Köpte defekt MC på Blocket

Nu är det ju lätt att man tror att bakhjulet låser om man inte provat förut. Bäst är nog att be någon med koll provköra och testa ABS på både fram- och bakhjul, gärna på grus som sagt.
 
Nu är det ju lätt att man tror att bakhjulet låser om man inte provat förut. Bäst är nog att be någon med koll provköra och testa ABS på både fram- och bakhjul, gärna på grus som sagt.
Ja, TS kanske bara stirrar på ABS-lampan när han bromsar, och tror att den ska blinka när ABS-systemet arbeter, och känner inte vibrationerna i bromspedalen. Eller så fegar han och gör det i 20kmh, när ABS-systemet inte jobbar ändå.
 
Detta är varför jag sällan säljer något till andra än de jag känner.

Enklare att bara ställa undan eller använda tills det är dags att slänga, orka allt tjafs efteråt....

Ts, konstatera att det finns ett fel först, när felet är konstaterat så konstatera att det är ett medvetet dolt fel, därefter går du vidare och kräver ersättning eller häv köpet.

Kan du inte konstatera något av ovanstående så glöm och gå vidare, kommer ingen vart med krav/stämning om motparten inte går med på det såtillvida du inte kan visa att motparten har känt till eller borde känt till felet.

Felfri besiktning och utan felindikering vid köp och säljaren går fri, gilla läget bara, kan lika gärna gått sönder minuten efter du tagit över ägandet.

Om jag sålt något jag trott var felfritt så hade ditt bemötande avgjort hur jag hanterat det, hade gladeligen stått för hela skiten eller hävt köpet direkt om jag blivit bra bemött men hade vänt ryggen helt om det varit en "rättshaverist" jag haft att göra med och önskat han/hon lycka till.

Som köpare vet jag att jag har undersökningsplikt och behöver göra sannolikt att jag inte rimligen kunnat upptäcka det innan köp alternativt att säljaren måste/borde känt till det.
Om inget av ovanstående stämmer är felet mitt.

Gillar man inte risker så köper man nytt och hoppas att felen som finns på de nya prylarna hinner visa sig innan garantin går ut....(och att det är ett välrenommerat företag som faktiskt står för sitt garantiåtagande)
 
Troligtvis så har han det, jo.

Nåväl, inte helt kompromisslöst men med tanke på att undersökningsavgiften är på 1555 och att man enligt köplagen kan ha rätt att få det åtgärdat, samt friskriver sig från alla eventuella dolda fel som finns på den så tycker jag att det är oskäligt. Om han hade varit i min sits så hade jag gått med på 3000kr utan att blinka eller att jag tar tillbaka hojen.

Ja, om du säljer en hoj med ABS till någon utan körkort och intygar att den fungerar perfekt för dig och att du varit så nöjd med den så tycker jag inte att det är orimligt att göra en "stoppie".

Hur skulle en stoppie visa att abs:en fungerar??

Såvida inte säljaren bor på en grusväg och eller att hojen det gällde hade varit en hoj som ofta körs på grusvägar så är det ju fullständigt orimligt att han skulle "testa" att sladda med hojen, allra minst med framhjulet, oavsett underlag. Att låsa framhjulet ger ganska ogynnsamma odds att hålla hojen på hjulen.
 
Hur skulle en stoppie visa att abs:en fungerar??

Såvida inte säljaren bor på en grusväg och eller att hojen det gällde hade varit en hoj som ofta körs på grusvägar så är det ju fullständigt orimligt att han skulle "testa" att sladda med hojen, allra minst med framhjulet, oavsett underlag. Att låsa framhjulet ger ganska ogynnsamma odds att hålla hojen på hjulen.
Stoppie funkade skitbra med första gen. ABS, inget låst hjul där! :tummenupp
 
Stoppie funkade skitbra med första gen. ABS, inget låst hjul där! :tummenupp

Jag fattar inte? Skulle man bara kunna göra stoppies utan abs(?).. Vad skulle en stoppies bevisa om abs? Jag har gjort stoppies med alla mina gamla hojar utan abs och även med min 2020 Tuono, den kan jag även låsa åtminstone bakhjulet på, men det har med inställningar att göra. Enda sättet för mig att råka låsa framhjulet med alla mina hojar jag haft har varit genom kassa däck, kalla däck (och kall utetemperatur) eller i blött. Uppfylls inte de kraven blir det stoppie ?
 
Ja på grus låser man hjulet givetvis också :) Hmmm, stoppie på grus köper jag att man nog kan behöva abs för att lyckas med. Måste testa ?
 
Hörru Motherofgod. Du vet att du kunde skapat konto före du köpte hojen? Istället för efter och denna tråd samt då frågat om någon kunde hjälpa dig vid första köpet...

Efter vad jag läst här så hade jag nog inte ens erbjudit dig 2000.

Låter inte som du blivit lurad för fem öre och nu är girig för ett fel som du inte är säker på om det ens existerar. Du får be Yamaha center kolla på den först innan du kräker ur dig på flera forum. Har du otur visar det sig inte vara något fel. Vad fan gör du då? Jag hade gömt mig under en sten resten av livet. ?
 
Haha..rolig tråd,men vem faan behöver ABS...löjligt trams..lär dig köra hoj utan det går så bra jag lovar! ..rättshaverist!!! :arsele:arsele:arsele
 
Har vi inte alla råkat på en sån här köpare? Alltså nu har jag inte hört hela historien, men som jag känner igen mig. Sålde en svinbillig BMW (bil alltså) för säkert 20 år sedan. Var noga med att berätta att den här bilen är billig för att den är långt ifrån fin, men är besiktad och skattad. Ung kille kom och köpte och var själaglad.

Två!! cirka månader senare ringer hans mamma och säger att jag lurat hennes son. Det var ju vinterdäck (lagliga) med utdragna dubb på bilen?!?! Hur kan du göra så mot min lille son?!? Va va va??? Jag försökte förklara att en bil som kostar 10000 istället för det normala 30000 för modell och år, ja då är inget perfekt. Jag nämnde inget om däcken för köparen, han frågade inte heller så vitt jag minns, men han kunde ju bara tittat om han brytt sig.

Nåväl, morsan ville ha kompensation eller häva köpet men det meddelade jag lugnt och stillsamt att hon och gullungen kunde glömma. Hörde inget mer trots hot om polisanmälan, Aftonbladet och så. Det var för övrigt efter det samtalet som facepalmsmileyn uppfanns. ?

Säger inte att det nödvändigtvis är så i detta fall, men det luktar så. Och rent juridiskt och rättsligt finns noll att hämta. Noll.
 
De bästa är att köra utan att ABS hoppar in/aktiveras för då har man lärt sig å köra med marginal. .. Sen är de förstås bra å ha ABS som backup om man gör bort sig..
 
Du behöver väl bevisa att han sålde med vetskapen att ABS inte funkade? Jag menar, ska man då bli ansvarig om man ärligt... inte visste om ett fel som kanske inte är jättelätt att upptäcka? Tror inte tex alla nödbromsar rutinmässigt för att se om ABSen funkar.
 
OT:
Sen har vi kategorin i min bransch (bil) som blir livrädda när ABS:en börjar jobba, släpper pedalen, krockar och hävdar att bromsarna "höll på att explodera"

(back on topic)
Liknande hände mig när jag första å ända gången känt ABS slå in... Körde nerför en backe å de va bara is å de small å lät om bromsarna.. Började direkt undra va de va för fel på bromsarna... Krockade inte eller annat utan bara undrande va de va för fel på bromsarna..
 
Deppig tråd. Håller man på så här ska man leasa saker, inte äga dem.
En av de anledningarna som min garagegranne leasar är kompetensbrist vid köp. Det är han man nog att erkänna.

Jag har erbjudit mig att följa med och har kritiska, griniga gubbglasögon på mig om han ska köpa nån gång. Får se hur det blir nästa år då leasing på nuvarande hoj löpt ut?

Som tidigare nämnts är undersökningsplikten som köpare väldigt omfattande. Har själv köpt hoj som det tillslut blev ny motor istället för reparation av befintlig på. Jag litade på säljaren då vi hade gemensamma bekanta och han var mc-mek på verkstad i södra Stockholm med gott rykte, det var dumt. Men är man dum blir det dyrt och/eller gör ont.
 
Last edited:
Jag skulle ta de 2000 kronorna om inte det tåget har gått efter allt tjafs.
Sälj hojen för vad du gav minus de 2000.
Eller lämna in för felsökning. Troligen bortkastat.
Om jag fattat rätt så lyser abslampan när du vrider på tändningen och slocknar när du kör iväg. Som den ska göra.
Den är besiktad i detta skick. Om nu inget hänt efter bes.
ABS är tydligen inte så bra på äldre hojar. Acceptera det då. Jag vet inte. Jag valde en hoj utan ABS. Låste iofs bakhjulet i dec -18 i rätt låg fart på Kungsgatan. Dog inte.

Moralen då? Om många säger att funktionen är ok på din hoj och den är besiktad som den är nu så är det väl ok.
Nästa köpare har samma undersökningsplikt som du hade. Körkort eller ej.
Nästa köpare kanske inte prioriterar ABS som du gör utan nöjer sig med en besiktad och godkänd hoj.
Börja inte förklara en massa som du inte har koll på.
Låt affären gå tillbaka om köparen inte är nöjd efter några dagar. Du vet ju hur detta ska hanteras.

Kör upp på körskolans hoj och kör en säsong på den hoj du nu har köpt. Du ska ju ändå köra någorlunda sansat med färskt körkort. Är det säkerhet du vill ha - köp en Volvo.
 
En av de anledningarna som min garagegranne leasar är kompetensbrist vid köp. Det är han man nog att erkänna.

Jag har erbjudit mig att följa med och har kritiska, griniga gubbglasögon på mig om han ska köpa nån gång. Får se hur det blir nästa år då leasing på nuvarande hoj löpt ut?

Som tidigare nämnts är undersökningsplikten som köpare väldigt omfattande. Har själv köpt hoj som det tillslut blev ny motor istället för reparation av befintlig på. Jag litade på säljaren då vi hade gemensamma bekanta och han var mc-mek på verkstad i södra Stockholm med gott rykte, det var dumt. Men är man dum blir det dyrt och/eller gör ont.
Om jag köper bil eller mc för mer än ca 30000 kr är det butik som gäller. Då har man åtminstone tre månaders bytesrätt, vilket är väl värt kostnaden. Köpa hoj av en privatperson för typ hundratusen...skulle inte tro det.
 
Om jag köper bil eller mc för mer än ca 30000 kr är det butik som gäller. Då har man åtminstone tre månaders bytesrätt, vilket är väl värt kostnaden. Köpa hoj av en privatperson för typ hundratusen...skulle inte tro det.
Vilket förmodligen också innebär att du aldrig kommer att besöka en butik…
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top