Köprådsfråga motard.

Aa okej:p men ett år bör man klara att ej bli stoppad..
Är novis vad det gäller körkort osv..

Men vi får se om jag hittar en vettig hoj!

KTM LC4 håller bra det är bara dess ägare som kör sönder dem eller mekar sönder dem allt handlar om handhavande såsom byta olja ställa ventiler mm! KÖP INTE 640!

Jag är villig att hålla med i det du säger angående 640.

Jag är själv på jakt efter en ny motard och tänkte att det inte kan vara så illa som alla säger. För många i det lokala motardgänget kör ju 640 och det går ju bra. Så jag och en polare som tidigare kört 660 och nu kör 690 stack iväg och testade en 640 med effektsystem.
Tyvärr så blev jag rätt besviken på den, jag vet inte om jag hade för höga förväntningar då jag visste att den skulle vara betydligt starkare än min trötta FMX. Men den var inte så pass mycket starkare som jag hade hoppats.
Polaren tyckte även att den vibrerade mycket mer än hans 660 gjorde, så kombinationen av stark vibration + tråkigt drag i hojen gjorde att jag blev lite avskräckt.

Nu är jag helt inriktad på en 660, eventuellt en 625, dessa två vibrerar visserligen också en del, men det kan jag stå ut med om det är lite fjös i hojen när man åker.

Det snackas ju om att ny förgasare och kam ska göra susen för 640, då ska den bli betydligt roligare. Men frågan är om det är tillräckligt för att mäta sig med 625/660. Jag har svårt att se det.

Last edited:
Köpte en 660 nu och har haft både 690 smc och 690 sm. Det är precis som folk beskriver. 660 känns råare och möjligtvis lite starkare än 690. För 25 papp i inköp och 1800 helförs om året känns det som ett bra byte just nu.

Aa okej:p men ett år bör man klara att ej bli stoppad..
Är novis vad det gäller körkort osv..

Men vi får se om jag hittar en vettig hoj!
Ta körkortet nu istället, om jag inte är helt ute och cyklar så är alla KTMs 625, 640 och 660 reggade på typ 20-25 kW, och du får köra upp till 35 kW med A2-kortet (som du får om du tar mc-kort idag).

Hela körställningen på 640 iallafall -04 & äldre är helt fel känns som man sitter i en soffa.

Köpte en 660 nu och har haft både 690 smc och 690 sm. Det är precis som folk beskriver. 660 känns råare och möjligtvis lite starkare än 690. För 25 papp i inköp och 1800 helförs om året känns det som ett bra byte just nu.

Vart har du den försäkrad för 1800kr/år och helförsäkring?

Oj mycket skit om 640in. Ja den är ju helt klart den (sämsta) av dom 3. MEN det beror kanske oxå på hur man kör den. Jag har inte testat 625/660 men när jag köpte min 640 så var första intrycket (jävlar va den går) men sen tyckte man den var slö och den orka inte slanga på 3an.Men efter lite råd här på SH så fick man in tekniken så nu orkar den att få upp på slangen i 80km/h i 3an så helt pissig är den inte.

Hittar man ingen 625 så kan man ju köpa en 640 och slänga dit en 41mm flatside förgasare vilket ska göra STOR skillnad sägs det.

Om man är rädd för vibrationer så ska man absolut INTE köpa motard.

Jag det tycker jag. Motormässig är det skitsamma men sätter du dig på en 625 alt 660 så kännas allt bra körmässigt medan 640 känns bara konstigt & då menar jag inte sadeln då den är stort sett lika stor som på min XT660 men den känns mer naturlig än 640 körställning. Har inget emot 640 effekt men det är värt att lägga den där exta 1000 eller två för att få FCR förgasaren istället för vakuum varianten på 640.

När jag själv var LC4 fanatiker så spydde jag över XT660 men nu är jag riktigt nöjd med vad jag har gjort med min men många frågar nog sig varför lägga så mkt pengar på en så tung hoj nja om vi säger så här det finns men det är inte många KTM som passerar 3000-4000 mil utan helrenovering! :)

Min XT660 har bättre vrid i botten än min flickväns 625 & bra drag men på högre varv finns inget att hämta då åker den på duktigt med pisk av 625 men tro inte man inte kan leka med en XT den må vara tung men trevlig är den iallafall min som är lättad 20kg.

Finns just nu MINST 5st KTM 625 på Blocket. Och då menar jag RIKTIGA motarder inte enduro.
Finns i lite olika pris klasser så där måste ju vara något som passar

Ligger en bit bort tyvärr.

Men honda crf350? Var o kolla på en ny sån idag, hur står den emot ktm maskinerna?

3st i Göteborg och 1 i Kalmar. Och det är ju ingen bit alls när man vill ha något.

Jo det är väl sant..

Någon som kört den nya hondan?

Nu börjar de snurra ordentligt.

Ktm 300 exc, det är tvåtaktare va?

Verkar vara i rätt bra pris samt även något snyggare.

Min körning kommer vara till jobb, tar typ 7min med cykel. samt landsväg, hade en sån funkat också?

Last edited:
Nej ingen 2-takt, om du nu ska har en icke LC4 kolla på en RFS KTM 525 men undvik för gör klart för dig vilka driftkostnader du vill ha!

Är 38 år och bor mitt i Malmö. Trygg-Hansa tar 1800/år för helförs för mig iaf.

Aha det var inte illa. Kikar jag på mig så kostar de faktiskt bara 4000kr/år hel/hel.
Var säker på att den skulle vara dyrare då samma hoj på bilsport kostar typ 6k halv..

Om du är sugen på en 525a så har jag en nyrenoverad som jag funderar på att sälja.

Hur dålig är en sån då?

Byta olja var 5-10h?

Byta kolv ofta?
Olja 5-15h beroende på hur du kör samt vilken olja du använder.
Kolvbyte/renovering också väldigt beroende på hur du kör och hur du sköter hojen.
En renovering kan behövas efter 25h lika gärna som 300h om du sköter den, en sådan renovering bör väl gå på ca 15-20k.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT