Kör aldrig för fort i Schweiz!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Påminn mig om att aldrig köra för fort i Schweiz är ni snälla. Inte första gången jag läser om rekord belopp i böter. Har själv fått erfara att den schweiziska polisen kan vara nitisk för "trafikbrott".

I Schweiz skulle man helst ska man väl vara ett socialfall med hyrd Ferrari. Då vore det svårt för dem att driva in miljonbelopp och beslagta bilen tror jag.

Fortkörande svensk riskerar 7 miljoner i böter

2010-08-09 17:56

En 37-årig svensk man hade nog trampat gasen i botten på sin sportbil när han åkte fast för fortkörning i Fribourg i Schweiz i fredags.

När polisen stoppade honom körde han i inte mindre än 290 kilometer i timmen, uppger nyhetsbyrån AFP.

Om det är ett schweiziskt fortkörningsrekord är oklart eftersom det saknas officiell statistik, men det skulle kunna vara så, säger en talesman för Schweiz motsvarighet till Trafikverket till AFP.

Den snabba bilresan kan bli väldigt dyr för svensken. Han riskerar böter på upp till drygt 7 miljoner kronor, den exakta summan beror på vad han har för inkomst. Mannen fick också lämna fick sin bil värd närmare 1,8 miljoner som säkerhet.

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=275793&rlt=1&pid=212398__ArticlePageProvider

Om man åkt fast i 290 km/h ska man vara glad om man slipper fängelse... Artikeln är lite oklar men om boten är baserad på vad han tjänar så betyder väl det att han tjänar en djävla massa pengar. Tycker det verkar som ett rätt ok utfall ändå.

Världens snabbaste fortkörning? Var det inte en snubbe i Texas som drog en bit över trehundringen i en Koenigsegg?

Å sen ringa FB å anmäla den stulen? :rolleyes:

Eller bara köpa en ny för 1,8 mille och hamna på "bara" 3,6 mille i förlust totalt?
Finns inget tvång att anmäla till FB eller nån annan, bara skriva över bilen och skita i det.
Eller missade jag poängen där?

Världens snabbaste fortkörning? Var det inte en snubbe i Texas som drog en bit över trehundringen i en Koenigsegg?

Om det är ett schweiziskt fortkörningsrekord är oklart

För det första är det oklart, för det andra är det schweiziskt :fatta! :tungan

En bil för 1,8 miljoner... kan vara ju vara vilken som helst. Frågan är ju också om dom baserar den summan på nypris eller i nuvarande/begagnat skick.
Hmm... topphastighet på minst 290 km/h... Njaa fasen, jag orkar inte ens chansa med så lite info

Om det är ett schweiziskt fortkörningsrekord är oklart

För det första är det oklart, för det andra är det schweiziskt :fatta! :tungan

Ahhh :örnkoll.

Läste om det i ding-ding-aftonbladet och där stod det världsrekord.

Merca SLS :tummenupp

topelement.jpg

http://www.20min.ch/news/bern/story/Mit-290-km-h-auf-der-Autobahn-geblitzt-22045233

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7592383.ab

Mercedes SLS AMG, nya måsvingen alltså. Toppfart enl Teknikens Värld 317 km/h.

En bil för 1,8 miljoner... kan vara ju vara vilken som helst. Frågan är ju också om dom baserar den summan på nypris eller i nuvarande/begagnat skick.
Hmm... topphastighet på minst 290 km/h... Njaa fasen, jag orkar inte ens chansa med så lite info

Google översättning:

http://translate.google.com/transla...-der-Autobahn-geblitzt-22045233&sl=auto&tl=sv

Last edited:
Om man åkt fast i 290 km/h ska man vara glad om man slipper fängelse... Artikeln är lite oklar men om boten är baserad på vad han tjänar så betyder väl det att han tjänar en djävla massa pengar. Tycker det verkar som ett rätt ok utfall ändå.

Jag skulle bra mycket hellre sitta ganska många år i fängelse än att få en nettoskuld på sju miljoner.
För övrigt körde jag för fort förrförra veckan i Scweiz. :gnissla

Kan bara hålla med Markus, för 7mille så får dom gärna sätta mig på kåken i ett antal år för det är väl ungefär vad man tjänar på 40år eller så. :gnissla

Kan bara hålla med Markus, för 7mille så får dom gärna sätta mig på kåken i ett antal år för det är väl ungefär vad man tjänar på 40år eller så. :gnissla
Har för mig att det är inkomst baserat mao skulle markus med sin sekreterarlön inte få mer än nån hundring i böter, han skulle nog vara mer orolig över att chefen får veta at han tjuvkörde hans bil.:hihi

Har för mig att det är inkomst baserat mao skulle markus med sin sekreterarlön inte få mer än nån hundring i böter, han skulle nog vara mer orolig över att chefen får veta at han tjuvkörde hans bil.:hihi

Då är det ju lugnt, då skulle inte jag heller få så mycket böter.

Och om jag nu skulle åka fast för fortkörning i chefens bil så skulle jag gladeligen knalla in på hans kontor och tala om det för då skulle jag garanterat få resten av dagen ledigt och pengar till ett flak öl för att lindra smärtan . :)

Det är väl ändå bra att det baseras på inkomst? Då blir det inte orealistiskt dyrt även om man är fattig student tex, medans det fortfarande är kännbart även med en duktig chefslön... (har liknande system här...)

:va

Det blir ju patetiskt att ha inkomst baserade böter för fortkörning så som man har i Finland, Norge och Schweiz med fler (om det nu finns fler länder med liknande system).

Går ju knappast att säga att det är ett rättvist system. Visst kan man till viss del ha ett system där rika betalar något mer än vanliga Svensson för att det ska bli kännbart även för dem. De som kör för fort i vårt land riskerar ju körkortet och dagsböter och i sällsynta fall fängelse. Det kan jag tycka är rätt hårt.

Att staten ska dra in sju miljoner som det spekuleras här är ju löjeväckande. Trodde inte jag skulle säga det, men jag hade hellre suttit i fängelse ett par år eller helt enkelt försökt köra ifrån polisen om jag visste att de skulle ge mig miljonbelopp i böter. Det krävs nog inga 290 på mätaren för att det ska kännas i plånboken i Schweiz. Vem har inte kört i 180- 220 km/h här hemma en sen natt på en tom motorväg? En vanlig Svensson bil klarar att komma upp i de farterna utan större problem.

Ska inte du starta någon tråd om ditt värdelösa liv snart, dom med din farsa är mina favoriter. :D

Då är det ju lugnt, då skulle inte jag heller få så mycket böter.

Och om jag nu skulle åka fast för fortkörning i chefens bil så skulle jag gladeligen knalla in på hans kontor och tala om det för då skulle jag garanterat få resten av dagen ledigt och pengar till ett flak öl för att lindra smärtan . :)
Jag skulle få betalt för att jag lyckats komma över en sån bil :D

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...