Köpt en Fajerstårm

Du har ju gjort ett kap och det där med bankörning... eller hur snabb den är osv osv ... det är framförallt föraren som sätter gränserna. Att köra på 1.14 med en storm på Gelleråsen med dålig tändning (upptäckte på hemresan att boxen i cutsen låg o skavde mot ramen) eller under minuten på Sviesta... inga problem, men spö i 201 eller 402m får man utan större problem från de flesta andra sportisar.. fast man kan utan problem göra dessa räjs på bakhjulet och få bra tider också :)

ett gott köp! en rekomendering, när du byter drivpaket, köp ett med 2 kugg mindre bak, du förlorar inget på topphastigheten (VA? säjer väl en del nu MEN stormen ORKAR inte varva ut på 6:an om den inte är VÄL justerad så man har runt 110hk på slangen har jag märkt men med 2 kugg mindre orkar den det tills varstoppet tar i) MEN får betydlig skönare åkning!

Sen är min högst personliga tycke och smak... sätt på DEVIL slipon! :bow du får ett MYCKET SKÖNT ljud! inte för smattrigt som RT one gör, inte lite högt som MIG... muller i kvadrat, det är så man får ståpäls!

Kör nu så skjortan står rakt ut!

//håkan

håkan skrev:
Du har ju gjort ett kap och det där med bankörning... eller hur snabb den är osv osv ... det är framförallt föraren som sätter gränserna. Att köra på 1.14 med en storm på Gelleråsen med dålig tändning (upptäckte på hemresan att boxen i cutsen låg o skavde mot ramen) eller under minuten på Sviesta... inga problem, men spö i 201 eller 402m får man utan större problem från de flesta andra sportisar.. fast man kan utan problem göra dessa räjs på bakhjulet och få bra tider också :)

ett gott köp! en rekomendering, när du byter drivpaket, köp ett med 2 kugg mindre bak, du förlorar inget på topphastigheten (VA? säjer väl en del nu MEN stormen ORKAR inte varva ut på 6:an om den inte är VÄL justerad så man har runt 110hk på slangen har jag märkt men med 2 kugg mindre orkar den det tills varstoppet tar i) MEN får betydlig skönare åkning!

Sen är min högst personliga tycke och smak... sätt på DEVIL slipon! :bow du får ett MYCKET SKÖNT ljud! inte för smattrigt som RT one gör, inte lite högt som MIG... muller i kvadrat, det är så man får ståpäls!

Kör nu så skjortan står rakt ut!

//håkan

Du menar väl UPP två taggar bak, eller ner två taggar FRAM ... :brynad

J-Bone skrev:
Du menar väl UPP två taggar bak, eller ner två taggar FRAM ... :brynad

ursäkta mej, efter några öl tänker man inte som man borde, upp 2 tagg bak menar jag ju :) ... om man går ner 1 tagg fram så äre ungefär som 3 bak ... fast det sliter mer på drivpaketet...

//Håkan

håkan skrev:
ursäkta mej, efter några öl tänker man inte som man borde, upp 2 tagg bak menar jag ju :) ... om man går ner 1 tagg fram så äre ungefär som 3 bak ... fast det sliter mer på drivpaketet...

//Håkan

Hehe, efter några öl tänker man optimalt... :D

Måste såklart, som gammal TL-ägare, lägga mig i diskussionen...

När jg hade min TL hade en polare en VTR och efter att grundligt ha kört bägge hojarna och även såklart mot varann så blir slutsatsen följande.

VTR'n har bättre bottendrag, mulligare ljud (med org. pipor) och bättre originalbromsar. Däremot går TL'n värre om man börjar köra fort. I rena prestanda hade inte VTR'n en chans, skillnaderna blir såklart hårfina om det bara skiljer 15hk men TL'n gick värre. Framför allt när man varvar en del. Körmässigt tyckte jag VTR'n var nervösare, fast det var inte fel eftersom TL'n i jämförelse kändes lite trög. Så trög att jag tog bort styrdämparen. Eftersom jag även hade KF-pipor och bytte bromsar så blev min TL, i MINA ögon, klart läckrare på alla sätt. Däremot tyckte jag jäkligt bra om polarens VTR. Mycket trevlig hoj. Vilken man vill ha är rent personligt!

Ang. TL-S / TL-R så talade jag med en MC-firma i Norrköping som kört dem mot varann och sa att "först i riktigt hög fart drar Rn ifrån lite lite grand, mest beroende på helkåpan". Vad riktigt hög fart betyder vet jag inte men man kan gissa på en bit över 200. Vilket ju skulle stämma rätt bra eftersom det är i princip samma motor (dubbla injektorer på R bl.a). Visst, 10 påstådda hk mer men även högre vikt. Har tyvärr inte kört nån R själv så hur den är att köra kan jag inte uttala mig om men läcker som få är den ju...

Ooops, måste visst iväg och byta hjulen så det blir nåt åka idag :D

"I had first hand experience putting my TLS up against a whole range of bikes on the front straight at Phillip Island just yesterday.
My TLS out accelerates and has a higher top speed over the VTR.
I can't match the TLR top end. The RC51 has even more top speed than the TLR
I was able to slipstream and eventually pass a 996 woohoo. I can stay in the slipstream of an R1 but not pass it, and those bloody GSXR1000's rule, no hope of tagging on the back of one and they run away from the R1's up top.
Except for the 996 which was a one off, the rest I had plenty of experience with, different bikes, different riders, same results.
Anyone on a 600 I had to feel sorry for, even the lowly TLS made mince meat of them in the straights. Killed them."

http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/97twins2.html

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey