Köpte defekt MC på Blocket

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
På fem av mina sex motorcyklar jag ägt ska det ha funnits ABS. Men om det funkar har jag ingen aning om. Men TS vill alltså att jag nästa gång det är dags att byta gör ett 100%-igt test av hojen så jag, gud förbjude, inte säljer nåt som inte fungerar.
Det här är en av anledningarna till att jag helst inte säljer saker privat. Alla personer som inte fattar att det de tittar på, det är vad de får. Och att de förväntas få en "ny och felfri" bil/mc för skitpengar.
Var tog det egna ansvaret vägen? Tidigare handlade jag mycket med gamla bilar och ångrade mig ibland innan jag ens hunnit hem med skiten då jag ibland köpt dem osett.
Men inte fan grät jag ut i forum och bad om tips hur man skulle göra. Det är det som kallas lärpengar. Och risker man tar när man handlar med begagnat privat.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Trådskaparen har nog slutat läsa här när han/hon/hen inte fick någon som höll med. Vi får nog inte någon uppdatering om hur det går
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Som sagt kan han ha fel om att han blev medvetet lurad och det är rimligt att båda parter inte kände till felet vid försäljning. Lurad eller ej är ingen fråga utan borde köparen ha upptäckt felet eller ej samt stämmer skicket med beskrivning? Tror han kan få rätt i en tvist då det står inga dolda fel på kvittot samt att felet påpekades inom rimlig tid som jag uppfattar det. Tror dock att han får juridiskt råd att det görs upp innan rättegång med hävt köp eller kompensation. Hade det stått befintligt skick på kvittot hade det varit en annan sak och då har man stort ansvar gällande undersökningsplikt eftersom befintligt skick kan innefatta fel. Juridiskt sätt har han nog "undersökt" tillräckligt men i verkligheten testar man en begagnad hoj på riktigt innan köp. Sen undrar man om ABS verkligen är ur funktion.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
När jag köper ett begagnat fordon av en privatperson är jag väl medveten om att det nästan säkert finns någon liten defekt någonstans som man kommer upptäcka efter en tid. Dels för att begagnade fordon alltid har något som inte fungerar till hundra procent, dels för att det finns en anledning till att man säljer.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Som sagt kan han ha fel om att han blev medvetet lurad och det är rimligt att båda parter inte kände till felet vid försäljning. Lurad eller ej är ingen fråga utan borde köparen ha upptäckt felet eller ej samt stämmer skicket med beskrivning? Tror han kan få rätt i en tvist då det står inga dolda fel på kvittot samt att felet påpekades inom rimlig tid som jag uppfattar det. Tror dock att han får juridiskt råd att det görs upp innan rättegång med hävt köp eller kompensation. Hade det stått befintligt skick på kvittot hade det varit en annan sak och då har man stort ansvar gällande undersökningsplikt eftersom befintligt skick kan innefatta fel. Juridiskt sätt har han nog "undersökt" tillräckligt men i verkligheten testar man en begagnad hoj på riktigt innan köp. Sen undrar man om ABS verkligen är ur funktion.
Det räcker med en inbromsning för att avgöra om ABS fungerar eller ej.
Knappast "dolt" fel i min värld iallafall.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Tror TS inte fick det medhåll denne sökte och är sannolikt på ett annat forum och gnäller av sig nu.
Jag erbjöd honom till o med hjälp men inget svar sedan fredags. Så förmodligen var den nog inte trasig, och han har säkert missuppfattat det där med ABS lampan. Kan det vara en generation 90 talet :)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vem som har rätt kan vara komplicerat och beror på flera omständigheter. Beror helt på vad som sagts och gjorts vid köp samt annons och beskrivning. Köparen har i detta fall gått på beskrivet skick samt förmodligen påpekat felet inom rimlig tid vilket bör räcka.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Detta är precis varför jag helst inte säljer saker på blocket! Att köparen bölar på nätet (flera forum) istället för att ta den till Yamaha och be någon provköra/ läsa felkod säger en hel del.

Jag tror fan han ångrat sitt köp och nu letar halmstrån för att kunna göra återköp till säljaren!
Min enkla åsikt är att köpt är köpt! Finns inget som tyder på att säljaren visste om något dolt fel. Den är besiktigad och i körklart skick. ABS från denna tid är stenåldersteknik idag. Vad fan väntar man sig?

Nej TS har gjort bort sig och jag hoppas säljaren drog tillbaka alla erbjudande om att hjälpa ekonomiskt!

Som säljare är det befintligt skick i kvittot och köparens undersökningsplikt som gäller! Håll ryggen fri! Det är vad jag hör allt oftare idag.

Att TS inte längre skriver i tråden får mig att tro på silverskedsfostran och bortskämd unge.

Satans gnäll. Ta initiativ istället och lös problemet (som inte finns)...
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Ville egentligen inte svara i en så här dum tråd där man onekligen inte är kapabel till att köpa begagnade saker. Dra nån till tinget för att man inte har undersökt hojjen innan köp… Herregud.. (och då är jag inte ens troende)

Jag gjorde en sjuk sak iaf och googlade Abs och Fz-6 och det första som dök upp var en Youtubevideo där ägaren till en Fz-6 2008 med ABS (han pekade nämligen på ABS klistermärket på framskärmen OCH det är sååå man vet om hojen har har ABS eller ej(ironi)) hade kört i typ ett år med sin Fz-6 ABS UTAN fungerande ABS av den enkla anledningen att hojjen gjorde sin ”saftey check” korrekt vid uppstart och givetvis körde han inte och provade sin ABS titt som tätt utan upptäckte det först långt senare.
Sååååå vad har vi lärt oss av detta? Vill du köpa en beggad hoj med ABS kolla så det fungerar INNAN man köper den eller köp av en handlare.
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Videon du posta är den jag tänker på och från en tidigare video av samma hoj så kör han och ”ABS bromsar” på ”vinterväglag” sen har ABS’en lagt av men han märker inte det direkt eftersom den tänder o släcker lampan som om den fungerade korrekt. Givaren sitter på höger sida precis framför oket. Olika ok på ABS och ikke.
 

Bifogat

  • 21EC14DC-B9C4-4D14-88CD-72153EB9CD64.jpeg
    21EC14DC-B9C4-4D14-88CD-72153EB9CD64.jpeg
    107.6 KB · Visningar: 24
  • D249798F-68F8-4EDB-86CB-875D468F53A4.jpeg
    D249798F-68F8-4EDB-86CB-875D468F53A4.jpeg
    144.5 KB · Visningar: 24
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top