Köpt ny dator som uppträder felande vad hade du gjort?

Så får man inte såga. Då blir det ett jäkla liv och snart så fungerar alla packard bell helt klanderfritt.

Jag sitter och väntar på en sprojtans MB-Pro 17 med i7 och 8 gig ram :banana

Jag gissar på att den kommer fungera HELT problemfritt precis som min nuvarande Pro 17 har gjort de senaste 5 åren.

Vill haa!

Tja. Det där är ganska svårt att veta vad som är fel. Men troligen är det dålig hårdvarukonfiguration där drivrutinerna under vissa förutsättningar spökar. Om det nu inte är så att den är defekt på riktigt.

Jag har själv dåliga erfarenheter av Packard Bell. Fick en sådan hem-PC via arbetsgivaren för ett antal år sedan.
Supporten var riktigt dålig och hårdvaran var riktigt kass så jag fick skicka in den flera gånger för att få ordning på den. Och varje gång var det långa och elaka diskussioner som slutade med att man var sugen att söka upp dom för att personligt besök.

Efter att jag till slut fått dom att byta ut hårdisken, moderkortet, minnena, processorn, ljudkortet och modemet så funkade den ganska bra. Men jag kommer aldrig någonsin att köpa en Packard Bell igen. Möjligtvis under vapenhot då.

Många bekanta som kör mac och de finns inte mycket ont att säga om dem. Mer en man inte kan spela några vettiga spel:huvet
Så fort speltillverklarna börjar göra spel som stödjer mac kommer microsoft få problem.

Nu var frågan "vad hade du gjort" och jag hade gjort enligt ovan.
Spel spelar jag på PS3 så det behöver jag inte datorn till ;)

Last edited:
Snyft, det blev inte den mängd problemlösnings tips som jag hoppats på. :död

Ska pröva installera ett annat OS, ingen förbättring efter det o jag åker tillbaka med skiten o kastar den i nyllet på första bästa :tummenupp

Är det då inte lite billigare att köpa windows direkt? :va

Jo om det är bara spela man vill göra så.

Snyft, det blev inte den mängd problemlösnings tips som jag hoppats på. :död

Ska pröva installera ett annat OS, ingen förbättring efter det o jag åker tillbaka med skiten o kastar den i nyllet på första bästa :tummenupp

Åk tillbaka med den som den är. Ju mindre du micklar med den destor större chans att du får den utbytt. Ruttet att köpa en dator som inte fungerar.

Last edited:
Hur mycket minne har den? För är det över 3gb så måste man väl ha 64bit OS?

Teo skrev:
Jag gissar på att den kommer fungera HELT problemfritt precis som min nuvarande Pro 17 har gjort de senaste 5 åren.
Ungefär som min bärbara Fujitsu Siemens har gjort de senaste åtta åren? :banana

Hur mycket minne har den? För är det över 3gb så måste man väl ha 64bit OS?

Ungefär som min bärbara Fujitsu Siemens har gjort de senaste åtta åren? :banana

Finns säkert många PC som gjort det men oavsett om det är en Fujitsu, Accer eller Packard Bell så är det samma dator under märket.

Nu är ju grejen att man börjat med 64bit och alla drivrutiner som skrivs av alla olika konstiga människor inte nödvändigtvis stödjer det. Skillnaden med Macen är Apples hemska sätt att vilja ha kontroll över vad som finns i den och inte. Det gör att allt fungerar.

Men som sagt, då kostar det multum.

Du måste inte ha 64bit för att du har mer än 3,5 gb ram, dock kommer ett 32 bitars system inte att använda mer än 3,5 gb oavsett hur mycket du stoppar i.

Win7 64 och creative och vissa moderkort (troligtvis brandade kort, typ HP, Dell etc) är inte en bra kombination...

Jag byggde en stationär nyligen med Win7 64b och ett Creative ljudkort på ett HP moderkort, jag hade samma typ av problem som du beskriver.

Typ poppande smällande sprak och distortion oavsett drivrutiner ominstallationer kortflyttningar etc, alternativt total tystnad.

Enligt Google var jag en av 78000 med liknande problem. Creatives forum, win7forum med flera är nedlusade med trådar om det.

Det riktigt skumma är att det även finns flera exempel där dom inte haft några problem alls.

Till slut hittade jag en workaround.
Jag hade 4Gb ram i burken och hittade något som lät helknäppt, men jag provade:
Allt började fungera då jag via msconfig satte ner max memory till 3990, höjde jag det dog ljudet eller började knastra igen.

Fungerar inte för alla, men det är enkelt att prova.

Jag gav upp av andra anledningar och bytte moderkort + processor till ett ASUS/AMD paket, ominstallerade allt då funkade det klanderfritt med Creative kortet och 4gb ram.

Men då det är en laptop & ny skulle jag nog gå så långt att häva köpet om du inte ens kan använda allemans-appar som spotify. Finns ingen anledning att hålla på att strula tills man blir tokig, en splitter ny pryl ska bara funka, så enkelt är det.

/Dan

Men då det är en laptop & ny skulle jag nog gå så långt att häva köpet om du inte ens kan använda allemans-appar som spotify. Finns ingen anledning att hålla på att strula tills man blir tokig, en splitter ny pryl ska bara funka, så enkelt är det.

/Dan

Jo, det är ju det enda rätta egentligen.

Nya grejor ska fungera, även om man installerar tredjepartsprogram.

Jag har aldrig ägt en ny dator så jag har alltid fått jobba mig runt problemen, men har man betalt för att få nytt så ska det fungera.

Var nyss till MediaMarkt och jag förlorade kampen...
Garantin täcker inte problem med tredjepart mjukvara. De påstår att 64-bit datorer kan ha problem med viss mjukvara för att de är så pass nya på marknaden. "Men det kommer bli bättre..." Haha...jaja...

:huvet

Var nyss till MediaMarkt och jag förlorade kampen...
Garantin täcker inte problem med tredjepart mjukvara. De påstår att 64-bit datorer kan ha problem med viss mjukvara för att de är så pass nya på marknaden. "Men det kommer bli bättre..." Haha...jaja...

:huvet

Jag använder Spotify med ett 64 bitars XP och det fungerar utmärkt.
Tror inte det beror på operativet att det är knastrigt ljud (?).

Har du inte testat att rycka minneskapslar eller ställa ner minnesvolymen i msconfig, gör det nu.

Jag har stött på samma problem ett antal gånger, men då har det alltid varit laptop med Windows Vista, en nyinstallation mha Win7 Ultra har jämt funkat, men det hjälper ju inte dig som redan har win7.

Det skulle möjligen vara om du fått med massa bloatware i burken.

I vista så är det en överbelastningsfråga, datorn orkar inte med att spela upp ljudet/bilden, istället för hack som i äldre windows, så blir det knaster.

Du kan ju prova att slänga in en ren version av Win7, utan massa packard bell skit :)

Det är inte helt rättvist att jämföra XP & Vista med W7 när det gäller ljudbiten.
MS har skrivit om hela arkitekturen runt ljudhanteringen i W7 så det har gjort det svårare för tredjepartsleverantörerna. Inte en ursäkt dock, men lite bakgrund.

Som skrivet ovan, om du har 4GB minne eller mer, prova att ställa ner det till 3990 i msconfig och se om det hjälper.
/D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...