Köpte Kawa Gpz 750 för 3v sen

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Köpte en Kawa Gpx 750 -84:a (A2) för tre veckor sen, skattad o bes, bara åka.
Gick kanon fint med 4-1 ny reno ventiler förra vintern (på verkstad) Nytt driv å däck å batteri då. Efter ca: 30 mil (1 vecka) börja den gå dåligt på tongång, typ under 1000 varv å stanna. försökte ställa med central skruv på förgasarna, men då rusar den vid gaspådrag, eller återgår inte till 1300 efter snabb upp till 3-4 '
Började läcka olja med strax innan ovan symtom, läcker troligen där kankedjan vänder, tror det skulle var en extra packning där vid ihop monteringing av cyllen. Motorn blir mycke varm, inte kul med olja på då, rycker pinsamt vid stadskörning vid rödljusen.
Sen i bland vissa mornar va den svår startad kall med choke, vet inte om jag då körde start motorn för mycke, för nu klickar det bara vid försök, kommer 12v till relä och startmotor, tog isär å kollade och då snurra inte startmotorn, ryckte bara lite (kom +12 v) vred rund den med handen , prova igen då snurra den till, satte ihop men klickar bara i relät . (ska ta isär och kolla nogrannare igen)
Visst går att kuta igång den, men det är så pinigt, speciellt vid broöppning :)
MEN idag när jag skulle rulla igång, så va det som om inte kolvarna gick runt, prova på 2:an och 3:an, släppte du kopplingen fråga polarn, klart jag gjorde. :kocko

Motorn va varm, så prova igen med bara ett kort knyck (satt på med lite nedförslut) gick igång med att bara gunga till efter att kastat ut koppling.

Oj det blev en hel roman det här, men känns skit med en "ny" hoj som inte lirar. Undra om nån ens orkar lyssna.

Dax att försöka sova gott nu, har ju verkstadshandboken som kvälls lektyr i natt igen.
/Dennis W :näsblod
 
Fan va surt. :(
Har du provat ladda batteriet? Du kan ju kolla spänningen under gång skall väll ligga runt 14v när motorn är varm (batteriet skall vara fullladdat före denna koll).
Har du nyligen bytt olja i hojen? Om så är fallet så kanske du bytte till helsyntet som läcker igenom minde hål lättare är mineralolja... Bara ngra förslag förhoppningsvis kommer ngn anna med vettigare sådana snart. :)

Hoppas det fixar sig.
//Mvh
 
Lite spänning får det väl vara med en så gammal hoj. Jag har själv en -84 och har fixat det mesta på den. Med lite service blir den som ny, jag lovar. Det är något alldeles speciellt med denna klassiker tycker jag. Jag är visserligen på väg att sälja min nu (ett par kubik till kan väl inte skada) men jag kan ärligt säga att jag kommer att sakna den gamle slitvargen. Själv hade jag lite strul med nålarna i förgasaren men efter att de blev bytta så flög den igen.
Lycka till.
 
Murra skrev:
Fan va surt. :(
Har du provat ladda batteriet? Du kan ju kolla spänningen under gång skall väll ligga runt 14v när motorn är varm (batteriet skall vara fullladdat före denna koll).
Har du nyligen bytt olja i hojen? Om så är fallet så kanske du bytte till helsyntet som läcker igenom minde hål lättare är mineralolja... Bara ngra förslag förhoppningsvis kommer ngn anna med vettigare sådana snart. :)

Hoppas det fixar sig.
//Mvh
Mätte på startmotorn när den va lös och fast den bara klicka kom det lite drygt 13V. När det börja läcka, fråga jag förra ägaren vad det va i, halv syntet, sa jag köpte en liten och fick i 6dl då blev det lite över halva i titt glaset.
/Dennis :huvet
 
Får man fråga vad ni ger i försäkring för gpz/gpx750?
Hoppas det löser sig med bågen....
 
Last edited:
unlock26 skrev:
Får man fråga vad ni ger i försäkring för gpz/gpx750?
Jag ger strax under 1000:/år för en helförsäkring. Att det är en -84 gör den till en veteranhoj och därför blir det så billigt. Funderar du på att köpa en så finns det en här (min).
 
Börja med att mäta laddningen på tomgång och vid ex 4 000 rpm.
Den bör ligga vid 13-14v. Det låter som om ditt startrelä är kass och behöver bytas. Men om det är förlåg ström så har gammla cyklar någon viss förmåga att bara klicka i relät. Det drar men orkar inte hålla pga för låg ström.
Att det är lite svettningar på en oljekyld motor är ganska så normalt framförallt om den går varm, det är inte så att din cykel överhettar vid stadstrafik? Mina oljekylda cyklar ryker vid överhettning och svettas lite varstans. Viktigt är att en överhettad olja är kass och bör bytas.
Problem med tomgången kan vara en rad olika saker. Kika så den inte drar tjyvluft vid förgasar gummina, spraya startspray över dessa och tomgången ska inte öka.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top