Köpråd mc-kläder till en nybörjare

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
Monster S4
Vad skulle ni rekommendera att man köper för typ av kläder som ny MC-åkare?

Hjälm
Ryggskydd
Stövlar
Handskar

måste man ju ha som grundutrustning. Men utöver detta, vad skulle ni köpa? Gärna en tanke bakom hur kläderna beroende på längre eller kortare sträckor.

mvh

Nu kommer du få 3-4 sidor med alla möjliga rekommendationer från allt mellan billigaste allväder till race-ställ i känguruskinn.

Det bästa är kläder du har råd med, som sitter bra och som du kommer använda.
Hittar du något allväderställ för en billig peng nu i vinter så är det antagligen något att börja med, samma sak gäller skinnställ. Hittar du något billigt som sitter bra så kör på det.

Sedan är det ju lite beroende på smak med. :P
Jag har snart 4 olika uppsättningar ställ för lite olika tider på året, typer av turer. raceställ, delat skinnställ, allväderställ, kevlarjeans, crossprylar. :hihi

Skulle rekommendera att köpa begagnat, man kan göra grymma klipp på utrustning på blocket, ebay etc.

Det är först när man kört ett tag som man inser vad man faktiskt behöver.

Riktigt bra grejer är oftast inte billiga ;)

Jag skulle aldrig komma på tanken att köra i skinnställ

Är du allvarlig? jo skinnställ är lite lätt obekväma att gå runt i och man ser ut som ett fån så förstår att det finns flera anledningar att välja annat, men just KÖRA är ju skinnställ överlägset skönast, inte massa fladder och annat

TS: Om du väljer ett allvädersställ så välj ett bra, gärna nåt med slitstarkt tyg som tål lite asfaltskanande som typ jofamas Hi-art, dock är bra allvädersställ dyra, väldigt dyra.

Last edited:
Jag pendlar mycket med hoj och då det ofta är sämre väder tycker jag så kör jag oftast i allvädersställ, har nästan alltid köpt Lindstrands kläder med Hi-Art för att jag tycker deras kläder känns bra, sitter bra och har bra pris!
Men är det fint väder så kör jag med tvådelat skinnställ även det lindstrands med Hi-Art, och som Klubba skrev så är det ju skönast utan något fladder och man känner sig bekvämare och säkrare i sin körning. Ungefär samma känsla som att köra med eller utan bälte i bilen! ;)

Köp inte något som har knappar som repar tanken, man ska inte sponsra klädmärken som har så ogenomtänkt modellprogram att dom inte sytt in knappen i tyget.

Jag spinner gärna vidare på denna tråden och ber om råd angående följande dilemma:

Har ambitionen att förena nytta med nöje och börja ta hojen till jobbet i vår (alltså då vi blivit av med snö och nattfrost). Jobbar på kontor och har möjlighet att byta om från mc-ställ av ngt slag till mer kontorsvänlig outfit innan jag börjar jobba. Det naturliga skulle kanske vara att skaffa ett allvädersställ, MEN jag hatar allväders/sportkläder. Cyklade året om i STHLM när jag bodde där i skinnpaj, när det regnade riktigt mycket hade jag regncape utanpå, men aldrig någonsin något Gore-Tex, Haglöfs, Fjällräven, ja ni fattar :D Förutom att åka fram och tillbaka till jobbet blir det väl nöjes- och turåkning.

I garderoben finns ett par skinnbyxor som varit en del av ett tvådelat ställ och som jag använt tillsammans med en udda jacka som inte är avsedd för MC-körning. Byxorna var en aning för små redan i höstas och har säkert inte blivit större. :lol Jackan borde uppgraderas till en mer ändamålsenlig (bättre skyddsnivå!) oavsett.

Min spontana tanke är att investera i ett tvådelat skinnställ. Snyggt och bra skyddsnivå, men blir det för opraktiskt med tanke på vardagsåkat? Om man har skinnställ, vad för slags regnkkläder ska man satsa på?:va

Det finns ett par saker du behöver definiera innan du kan få ett bra svar:

1. Hur ser din budget ut?
2. Vad består din tänkta körning utav, bara väg eller tänker du även testa bana?
3. Hur ser din egen prioritering ut då det gäller att ranka de tre parametrarna utseende, bekvämlighet och säkerhet?
4. Vad för utrustning är det du redan har? (Har man tex. ett gigantiskt separat ryggskydd så behöver det inte vara något inbyggt i jackan osv.)

Rejsställ. Oberoende av längre eller kortare sträckor, Du kommer älska ditt helställ mer än mkt annat. Du kan ta en lättare jacka över det på tidiga våren eller dra på dig ett värmande tunt värmeställ och Du fryser aldrig. Att köra tvådelat bara för att komma på att Du vill ha ett sammansittande ställ är bortkastad tid. Finns ofta till bra begagnatpriser på blocket. Kolla dock sömmar och dragkedja så grejerna håller ihop. Eventuell uppkommen dålig lukt i din utrustning avhjälps snabbast enklast med att Du lägger grejerna som fått oönskad odör i frysen över natten.
Hjälm = Köp alltid nytt. Det går ofta att pruta på utgående årsmodeller etc .. Jag har några ggr lyckats förhandla till mig mörkare visir som annars skulle kosta en 500 hundring eller liknande.
Ryggskydd = Viktigt att få rätt passning= längd som sitter bra under ett skinnställ
Stövlar = Höga eller låga en smaksak. Viktigare att få ändamålsenligt, tex att du kan byta ut slitdetaljer som på race stövlar etc.
Handskar = Viktigare än många tror i början. Att inte få en riktigt bra känsla i gas/broms/koppling är direkt ett irritationsmoment. Jag personligen måste ha så tunna handskar som möjligt för att få rätt känsla.

Last edited:
jag skulle säga såhär:
Jacka: Köp en skinnjacka, jag tycker textil fladdrar så i fartvinden (speciellt vid armarna)

Byxor: Det får du avgöra själv, ekonomi, komfort och säkerhet. köp dock så att det går att koppla ihop byxor och jacka med dragkedja (hela vägen runt)

Hjälm: köp nytt för lagom peng, den skall sitta bra, och du ska känna dig nöjd.

Handskar: Väldigt väldigt viktigt, köp både säkra och riktigt sköna saker, är du inte 100% nöjd när du provar dom, prova något annat, handskarna som är perfekta för dig kan kosta allt mellan 500-2000kr, det är inte priset som alltid avgör här, jag köper tajta saker med lagom tunt och mjukt läder på insidan med skydd för knogar, fingrar och extra stoppning vid handflatan. Tänk på att man ofta kan behöva minst 2 par handskar, ett par för varma torra dagar och ett par för kalla regniga dagar (själv har jag goretex) (just nu har jag 7 par...)

Stövlar: Köp de som sitter skönt, gärna med bra skydd. Regntäta kan vara o tänka på om du skall köra i regn.
Eller så köper du 2 par stövlar om du har råd, ett par sköna race-iga eller allmänt bra skyddade stövlar för varmare väder och ett par regntäta varmare stövlar för skitväder.

Ryggskydd: det ska sitta bra, ofta kan de hjälpa dig i butiken, se till o prova ryggskydd tillsammans med jackan du skall ha, det fyller ut ganska bra under jackan så köper man för tajt jacka från början kan det bli väldigt tajt o få dit ryggskyddet sedan.

*Tips ang skinnkläder: Köp tajt, sakerna kommer att töja sig och bli riktigt bekväma, mc kläder skall sitta så tajt som möjligt utan att det blir obehagligt eller väldigt stelt, då skyddar dom bäst.
*Tips om det blir kallt, köp en regnoverall. Kan du dra över skinnställ eller textilställ, du skyddas både ifrån vinden(kylan) och kan köra hojen i flera minusgrader utan att frysa för mycket. Ganska billig lösning och något som är bra o ha i sin mc klädes garderob, den skyddar som sagt inte bara emot regnet utan även emot kyla

*Att undvika:
1: överdrag för dina vanliga handskar -"regnhandskar", de få jag har testat är inte alls kul o ha på sig, man blir otroligt begränsad i fingrarna osv, därför köpte jag riktiga regnhandskar
2: 2delat regnställ, finns tendens till att läcka mellan byxa o jacka, jag har testat o det är inte alls nice

Hakar på tråden lite, ifall man är "lite" rund om magen.. Finns det några speciella märken eller varianter av kläder som är mer anpassade för såna personer?
Eller är det enklast att börja med något billigt 2-delat och ett gymkort?

Jag har rätt svårt att se mig själv komma in i ett skinnställ utan att använda kofot och vaselin.. :gnissla

Hakar på tråden lite, ifall man är "lite" rund om magen.. Finns det några speciella märken eller varianter av kläder som är mer anpassade för såna personer?
Eller är det enklast att börja med något billigt 2-delat och ett gymkort?

Jag har rätt svårt att se mig själv komma in i ett skinnställ utan att använda kofot och vaselin.. :gnissla
Skinnställ töjer sig, dom är inte så styva, jag är 176 på 100 pannor o har storlek 52 på jacka o byxor, 2delat skinnställ av märket Lindstrand.

Har endast t-tröja och kalsonger under stället, på sommaren badbyxor under som "shorts" ifall jag skulle vilja stanna o ta av mig kläderna. det sitter tajt, och fint, men riktigt bra, kan till o med få på mig en tjockare tröja under jackan, visserligen blir det väldigt stelt efteråt men det går

Skinnställ alla dagar i veckan.
Överlägset skönast att köra med och man ser sjukt tuff ut vid korvmojjen!
Du kan ju inte skrapa knä med allväders :rofl

Av ren nyfikenhet...
Biltema. De har ju hela kittet om man så vill men.. Nånting i skallen gör att jag ju hellre köper nåt från lågprishyllan hos en mc-handlare än Biltema-grejer.

Nån som vill ha en åsikt om mina tankegångar...? :7peta

När jag var liten var det gymnastikdojjor, jeans, kronans vinterjacka(fårskinnsfodrad textil) och keps som gällde. När man började rejsa blev det förstås dåtida tunna racestövlar, skinnställ, hjälm och handskar.
När jag tog upp hojåkandet igen och utvecklingen gått väldigt mycket framåt blev det förstås moderna grejor.
Som alla andra var man osäker på vilken utrustning man skulle ha.
Som snål smålänning blev det Biltemas allvädersställ (sitter halvtaskigt men tål ganska mycket regn), en billig integralhjälm, hyfsade regntäta stövlar (inte Biltema-kass blixtlås) och ett par bra handskar ( man får leta innan man hittar några riktigt sköna).
Sen blev man ju banknarkare som så många andra, så det blev en uppsättning skinnpaltor, bättre passform på hjälm och så vidare.
Men om jag får för mig att ta en liten promenadtur på 40 mil och det kan bli en eller annan regnskur blir det Biltemastället. Ja jag vet att det finns bättre allvädersställ men är man smålänning så är man.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2