Köpråd

PerH

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Snart...
Som nybliven A kortare funderar jag starkt på att köpa hoj :rock

Vad Tycker ni är mest lämpligt? R1:an eller R6:an. Det ska nämnas att jag inte kört så mycket hoj tidigare, blir R1:an för extrem? Eller kommer jag lessna på R6:an efter ett tag?

Tacksam för svar och synpunkter!

Du kommer INTE lessna på en R6a, det kan jag garantera dig. Den har tillräckligt mycket effekt för att tillfredställa även den mest härdade motorcykelförare. Dessutom har den ett chassi som härstammar direkt från roadracing-banorna. Huruvida det är en bra förstahoj tänker jag inte kommentera. Köp det du vill ha och kör med förstånd.

Om man ska se på det ur rent snabbhets perspektiv lär du va snabbare runt en bana med en r6:a p.g.a chassit och att effekten inte gör att du sitter klistrad mot räcket eller ligger på rygg med 175kg hoj över dig.

Fråga dig själv varför du vill ha en sådan rejshoj om du inte kört mycket. Du kommer ändå inte kunna använda mer än en bråkdel av resurserna. Fortsätt sedan att ringa ett försäkringsbolag.

Om du efter detta fortfarande vill ha en, köp en i bra skick, kör med insidan av skallen och inse att det är trevligare att komma fram överhuvudtaget än att komma fram först.

Lycka till!

Ok jag vet att det är två st extrema maskiner och att jag förmodligen inte kommer kunna använda dem fullt ut, men även jag kommer bli mer erfaren så jag tycker det känns bättre att köpa ngt ordentligt från början.

PerH skrev:
Ok jag vet att det är två st extrema maskiner och att jag förmodligen inte kommer kunna använda dem fullt ut, men även jag kommer bli mer erfaren så jag tycker det känns bättre att köpa ngt ordentligt från början.

Har du ingen erfarenhet alls av hojkörning så är det ingen bra idé att köpa sig en sådan maskin. De är allt annat än förlåtande om du gör något misstag, till skillnad från en lite äldre, lugnare hoj.

Dessutom, som t-rex sade, kolla upp försäkringspremien innan du bestämmer dig. För dig som är såpass ung och med färskt kort så snackar vi ett par tusen i månaden.

Osså får du ont i kroppen :(

Supersportmaskiner är långt ifrån bekväma.
Risken är att du ledsnar eftersom din lekkamrat
är kantig både mot kropp och själ innan du lärt
dig utnyttja dess positiva egenskaper.

Bandit 600 lr Fazer 600 är mindre knöliga och
går att köra hårt.

Jag har köpt en Gixxer 600a som förstahoj och det går utmärkt. Att lära sig använda resurserna gör man efterhand så det känns inte som nån större fara.

Men behöver ju dock inte börja med att toppa den. Även om det var skoj. :rock

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back