Köpt krockad hoj?

rallypack

n00b
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Versys 650 2009a
Köpte nyligen en Kawasaki Versys 09a.

Fick i efterhand tips om att hojen kan ha varit vurpad tidigare vilket jag så klart inte fick reda på vid köpet. ( privat köp)

Försäkringsbolaget hittade inga uppgifter om detta i deras system, de kunde bekräfta att hojen varit försäkrad där men kunde inte hitta något annat. Han skulle leta vidare och kolla med skadeavdelningen också.

Kollade även styrstoppet nu och visst..färgen är avskavd på vänster sida men inget riktigt "avtryck" av gaffelkronan.

Kan det finnas någon annan naturlig förklaring till varför färgen är avskavd?
Borde väl inte kunna hända vid normal körning?
 
Kan ju kört omkull lindrigt och lagat den billigare än självrisken. Är den hel i övrigt och känns bra, svänger lika åt båda hållen och inte drar åt något håll så tänk inte mer på det. Känn över lager mm så det inte är några glapp.

Edit: Hur skulle den vara kraschad?
 
Last edited:
Kan ju kört omkull lindrigt och lagat den billigare än självrisken. Är den hel i övrigt och känns bra, svänger lika åt båda hållen och inte drar åt något håll så tänk inte mer på det. Känn över lager mm så det inte är några glapp.

Edit: Hur skulle den vara kraschad?

Kunde tyvärr inte få fram mer info för det var av en ren slump som jag fick andrahandsinfo. Inte 100% säkert att det var just den hojen men 99% eftersom det var i samma by, samma färg och samma tidpunkt för annonsering på blocket. Pratade med en kille vars hoj jag var intresserad av. Han nämnde då ( utan att veta att jag hade köpt just denna) att en annan spekulant hade kollat på en men avstått pga att han fått fram att den var omlackad pga vältning, krock, eller vad det nu kan ha varit.

Hade av kåpor mm första dagen men såg inget som antydde på några tidigare skador.

För att förtydliga så var det alltså bara avskavd färg på styrstoppet. Men visst...hade kanske kunnat förstå det på en körskolehoj med massa garagevändningar men inte på en nästan ny =)
 
Men om inget märks överhuvudtaget varken estetiskt eller körbart på att denna hoj skulle ha gjort en mindre vurpa var ligger problemet.
 
Kan du inte ringa till förra ägaren och fråga ?

Svaret du kommer få är förmodligen att den varit med om en mindre incident, någon kåpa bytt eller liknande - men att det var så lite att inte försäkringsbolaget behövde kopplas in.
 
Skulle jag ha gjort, bara ringa och fråga. Säga att man fått information om att denna hoj eventuellt skulle vart utsatt för vurpa eller liknade.
 
Ja får kanske göra det. Men minns att det i annonsen tom stod "Aldrig vält eller liknande"...så chansen att han berättar nåt är nog inte så stor =) Även om det nu spelar mindre roll så kanske det är lite pinsamt om man uppenbart har ljugit.

Men som någon annan skrev, det spelar ju mindre roll om det inte har varit en riktigt allvarlig smäll där ramen fått stryk. Men å andra sidan så bör man väl skrota en sån hoj?
 
Känns lite konstigt att nån skulle skriva "aldrig väl eller liknande" i en annonsen om det nu var så att den varit ikull. Det är ju inte direkt nåt man är särskilt intresserad av vid hojköp så länge hojen inte varit i en rejäl krasch, och då blir de oftast avskrivna då det är alldeles för dyrt att reparera för ett fb.

Du kanske bara är lite paranoid?
 
Jag är extremt paranoid! Men som sagt så bör det väl inte vara några större problem såvida inte den klotat ordentligt...och då bör det väl vara orimligt att lösa ut en Versys ( får ju en för 30 idag utan problem..)
 
Avskavd färg på styrstoppet? Fan bara att pressa hojen direkt, totalt livsfarlig att köra på, färgen som är avskavd kommer göra att ena sidan av hojen väger mycket mer och den kommer obönhörligen kantra och sluta med ett eldklot.

Eller så skiter man i det och kör ändå, svänger inte hojen av sig själv när du släpper styret och det inte är sprickor runt styrhuvudet så är det ingen fara.
 
Avskavd färg på styrstoppet? Fan bara att pressa hojen direkt, totalt livsfarlig att köra på, färgen som är avskavd kommer göra att ena sidan av hojen väger mycket mer och den kommer obönhörligen kantra och sluta med ett eldklot.

Eller så skiter man i det och kör ändå, svänger inte hojen av sig själv när du släpper styret och det inte är sprickor runt styrhuvudet så är det ingen fara.

Faktum är att jag redan kollat vad jag kan få för den på skroten. Några tusen ska man kunna få sa dom..

Nä men det är väl bara att köra på =)
 
Jag tycker folk i allmänhet nojjar otroligt mycket över om hojjar varit omkull o.s.v. Har den gått omkull för ett par år sen och ägaren eller ägarna har kört med den efter det så fungerar den antagligen problemfritt. Som nån sa hojjar som är ramsneda går ju såklart bort, men en repa här o där gör ju ingenting förutom att man kan få ett bättre pris ;)
 
Sälj hojen och köp en annan som du inte "vet" något om. Det där hjärnspöket kommer följa dig varenda tur, förtar glädjen:fakta
 
Lite färgskrap på en 09:a är inget att oroa sig för. Jag köpte en helt ny ninja 636 2013, den har gått ca 600 mil nu och där har det släppt en del färg från svingen då mina racestövlar skaver mot den när jag kör. Alla färgsläpp betyder inte att hojen är klotad och lagad i någon öststat. :fakta
 
Omlackad pga vältning, krock, eller vad det nu kan ha varit.
Hade av kåpor mm första dagen men såg inget som antydde på några tidigare skador.

För att förtydliga så var det alltså bara avskavd färg på styrstoppet. Men visst...hade kanske kunnat förstå det på en körskolehoj med massa garagevändningar men inte på en nästan ny =)

Nästan ny?? Går ju in på sin 6:e säsong :D

Men fan... så länge styrstoppen är rak på både gaffelkrona / ram... är det inget öht att bry sig om.
Jag har haft styrwobbel som gick styrstopp till styrstopp så hårt att bromsbackarna slogs ut i bromsoken.
Kom in i esset på Gelleråsen utan bromsar :död:död
Båda styrstoppen på gaffelkronan slogs mer eller mindre bort, men allt var rakt och funkade klockrent att köra med ändå. Löste styrstopp med plastpuckar från grevens.

Fattar inte riktigt vad ditt problem är... Om du inte ser nått, hojen går rakt.. Kör & ha kul :7peta
 
Vurpa den själv för säkerhets skull...då VET du med all säkerhet att den varit vurpad och slipper dras med funderingar :tummenupp
 
Jag ser inte riktigt problemet...?

Du har köpt en hoj som du förmodligen inspekterat noggrant innan köpet....? Du har haft av kåporna utan att hitta några fel förutom avskavd färg på ett styrstopp (som kan uppstå av många andra anledningar än just en krasch)...? Och du har förmodligen provkört hojen utan att upptäcka några fel med vare sig väghållning eller motorgång...?

Sedan får du andrahandsuppgifter om att hojen KAN ha varit vurpad och då börjar du nojja...?
 
Klart man själv skulle bli lite orolig om man precis köpt en hoj som man får höra att den kan ha varit kraschad i efterhand.
TS kanske inte är nån expert "precis som jag själv" och är orolig för att det kan vara ett större fel på hojen som han inte har märkt av själv. Likförbannat kan det ju vart nån som lagat hojen och gjort d snyggt men bara provisoriskt o d händer nåt skulle ju inte va kul.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top