Kör nykter - ta ett par minuter av din tid och läs

"dont drink and drive when u can smoke and fly" eller hur det var nu igen

Du lär dig förhoppningsvis när du blir vuxen:arsele

Jovisst, så heter det ju. Varje år kommer det en ny kull med 18åringar som har körkort och tillgång till bil. Med sprit i kroppen är det lätt hänt.

Runt 16.000 personer kör rattonyktra varje dag :gnissla
När blir de vuxna o lär sig? Brukar oftast krävas att nånting allvarligt händer först tyvärr.
Hårdare straff kan ju vara en början till lösning på problemet.

För över resurser från hastighetsövervakningen till kontroll av alkohol/drog-nykterheten. Jag skulle lätt stå ut med att bli stoppad en gång i veckan eftersom jag vet att bortplockandet av fyllerister på vägarna skulle ha mkt större effekt för att sänka olyckstalen än hastighetsövervakningen, som f ö huvudsakligen är en inkomstkälla för staten. Det är den mesta "nyttan" den gör.

För över resurser från hastighetsövervakningen till kontroll av alkohol/drog-nykterheten. Jag skulle lätt stå ut med att bli stoppad en gång i veckan eftersom jag vet att bortplockandet av fyllerister på vägarna skulle ha mkt större effekt för att sänka olyckstalen än hastighetsövervakningen, som f ö huvudsakligen är en inkomstkälla för staten. Det är den mesta "nyttan" den gör.

Håller med...

På vägen till jobbet står det plåtpoliser. Det som gör mig orolig är inte de böter man kan få (till att börja med kör jag rätt lugnt och skulle jag nu råka köra för fort har jag varnare). Utan det som gör mig orolig är att jag aldrig har sett en äkta polis på denna vägen, mer än de som pendlar mellan skövde och falköping vid skiftbyten. Jag har jobbat alla skift så jag har varit på den vägen alla möjliga tider på dygnet. Vad sänder detta ut för signaler till de som kör rattfulla? Så länge de inte håller flaskan i munnen när kortet tas klarar de sig.

Med andra ord kan det finnas hur många fyllerister som helst på vägen till jobbet. Detta känns måttligt skoj när man jobbar helg ibland (4-skift).

Skit i de där förbannade kamerorna och släng ut några riktiga poliser på vägarna som kollar nykterhet och beteende istället för bara hastighet. Skillnaden mellan 90 och 110 km/h är kanske inte bra men inte på långa vägar lika allvarlig som skillnaden mellan 0 och 0,8 promille...

Jovisst, så heter det ju. Varje år kommer det en ny kull med 18åringar som har körkort och tillgång till bil. Med sprit i kroppen är det lätt hänt.

Runt 16.000 personer kör rattonyktra varje dag :gnissla
När blir de vuxna o lär sig? Brukar oftast krävas att nånting allvarligt händer först tyvärr.
Hårdare straff kan ju vara en början till lösning på problemet.

Kan man inte få upp till åtta års fängelse om man kör ihjäl någon? Det låte rätt hårt tycker jag.

Förövrigt kan man ju fråga sig hur avskräckande det är med hårda straff för någon som uppenbarligen redan visat stor brist på omdöme genom att sätta sig bakom ratten onykter.

De är väl bara att lagstifta att det ska införas alkolås på alla nya bilar, sen locka med att om man installerar ett alkolås på en "gammal" bil så blir det avdragsgillt eller nåt liknande.

De är väl bara att lagstifta att det ska införas alkolås på alla nya bilar, sen locka med att om man installerar ett alkolås på en "gammal" bil så blir det avdragsgillt eller nåt liknande.

Jag vill inte ha något lås i min bil, jag vet att jag kan sköta mig. Sen är det ju inte särskilt svårt att ha en nykter snubbe som kan blåsa, eller använda sig av tryckluft eller liknande.

Tanken med plåtpolisövervakning var just det att föra över resurser...sen vet i fan vart de tog vägen. kanske till nationella styrkan som ska ta tag i den organiserade brottsligheten, vad vet jag.

Alkohol, droger och fordonskörning hör inte ihop. Hårda straff vill många ha, avskräckande straff.....

Kör man påverkad av substanser har man förverkat sin rätt i trafiken. Är man inblandad i en olycka, är man ensam vållande, skulle inte ha kört från första början. NACKSKOTT på plats, efter ett halvår har alkohololyckorna minskat drastiskt.....:rolleyes: , våga köra påverkad.:gnissla

Jag vill inte ha något lås i min bil, jag vet att jag kan sköta mig. Sen är det ju inte särskilt svårt att ha en nykter snubbe som kan blåsa, eller använda sig av tryckluft eller liknande.

Men om du vet att du kan sköta dig så är det väl inga problem att ha ett lås då ju ;).
Vet faktiskte inte om det skulle va så lätt att få en nykter person att blåsa i bilen för att en full människa skulle kunna få köra iväg i den.
Sen är det klart att man alltid kommer kunna hitta sätt att maipulera alkolåsen på, så är det ju med alla saker. Men de går ju inte förneka att alkolås skulle minska antalet människor som kör påverkade, och därigenom även antalet olyckor.

Bra kampanj, men hur vore det om de kunde använda sig av det svenska språket istället?! Visst förstår jag vad deras "slogan" betyder och vad de vill säga med den och jag ser för det mesta inget fel i att använda engelska då de flesta i det här landet förstår och att många kanske bara kan det bättre än svenska...

Personligen så säger mig den frasen inte lika mycket som om den hade varit skriven på svenska då det skulle vara ord som jag och säkert flera tar till sig på ett annat sätt då det är ord vi använder och direkt förankrar i verkligheten och får lite mer känslor bakom. Engelskan i detta fall tar bort lite av allvaret i meningen som för mig bara känns som ett språk som jag härmar och som jag vet vad det betyder, men jag känner inget när jag säger den, jag bara vet vad det betyder...om ni förstår:va

Mera kontroller efter vägarna tror jag definitivt på men även att omgivningen ringer och tipsar polisen när man ser/vet saker även i den närmsta bekantskapskretsen. Jag har absolut nolltolerans vad det gäller detta och det vet oxå dom jag känner.
Jag har ringt 2ggr och tipsat och båda ggr så åkte dessa personer dit för rattfylla. Och om nu ingen vet det så man kan ringa anonymt.

Bra kampanj, men hur vore det om de kunde använda sig av det svenska språket istället?! Visst förstår jag vad deras "slogan" betyder och vad de vill säga med den och jag ser för det mesta inget fel i att använda engelska då de flesta i det här landet förstår och att många kanske bara kan det bättre än svenska...

Personligen så säger mig den frasen inte lika mycket som om den hade varit skriven på svenska då det skulle vara ord som jag och säkert flera tar till sig på ett annat sätt då det är ord vi använder och direkt förankrar i verkligheten och får lite mer känslor bakom. Engelskan i detta fall tar bort lite av allvaret i meningen som för mig bara känns som ett språk som jag härmar och som jag vet vad det betyder, men jag känner inget när jag säger den, jag bara vet vad det betyder...om ni förstår:va

Du har SÅ rätt så!!! :bow

Av samma anledning kritiserade jag SMC med deras tramsiga engelska (läs amerikanska) epitet på alla sina sektioner: SMC School osv...
Vaffaan det är Sveriges Motorcyklister.
Vem försöker man impa på?
Detta allmänna anglofierande är en dålig trend. Se bara här på SH.
Alla ungdomar tror t.ex att allt ska särskrivas.
Rubrikers samtliga ord inleds ALLTID med versal osv.

Jag tycker att svenska institutioner skall tala (och skriva) svenska.

Annars mycket bra kampanj.
Bra uppmärksammat BB!
Men.... som alltid: Vänder den sig till redan frälsta, och ger redan övertygade ännu mera dåligt samvete osv.
Soc.grupp3-Börje som kör utan körkort och 18-årige Allan nås inte av kampanjen.

Business as usual - som vi säger på nysvenska... :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey