmissbrukare
Den andra gruppen är de som någon enstaka gång kör rattfulla

Dom 2 jag satte dit hörde inte till ngn av dessa grupper.

Det borde kanske vara lag på en automatisk blinkfunktion på samtliga fordon så att alla åker omkring och blinkar med helljuset -- hela tiden. För då kommer ju alla trafikanter tro att det är poliskontroll precis överallt och ingen kommer köra vare sig onykter eller för fort. Huja, va många liv det skulle spara. :tummenupp

Den största gruppen är de som är alkoholberoende eller alkoholmissbrukare
Den andra gruppen är de som någon enstaka gång kör rattfulla

Det var vad jag trodde. Ingen av dom grupperna lär man ju komma åt med höjda straff.
Som nån skrev tidigare, alkisarna skiter ju fullständigt i det, de behöver ju hjälp att komma ur missbruket snarare än straff.
Skulle tro att det är många gubbsmygalkisar som åker dit oxå, och de tror ju att de är immuna mot polisen iaf.

Kan man inte få upp till åtta års fängelse om man kör ihjäl någon? Det låte rätt hårt tycker jag.

Alla dör ju inte! Det finns de som blir skadade men som överlever! Dessutom är det ju för sent om man väntar till olyckan varit framme! Det gäller att försöka jobba förebyggande.

Förövrigt kan man ju fråga sig hur avskräckande det är med hårda straff för någon som uppenbarligen redan visat stor brist på omdöme genom att sätta sig bakom ratten onykter.

Absolut rätt! Inte börjar folk få mer vett, när de druckit/tagit andra droger bara för att staffen KAN bli hårdare.

Det finns ett fåtal typer av människor som kör onycktra/påverkade:

1.) De som hade tänkt sig ställa bilen men som tappar omdömmet när de blir påverkade och ÄNDÅ väljer att köra.

2.) De som skiter i konsekvenserna och kör ändå, dvs. de PLANERAR inte ens för annat transportmedel när de är onyktra/påverkade.

Kategori nr. 2 kan vi inte påverka att självmant ändra på sig. Det enda som hjälper här är ökad övervakning (av onykterhet/påverkade förare) och att låsa in dem/reahbilitera.

Kategori nr. 1 däremot ÄR påverkningsbar. Och för att FÖRTYDLIGA för dessa kan man ju kanske börja med att sätta en gräns för vad som är tillåtet till något som ALLA förstår. Antingen fullt tillåtet eller inte alls (dvs. 0 promille). ALLA förstår och VET var dessa gränser är dvs. ingen tvekan "är jag innanför eller utanför tillåten gräns?".

Personligen föredrar jag en 0-gräns (med undantagen den normala gräns alkohol som finns i vår vardagliga kost och som vi ev. kanske har som "grundnivå" utan att dricka alkoholhaltiga drycker. Dvs. det krävs en viss tollerans som endast skall motsvara normala förhållanden (detta kan man utveckla och inveckla hur mycket man vill, jag går därför inte djupare in i denna debatt).

Att höja böterna kraftig och så även straffen OM man åker fast OCH att öka övervakningen funkar OCKSÅ effektivt på kategori nr. 1. Så man KAN göra mer.

Att skrämma människor till att förändra ett beteende är dock inte en bra och effektiv lösning utan KAN man bör man försöka påverka folk så att de FRIVILLIGT fattar ett klokt beslut.

Utan att vara bevandrad i dagens skulundervisning (årsklass 4-9 i första hand) TROR jag att informationen (motsvarande den som genomfördes i kampanjen "Spola kröken" inte existerar idag, eller?

Öka informationen/undervisningen om alkoholens inverkan och ev. konsekvenser det kan få så att unga människor, långt innan de är körkortsmyndiga, får en FÖRSTÅELSE för vad det är och vad som kan hända. Här tror jag man kan få till den största förändringen i´kombination med utökad psykvård och stöttning av barn/unga med svårigheter (ex. i skolan) så att den grupp som känner sig utanför (sk. utanförskap) kraftigt minskar.

Fast gissa om detta kostar pengar/resurser OCH engagemang från våra politiker (i riksdag lik väl som komunalt) = jobb!

Mvh!
// Niklas

Det var vad jag trodde. Ingen av dom grupperna lär man ju komma åt med höjda straff.
Som nån skrev tidigare, alkisarna skiter ju fullständigt i det, de behöver ju hjälp att komma ur missbruket snarare än straff.
Skulle tro att det är många gubbsmygalkisar som åker dit oxå, och de tror ju att de är immuna mot polisen iaf.
Skulle även vara intressant och veta hur många som åker dit på en dagen efter.
Många förlitar sig på att blåsa i dom urusla alkomätarna som finns att köpa överallt.

Det borde kanske vara lag på en automatisk blinkfunktion på samtliga fordon så att alla åker omkring och blinkar med helljuset -- hela tiden. För då kommer ju alla trafikanter tro att det är poliskontroll precis överallt och ingen kommer köra vare sig onykter eller för fort. Huja, va många liv det skulle spara. :tummenupp

Kanonförslag! :tummenupp

Fast vad händer när alla upptäcker att du/jag inte menade allvar (pojken & vargen du vet)??? :va

Sorry funkar ung. lika bra som att alla motorcyklister/cyklister åker med reflexväst vilket till slut riskerar göra västen "osynlig" för svensson som "lär sig" att inte se mer än man gör idag. Dvs. "hemmablindhet". Det funkar i början och ett tag frammåt men vad händer med oss när vi vant oss så till den milda grad att vi ser det som en normal del av vår trafikbild? Ser vi verkligen dessa bättre då eller börjar våran hjärna "spela oss ett olustigt spratt?

Inte vet jag men nog finns en risk! Kanske en beteendevetare kan ge oss (läs mig) svar?

Mvh!
// Niklas

För över resurser från hastighetsövervakningen till kontroll av alkohol/drog-nykterheten. Jag skulle lätt stå ut med att bli stoppad en gång i veckan eftersom jag vet att bortplockandet av fyllerister på vägarna skulle ha mkt större effekt för att sänka olyckstalen än hastighetsövervakningen, som f ö huvudsakligen är en inkomstkälla för staten. Det är den mesta "nyttan" den gör.

Håller med till fullo!
Tackar ödmjukt var gång jag får blåsa med orden;"det är det bästa ni gör". Sen att spontanrattfyllerister ofta i sitt övermod dessutom gasar mer och därigenom ökar olycksbenägenheten bla gnm sämre reaktion, gör ju inte saken bättre. Vanerattfyllerister klarar ju inte sällan av att krypa omkring strax under gällande hastighetsbegränsning utan att påkalla oönskad uppmärksamhet. Det där med att bygga upp alkoholtoleransen.

Kruxet ligger väl till stor del i att det är lättare att driva in klöver från beskedlige Svenson, följer en massa problem med när missbruket kommer in vilket komplicerar Harry Haffas arbetssituation. Jo, och så politiken....

Kruxet ligger väl till stor del i att det är lättare att driva in klöver från beskedlige Svenson, följer en massa problem med när missbruket kommer in vilket komplicerar Harry Haffas arbetssituation. Jo, och så politiken....
Polisen har ju haft krav på sig, vet inte om det är så längre men kan kolla det på lunchen, om att bötfälla ett visst antal fortkörare på vecka.

Jag är rätt övertygad om att antalet döda i trafiken skulle minska avsevärt om trafikpolisen la all sin kraft under ett år på att göra utandningsprov istället för att lägga tid och pengar på hastighetsövervakning.

Vad försöker du säga Olsson, att du inte gillar att bli stoppad av polisen, speciellt inte aspiranter som inte kan lagen ;)

Last edited:
Man skulle kunna tvinga alla som åkt dit för rattfylla att köra med röda nummerplåtar i några år.
Finns bara några problem:
-ibland lånar man någon anas bil
-man skulle bar kunna byta till sina gamla vitaskyltar igen
-dom som inte bytte till vitaskyltar skulle få sin bil sönderslagen så fort dom parkerade utomhus.
Så den idén funkade nog inte hela vägen.

Men säg halva skatten eller försäkringen om du har alkolås i din bil/MC och staten betalar lås och installation. Då skulle jag lätt sätta in det.

Polisen har ju haft krav på sig, vet inte om det är så längre men kan kolla det på lunchen, om att bötfälla ett visst antal fortkörare på vecka.

Vet åtminstone att resurser fördelas också efter antal uppklarade brott. Om en uppklarad 15 km för fort ger samma "poäng" som att under ett år utreda nåt Rohypnolpåverkat blindstyre som kommit på det geniala i att plundra den lokala macken medelst yxa, sååå vilket prioriterar polismannen.

En fd polis som, skakande på sitt huvud, sa att det går ungefär till så.

Håller med om att det borde finnas fler alkokontroller. Sett ur mitt eget perspektiv:

Jag har blivit stoppad en (1) gång av polisen, totalt, på mina 12 år som körkortsinnehavare. I några år nu har jag kört till och från jobbet nästan varje dag, vanligtvis åker jag bara kommunalt i samband med sprit, så jag har varit ute en hel del på vägarna. Jag tycker att jag borde ha blivit stoppad i rutinalkokontroller flera gånger vid det här laget.

(Den enda gången jag blev stoppade hade jag kört ca 20 km/h för fort vid 01-tiden en vardag på en folktom väg. Och då var det en svart Chevrolet Trans sport med tonade rutor som stoppade mig, det var ganska osportsligt. De slängde fram alkometern nästan innan de bad om körkortet, och sen fick jag åka, så det fanns inga "hard feelings" efteråt. (Jag har gjort värre trafiksynder än så.))

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti