Kör folk den typ av hoj dom verkligen vill eller finns det en imagefråga?

I varje fall inte jag.
Skulle vilja ha en hoj som inte väger mer än min sålda Suzuki (helst mindre, drömmar :rolleyes:) och har lika mycket hästkrafter som min Triumph eller liiiite mer. Som inte skrapar i fotpinnarna på banåkning och som det går lika bra hänga på packpåsar på baktill som på Suzukin när jag ska köra och hälsa på kompisar runt Sundsvall.
MEN JAG JOBBAR PÅ DET ! :)
 
Jag har provat lite olika fån engelsk stil till custom till sport och varje sort har väl sin charm .
Skulle , om jag hade haft råd, gärna har ett par stycken . Någon cross/enduro-hoj men framför allt en Panigale . Grymt snygg !
 
Jag har provat det mesta utom custom, men jag är 99 säker på att det inte är min grej.
Kör faktiskt precis den hojen jag vill köra (stor offroad), bortsett från ett par modifieringar jag vill göra. Å andra sidan ahr jag bara haft den i en månad.

För mig är valet lätt: Den funkar ok till allt jag vill ha den till. Hade jag råd (och tid att köra) fler hojar så visst skulle jag vilja ha några till av olika sorter, men jag tror fortfarande att det skulle bli denna som rullade mest.
 
SP1:an är fantastisk men opraktiskt ibland. Pegason är praktisk men lite väl slätstruken. Har haft gammelhoj (CB500-72:a) och Sportster. Roliga och charmiga. Idealet vore väl en hoj som mixar alla fyras egenskaper. En topprenoverad Le Mans 76:a kanske :)
 
Jag hade gärna kompletterat med en harley street bob med aphäng ~140k.
Den har jag inte, så nej :(
 
Jag vill köra en ducati mhE men tyvärr så räcker inte ekonomin till så jag kör en katana
 
Skulle inte ekonomiska faktorer inverka så skulle jag köra nåt annat. Men som föräldraledig husägare med ont om fritid så får man se till vad nöjet kostar per körd kilometer. Det blev en av mig renoverad gammal stånka utan elstart med veteranförsäkring. Men jag har roligt ändå!
 
Jag är 54, men har ännu inte ont i knäna... alltså kör jag vidare med Bladen :)
Den dan jag har det, lägger jag hjälmen på hyllan. :(
Är bara 53....;) fyller idag faktiskt, och får jag pengar i present så säljer jag sporthojen, min ZXR750 -92. Och köper en Blade, en Repsol edition.... Får jag ont i knäna så köper jag en tub Voltaren.....
 
Som med allt annat gillar de flesta att tillhöra en grupp. Förmodligen är det väldigt många som köper en hoj som är "passande". Precis på samma sätt som att de köper rätt hus på rätt ställe med rätt man/fru och skaffar rätt antal barn. :D

Förhoppningsvis njuter de ändå. Förhoppningsvis kommer det en dag när de känner att det fan är dags att skaffa den där hojen de alltid velat ha. Förhoppningsvis tycker deras omgivning att det är ok att sticka ut lite.


Jag skulle så gärna vilja ha åtminstone tre olika typer av hoj. Nu har jag inte råd med det. Den jag har var inte alls det som var tanken att jag skulle köpa. Den kändes som gjord för mig och då är det inget att snacka om :yoparty
 
Är bara 53....;) fyller idag faktiskt, och får jag pengar i present så säljer jag sporthojen, min ZXR750 -92. Och köper en Blade, en Repsol edition.... Får jag ont i knäna så köper jag en tub Voltaren.....

hör av dig om du är sugen på en Repsol för jag är sugen på att byta igen.. den här gången vill jag vara snyggast i skogen ;)
 
Ja, saken är ju den att en riktig sporthoj är inget annat än "pain in the as" på vanl väg. Finns många andra hojar som är bra mycket snabbare och trevligare att åk runt på.

En custom hoj kan vara väldans trevlig om man skall köra en lugn Söndagstur eller ev åka till jobbet. Men att åka riktigt långt med brukar inte vara helt ok.

Offroad hojar kan vara riktig trevliga och är i många fall både snabbare och bekvämare än både sport hojar eller custom.

Alla hojar har sitt egna specialist område. Vill man ha en hoj som har allt är hybrider som tex multistrada osv optimala.

Men kör man ut på en bana vill man ändå ha en sporthoj och på gruset vill man ha en "riktig" offroad.

Den enda som inte har ett tvättäkta funktionsområde är just customhojen. Där är det den ultimata "posörmoppen". Det finns ingenting den gör bättre än andra modeller :fakta :blah:skrattaåt
 
Jag har testat både custom- och touring-hojar men ångrar inte för en sekund att jag kör sporthoj. Däremot skulle jag gärna ha en skogsmaskin utöver de hojar jag har nu.
 
Är rätt ny, börjad med allt 2011, köpte en cbr600F 99a (riktigt nöjd), tog kortet i Maj 2012!
Redan 2010/2011, hela 2012 och början till 2013 så drömde jag om min CBR 600rr, och nu har jag min drömhoj!
Har kört Suzuki bandit 650, provat Marauder vz800 glidar variant och sen mina två sporthojar! Är helnöjd med mina val för jag är helt såld på hur sporthojen ser ut, men framförallt hur den får MIG att må och känna mig! Den ger mig nått som Varken hund eller dåvarande flickvän kunde ge! Kommer förmodligen att byta den mot nått annat längre fram i tiden (år 3579), men varje år har sin charm! :)
 
Bra fråga.

Personligen kör jag de hojar jag vill köra. Speciellt en av dem.

Men jag säger ingenting om andra typer av motorcyklar. Det finns fördelar och nackdelar med alla sorter.

Ibland lånar jag en Virago 535 och njuter av fåtöljkänslan men framför allt av alla förvirrade blickar hos andra motorcyklister när jag glider fram på den i integralhjälm och skinnställ med knäpuckar. :hihi


Jag lånade svärfars Guldvinge en sväng för ett par år sen. Tankade och blev hälsad på av yngre sporthojsåkare i färgmatchade skinnställ med nyskinns-doften kvar. De tittade på min lätt slitna outfit med nedskrapade knäpuckar och stövlar som synbart gått i backen och hälsade glatt. Synen på dem när jag gick ut och gränslade vingen var rätt skön faktiskt :D
 
Har åkt hoj sen -96 men haft intresset sen barnsben. Måste säga att det alltid varit sportigare hojar som fångat mitt intresse. Det har liksom alltid varit min referens och det jag associerat mc med. Har provat naket, offroad, och tom HD, men alltid har något saknats. När TL:en kom -97 så kände jag bara att det där var min hoj! Tog ju ett antal år och radfyror innan man hade slantarna så man kunde handla. Den motsvarade alla mina förväntningar barnsjukdomar till trots, och det är väl där viljan och drömmen kommer in.. Den MÅSTE bara vara så bra som jag drömt om och då blir den det på nåt skumt placebo-sätt? Vart familj med hus så den rök. När det var avklarat och skilsmässan ett faktum så började tankarna igen och hör å häpna, kollade inte ens på något annat än TL(s) :) Nu står den där i garaget redo för en repa precis när jag önskar och jag blir lika glad varje gång jag ser den.. Såatte.. Jo jag åker precis den hojen jag vill och hyfsat billig är den också. :)
 
Jag är lite sugen på att åka typ Kawasaki Versys eller nåt. Fantastiskt ful, alla vet att den är effektklen, låter som ett köksredskap och är manlig som en tampong ungefär.

Men gosh så kul att steka sporthojar på kurviga vägar och banköringar med en sån :D Haft en som lånehoj ett par ggr när jag lämnat in mina på service, riktigt treblig att köra och svänger enormt mkt bättre än man först tror, askul hoj helt enkelt.
 
Jag är lite sugen på att åka typ Kawasaki Versys eller nåt. Fantastiskt ful, alla vet att den är effektklen, låter som ett köksredskap och är manlig som en tampong ungefär.

Men gosh så kul att steka sporthojar på kurviga vägar och banköringar med en sån :D Haft en som lånehoj ett par ggr när jag lämnat in mina på service, riktigt treblig att köra och svänger enormt mkt bättre än man först tror, askul hoj helt enkelt.

Har själv haft en Versys och håller helt med dig. Ruskigt underskattad hoj. Körde några bandagar med den och ute på kurviga vägar gjorde den väldans bra ifrån sig.

Det är en sådan hoj som lätt kan hänga med en sporthoj på kurviga väger för att den inte är så extrem. När sporthojen skuttar och hoppar så att man knappt kan sitta kvar sväljer versysen allt och bara rullar på.

Men vist, på perfekta vägar hänger den givetvis inte med :)
 
Har själv haft en Versys och håller helt med dig. Ruskigt underskattad hoj. Körde några bandagar med den och ute på kurviga vägar gjorde den väldans bra ifrån sig.

Det är en sådan hoj som lätt kan hänga med en sporthoj på kurviga väger för att den inte är så extrem. När sporthojen skuttar och hoppar så att man knappt kan sitta kvar sväljer versysen allt och bara rullar på.

Men vist, på perfekta vägar hänger den givetvis inte med :)


Hävdar nog att Versysen kan vara snabbast i gatgrupper 9/10 ggr oavsett, hojens gräns är högre än tempot för gatåkare oavsett hoj.. Om man inte är på Anderstorp eller Mantorp såklart, där äter ju effekt en hel del tid.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top