Köpte ny voltregulator m. likriktare, fortfarande över 15v på batteri. KTM EXC 125 04

Det är jag med på men vad reglerar laddnigen? Struntar man i reglering och räknar att spolen laddar lagon för ett anpassat batteri?

På den här cykeln, en 125a från tidigt 80-tal, finns förutom nämnda likriktare även en voltregulator (benämns "resistor" i den engelska manualen). En liten grå metallbox med kylflänsar på ena sidan. Ungefär så här:
https://mohlins.se/eldel-taendning/32819-voltregulator-mt50-7330516946336.html
Jag antar att det är den som begränsar strömmen från generatorn så att inte lampor och batteri går sönder.

På alla andra mc jag haft har dessa varit hopbyggda i en regulator/rectifier.

På den här cykeln, en 125a från tidigt 80-tal, finns förutom nämnda likriktare även en voltregulator (benämns "resistor" i den engelska manualen). En liten grå metallbox med kylflänsar på ena sidan. Ungefär så här:
https://mohlins.se/eldel-taendning/32819-voltregulator-mt50-7330516946336.html
Jag antar att det är den som begränsar strömmen från generatorn så att inte lampor och batteri går sönder.

På alla andra mc jag haft har dessa varit hopbyggda i en regulator/rectifier.

Vad är det för hoj? Har fu nåt schema? Är lite nördig och gillar att läsa elscheman för att se hur dom tänkt sig det hela, verkar ju finna hojar som inte har annat än en likriktare i form av en diod, detta kan jag säga var nytt för mig. Hittade schemat på en Suzuki 125:a från 1977 som verkar ha det så.

Resistor är det korekta namnet på ett motstånd vilket är en passiv komponent så det är troligt att det används för att begränsa laddningen i någon form, troligtvis då belysningen inte är på som nån redan tror jag nämt i tråden.

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...