Kan man inte få upp till åtta års fängelse om man kör ihjäl någon? Det låte rätt hårt tycker jag.
Alla dör ju inte! Det finns de som blir skadade men som överlever! Dessutom är det ju för sent om man väntar till olyckan varit framme! Det gäller att försöka jobba förebyggande.
Förövrigt kan man ju fråga sig hur avskräckande det är med hårda straff för någon som uppenbarligen redan visat stor brist på omdöme genom att sätta sig bakom ratten onykter.
Absolut rätt! Inte börjar folk få mer vett, när de druckit/tagit andra droger bara för att staffen KAN bli hårdare.
Det finns ett fåtal typer av människor som kör onycktra/påverkade:
1.) De som hade tänkt sig ställa bilen men som tappar omdömmet när de blir påverkade och ÄNDÅ väljer att köra.
2.) De som skiter i konsekvenserna och kör ändå, dvs. de PLANERAR inte ens för annat transportmedel när de är onyktra/påverkade.
Kategori nr. 2 kan vi inte påverka att självmant ändra på sig. Det enda som hjälper här är ökad övervakning (av onykterhet/påverkade förare) och att låsa in dem/reahbilitera.
Kategori nr. 1 däremot ÄR påverkningsbar. Och för att FÖRTYDLIGA för dessa kan man ju kanske börja med att sätta en gräns för vad som är tillåtet till något som ALLA förstår. Antingen fullt tillåtet eller inte alls (dvs. 0 promille). ALLA förstår och VET var dessa gränser är dvs. ingen tvekan
"är jag innanför eller utanför tillåten gräns?".
Personligen föredrar jag en 0-gräns (med undantagen den normala gräns alkohol som finns i vår vardagliga kost och som vi ev. kanske har som "grundnivå" utan att dricka alkoholhaltiga drycker. Dvs. det krävs en viss tollerans som endast skall motsvara normala förhållanden (detta kan man utveckla och inveckla hur mycket man vill, jag går därför inte djupare in i denna debatt).
Att höja böterna kraftig och så även straffen OM man åker fast OCH att öka övervakningen funkar OCKSÅ effektivt på kategori nr. 1. Så man KAN göra mer.
Att skrämma människor till att förändra ett beteende är dock inte en bra och effektiv lösning utan KAN man bör man försöka påverka folk så att de FRIVILLIGT fattar ett klokt beslut.
Utan att vara bevandrad i dagens skulundervisning (årsklass 4-9 i första hand) TROR jag att informationen (motsvarande den som genomfördes i kampanjen "Spola kröken" inte existerar idag, eller?
Öka informationen/undervisningen om alkoholens inverkan och ev. konsekvenser det kan få så att unga människor, långt innan de är körkortsmyndiga, får en FÖRSTÅELSE för vad det är och vad som kan hända. Här tror jag man kan få till den största förändringen i´kombination med utökad psykvård och stöttning av barn/unga med svårigheter (ex. i skolan) så att den grupp som känner sig utanför (sk. utanförskap) kraftigt minskar.
Fast gissa om detta kostar pengar/resurser OCH engagemang från våra politiker (i riksdag lik väl som komunalt) = jobb!
Mvh!
// Niklas