Kör alla som dårar??

• Thread starter Thread starter kjuze
  • Start date Start date

kjuze

Guest
Hej!

Jag har funderat lite då jag planerat att köpa mc och ta mc-kort.. Kör alla som åker sporthojjar som dårar? Och är ni inte rädda när ni gör det? Eller är det kanske endel av tjusningen?

Det hela aktualiserades idag när jag stannade till vid en busshållsplats utmed en 70-väg för att fixa med radion. Helt plötsligt vrommat det till uta HELVETE(gjorde nästan ont i öronen och jag satt då i en bil) och det dyker upp en sporthojj ca 200 meter bakom mig, och försvinner lika snabbt 200 meter framför mig bakom en kurva. Det hela gick så snabbt så man knappt han reagera. Killen måste åkt 200+ och jag han se att han hade skjorts och t-shirt på sig. Vad fan hade hänt om han krashat? Te.x om jag varit kvar på vägen och fortsatt micklat med radion och kanske vinglat till lite då jag visste att ingen annan var i närheten av mig och jag har god sikt åt alla håll? Eller om det var stop av någon andledning?

Jag undrar mest, vad har ni för tankar kring det här? Är man en mes om man kör någorlunda lagligt? Får man inte ha sporthoj om man inte kör sick-sack mellan andra bilar i 150? Jag är medveten om att sporthojjar är just till för att åka fort...

Några tankar?

Det är otroligt svårt att hålla sig efter hastighetsreglerna men vett i trafiken ska man ha. Köra med skydd är personligt val.

Sen är det kul att se när någon har varit med om något "hemskt", det verkar som vanligt väldigt överdrivet.

Använd sökfunktionen så hittar du säkert bra svar. Den här frågan (dessa frågor!) har varit uppe många gånger förut.

Jag gör alltid (nästan) i ställ, men jag kör så fort som jag tycker jag har kontroll över. Om det är 200 eller 50 beror på vägen.

kjuze skrev:
Te.x om jag varit kvar på vägen och fortsatt micklat med radion och kanske vinglat till lite då jag visste att ingen annan var i närheten av mig och jag har god sikt åt alla håll? Eller om det var stop av någon andledning?

Sporthoj.com-regel:

*Det är alltid bilistens fel om något händer, oberoende av MC:ns framfart.*

Jag kör precis så fort jag själv tycker är bra just då, beroende på tidpunkt, plats, trafik, korsande vägar, väder, humör och personlig förmåga. Ibland är det 160 på 70-väg, ibland 55 på 50-väg. Villaområden och utanför skolor tar man det lugnt om man är en tänkande individ. Man blir så otroligt fartblind när man åker sportcykel med mycket effekt så vad som känns totalt vansinnigt i en personbil känns helt naturligt på en hoj. Sen kör jag hoj för att ha skoj, och det har jag inte i 100 blås mellan Trosa och Vagnhärad, som exempel.

Med en modern sporthoj känns lagliga hastigheter extremt långsamma, och även om man anser sig vara lugn, stabil och förnuftig och verkligen vill köra lagligt så är det väldigt svårt! Även med mindre extrema hojar, som min egen, känns det ofta alldeles utmärkt säkert och förnuftigt att ligga 40-50 km/h över hastighetsbegränsningen tyvärr... :näsblod

Jo men har ni tex aldrig varit med om att ni kommit i 150 blås och varit såååå nära att krascha? Det jag menar lite är eftertanken. Kommer ni aldrig hem och funderat, shit där kunde mitt liv slutat? Jag är inte någon mes som inte går ut utan hjälm på skallen men det måste väl ändå anses som att leka lite med sitt liv när man kör i hastigheterna? Men all respekt för eran skicklighet så när ni kör i trafiken kan ju det vara någon annan som klantar till det och då flyger ni åt helvete vems fel det än är!?

Jag planerade att köra jätte lungt när jag skaffade sporthoj! Inte ens två dar klarade jag mig innan de smällde!

DanTheMan71 skrev:
Jag kör alltid efter dom regler o bestämmelser som gäller ,tex stannar jag alltid vid rödljus...men just hastighetsskyltarna ser jag bara som "rekommendationer" :hihi

Samma här, kör efter gällende väder, trafik, väglag mm.

kjuze skrev:
Jo men har ni tex aldrig varit med om att ni kommit i 150 blås och varit såååå nära att krascha? Det jag menar lite är eftertanken. Kommer ni aldrig hem och funderat, shit där kunde mitt liv slutat? Jag är inte någon mes som inte går ut utan hjälm på skallen men det måste väl ändå anses som att leka lite med sitt liv när man kör i hastigheterna? Men all respekt för eran skicklighet så när ni kör i trafiken kan ju det vara någon annan som klantar till det och då flyger ni åt helvete vems fel det än är!?

Du har helt rätt. Samtidigt så tycker jag att kör man så att man efteråt funderar på vad man håller på med eller om man kör så att man är nära att krascha så bör man nog skaffa en annan hobby. Alla kan krascha men är man nära att göra det många gånger ska man nog tänka efter lite.

kjuze skrev:
Alltså, bågarna är så jäkla stabila och bra att det hela känns väldigt odramatiskt - även om man kommer farande i dubbla eller tredubbla hastighetsbegränsningen. Att det är en farlig hobby fattar man men det är inget man upplever när man kör. Man är ingen mes om man kör lagligt men om man gör det har man nog valt fel sorts motorcykel Sporthojar är inte direkt bekväma, även om de inte heller är så obekväma. Man åker skönare på nästan allt annat tvåhjuligt än sporthoj. Sporthojar handlar om hög fart, relativt vägens beskaffenhet, annars är det helt enkelt inte kul. Det är dock inte samma sak som att konstant utsätta sig själv eller sin omgivning för livsfara. Man får välja tid och plats och försöka köra så säkert det går utan att döda nöjet. De duger fö inte heller att ragga brudar med, de föredrar stora glidare.

Och nej, jag har aldrig kommit hem och tänkt att mitt liv kunde slutat där. Jag har ännu inte varit med om något allvarligt tillbud.

90 e väldigt segt på en modern sporthoj. Däremot går det rätt fort i en volvo 142.
Maskinen gör att man överskattar både sig själv å allt annat, så mitt svar är japp, jag kör som en galning oxo.

Har sluppe att få några hemska varningar efter landsväg än så länge, så jag är väl fegare än många som åker sporthoj, men det gör inte mig något! Jag lever iaf.

*Edit, så den här tråden kan ju vara en fingervisning vad för hoj du ska söka efter :rolleyes:

När jag kör hoj så kör jag alltid så att jag har flyt i körningen, dvs ska man ligga o pressa på gränsen av sin förmåga är det inte kul (och ökar ju också risken för olyckor). Samtidigt är det ju så att ju mer man kör, desto mer erfaren blir man och nästan omedvetet höjer man tempot. Jag kör nog lite för fort än vad som är helt bra alla gånger men det är roligast när man hittat rätt tempo och har flytet.

Nu är inte jag någon fartfantom, tvärtom, jag är oftast långsamast när jag åker med sporthojare, men jag tänkte bara påpeka en ganska viktig faktor i hojåkande vs hastighet/vårdslöshet som folk som inte kör hoj sällan tänker på. Nämligen medvetenhet och perssonlig inställning.
Ytterst sällan har jag åkt bil av någon annan orsak än att transportera mig eller någn pryl från A till B. På hoj är det tvärt om. När jag sätter mig på hojen är det för att jag väljer att bege mig ut på vägarna. Jag gör det för att det är kul. Automatiskt kopplas hjärnan om så att all fokus går till att framföra fordonet. I en bil kan det lätt bli att man slänger sig in, startar bilen, på med bältet, oh-vilken-dålig-låt-på-radion, snacka med nån i baksätet etc, dvs fokus hamnar på annat, inte att köra bilen.

Något jag fick lära mig tidigt i hojkarriären var att alltid tänka i worst-case-cenario. "Nu ligger jag nog i döda vinkeln = bilskrället kanske byter fil. Bilen som ska svänga ut på min väg ser inte mig/tror jag är moppe = bilskrället åker ut framför" och liknande. Gör man det och samtidigt har i bakhuvet att det alltid är hojåkaren som går förlorande ur minsta lilla "fender-bender" brukar det gå ganska bra.
Det är även orsaken till att många hojåkare blir rikigt förbannade när en bil gör "ett litet misstag" som bil-bil max skulle göra en buckla. MC-bil kan samma misstag betyda brutna ben, om inte värre.

Dessa faktorer (och säkert många fler) gör att motorcyklister är betydligt bättre trafikanter än "vanliga" bilister (min åsikt, men jag tror SMC och några försäkringsbolag tog fram statistik på det). Sällan ser man motorcyklister göra ett misstag för att han/hon fipplade med radion eller snackade i mobilen.
Visst, grupptryck, visa-upp-sig-vid-korvmojjen och andra "dumma" faktorer gör att folk gör bort sig titt som tätt, men sällan för att vi inte är koncentrerade på vad vi gör.

(och ett tips till dig som kanske inte vet det än: skär inte kurvor så du hamnar lite utanför vägen med bilen, det drar upp grus och grus är något vi på hojar inte gillar)

köper du en sporthoj så räkna med att du efter de inledande dagarna på hojen så kommer du ligga o köra aldeles för fort.

Det är helt enkelt så trist att köra 90 med en sådan, det käns som om man skulle kunna kliva av och gå nästan.
Så köp ingen sporthoj om du inte gillar fortåkning, det finns nämligen inget alternativ att framföra hojen på som funkar mer än kortare stunder.

Säger som min kära trafiklärare sa:

Tr: Vad e det för regel här då???

Jag: Ehhh, högerregeln!

Tr: Jo, om du sitter i bil kanske...

Jag: :confused:

Tr: När du kör hoj finns det inga lagar...

Jag: :va

Tr: Vet inte hur många ggr jag dragit rödljus, hade jag bromsat så hade jag haft bakomvarande bil i röven...
Kör så att du klarar dig levande ur trafiksituationer, hellre böter eller indraget körkort än bruten nacke och liggplats...

Jag: Hmm, sant...

Tk: *viskar* Men inte på uppkörningen...

Silwer skrev:
köper du en sporthoj så räkna med att du efter de inledande dagarna på hojen så kommer du ligga o köra aldeles för fort.

Det är helt enkelt så trist att köra 90 med en sådan, det käns som om man skulle kunna kliva av och gå nästan.
Så köp ingen sporthoj om du inte gillar fortåkning, det finns nämligen inget alternativ att framföra hojen på som funkar mer än kortare stunder.
Kan inte annat än hålla med. Körde förbi en poliskontroll i alldeles för hög hastighet i måndags, blev som tur va inte stoppad...
Men man fick ju skaplig puls och sänkte genast tempot till 110-120 km/h (detta va på en tvåfilig 110väg). Hade ca 2 mil kvar in till Gbg och körde lagligt hela vägen.

Trodde hojen skulle sota igen totalt efter 5 minuters tröskande på 6:an i 110km/h! Kom fram till att jag nog inte hållt en så låg och jämn hastighet så länge nån gång tidigare.

En modern sporthoj har så extrema bromsar o väghållning att hastigheter runt 90-110 km/h är helt ointressant (givetvis beroende på väg..)

Så vill du ha en hoj där du inte utsätter dig för så stora risker och höga hastigheter bör du nog köpa en glidare istället. Dom är gjorda för att köras i 90-100, fortare är inte roligt med en sån.

Håller med...

så hopplöst att hålla hastighetsbegränsningarna...
Man plockar i växlarna och vips går det redan i 120 ....
Ibland funderar man på att bara syssla med dragracing. och köra på Rörken en gång i veckan...och så till å från jobbet ska man ja..
Kul att hälsa på kompisar.....ja fika å så.
Klart en liten tur i Roslagen en torsdag förmiddag är inte fel...å en tur i Bergslagen till helgen...
Oj , står det en hoj till i garaget...när fan köpte jag den ?

Har försökt att sluta med hojeriet ett antal gånger, det slutar oftast med en ny hoj ståendes nära garageporten.

Nä, jag har inte råd att sluta köra hoj längre....så jag fortsätter. :tummenupp

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...