jag skulle säga såhär:
Jacka: Köp en skinnjacka, jag tycker textil fladdrar så i fartvinden (speciellt vid armarna)
Byxor: Det får du avgöra själv, ekonomi, komfort och säkerhet. köp dock så att det går att koppla ihop byxor och jacka med dragkedja (hela vägen runt)
Hjälm: köp nytt för lagom peng, den skall sitta bra, och du ska känna dig nöjd.
Handskar: Väldigt väldigt viktigt, köp både säkra och riktigt sköna saker, är du inte 100% nöjd när du provar dom, prova något annat, handskarna som är perfekta för dig kan kosta allt mellan 500-2000kr, det är inte priset som alltid avgör här, jag köper tajta saker med lagom tunt och mjukt läder på insidan med skydd för knogar, fingrar och extra stoppning vid handflatan. Tänk på att man ofta kan behöva minst 2 par handskar, ett par för varma torra dagar och ett par för kalla regniga dagar (själv har jag goretex) (just nu har jag 7 par...)
Stövlar: Köp de som sitter skönt, gärna med bra skydd. Regntäta kan vara o tänka på om du skall köra i regn.
Eller så köper du 2 par stövlar om du har råd, ett par sköna race-iga eller allmänt bra skyddade stövlar för varmare väder och ett par regntäta varmare stövlar för skitväder.
Ryggskydd: det ska sitta bra, ofta kan de hjälpa dig i butiken, se till o prova ryggskydd tillsammans med jackan du skall ha, det fyller ut ganska bra under jackan så köper man för tajt jacka från början kan det bli väldigt tajt o få dit ryggskyddet sedan.
*Tips ang skinnkläder: Köp tajt, sakerna kommer att töja sig och bli riktigt bekväma, mc kläder skall sitta så tajt som möjligt utan att det blir obehagligt eller väldigt stelt, då skyddar dom bäst.
*Tips om det blir kallt, köp en regnoverall. Kan du dra över skinnställ eller textilställ, du skyddas både ifrån vinden(kylan) och kan köra hojen i flera minusgrader utan att frysa för mycket. Ganska billig lösning och något som är bra o ha i sin mc klädes garderob, den skyddar som sagt inte bara emot regnet utan även emot kyla
*Att undvika:
1: överdrag för dina vanliga handskar -"regnhandskar", de få jag har testat är inte alls kul o ha på sig, man blir otroligt begränsad i fingrarna osv, därför köpte jag riktiga regnhandskar
2: 2delat regnställ, finns tendens till att läcka mellan byxa o jacka, jag har testat o det är inte alls nice