Du måste inte ha 64bit för att du har mer än 3,5 gb ram, dock kommer ett 32 bitars system inte att använda mer än 3,5 gb oavsett hur mycket du stoppar i.
Win7 64 och creative och vissa moderkort (troligtvis brandade kort, typ HP, Dell etc) är inte en bra kombination...
Jag byggde en stationär nyligen med Win7 64b och ett Creative ljudkort på ett HP moderkort, jag hade samma typ av problem som du beskriver.
Typ poppande smällande sprak och distortion oavsett drivrutiner ominstallationer kortflyttningar etc, alternativt total tystnad.
Enligt Google var jag en av 78000 med liknande problem. Creatives forum, win7forum med flera är nedlusade med trådar om det.
Det riktigt skumma är att det även finns flera exempel där dom inte haft några problem alls.
Till slut hittade jag en workaround.
Jag hade 4Gb ram i burken och hittade något som lät helknäppt, men jag provade:
Allt började fungera då jag via msconfig satte ner max memory till 3990, höjde jag det dog ljudet eller började knastra igen.
Fungerar inte för alla, men det är enkelt att prova.
Jag gav upp av andra anledningar och bytte moderkort + processor till ett ASUS/AMD paket, ominstallerade allt då funkade det klanderfritt med Creative kortet och 4gb ram.
Men då det är en laptop & ny skulle jag nog gå så långt att häva köpet om du inte ens kan använda allemans-appar som spotify. Finns ingen anledning att hålla på att strula tills man blir tokig, en splitter ny pryl ska bara funka, så enkelt är det.
/Dan