Köpråd zx12r mm

nyman_666

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
2008 Suzuki RM250
Tjena!

Blir mitt första inlägg på detta forum. Har varit utan hoj nu för fjärde sommaren tror jag det blir och är lite smått sugen igen att skaffa hoj tills nästa sommar. Körde Yamaha vmax flera år och gillade hojen. Har dock begränsad budget för ny hoj om de blir aktuellt så har kollat runt lite på olika hojar. Gillade draget vmaxen hade redan på låga varv och att de var lätt att rita svarta spår mellan korsningarna. Maxfart är inget ja direkt måste ha men en stark motor som drar skapligt utan att man måste varva till 17000rpm och är bekväm att köra är nånting jag vill ha. Har kollat på zx12r och vmax igen. Ni som kör kawan, är den bekväm att köra och finns det drag redan på lägre varv?

Körde en gsx-r600 för några år sedan och de var nog inget jag gillade. Man satt obekvämt och skulle ha varv som fan innan de började hända nåt och inte var de speciellt mycket de hände då heller så små hojar går bort. Nya vmax, ducati diavel eller ktm 1290 superduke r som är på kommande skulle säkert vara kul hojjar men där är prislappen lite högre :(

Kom med synpunkter eller förslag om de finns nånting ni tror att skulle passa :)

Vad räknas som "begränsad budget" ?

Med begränsad menar jag att jag inte har råd att köpa en splitterny hoj eller någonting riktigt häftigt för typ 150000kr. Vmax är en hoj jag gillar och dom kan man få här i Finland för kring 5-6000€ (43000-52000kr) och zx12r är ungefär i samma prisklass. Någon som kört båda dom hojarna och kan jämföra? Är ju 2 helt olika cyklar som är byggda för 2 olika ändamål.

Mt-01an ser ju inte heller så tokig ut och låter riktigt tuff, och brist på vrid lär de knappast bli. Kolla några videon på youtube men får inte riktigt känslan av att den är pigg som vmaxen, kanske de bara är ljudet som lurar en när den verkar ha rödmarkering just efter 5000rpm? Vmaxen kunde man ju rita svart från 0km/h och när hastigheten steg och greppet kom så åkte framhjulet upp :) Har du kört en Mt-01? Hur verkade den isf?

Vill du ha en hoj som är tung och osmidig som ett ånglok men har en jävla massa hästar så köp du en vmax igen. Låter på dig som att du inte skulle bli nöjd med någon annan hoj än en likadan som din gamla ändå. :)

Ja vmaxen är ju varken smidig eller modern på något sett men den har någonting jag gillar. Har inte kört hemskt många andra hojar och enda sportcykeln jag har kört är ju en gixxer 600. Nya KTM 1290 superduke r som är på kommande vid årsskiftet kommer säkert att vara en kul hoj men är nog långt utom räckhåll ekonomiskt sett. V2a på 180-200hk har de spekulerats om, låter grym i videon dom har lagt upp på youtube :) Nya vmaxen tror ja också skulle vara kul men även den är lite dyr fortfarande. Kanske man borde testa en zx12r iaf så man vet va de handlar om och sen ta ställning till vad man vill ha...

Kolla och framförallt ställa ventiler är på ZX12R trångt som sören och därför jobbigt och, om man gör det på firma, väldigt dyrt, vill minnas att rekommendationen är att sänka hela motorn även om det finns dom som kan göra det utan det steget. Därför bra att kolla när det gjordes senast/hur långt till nästa koll om man är spekulant på en sådan.

Tack för tipset! "Tur" att man lever i ett land som har vinter en stor del av året så man har ju i alla fall tid att serva hojen :) Finns säkert någon sorts lista på service intervaller någonstans om vad som bör kollas?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park