Kör ni med eller utan backspeglar?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Med eller utan speglar?

• Antal röstningar
    0
Madhonda skrev:
Sanna dina ord.... :)

På bana behöver man dom inte... undantaget Nürburgring... där tar bilarna ingen som helst hänsyn om utrymmet till utsatta mcåkare. :kocko

En gång när jag va där....så körde en biljävel nästan omkull mig... :skrämd :gnissla

Bil o mc på samma bana samtidigt.... hmm, e d riktigt smart? :va

Det är precis som på statens racingbana... man får samsas. Uppsikt och respekt. Det är liksom därför man har speglar...

Jag har varit med om riktigt läbbiga saker på ringen... folk som inte anser att de behöver ha så mycket uppsikt. Ligger till höger i en, två, tre, fyra kurvor. Måste väl betyda att man släpper om ? Vi går upp för uppkörning - SVÄNGER UT TILL VÄNSTER = 1 rakblad och ett hårstrå från att klippa killen.

Bäst vore det att särskilja mc och bilar på Nurburgring... en timme det ena, en timme det andra.

//P

Mavve skrev:
Bil o mc på samma bana samtidigt.... hmm, e d riktigt smart? :va

Nisse Järnet skrev:
Varför tog jag då bort dom? Jo, eftersom man är rätt stel i skinnstället så gick det fan inte att lägga benen över styret! Och eftersom man helt enkelt MÅSTE göra stoppies och wheelies sittandes på styret så fick det bli så.

ha ha.. säg det till polisen när dom stannar dig. "jo men jag kan ju inte göra stoppis sittandes på styret om jag har backspeglar" :D

Kör inte med, men kör bara off road nu, men till sommarn flyger dom på!!

Jag kör med, speciellt på sporthoj där det ju är jobbigt som fan att vända sig om och titta bakåt.
Men en del hojar har ju speglar där man bara ser sina armbågar i, då kan man ju klara sig utan dem, men på R1an är det inga problem man ser bakåt i dem.

jag kör med fastän man kör en stånka... men man kan urskilja vad som finns bakom fastän spegeln skakar som en tjackjora...

Vad många som kör utan backspeglar!? Tror resultatet hade sett aningens annorlunda ut om frågan uttryckligt begränsats till gathojar. Banhojar är ju en helt annan historia.

Jag hoppas att alla ni som kör utan speglar verkligen behärskar ert fordon till 100 % i trafiken. Det finns ett oändligt antal situationer som man kan tänka sig in i, där frånvaron av backspeglar kan bli rena dödsfällan för dom som ínte är extremt uppmärksam.

För min del känns det säkrare utan backspeglar, speciellt när man kör i grupp. Har jag backspeglar på, kollar jag i dem alldeles för ofta för att se vem som ligger bakom, och om han/hon hänger med osv, och det känns o-bra om man håller ett raskt tempo på en kurvig väg.
Jag kör alltså utan, för jag tycker att de är distraherande vid snabb körning, och det är inte ofta man är ute och finåker med sporthoj. [Enda anledningen till att man kan sakna backspegel är om man vill ha koll på polisen.]

Jag vill ha så mycket koncentration som möjligt framåt, det är där de största farorna finns!

Gör UTAN backspeglar... de är dyra och man sparar några 1000 när man ramlat... typ :D närå men jag tycker inte man ser ett piss i dom ändå...
och när man kör bana så behövs du ju inte heller... tycker jag...

Då jag tog körkort för 20+ år sen fick man lära sig att inte
lita på speglar varken i bil eller på motorcykel. Det finns 2 skäl:
* det finns döda vinklar
* bilden är 2-dimensionell så avståndsbedömningen blir osäker.

Givetvis är det bästa att ha speglar och ändå vrida på huvudet
när det behövs, t.ex vid filbyte.
MEN nu är man ju slö av naturen så har jag speglarna
börjar jag slarva.... :kocko

Jag har alltid kört utan speglar, men i somras körde jag ena bågen
med speglar och märkte hur jag slarvade mer och mer, så till våren
rullar båda bågarna ut utan speglar FÖR MIN SÄKERHETS SKULL.

Kör gärna med speglar om du har bättre disciplin på dig själv än jag,
men lita aldrig på speglarna som många tycks göra av kommentarerna
att döma :ajjabajja,
När du byter fil vill du veta exakt var plåtschabraken är. :skrämd

Last edited:
Speglarna är ett hjälpmedel, men naturligtvis kan man inte lita på något annat än sitt omdöme.

Hur bra uppsikt du än har så har du bättre med speglar.. Ingen kan påstå något annat det är som att säga att "det finns gatubelysning så då ser jag inte bättre om jag mosar på helljuset" typ.

Förövrigt så har jag märkt att timmarna på gymmet gjort att mina armar är iväg mer än tidigare.

Robban W skrev:
Hur bra uppsikt du än har så har du bättre med speglar.. Ingen kan påstå något annat det är som att säga att "det finns gatubelysning så då ser jag inte bättre om jag mosar på helljuset" typ.

Förövrigt så har jag märkt att timmarna på gymmet gjort att mina armar är iväg mer än tidigare.

Har aldrig haft problem med bilar som ligger för nära bakom... :va
Iofs kör jag ytterst lite stadstrafik, antaligen är det värre när man kör mycket sådan.
Jag har kört både med och utan speglar rätt mycket. Speglar är definitivt bra när man pressar på motorväg, så inihelvete att jag vänder mig om när det går 160+.
Men vid lite mer "normal" åkning då kvittar det. När man kör grupp gillar jag att ha speglar så man ser vad folk gör bakom.

Att som visa skriver att man kollar för mycket?
Fan kolla lite mindre då, självdisciplin var det inte någon som sa något om det?

//Fredda

gthyni skrev:
* bilden är 2-dimensionell så avståndsbedömningen blir osäker.

En spegel bild är väldigt 3-dimensionell dock kan avståndet vara svårt att bedöma i en backspegel eftersom den är konvex.

:banana :banana :banana Haha, jag kan inte sluta garva, hjälp...

Det låter som "Luke, use the force", när han binder för ögonen för att inte synen ska störa honom när han ska träffa robot-kulan med lasersvärdet. Om man kör motorcykel utan framhjul blir man bättre på att wheel:a då ? Näe, antagligen inte, utan antagligen så går det mycket sämre den dagen framgaffeln dansar i backen. Kör man försiktigare i sin bil och undviker olyckor man struntar i bältet och kör full ?

Näe du, din baklängesfilosi, den tror jag inte ett dugg på. Använder man huvudvridning resp backspeglar som dom är tänkta att användas, så har man nog bäst koll. Om man sen inte kan ha disciplin att göra det, då kanske man ska ta sig en funderare.

Tjopp!

//P

gthyni skrev:
Jag har alltid kört utan speglar, men i somras körde jag ena bågen med speglar och märkte hur jag slarvade mer och mer, så till våren
rullar båda bågarna ut utan speglar FÖR MIN SÄKERHETS SKULL.

Pejo skrev:
Näe du, din baklängesfilosi, den tror jag inte ett dugg på. Använder man huvudvridning resp backspeglar som dom är tänkta att användas, så har man nog bäst koll. Om man sen inte kan ha disciplin att göra det, då kanske man ska ta sig en funderare.

Hörrö, :7peta
jag skrev faktiskt det:
gthyni skrev:
Givetvis är det bästa att ha speglar och ändå vrida på huvudet
när det behövs

Sen skrev jag att det inte funkar för MIG,
du och alla andra får ta era beslut själva.

I trafiken tycker jag att man kan hålla en helt annan kontroll på trafiken med speglarna, men på bana är det rena pisset, en titt i spegeln så har man redan passerat bromspunkten.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025