superludvig
Ny medlem
Hej!
Var ute och körde på min KTM EXC 125 2004 en dag och märker att hastighetsmätaren slocknar, snart därefter dör också bak och framlampa. Det blev till att ställa undan mc'n.
Efter lite letande och mätande så kom jag fram till att spänningsregulatorn hade gett upp för när jag mätte på batteriet och drog på med gas så steg spänningen långt över 14v ända upp till 19v.
https://www.lellesmcdelar.se/pdf/tips/felsokningsguide_elfel_mc.pdf
https://www.lellesmcdelar.se/pdf/tips/felsokningsguide_elfel_mc.pdf
"Är laddningsspänningen över 15V så är voltregulatorn defekt och måste ersättas."
Begav mig därför ut på nätet och köpte hem 2 stycken olika spänningsregulatorer med likriktare inbyggt.

En från Fyndiq.se som tydligen tillhörde en 125cc scooter men som enligt titeln var en "12v Voltage regulator and rectifier"
Den andra var från Rinab och utlovade sig också vara en voltregulator med likriktare.
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/El-delar/Voltregulator/Voltregulator-med-likriktare2349.htm
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/El-delar/Voltregulator/Voltregulator-med-likriktare2349.htm
När dessa nu kommit fram och jag prövar att ansluta dem enligt kopplingsschema med röd för + på batteri och svart för - på batteri samt gula för generatorn så begränsas inte spänningen. Jag kan lika lätt som innan få upp batteriets spänning till 19 volt.
Jag har även mätt på inkommande växelspänning från generatorn och sett till att jag verkligen kopplar rätt.
Min fråga är, vad gör jag för fel?
Är det helt enkelt så att jag har köpt fel spänningsregulatorer?
Var ute och körde på min KTM EXC 125 2004 en dag och märker att hastighetsmätaren slocknar, snart därefter dör också bak och framlampa. Det blev till att ställa undan mc'n.
Efter lite letande och mätande så kom jag fram till att spänningsregulatorn hade gett upp för när jag mätte på batteriet och drog på med gas så steg spänningen långt över 14v ända upp till 19v.
https://www.lellesmcdelar.se/pdf/tips/felsokningsguide_elfel_mc.pdf
https://www.lellesmcdelar.se/pdf/tips/felsokningsguide_elfel_mc.pdf
"Är laddningsspänningen över 15V så är voltregulatorn defekt och måste ersättas."
Begav mig därför ut på nätet och köpte hem 2 stycken olika spänningsregulatorer med likriktare inbyggt.

En från Fyndiq.se som tydligen tillhörde en 125cc scooter men som enligt titeln var en "12v Voltage regulator and rectifier"
Den andra var från Rinab och utlovade sig också vara en voltregulator med likriktare.
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/El-delar/Voltregulator/Voltregulator-med-likriktare2349.htm
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/El-delar/Voltregulator/Voltregulator-med-likriktare2349.htm
När dessa nu kommit fram och jag prövar att ansluta dem enligt kopplingsschema med röd för + på batteri och svart för - på batteri samt gula för generatorn så begränsas inte spänningen. Jag kan lika lätt som innan få upp batteriets spänning till 19 volt.
Jag har även mätt på inkommande växelspänning från generatorn och sett till att jag verkligen kopplar rätt.
Min fråga är, vad gör jag för fel?
Är det helt enkelt så att jag har köpt fel spänningsregulatorer?