Köpte en batteriladdare!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har 5st till hojarna, funkat ypperligt och inte märkt någon vätskeförlust i batterierna fast jag haft dem inkopplade över vintertid. Som lätt tekniknörd gillar jag att man får fram lite mer info än bara några lampor som motsvarande ctek.... Bra pris!:tummenupp
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Skickade in min Ctek xs 7000 (till Ctek) när den hade pajat (efter garanti tiden) fick en ny gratis:yoparty
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Har 5st till hojarna, funkat ypperligt och inte märkt någon vätskeförlust i batterierna fast jag haft dem inkopplade över vintertid. Som lätt tekniknörd gillar jag att man får fram lite mer info än bara några lampor som motsvarande ctek.... Bra pris!:tummenupp
Har du någon manual man kan få se???
Hemsidan sa ju inte så mkt....
 

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Fördelen med Ctek är väl att den har snabbkoppling så man slipper lossa på sadeln när man ska ladda...?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Fördelen med Ctek är väl att den har snabbkoppling så man slipper lossa på sadeln när man ska ladda...?

Ser ut som TS modell också har det om man klickar på bilden med tillbehören?

Edit: Stod till och med i texten såg jag... :hihi
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Eller så byter man till Shorai LiPo-batteri och slipper underhållsladda! Min hoj har stått hela vintern och det är samma snurr som i höstas. Kalas. Men det var ju inte det tråden handlade om....:)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Observera:

2. Do not expose charger to rain or snow. For indoor operating use only.

Dvs inte en ersättare för t.ex. CTEK om man har fordon som bor utomhus och skall laddas.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Tack för tipset!
Jag lade precis en beställning. Kommer vara skönt att se status på mitt nuvarande batteri som dog sist vi var ute och åkte :tummenupp

Att man dessutom fick massa smidiga kablar för snabbladdning är ju riktigt bra! Perfekt sätt att koppla in en laddare till Iphonen så man kan använda den som GPS.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vill man ha laddare i den klassen behöver man iofs inte gå längre än favoritbutiken med de blå kartongerna :)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare-37732/
Just den laddaren sätter jag DÖDSKALLEVARNING för. Har en själv. Den laddar i MC-läget med ca 0,8A till ca 14,3Volt. Då byter den till "underhållsladdning" med ca 0,06A (60 mA). Detta är på tok för mycket för de flesta MC-batterier av typ underhållsfria / gel. För dessa behövs bara några enstaka mA för underhållsladdning (< 5mA) . I varje fall på de Biltema Underhållsfria respektive Gelbatterier där jag har mätt. Ser man på Yuasas rekommendationer ska man underhållsladda med en konstant spänning 13,65V ( exklusive korrektion för temperatur) Ctek Zafir 45 laddar till ca 14,3V låter sedan spänningen sjunka till ca 13,85V då batteriet på nytt laddas till ca 14,3V. Biltema kan ha bra underhållsladdare. Men den i länken är inte en sådan. Tyvärr.
Om du inte har en hoj med öppet blybatteri och fyller på batterivatten då och då. Eller har en hoj där tjuvlarmet mm drar drygt 0,05A.
http://www.batterigrossisten.com/Batteri-pdf2012/batteri-2012s29_bgl_yuasa-laddning-blybatterier.pdf
som hittas om man klickar på produkter längst upp till vänster
http://www.batterigrossisten.com/
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Bra PDF där. Väl värd att läsas...
Själv ser jag bara till att mina ackar är fulla på hösten, (använder min piratladdare från Lidl..), ger en snabb påfyllning runt jul (det är saligt att giva...:D) sen brukar det funka när jag ska ha dem på våren...
Skulle nåt gå snett har man, förstås, ett antal torrladdade i reserv som kan lagras läänge....
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top