Köpråd - Honda CB900, CB1000R, CB1000RA

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Om jag inte får fatt på en vettig XRV så funderar jag på någon av följande:

Honda CB900 Hornet

Honda CB1000R

Honda CB1000RA

Har kollat märkesförsäkringspremien på dem alla 3 och det var exakt samma summa = 13944:- helförs/helår. Trygg Hansa skulle ha 37000:- för 900 så jag fråga inte vidare där.

Jag tycker det är mest underhållande när det svänger på mindre till medelstora vägar men vill kunna åka längre sträckor också = lätt att hantera i svängiga partier är önskvärt. ABS vill jag ha på en såpass ny cykel men det verkar finnas att tillgå på alla tre. Tänkte åka o provköra 600 och 1000R imorgon, 900 och RA har de inte någon demo för, 900 säljs inte ny längre. 600 vill jag bara testa för att känna skillnaden men de jag har pratat med säger att den är kul men jobbigt med avsaknandet av vridet i längden.

Vad säger expertpanelen, vilken är lämpligast för slingriga vägar?

Har 900 något att sätta upp mot 1000 killarna trots sina 16hk mindre och att den är lite ugly i jämförelse.

Vad är skillnaden mellan R och RA?

R
attachment.php

motor 4-takt, vätskekyld
cylinderarrangemang Rad 4
ventiler/cylinder 4
kamaxelarrangemang DOHC
slagvolym 998 cc
cylinderdiameter 75 mm
slaglängd 56.5 mm
kompressionsförhållande 11.2 : 1
effekt 92 kW / 10000 varv - 125 hkr
moment 10,1 kpm / 7750 varv
växlar 6
startanordning El
batteri 12v / 8.6Ah
generatoreffekt 350 watt
frambroms 2 skiv - 310 mm
bakbroms 1 skiv - 256 mm
längd 2090 mm
bredd 775 mm
höjd 1090 mm
axelavstånd 1445 mm
sitthöjd 828 mm
markfrigång 130 mm
framdäck 120/70-17
bakdäck 180/55-17
tankvolym 17 liter inkl. 4 lit reserv
torrvikt
vikt inkl. bränsle, olja, kylarvätska. 217 kg
övrigt Katalysator
Bromssystem
stöldskydd H.I.S.S

RA
0636976124.jpg

motor 4-takt, vätskekyld
cylinderarrangemang Rad 4
ventiler/cylinder 4
kamaxelarrangemang DOHC
slagvolym 998 cc
cylinderdiameter 75 mm
slaglängd 56.5 mm
kompressionsförhållande 11.2 : 1
effekt 92 kW / 10000 varv - 125 hkr
moment 10,1 kpm / 7750 varv
växlar 6
startanordning El
batteri 12v / 8.6Ah
generatoreffekt 350 watt
frambroms 2 skiv - 310 mm
bakbroms 1 skiv - 256 mm
längd 2105 mm
bredd 785 mm
höjd 1095 mm
axelavstånd 1445 mm
sitthöjd 825 mm
markfrigång 130 mm
framdäck 120/70-17
bakdäck 180/55-17
tankvolym 17 liter inkl. 4 lit reserv
torrvikt
vikt inkl. bränsle, olja, kylarvätska. 222 kg
övrigt Bränsleinsprutning, katalysator
Bromssystem C-ABS
stöldskydd H.I.S.S

Jo fnula på det med men jag har iaf sett någon annons på R med ABS och så är RA specad att vara lite längre, högre och bredare, men inte blev jag klokare av infon jag hitta på nätet. Får se om handlaren kan svara för sig imorgon.

Jag har kört alla tre hojarna. 900 Hornet hade jag dessutom hela säsongen.

900:an är en lättkörd skön/komfortabel hoj, som gärna ställer upp på lite busigare körning också. Dock finns det begränsningar i chassit om man
gillar att köra riktigt hårt och tidigare har ägt sporthoj.
Motorn går mycket mjukt och fint genom hela registret, man kan puttra iväg på högsta växel redan från 30 km/h utan att den tvekar eller hackar.
Över lag, en mycket bra allroundhoj, som är billig att äga.

CB 600 Hornet, nya modellen alltså. Ganska likvärdig körkänsla som 900:an,
men jag tyckte att motorn var på tok för trött. Ett jävla varvandes för att det skulle hända något. Chassit kändes också väldigt svampigt.
Kanske en bra nybörjarhoj, eller om man inte kör särskilt tufft.

CB1000RA är en riktigt fin hoj. jämfört med 900:an känns den direkt mycket sportigare/modernare och smidigare/mindre. Detta trots att den väger ca 20 kilo mer än Hornet 900. På pappret iaf.
Riktigt pigg och varvillig motor, smidigt och lättsvängt chassi.
Jag blev "ett" med hojen direkt. Extravikten för ABS tror jag inte är märkbar.

Har du råd, så köp helt klart CB1000RA (med ABS alltså).
Andra platsen tar ganska enkelt 900:an pga avv 600:an helt enkelt kändes för klen.

Lycka till med valet av hoj! :)

Har du förresten kollat med Bilsport & MC?
Jag betalade för min Hornet 900 3800:-/år för en halvförs.
29 år, bor i Västerås.

Last edited:
Tackar för genomgången :tummenupp Kollade upp Bilsport och Länsförsäkringar nu:

Bilsport halv 23901:- för både 1000R och 900, ville inte teckna hel.

Länsförsäkringar hel/helår 81000:- med möjlighet till avställning och då 19:- per dag eller 6815:- per år.

Bilsport hade den som klass 7 och i IF (märkesförsäkringen) kallar den Street 3, Länsförsäkringar prata mest om att jag bara hade hemförsäkring hos dem. Men de tog det med god ro iaf när jag talade om att 13944:- var billigast hitills och avsluta med att säga "Jag sparar inte den här offerten då" :) De var dock mest noggranna i förfrågningarna, frågade tom om jag alltid körde med godkänd skyddsutrustning inkl ryggskydd.

Well well nu börjar det bli dags att rulla iväg o provköra lite, en fulgul och en mossgrön men det ska nog gå bra trots de tveksamma färgerna ;)

Länsförsäkringar hel/helår 81000:- med möjlighet till avställning och då 19:- per dag eller 6815:- per år.

Bilsport hade den som klass 7 och i IF (märkesförsäkringen) kallar den Street 3, Länsförsäkringar prata mest om att jag bara hade hemförsäkring hos dem. Men de tog det med god ro iaf när jag talade om att 13944:- var billigast hitills och avsluta med att säga "Jag sparar inte den här offerten då" :) De var dock mest noggranna i förfrågningarna, frågade tom om jag alltid körde med godkänd skyddsutrustning inkl ryggskydd.

Well well nu börjar det bli dags att rulla iväg o provköra lite, en fulgul och en mossgrön men det ska nog gå bra trots de tveksamma färgerna ;)

Fy fan va dyrt

Så nu var det provkört, blev bara 1000R då jag var där lite sent och föredrog en längre tur med den än två korta med den och 600, inget jag ångrar såhär efteråt =)

Jäkligt kul maskin, funka bra att kasta runt där jag vill, smidig i trafik och nog gick det att dra på en del också men visst fläktar det :tummenupp Lite ovan med sittställningen så växlingarna gick väl sådär, hade iofs inga regelrätta räserstövar på mig utan mina läderkängor till Transalpen så känslan kanske inte var den bästa.

Sitsen var hur bekväm som helst, körde i 45 min och ingen bakänning eller så men däremot var det lite värre med tanken och tankskyddskudden dom satt där istället för någon klisterlapp. Som sagt inte helt van vid sittställningen så jag for väl omkring lite vid gas o broms för att testa men juvelerna var inte helt nöjda.

Kopplingshandtaget kändes överdimensionerat för modellen så jag fråga om det fanns någon flickvariant för att underlätta lite snabbare växlingar ;) Det var dock inget problem enligt säljaren, var fler som hade bytt ut det.

Sen kom det livsfarliga då säljaren börja snacka affärer, summa sumarum var att om jag inte bytte in min kunde han dra av en femma på priset och jag skulle då ha en med ABS för strax över priset för en utan. Tyvärr hade de inte någon svart med ABS kvar men grå fanns och den var inte fy skam.

Men men jag får se, känns lite bortkastat att köpa nytt när man kan få en som gått 100-200 mil för upp till 20 000:- mindre, gäller bara att hitta en grå eller svart då med ABS. Fråga lite om det skulle reas ut något och visst vill de tömma inför vintern men ingen mer avslöjande information än så. Fråga även hur den står sig i pris jämfört 2010 års modell då den kommit upp på Honda.se men det var inte prissatt ännu och inte mer info än att det beror på kronas värde jämtemot yenen.

Icke originalpipa
attachment.php

Knepig kudde
attachment.php

Klumpigt handtag
attachment.php

Bifogat

• HR1.jpg
    HR1.jpg
    77.4 KB · Visningar: 5,620
  • HR2.jpg
    HR2.jpg
    67.6 KB · Visningar: 5,127
  • HR3.jpg
    HR3.jpg
    74.8 KB · Visningar: 5,143
Så nu var det provkört, blev bara 1000R då jag var där lite sent och föredrog en längre tur med den än två korta med den och 600, inget jag ångrar såhär efteråt =)

Jäkligt kul maskin, funka bra att kasta runt där jag vill, smidig i trafik och nog gick det att dra på en del också men visst fläktar det :tummenupp Lite ovan med sittställningen så växlingarna gick väl sådär, hade iofs inga regelrätta räserstövar på mig utan mina läderkängor till Transalpen så känslan kanske inte var den bästa.

Sitsen var hur bekväm som helst, körde i 45 min och ingen bakänning eller så men däremot var det lite värre med tanken och tankskyddskudden dom satt där istället för någon klisterlapp. Som sagt inte helt van vid sittställningen så jag for väl omkring lite vid gas o broms för att testa men juvelerna var inte helt nöjda.

Kopplingshandtaget kändes överdimensionerat för modellen så jag fråga om det fanns någon flickvariant för att underlätta lite snabbare växlingar ;) Det var dock inget problem enligt säljaren, var fler som hade bytt ut det.

Sen kom det livsfarliga då säljaren börja snacka affärer, summa sumarum var att om jag inte bytte in min kunde han dra av en femma på priset och jag skulle då ha en med ABS för strax över priset för en utan. Tyvärr hade de inte någon svart med ABS kvar men grå fanns och den var inte fy skam.

Men men jag får se, känns lite bortkastat att köpa nytt när man kan få en som gått 100-200 mil för upp till 20 000:- mindre, gäller bara att hitta en grå eller svart då med ABS. Fråga lite om det skulle reas ut något och visst vill de tömma inför vintern men ingen mer avslöjande information än så. Fråga även hur den står sig i pris jämfört 2010 års modell då den kommit upp på Honda.se men det var inte prissatt ännu och inte mer info än att det beror på kronas värde jämtemot yenen.

Icke originalpipa
attachment.php

Knepig kudde
attachment.php

Klumpigt handtag
attachment.php

Uppsnyggad bakdel har den oxå :tummenupp

Mmm en sån blir det nog nästa gång, jäkligt läcker båge. Helsystem och en pcIII så blir det säkert riktigt roligt.

Hittade du 600:an som demohoj i Stockholm? Hur fungerar det normalt när man provkör. Är det bara "demohojar" man får prova?

Hittade du 600:an som demohoj i Stockholm? Hur fungerar det normalt när man provkör. Är det bara "demohojar" man får prova?

Ja du får säkert prova beg också om de har någon inne men annars är det demohojar ja, men de är nog inte omöjliga att sälja de heller om det är just den du fastnar för. Gick att göra affär på den gröna rackaren som jag provkörde = demohoj men västerortfärgsättningen är inget jag fastna för direkt ;) 600 stod där och hade tråkigt, en gul demo har dom i Väsby.

Last edited:
Ja du får säkert prova beg också om de har någon inne men annars är det demohojar ja, men de är nog inte omöjliga att sälja de heller om det är just den du fastnar för. Gick att göra affär på den gröna rackaren som jag provkörde = demohoj men västerortfärgsättningen är inget jag fastna för direkt ;) 600 stod där och hade tråkigt, en gul demo har dom i Väsby.

Tack för hjälpen! Jag provkörde 600:an, den känns lagom för mig (första MC) + att den drar lite mindre soppa och är billigare att försäkra än en 900/1000 cc.

Har du kollat Vestas försäkringar? På min tidigare Z1000 -08 så var dom 40-50% billigare än dom andra. Du behöver visserligen teckna 2 försäkringar till om dom skall ta din MC men typ 2 olycksfall kostade 700:-/år (om jag minns rätt?). Värt att kolla i alla fall:tummenupp

Nä de har jag iofs inte kollat upp... men är de något att ha o göra med vid ett eventuellt ärende? Bara att de sammarbetar med Nordea är ju en varningsklocka ;) Men men klart värt att kolla upp iaf och se hur det ligger till, är det väldigt förmånliga premier så kan man ju ta sig en funderare.

Tack för hjälpen! Jag provkörde 600:an, den känns lagom för mig (första MC) + att den drar lite mindre soppa och är billigare att försäkra än en 900/1000 cc.

Hur tyckte du att vridet var i den? Var man tvungen att växla som en iller (dom växlar ofta) och varva satan o femti för att det skulle hända något? Dumt nog så provkörde jag inte 600 även om det var förebaskat skoj att köra 1000 som sagt men kan ju vara bra att prova iaf =)

1000RA:

Effekt 92 kW / 10000 varv - 125 hkr
Moment 10,1 kpm / 7750 varv

600:

Effekt 75 kW / 12000 varv 102 hkr
Moment 6,5 kpm / 10500 varv

Om jag fått det rätt så har 1000 99Nm och 600 63.7Nm i vrid med en vikt enligt spec på "bara" 17kg tyngre för 1000. Sett till varvtalen ser det ut som att man får jobba en del med rullen för att få fart på 600´an.

Försöker bara få fram det förnuftiga för mig att välja 1000 istället för 600 :tummenupp

Du skall absolut kolla upp Vesta, jag fick själv en grymt bra premie via dom.

CB1000R(A) är en riktigt trevlig hoj. :tummenupp

Hur tyckte du att vridet var i den? Var man tvungen att växla som en iller (dom växlar ofta) och varva satan o femti för att det skulle hända något? Dumt nog så provkörde jag inte 600 även om det var förebaskat skoj att köra 1000 som sagt men kan ju vara bra att prova iaf =)

1000RA:

Effekt 92 kW / 10000 varv - 125 hkr
Moment 10,1 kpm / 7750 varv

600:

Effekt 75 kW / 12000 varv 102 hkr
Moment 6,5 kpm / 10500 varv

Om jag fått det rätt så har 1000 99Nm och 600 63.7Nm i vrid med en vikt enligt spec på "bara" 17kg tyngre för 1000. Sett till varvtalen ser det ut som att man får jobba en del med rullen för att få fart på 600´an.

Försöker bara få fram det förnuftiga för mig att välja 1000 istället för 600 :tummenupp

Då kompletterar vi varandra, för jag var dum nog att inte provköra 1000 cc..

Tyvärr är jag dålig på att recensera hojar eftersom jag bara kört tre olika:
* Suzuki GSX 750: Trög, trött, tung, stabil
* Hornet 600: Alert (med mina mått mätt). Bra tryck när man låg runt 8000 varv. Jag kommer inte att rejsa så för mig räcker det bra. Det gick att segdra på sexan i 40 utan att man plågade den för mycket. Bra balans. Förmodligen riktigt bra att krypa runt i stan och smita mellan lämpliga bilar (Dock vore det ännu lättare att göra det med en 125cc skoter...). Mycket vind och brus i 110 (har ju förstås inte med vridmomentet att göra).
* Honda Silver wind (ha ha): Skoter, automat. Tar en från punkt A - B utan knorr.

Nu så här i efterhand borde jag förstås ha provkört 1000 cc också för att utöka referensramen.
Kostnaden att kliva upp till 1000 cc blir väl runt en tusing i månaden? Dyrare inköp > mer värdeminskning, mer ränta. Dyrare service, Dyrare försäkring, Högre förbrukning. Dyrare däck? Men det kanske är värt ett busskort i månaden för att få ännu roligare?:D Men jag har en tendens att ta beslut utifrån förnuft snarare än känsla så jag brottas svårt jag med :)

Bra tryck när man låg runt 8000 varv.

Just det jag är lite kluven över =) Det är så mumma när den har bra drag från botten, gör det även lättare att köra mer "städat" i eget tycke. Kollade väl inte så noga men nog klippte det på bra redan från 2000-4000 varv på 1000 killen.

Jaja man får väl ta o provköra 600 för att få rätsida på det hela, sen får man väl försöka snacka förstånd med säljaren ifall det blir 1000 som är aktuellt i slutändan ;)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti