Köpråd/Tips SlipOn (KTM 660)

Jag tror att det var denna hoj som fick Boost att allvarligt börja fundera på att bygga turbo på sin XR 650.

Han är ju inte en person som gillar att behöva ligga i suget efter någon annan för att hänga med... :D

/Cooler

Bevattningsrör:D Jo dämparna gjordes av bevattningrör till timmerbuntar!!

Finns på sågverk 100mm i dim och 10 m långa:D I bland så råkar traktorer köra över dessa rör och bitar byttes ut,,,På så sätt kunde/kan man få tag på gratis dämparrör,,,,Bara att klämma ihop om man vill ha ovala rör, 2mm gods.

Den där 640 00an gick bra !! Det slutade med tornado steg 2 kam och bigbore 675 cylle 42mm mikuni kn filter på avloppsrör och sprängd luftburk,, Detta systemet är det bästa ljud jag hört på en 1 stånka, rören igenom bestog av 48mm -52mm? perforerade rör rakt igenom MEN Cooler la in en dyrare ljudämparmatta!! Vi tror att denna matta gjorde det fantastiska ljudet.

Kan man inte dra hela systemet på enbart höger sida även på nyare 640? Skulle vara stenbra för att få bort värme från luftfiltret och dessutom mer platts!!
 
Jag tror att det var denna hoj som fick Boost att allvarligt börja fundera på att bygga turbo på sin XR 650.

Han är ju inte en person som gillar att behöva ligga i suget efter någon annan för att hänga med... :D

/Cooler

Ja:huvet Det var den och den förbannade gammel tt 600an från tidigt 80tal som fick mig att bygga turbo!! Så länge den tt600an lever och frodas här i kramfors så måste jag ha endera ha maximalt sugtrim eller turbo!! Det blir nog billigast om jag köper upp den och skrotar den,,Fan den är ju odödlig och självaste Grottis har ju plastportat den för 100 år sedan... Old TT600 never die they just go faster:D
 
Hittade en billig högkompskolv till 660... överborr 2mm så nyborr och nikasil erfodras då ca 2800 kr för borr o nicasil.. Blir nog ca 685????
 
Ska nog behålla borret, och koncentrera mig på att trimma den på bolt-on delar och portningar/Komphöj..

Jag har en del erfarenhet av turbobyggen, men då i bilar, lite overkill på motorcykel :)

Lite motorcykelaktigt var det ändå, det var ju trots allt Hondor..!

EDIT: Nu e paketet från Lockners på G, tror jag kan hämta det imorgon.. Dalhems sa att dom skulle skicka idag, men.... :rolleyes:

Mvh Björne
 
Ska nog behålla borret, och koncentrera mig på att trimma den på bolt-on delar och portningar/Komphöj..

Jag har en del erfarenhet av turbobyggen, men då i bilar, lite overkill på motorcykel :)

Lite motorcykelaktigt var det ändå, det var ju trots allt Hondor..!

EDIT: Nu e paketet från Lockners på G, tror jag kan hämta det imorgon.. Dalhems sa att dom skulle skicka idag, men.... :rolleyes:

Mvh Björne

Jag såg även att Lockner kunde fixa fram 13-1 kolv till 660!! Wiseco.. Ham tar den från Allrights ,,så på deras hemsida är den uppgiven 2400kr Locner kan säker rabbatera något på det priset,,,,, men man måste kolla upp så den verkligen är till org borr!! Har 660 102mm i borr ? Tyckte det var några siffror som ev angav 102 i borr?
 
Jädrigt skoj att läsa att min hoj har kommit till en ägare som bygger vidare på den istället för kör sönder den. Bra trim på den hojen och den blir ju överfet!
 
Jädrigt skoj att läsa att min hoj har kommit till en ägare som bygger vidare på den istället för kör sönder den. Bra trim på den hojen och den blir ju överfet!

Givetvis!! Den får lika mycket kärlek från mig som den fått från dig! Aaajaa, Rättvist ska de va! :tummenupp

Mvh Björne
 
En liten bit på vägen... Har böjarna i min ägo nu, förmodligen så kommer dämparen imorgon.. Tänkte inhandla en del Meko-Rör imorgon.. Så det blir alla gånger bygge till helgen!
 
En liten bit på vägen... Har böjarna i min ägo nu, förmodligen så kommer dämparen imorgon.. Tänkte inhandla en del Meko-Rör imorgon.. Så det blir alla gånger bygge till helgen!

Jag hoppas (för egen del) att du har en bra digitalkamera och orkar göra en ordentlig beskriving av ditt arbete. Skulle gärna se att det blev en wiki för oss andra som vill bygga eget :) Kommer hur som helst följa tråden med stort intresse!
 
Jag hoppas (för egen del) att du har en bra digitalkamera och orkar göra en ordentlig beskriving av ditt arbete. Skulle gärna se att det blev en wiki för oss andra som vill bygga eget :) Kommer hur som helst följa tråden med stort intresse!

Tanken är ju att det ska bli en bygg-guide av det hela, har bra kameror :tummenupp

Startar en ny tråd när tiden är inne!

Btw..
Har börjat lite på Kolectorn nu ikväll, blir förbannat tajt att smida ut ett 51mm rör, får göra ett par snitt i den och sen lägga i kilar. Skulle jag drivit ut den så hade godset blivit på tok för tunt..

Mvh Björne
 
Tanken är ju att det ska bli en bygg-guide av det hela, har bra kameror :tummenupp

Startar en ny tråd när tiden är inne!

Btw..
Har börjat lite på Kolectorn nu ikväll, blir förbannat tajt att smida ut ett 51mm rör, får göra ett par snitt i den och sen lägga i kilar. Skulle jag drivit ut den så hade godset blivit på tok för tunt..

Mvh Björne

Misstänkte att det skulle bli tight!! Men som du säger en liten kil här och där löser probbset. Fördelen när man gjort klar kolectorn är ju att allt annat är enkelt:tummenupp
 
Så ska en kolector se ut:tummenupp Akra kommer höra av sig...

Som sagt lägg inte ner för mycket jobb på finnish bara för du ska ju lida dom!!
Därimot är det viktigare att slipa bort så mycket man kommer åt invändig där man bränt igenom!! Speciellt den första biten från topp till kolector! Man ska naturligtvis även slipa bort så det blir skapligt gämmt utvändigt vid varge svetsskarv för det förhindrar sprickbildning. Det går utmärkt att svetsa med migg....men optimalt är att köra tig,,eller gassvets,,,(svårare) (inte nödvändigt) Jag har ju pillsnersvetsat med migg och har inte behövt laga mycket på 7-8 år!! Men tipps,,,,.Lägg på flera lager krökfärg innan lindning av bandage+ att man även lackar bandaget med flera lager valfri värmefärg! Då håller det skitbra,,Jag lägger på färg på bandaget minst 1 ggr per år,,,8 lager nu:D
 
Kan man inte dra hela systemet på enbart höger sida även på nyare 640? Skulle vara stenbra för att få bort värme från luftfiltret och dessutom mer platts!!
Precis vad ja har funderat på nu ikväll när ja har planerat mitt avgasbygge, kan väl inte spela nån roll vilken sida de sitter på? :va
 
Precis vad ja har funderat på nu ikväll när ja har planerat mitt avgasbygge, kan väl inte spela nån roll vilken sida de sitter på? :va

Bara det får plats så är det smartast att dra allt på högersidan,,Kortare rakare rör = mer pullver! Mindre värme runt under filter = mer pullver!!
PÅ honda xr åtminstonde är det enklast och minst förluster att dra runt cyllen på varje sida ..

Det brukar alltid gå åt en skitbit extra så köp 3st allra hellst om du väljer samma längd på krökarna!! För då måste du göra en Habrovinkel:D
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top