Köpte mig en husa!

Visst, anser man svensk teknik vara kass så spottar man i princip på sej själv.

Husa bygger väldigt fina hojar imho och har inte tätare service intervaller än KTM 520/520, Yamaha wr 450 etc etc. Varför racka ner på det?

Silwer skrev:
nej, och bry dig inte om det heller.
Japanerna kommer byga bättre hojar de med när det gäller effekt/vikt. Trenden pekar ditåt och då skaffar du givetvis en sån i stället för nåt sånt där blindarbete.

Blip skrev:
Visst, anser man svensk teknik vara kass så spottar man i princip på sej själv.

Husa bygger väldigt fina hojar imho och har inte tätare service intervaller än KTM 520/520, Yamaha wr 450 etc etc. Varför racka ner på det?

hahaha, jaja så kan det vara.
Jag delar inte dessa åsikter med dig, men det tänker jag inte tjafsa om i vilket fall.
Jag känner givetvis folk med dessa typer av hojr, jag bygger mitt tyckande direkt på deras hojar.

Silwer skrev:
Japanerna kommer byga bättre hojar de med när det gäller effekt/vikt. Trenden pekar ditåt och då skaffar du givetvis en sån i stället för nåt sånt där blindarbete.
I vanliga fall är du vädigt vettig Silwer men nu klev du allt snett :smasha

"blindarbete"... Vad är det för någe' ??

Om jappsarna får för sig att bygga nåra stora stånkor så kommer jag såklart snegla åt det hållet men så länge de bygger moppestora motorer så köper iaf jag europeiskt. Helst semisvenskt (utvecklingen/rejsavdelningen finns fortfarande i Sverige :fakta ) :D

Ska bli intressant när Husa släpper en 450. Då kan man ju faktiskt jämföra den med KTM/Honda/Yamma-450. Säger inte nåt om vilken som kommer vinna (även om jag såklart hoppas på Husan) bara att det kommer bli intressant.

Silwer skrev:

Men Silwer!

Har du sett en Husa någongång?

Står en nere på gatan brevid min, och i jämförelse ser min ut som en slutkörd 240 lackad med roststopp och pensel...:(

Dom nya 03:orna är ju sååååå..... GULA?!?! :tummenupp

Man blir nästan bländad när solen ligger på... :cool:

/Zana

Zana skrev:
Men Silwer!

Har du sett en Husa någongång?

Står en nere på gatan brevid min, och i jämförelse ser min ut som en slutkörd 240 lackad med roststopp och pensel...:(

Dom nya 03:orna är ju sååååå..... GULA?!?! :tummenupp

Man blir nästan bländad när solen ligger på... :cool:

/Zana

Nyare japanska ser inte dumma ut de heller, men utseendet är inget jag tar upp här.
Jag har kört några modeller av husorna så det är inte det heller, de går bra.
Jag gillar helt enkelt inte det mekaniska i de där, det handlar om tävlingsgrejor och inget som du kan slita på gatan, helt olikt din gammla kawa.
Naturligtvis låter de jag käner exakt som de som är Husabergägare här på forumet, dvs ingen service utöver det vanliga behövs och blablabla, sen ligger de där o byter grejor man trodde skulle hålla hojen ut.
De går lite bättre än de övriga, men en icke tävlingsåkare har inte så stort utbyte av det.
Kunde jämföra en husa 501 nåt år gammal mot en sucka drz400e nyligen. En längre slinga i skog och på vanlig mark.
Inga elitåkare utan vanliga hyfsade gubbar bara, Suckan är en rätt tung och jämförelsevis trög hoj som ska vara sämre på de flesta vis jämfört husan.
Men ändå gick de väldigt jämt, det är så att säga en jäkla massa snack inblandat med.
Rent subjektivt tyckte naturligtvis förare att husan gick värst.
Jag kan förstå att på en öppnare bana där man kan lyckas vrida ur det sissta ur hojen där har säkert husan fördel av mer effekt, men på tex en gocartbana handlar det ju om andra saker.

Fan Sliwer du är en klooook man ibland :D
Husaberg går säkert jätte bra fast jag valde att köpa en 660 (slö som en moppe i husaägarnas ögon :D då jag kommer att köra typ 98% på vägen :)
Husa, Vor, 525 osv hör hemma till 100% på banan.

Jaja Silwer, du vinner...

Men jag vill ju ha en hoj som kräver service, jag vill stå med armarna långt ner i vevhuset med ficklampa och hammare! :) :rodnar

Silwer skrev:
Nyare japanska ser inte dumma ut de heller, men utseendet är inget jag tar upp här.
Jag gillar helt enkelt inte det mekaniska i de där, det handlar om tävlingsgrejor och inget som du kan slita på gatan, helt olikt din gammla kawa.
Naturligtvis låter de jag käner exakt som de som är Husabergägare här på forumet, dvs ingen service utöver det vanliga behövs och blablabla, sen ligger de där o byter grejor man trodde skulle hålla hojen ut.
De går lite bättre än de övriga, men en icke tävlingsåkare har inte så stort utbyte av det.
Kunde jämföra en husa 501 nåt år gammal mot en sucka drz400e nyligen. En längre slinga i skog och på vanlig mark.
Inga elitåkare utan vanliga hyfsade gubbar bara, Suckan är en rätt tung och jämförelsevis trög hoj som ska vara sämre på de flesta vis jämfört husan.
Men ändå gick de väldigt jämt, det är så att säga en jäkla massa snack inblandat med.
Jag kan förstå att på en öppnare bana där man kan lyckas vrida ur det sissta ur hojen där har säkert husan fördel av mer effekt, men på tex en gocartbana handlar det ju om andra saker.

Zana skrev:
Jaja Silwer, du vinner...

Men jag vill ju ha en hoj som kräver service, jag vill stå med armarna långt ner i vevhuset med ficklampa och hammare! :) :rodnar

Köp en Vor då..... verkar ju inte som om ägarna gör annat än att meka :)

Sådärja nu börjar det låta riktigt vettigt, det här kan jag med skriva under på, särskilt det där att jag själv nog inte kör snabbare med husa i skogen än en drz :crash
Fast förstås, kör man husa vill man nog gärna köra en del bana, när det gäller SM så har man ju trots allt som du säger möjlighet att vrida ur det där sista.

Silwer skrev:

Blip skrev:
Sådärja nu börjar det låta riktigt vettigt, det här kan jag med skriva under på, särskilt det där att jag själv nog inte kör snabbare med husa i skogen än en drz :crash
Fast förstås, kör man husa vill man nog gärna köra en del bana, när det gäller SM så har man ju trots allt som du säger möjlighet att vrida ur det där sista.
Exakt så, tackar. Tror inte att en DRZ skulle ha så mkt att sätta emot min 650 (eller en 660) ut på Gelleråsens raka. Faktiskt inte en CRF eller WR450 heller. Men jag provar gärna.

Marals-> Ingen husaägare här har sagt att 660orna är slöa. Det har du drömt. Jag tror de går rätt friskt. Däremot kommer jag hävda till den dag jag dör att en 660 känns jäkligt stor och klumpig i jämförelse med min 650. På ungefär samma sätt som min 650 känns klumpig i jämförelse med en CRF om man fick sänka CRFn ca en decimeter (den jag har provklängt på var skithög). Släpp det där töntandet om att vi är så trångsynta nu är du snäll. Klart jag tycker om Husa. Annars hade jag väl inte köpt den, eller?

Inget töntande tycker bara att folk behöver ha lite mer nyanser i sitt tänkande angående modeller. :mattias

Husaberg börjde naturligtvis bygga hojar med tanke på endurokörning och i viss mån crossåkning. Det är grunden ännu skulle jag tro utom kanske på de alra största maskinerna.
Det var så vi körde den vs en enl. de flesta husaåkare hopplös maskin.
Nu är denna forumdel om motardåkning och inte om MX/enduroåkning där kanske inte sama sak är direkt överförbart.
Vile baar få sagt att föraren är en mycket viktig komponent och att hojen för en icke elitåkare betyder betydligt mindre, åtminstonde där inte max effekt kan utnyttjas långa stunder under körningen.

Marals76 skrev:
Inget töntande tycker bara att folk behöver ha lite mer nyanser i sitt tänkande angående modeller. :mattias
Och i "folk" ingår även du eller? När du klämmer ur dig dumheter om "husaägare" eller "husafolk" så ingår garanterat jag och då tar jag illa vid mig. Tänk till en gång extra innan du postar den typen av inlägg, please.
Har hört om kille i düskland som drog en annan till EU-domstolen för han uttalat sig illa om BMW-folk :fakta :hej :3freak

Marals76 skrev:
Marals76 kör xr650 allt annat är skit, onödigt att ha motardhjul oxå! :fakta

Marals76 köper ktm660 allt annat är skit :fakta Vad hände med ditt uttalande om motardhjul nu då? :confused:

Ktm ägare borde tacka Husaberg för alla fina lösningar dom utvecklar, utan dom skulle Ktm vara kvar på 90talet :fakta

Jag har aldrig sagt att varken Husa, Vor eller andra cyklar i samma stil är dåliga. Dock är det absolut inget för mig då jag hellre vill ha en cykel med längre serviceintervaller samt lite komfort.
Ang. motard så blir jag tyvärr nästan tvungen att köpa detta då jag var sugen att prova en ny båge och de vanliga blir mer o mer sällsynta + att grusvägarna som jag verkligen gillar att köra på är utrotningshotade istället blir de till oljegrus :( :mad:

Supermoto --> Jag menar att folk på detta forum är lite väl märkesblinda ibland är ändå bara ett märke. Man ska inte glömma av att vi alla har ett gemensamt intresse sedan är det väl skit samma vilken båge man valt att lägga pengarna på, eller hur?

Marals76 skrev:
*snip*Supermoto --> Jag menar att folk på detta forum är lite väl märkesblinda ibland är ändå bara ett märke. Man ska inte glömma av att vi alla har ett gemensamt intresse sedan är det väl skit samma vilken båge man valt att lägga pengarna på, eller hur?
Fattar faktiskt inte första meningen helt och hållet. Har det smugit sig in nåt/nåra extra ord möjligen :confused: ;) . Jag fattar ju vad du vill säga som helhet såklart och håller med.

Jag tycker även att man ska rätt att säga vad man tycker utan att bli påhoppad för det (om det inte är nåt genomkorkat och görs på ett smakfullt sätt). Jag brukar försöka svara på frågor osv med så stor objektivitet jag kan. Om nån frågar vilken hoj som lämpar sig bäst till vissa grejjer utgår jag naturligtvis från mig själv i resonemanget och lägger även fram det så.

Lite märkesrivalitet är bara roligt, så länge det görs med glimten i ögat. Glimten kan var svår att få fram i text ibland så då gäller det att vara övertydlig.

T.ex: Bra gjort av dig att byta buss-XRn mot en lite turbo-buss. Det betyder väl att du sett en skymt av ljuset och snart kommer sälla dig till skaran av nöjda Husa-ägare ;) :D

Överens?
Friends?

öh?
svårdiskuterad forumdel det här. Det slutade med att ett märke var bäst igen oavsett.
Det finns alltid nån möjlighet att framhäva modellen, nu var det nån raka på en bana, men det är ju löjligt på den rakan kan ju en sporthoj komma flygande om.
Motardbanor finns väl knappt ens i Sverige?
Det är väl egentligen där de hör hemma och givetvis på mindre banor som tex gocart, där hävdar sig ju inte sporthojar.
Vi glömmer saken husor är bäst o annat är bussar, man blir helt enkelt bäst på att köra med en stor 650.

En fråga, har ni nånsin kört nån skog eller crossbana på era hojar nånsin?

Jo med min förra XR dock blir det prio 1 att fixa offroadhjul till 660:n

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back