Kör du skenförsäkrat? *POLL*

*Kör du skenförsäkrat?*

• Antal röstningar
    0
Jag står för hoj och försäkring men har inte meddelat bolaget att effekten ökat lite..så de e väl skenförsäkrat för min del kanske... :va

Nej, men jag funderar fan på att skriva min gamla rostiga bil på morsan, för den är betydligt dyrare än hojen.

P@trik skrev:
Känns som att det är upp till försäkringsbolagen att vara tydligare vad som gäller...

Tror jag ställer den på morsan i år det blir nog skitbilligt.. :rolleyes:

Vad är oklart? Saxat från Trygg Hansa:

"Min mormor bor utanför stan. Kan jag registrera min bil på henne för att få billigare försäkringspremie?

Svar: Nej, absolut inte! Rent juridiskt gäller försäkringen för ditt ekonomiska intresse som civilrättslig ägare till fordonet. På ren svenska betyder det att du gör dig skyldig till försäkringsbedrägeri och kan bli utan ersättning vid en skada om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare för din bil.

"

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Vad är oklart? Saxat från Trygg Hansa:

//jaG

Får nog erkänna att jag inte är helt insatt eftersom jag aldrig har haft en försäkring som stått på nån annan.

Men det verkar ju råda en viss förvirring hos en del vad gäller skenförsäkring.
Skulle nog underlätta om alla bolagen hade samma regler(kanske dom har).

En hoj och en bil på mig, en gammal *host* guldvinge tillsammans med farsan som han står för, får försvara mig med att den är en bra packåsna :)

//J

Har faktiskt hojjen på pappsen min nu under vintern när den är avställd
och ståendes i hans garage!
På våren köper jag tillbaka hojjen och försäkrar den på mig själ igen!

Detta pga att jag betalade 800 kr i månden i garage försäkring!
Faderskapet betalar 67 kr månaden fast den står på samma ställe?!?!? :4skrika

Till er som säger att man får väl byta cykel om man inte har råd att försäkra den...

På min förra gatcykel Aprilia Pegaso (lagom trist effektsvag dessutom 25kw strypt offroadcykel) så hade jag som 18åring som lägst 17000:- i trafikförsäkring och de flesta bolag vägrade att halv/hel försäkra

Försäkringsbolagen skjuter sig själv i foten när det inte finns möjlighet för en 18 åring att försäkra en icke sportcykel till en human premie. Det är förståligt att de inte vill försäkra unga som kör rr cykel men att få 17000:- som premie på en offroadare inbjuder till skenförsäkring

Har ingen cykel skenförsäkrad utan jag löst det på ett annat vis men utan denna möjlighet hade det blivit skenförsäkring.....

red_ninja skrev:
Knepig poll egentligen, dom som verkligen skenförsäkrar går ju nte o talar om det här på forumet, jag har min egen försäkring givetvis!

Tanken är ju att man kan kryssa i ja om man skenförsäkrar eftersom ingen ser vad du har röstat på. Man måste ju inte skriva i tråden att man har skenförsäkrat bara för att man valde ja i pollen, eller hur...

För mig är det skenförsäkring om hojen står på nån annan än den som brukar den.

Alltså t ex om hojen står på pappa, man bor hemma, men pappa kör inte hojen dagligen utan du. Lagligt eller inte, det är ju din hoj och du som brukar den. Är den då inte försäkrad på dig så är det enligt mig skenförsäkrat.

yonsson skrev:
För mig är det skenförsäkring om hojen står på nån annan än den som brukar den.

Alltså t ex om hojen står på pappa, man bor hemma, men pappa kör inte hojen dagligen utan du. Lagligt eller inte, det är ju din hoj och du som brukar den. Är den då inte försäkrad på dig så är det enligt mig skenförsäkrat.

Håller faktiskt inte med där ,om det är ok för försäkringsbolaget att det finns andra än ägaren som brukar fordonet ser jag inte det som en skenförsäkring..

Varför skenförsäkra när det bara kostar 2900kr/helår/Halvförs.??
Känns ärligare att ha den på mig själv!

Valde hoj helt o hållet efter försäkringskostnad...hade jag haft råd o försäkra en R1:a så hade jag köpt en sån....men man blir ju äldre som tur är :)

P@trik skrev:
Håller faktiskt inte med där ,om det är ok för försäkringsbolaget att det finns andra än ägaren som brukar fordonet ser jag inte det som en skenförsäkring..
Ekonomisk ägare och huvudsaklig brukare. :fakta
Om du kör hela säsongen och din pappa kör 3 gånger, borde du inte stå på försäkringen då?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT