Köpte ny voltregulator m. likriktare, fortfarande över 15v på batteri. KTM EXC 125 04

superludvig

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2020
Hoj
KTM EXC 125 2004
Hej!
Var ute och körde på min KTM EXC 125 2004 en dag och märker att hastighetsmätaren slocknar, snart därefter dör också bak och framlampa. Det blev till att ställa undan mc'n.

Efter lite letande och mätande så kom jag fram till att spänningsregulatorn hade gett upp för när jag mätte på batteriet och drog på med gas så steg spänningen långt över 14v ända upp till 19v.

https://www.lellesmcdelar.se/pdf/tips/felsokningsguide_elfel_mc.pdf
https://www.lellesmcdelar.se/pdf/tips/felsokningsguide_elfel_mc.pdf
"Är laddningsspänningen över 15V så är voltregulatorn defekt och måste ersättas."

Begav mig därför ut på nätet och köpte hem 2 stycken olika spänningsregulatorer med likriktare inbyggt.
31-220077-large_1.jpg
En från Fyndiq.se som tydligen tillhörde en 125cc scooter men som enligt titeln var en "12v Voltage regulator and rectifier"

Den andra var från Rinab och utlovade sig också vara en voltregulator med likriktare.
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/El-delar/Voltregulator/Voltregulator-med-likriktare2349.htm
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/El-delar/Voltregulator/Voltregulator-med-likriktare2349.htm

När dessa nu kommit fram och jag prövar att ansluta dem enligt kopplingsschema med röd för + på batteri och svart för - på batteri samt gula för generatorn så begränsas inte spänningen. Jag kan lika lätt som innan få upp batteriets spänning till 19 volt.

Jag har även mätt på inkommande växelspänning från generatorn och sett till att jag verkligen kopplar rätt.

Min fråga är, vad gör jag för fel?

Är det helt enkelt så att jag har köpt fel spänningsregulatorer?

Bifogat

• ezgif.com-webp-to-jpg.jpg
    ezgif.com-webp-to-jpg.jpg
    39.8 KB · Visningar: 13
Vad är batteriet i för skick?

Har din KTM en enfasgenerator?

Varför inte en originalregulator?

Har prövat med 2 olika batterier, både för mc men utan någon förändring. Det ena var rätt så gammalt medan det andra är runt 2 år bara.

https://www.ktmshop.se/documents/7203D0_TDE_EN.pdf
Screenshot_2020-08-21 BA_125_300_2004_E - 7203D0_TDE_EN pdf.png
Har inte varit inne och tittat under generator kåpan men antar att där sitter orginal generatorn vilket var en så kallad Kokusan 2k-3.

Köpte inte orginaldelen då den ligger på 1215 kr, rinab sålde sin för 400 kr.

Det finns ett otal varianter på hur regulator/rectifiers är gjorda. Och hur dom ska kopplas in. Så sannolikheten att en reg/rec till en snöskoter skulle passa är ganska liten. Till och med om dom ska passa en KTM kan det skilja mellan olika varianter och årsmodeller. Och för vilket land dom är avsedda.
Säkrast är förstås en original reservdel. Eller att handla en på ebay för 140 spänn som påstås passa till en EXC125.
Och hoppas på det bästa.

Ser elsystemet ut som på de större cyklarna har du en gul kabel från statorn till belysningen(växelström)och en vit som likriktas för att ladda batteri(elstartmodeller) och driva blinkers.
Ska du få det att funka med likriktaren från Rinab får du modifiera statorn,löda loss jordpunkten och sätta ihop kablarna så att det fungerar som en lindning.
http://slorider.com/KTM/tech/Stator/TrailTech_conversion.pdf

Last edited:
Blir till att returnera rinabs regulator då. Var inne på ebay och handlade en regulator som sades passa min modell så nu håller jag tummarna.

https://www.ebay.com/itm/KTM-REGULA...770877?hash=item5b4d9714fd:g:EPcAAOSw~QhbvIFj
https://www.ebay.com/itm/KTM-REGULA...770877?hash=item5b4d9714fd:g:EPcAAOSw~QhbvIFj
s-l1600.jpg

Det märkliga med denna är att det står plug-and-play men där regulatorn sitter nu så är det 4 lösa sladdar som kopplas in och inte 1 stor kontakt. Får hoppas på att elschemat visar rätt ordning vilket är jord till vänster, sedan positiv från batteri och två sista till generatorn. Förväntades leverera fram tills 15 september så återkommer med svar då.

Jag lånar den här tråden lite. Vet nån om man kan använda universaldelar till elsystemet eller måste det vara avsett fö just den specifika modellen? Jag försöker renovera elsystemet på min gamla Suzuki 125 från 80-talet, eftersom jag har mycket problem med dålig kontakt, lampor som lyser sporadiskt eller inte alls. Kontakter och kablar går att göra nytt, men saker som likriktare och regulator är svårt att få tag i. Kan man använda vilken likriktare som helst som har vettiga värden (hojen har 6-voltssystem)?

Jag lånar den här tråden lite. Vet nån om man kan använda universaldelar till elsystemet eller måste det vara avsett fö just den specifika modellen? Jag försöker renovera elsystemet på min gamla Suzuki 125 från 80-talet, eftersom jag har mycket problem med dålig kontakt, lampor som lyser sporadiskt eller inte alls. Kontakter och kablar går att göra nytt, men saker som likriktare och regulator är svårt att få tag i. Kan man använda vilken likriktare som helst som har vettiga värden (hojen har 6-voltssystem)?

Har du nåt schema på hojen? Utan det blir det ju bara chansningar. Hittade nåt schema på en 77:a TS125 och sen verkar ju sakna nån form av laddregulator bara en selendiod som likriktare till batteriet. Fattar inte riktigt hur det funkar utan att satt mig in i det, om man bara likriktar spänningen från magneten och att sen får den duga så till att ladda batteriet?

Chansen att universal grejer funkar är väl i alla fall större på en äldre hoj och laddning borde man i alla fall ha en sportslig chans att få till om inte annan genom att bygga grejer själv, är bäl värre om gamla cdiboxar går sönder då är man väl som körd.

Har du nåt schema på hojen? Utan det blir det ju bara chansningar. Hittade nåt schema på en 77:a TS125 och sen verkar ju sakna nån form av laddregulator bara en selendiod som likriktare till batteriet. Fattar inte riktigt hur det funkar utan att satt mig in i det, om man bara likriktar spänningen från magneten och att sen får den duga så till att ladda batteriet?

Chansen att universal grejer funkar är väl i alla fall större på en äldre hoj och laddning borde man i alla fall ha en sportslig chans att få till om inte annan genom att bygga grejer själv, är bäl värre om gamla cdiboxar går sönder då är man väl som körd.
Jag har elschema (engelskt), men det hjälper inte mycket. Det sitter en "rectifier" mellan generatoroch batteri, och det finns en "resistor" på ett annat ställe. Ingenstans i manualen anges några värden på dessa. Som jag har förstått saken ska en "rectifier" göra om generatorns växelström till den likström som batteriet vill matas med. Frågan är alltså om detta kan göras på fler sätt eller om denna likriktare alltid fungerar på samma sätt i alla fordon, eller om man måste hitta komponenter tillverkade just för varje specifik mc.
På min förra mc, en Honda cb400, var dessa komponenter hopbyggda till en sak med kylflänsar som hette "rectifier/regulator", men så ser det inte ut här.

Som jag har förstått saken ska en "rectifier" göra om generatorns växelström till den likström som batteriet vill matas med. Frågan är alltså om detta kan göras på fler sätt eller om denna likriktare alltid fungerar på samma sätt i alla fordon,
Likriktare=rectifier. Kan antingen vara en diod, ger halvvågslikriktning. Eller 4 dioder i bryggkoppling, ger helvågslikriktning. På småhojar förekommer båda varianterna. På stora hojar mest bryggor.
I båda fallen kan man hitta alla möjliga likriktare som funkar.
Brukar framgå av schemat vilket det ska vara.

Man kan konvertera 6 till 12 volt rätt enkelt. Det är fler än en person som är arg på Lucas. https://www.ebay.co.uk/itm/Wassell-...ator-rectifier-convert-6v-to-12v/373144911341

Wasell är en stor grossist av delar och tillbehör, såvitt jag vet mest till engelska motorcyklar. Dom köper in delar från olika håll och säljer under sitt eget namn. Typ som Biltema.
Wasell har rättigheten att sälja olika delar under namnet Lucas Original Parts. Så nytillverkade "Lucas" generatorer lär vara tillverkade i Kina. Tycker att "riktiga" Lucas delar funkade bättre.

Att konvertera en gammal engelsk hoj från 6 till 12 Volt är skitenkelt.
Finns mer än ett halvdussin olika regulator/rectifiers att välja mellan.

Likriktare=rectifier. Kan antingen vara en diod, ger halvvågslikriktning. Eller 4 dioder i bryggkoppling, ger helvågslikriktning. På småhojar förekommer båda varianterna. På stora hojar mest bryggor.
I båda fallen kan man hitta alla möjliga likriktare som funkar.
Brukar framgå av schemat vilket det ska vara.

Nu börjar det likna nåt. Det här är en tvåtakts 125cc från 80-talet, det måste väl vara en "liten" hoj. Den gamla, defekta likriktaren är en liten svart kloss, ca 2cm i kvadrat. Med två flatstiftskontakter, en märkt med en sinuskurva och den andra med ett +.

Ok då är det en diod, alltså halvvågslikriktning. Växelströmssymbolen till generatorn och + märkningen likström ut. Andra tåten från generatorn till jord.
Hade det varit en brygga hade du haft två växelströms ingångar från generatorn och två ut märkta + och -.

Ok då är det en diod, alltså halvvågslikriktning. Växelströmssymbolen till generatorn och + märkningen likström ut. Andra tåten från generatorn till jord.
Hade det varit en brygga hade du haft två växelströms ingångar från generatorn och två ut märkta + och -.

Kanon, då vet jag vad jag ska göra. Måste bara hitta nåt som ser ut som den befintliga och montera den, vanligast verkar vara med likriktare och regulator sammanbyggda i en enhet. Har hittat en i en mopedbutik som jag ska testa, den ser ut ungefär som den befintliga.

https://mohlins.se/eldel-taendning/4325-likriktare-honda-mt.html

Det är jag med på men vad reglerar laddnigen? Struntar man i reglering och räknar att spolen laddar lagon för ett anpassat batteri?

Det är jag med på men vad reglerar laddnigen? Struntar man i reglering och räknar att spolen laddar lagon för ett anpassat batteri?

Nu har jag inte pysslat med nån småhoj på väldigt länge, utan går på sånt jag snubblat på när jag letat efter annat.
Men jag vet att dom ibland använder halvvågs likriktning, som ju ger halva strömmen. Gissar att dom kan ha kört (fula) tricket att bränna upp effekt i ett motstånd med lyset av. Och sen slå från motståndet när lyset slås på. Men det är bara en gissning, utan att ha sett schemat på den aktuella hojen.
Även haft hojar som kopplar in fler spolar i generatorn när lyset är på.
Elkonstruktörerna verkar va ett fantasifullt släkte, så ibland kör dom växelström till lyset och likström till batteriladdningen. Eller all möjliga andra lösningar.

Last edited:
Nu har jag inte pysslat med nån småhoj, utan går på sånt jag snubblat på när jag letat efter annat.
Men jag vet att dom ibland använder halvvågs likriktning, som ju ger halva strömmen. Gissar att dom kan ha kört (fula) tricket att bränna upp effekt i ett motstånd med lyset av. Och sen slå från motståndet när lyset slås på. Men det är bara en gissning, utan att ha sett schemat på den aktuella hojen.
Elkonstruktörerna verkar va ett fantasifullt släkte, så ibland kör dom växelström till lyset och likström till batteriladdningen. Eller all möjliga andra lösningar.

Funkar min teori att man bara skulle kunna ta en lämplig lindning från magneten som ger lagom spänning på ett ungefär inom spannet för vad batteriet ska ha i alla fall under körning och nara likrikta det med en diod? På det schema jag hittade var det bara blinkers som gick över batteriet eller möjligen också parkeringsljuset. Kan tänka mig att det då inte är lika nog då man inte behöver bekymra sig om tändsystem, belysningen och elstart via batteriet.

Ett litet batteri kräver bättre reglering av laddströmmen än ett stort. Är det en hoj med elstart behövs ett hyfsat stort batteri för att dra runt startmotorn. Då kan en rå lösning funka utan att koka batteriet. Men ett mindre i samma hoj ser rätt fånigt ut när det blivit klotformat.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back