Köpråd FZR1000

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Hejsan!

Håller på att ta mc kort nu när man passerat 30 och
blivit liiite mer ansvarstagande... :lol

Suttit och kollat runt på blocket och har hittat en
FZR 1000 -91 med 4400 mil på mätaren...

Ser väldigt välvårdad ut och är dessutom strypt till 75kw
vilket iaf för tillfället inte gör mig ett enda dugg...
Ägaren påstår sig inte veta hur man tar bort strypningen
så man får ju hoppas att han är ärlig och därmed
borde ju motor/vxl låda inte tagit så mycket stryk... :confused:
Dessutom så ska den vara servad som f-n och även förebyggande.
ytterligare en sak som man får hoppas att ägaren inte ljuger.

Har suttit och läst på forumet här ett tag och ju mer jag läser
desto mer blir jag avskräckt...
Är det dålig kvalitet på motor/växellåda eller är det bara väldigt många
FZR cyklar ute på gatorna??
Läser om växellådor som sticker med rep för runt 10k
Ventiler som blir ett med toppen vilket resulterar i motorbyten
för runt 12k o.s.v.
Båda felen är dessutom något som man som köpare inte har
en suck att kontrollera vid ett köp.
Det är liksom som att köpa grisen i säcken big time...

För att summera det hela, är det en hoj som funkar bra och som bara
finns väldigt många av eller är det bara skräp och jag bör titta på
nåt annat istället??

Tackar på förhand för all info som finns!

Mvh/
/Per Ardne
 
Till att börja med så är ju hojen ifråga 15år gammal, klart att det finns fel.

Att det är många vxl lådor som ger upp samt att de dricker lite olja... ja det är inte svårare än att det är åldersrelaterat.

Det du kan ju alltid pressa den hårt på 2 an och kolla om den hoppar ur eller liknande. Det brukar vara 2an som ger sig först.

Strypningen kan sitta i CDI boxen.

//Peter
 
Last edited:
Peter80 skrev:
2323767 Till att börja med så är ju hojen ifråga 15år gammal, klart att det finns fel.

Att det är många vxl lådor som ger upp samt att de dricker lite olja... ja det är inte svårare än att det är åldersrelaterat.

Det du kan ju alltid pressa den hårt på 2 an och kolla om den hoppar ur eller liknande. Det brukar vara 2an som ger sig först.

Strypningen kan sitta i CDI boxen.

//Peter

Jo självklart så är den inte sprillans ny... det är helt okay med mig...
Saker går sönder... Tro mig... Jag kör amerikanska bilar också...
I KNOW! :lol

Men det känns lite som om man lägger ner 30k+ för en cykel
och sen får lägga ner ytterligare 20k efter 30 mil för att laga den så blir
det en väldigt dyr cykel...

Tack för tipset om att tvåan sticker först...
Misstänker att det är mycket gas, släppa, mycket gas, släppa, som gäller??
Eller tänker jag för mycket bil nu?? :D

Har läst lite här att det verkar som om strypningen sitter i styrboxen,
nån sladd som skulle jordas, insuget är blockerat och dämpen är
tydligen igenkorkad... Allt iofs teorier som jag förstått men
just för tillfället så är det helt okay... :D
 
Thyg0d skrev:
2323760 Hejsan!

Håller på att ta mc kort nu när man passerat 30 och
blivit liiite mer ansvarstagande... :lol

Suttit och kollat runt på blocket och har hittat en
FZR 1000 -91 med 4400 mil på mätaren...

Ser väldigt välvårdad ut och är dessutom strypt till 75kw
vilket iaf för tillfället inte gör mig ett enda dugg...
Ägaren påstår sig inte veta hur man tar bort strypningen
så man får ju hoppas att han är ärlig och därmed
borde ju motor/vxl låda inte tagit så mycket stryk... :confused:
Dessutom så ska den vara servad som f-n och även förebyggande.
ytterligare en sak som man får hoppas att ägaren inte ljuger.

Har suttit och läst på forumet här ett tag och ju mer jag läser
desto mer blir jag avskräckt...
Är det dålig kvalitet på motor/växellåda eller är det bara väldigt många
FZR cyklar ute på gatorna??
Läser om växellådor som sticker med rep för runt 10k
Ventiler som blir ett med toppen vilket resulterar i motorbyten
för runt 12k o.s.v.
Båda felen är dessutom något som man som köpare inte har
en suck att kontrollera vid ett köp.
Det är liksom som att köpa grisen i säcken big time...

För att summera det hela, är det en hoj som funkar bra och som bara
finns väldigt många av eller är det bara skräp och jag bör titta på
nåt annat istället??

Tackar på förhand för all info som finns!

Mvh/
/Per Ardne



Hallå hallå! Sitter själv på en FZR 1000 -88 som första hoj som gått 9000. Narturligtvis blir det en del skruva på en äldre hoj, det är ju oundvikligt. Är man mån om grejjerna så håller dom ju ihop. Sen beror det också på hur man kör. Men det där vet alla, så tjacka hojen om du får den till ett bra pris, försäkringen är ju billig och det är mycket hoj för pengarna.
 
Vet ej exakt pris men du nämnde ngt om 30k+ för hojen vilket jag tycker är alldeles för mkt. Men nu är det sommar/högsäsong så många försöker få iväg sina mc till fantasipriser. Köpte i höstas min gsxr 7,5 98 för 35´ kr 3400mil. Tycker en fzr 91 inte skall gå över 30´ så spelar det ingen roll hur fin den är. För övrigt har jag hört gott om den maskin men att den drar olja. Stark motor men lite tung hoj men spelar ingen roll om man inte skall ligga o gasa på bana.
 
jag köpte mig en fzr -89 för nån månad sen för 18k... e skit nöjd.. sitter bra och den e hur kul som hellst att köra... vxl lådan e ju problem på alla sporthojar.. de går nog inte att komma ifrån.... e den hårt körd så finns risken att 2:an sticker... ventilerna e ju en sak som dessa e kända för... och om inte ägaren vill att du ska riva ner hojen och kolla dom innan köp så får du chansa.. en sak man kan göra e att säga åt ägaren att inte varmköra eller ens köra nåt på ett dygn innan du kommer och så testar du o startar... e den svårstrardad och du får hålla gas för att den ska gå så kan de va ett tecken.. dock inte helt säkert....

min startar helt utan choke hur fint som helst fast den stått i flera dagar... har inte använde den alls än.. går nästan sämmre me den i...

jag stog själv o valde i våras mellan gsxr, zxr och fzr.. de blev fzr för den känns modern me sin aluram och hydralkoppling mm.. zxr va för dyr och gsxr tyckte jag inte va så fin i de årsmodellerna...

om de e shyst så köp... mycke hoj men priset verkar högt.. e ju nästan höst nu.... när jag kollade i våras så hade jag en på gång för 25k.. en 92:a som inte gott 4000 ens... men den va inte besiktad och de fanns inga tider... så 30k känns ju som rätt stor prutmån

är du säker på att den e 74kw.. det står så i min apapper med men va jag vet e de inga strypningar på min... den går som ett skollat troll :banana
 
Last edited:
Thyg0d skrev:
2323760 Hejsan!
/snip/
Mvh/
/Per Ardne

Dålig kvalité är det inte på en FZR - Vi får se om dagens R1/GSX1000R osv är lika långlivade som FZR...
Man kan ju redan nu skönja de typiska felen hos nyare hojjar.

Växellådan slits oavsett fabrikat, Förgasare slits,alla rörliga delar slits.
Tung? alla hojar var "tunga" på den tiden - med utveckling och konkurrens så har torrvikter gått ner. Jag är van med tunga hojjar så jag tänker inte på det.
Det går att köra riktigt fort även med en FZR.

Är den servad?, Ventiler justerade (finns det mätprotokoll?)
Kvitton på bytta delar?, fräscha däck/drivpaket? är bromsskivor ok?
Kvitto på utförda servicer? Inga kvitton så har det inte hänt!
-Så är det den hojjen du ska köpa och inte den som är billigast (om du nu inte gillar att fixa själv förståss)

Lyssna inte på försäljarens skitsnack - endel är ärliga medans andra bara berättar det som är positivt. Du kommer alltid hitta saker senare.

25-30000:- är väl normalt för en som gått 4400mil men har ägaren kostat på nya däck,drivpaket,olja, nya bromsskivor mm, så ska det vägas in i slutpriset.
Priset bestäms av tillgång och efterfrågan...

Tänk på att driftskostnaderna är skyhöga på en sporthoj!
 
FZR var "state of the art" på sin tid.

När man skruvar på en FZR så ser man att Yamaha inte snikat utan grejjerna är bra för sin tid!.
Titta på en ny hoj i 70-80000kr klassen så ser man att tillverkarna sparat in lite här och där iofs inget vanliga åkare märker av.

Jag har egentligen inte haft några stora problem med min 92:a utan jag har fått ventilerna justerade på verkstad, bytt till nya bromsskivor, bytt Yausa batteri 2ggr (dessa är verkligen känsliga)
Ersatt nån kåpskruv som lossnat i farten...

Drivpaket, olja och däck är dyrt men helt normalt.

Jag märker bara av oljeförbrukning när jag kör den hårt men man får en varning på instrumentbrädan så är det bara att fylla i nån deciliter.
 
Last edited:
har märkt att min inte drar nämnvärt me olja ialf... har kört ca 150mil sen jag köpte den.. dock vet jag inte om jag kan kalla det hårt... för mig har de gåt hårt men för en som åkt sport hoj länge kanske de kan kallas touring... o oljan har inte minskat synbart i nivåfönstret o de e ju positivt...

som sagt tidigare så kollar man på tex på andra sporthojar ifrån den här tiden så känner man att fzren låg före sin tid.. känns smidig och modern tycker jag... och jag höjde min bak i veckan o det vart en jeklans skillnad... vilken kännsla de blev i den...
 
PGH: Han vill ha 33k för den... Eller ja... Han har skrivit så i annonsen...
Och jag tänker inte tjafsa om priset förens jag sett den... Känns oseriöst.
Länk till anonnsen på blocket
Lite olja kan jag leva med och jag kan nog inte kunna köra så hårt med den
eftersom den är strypt till 75kw... Så länge inte kolven leker klockspel inuti cylindern så... :)

NigHtHawK:
Får hoppas att han inte kör den innan då...
Lite svårt att kolla också..
Du stog inför samma val som jag gör nu och valde av samma anledning :)
Näe, vet inte om den är strypt... Ägaren säger det och det står i papprena
men det är allt...

Falafelbabianen:
Du har helt rätt... service utan kvitton har aldrig hänt...
Står iaf välservad i annonsen så förhoppnignsvis har han kvitton...
Får kolla upp allt sånt innan jag åker... (Skriver checklista:))
Dessvärre så bestäms ju priset av Stockholmsfaktorn (dvs efterfrågan är skyhög)
Helt sjukt mycket högre priser här tycker jag än om man kollar Boden eller söderut...

UltraMarine:
Vad kostar en ventiljustering??
Vad är service intervallerna på en sån här??
Med allt menar jag... olja stift ventilspel osv osv...
 
Last edited:
Peter80 skrev:
2323767
Att det är många vxl lådor som ger upp samt att de dricker lite olja... ja det är inte svårare än att det är åldersrelaterat.

Det du kan ju alltid pressa den hårt på 2 an och kolla om den hoppar ur eller liknande. Det brukar vara 2an som ger sig först.



//Peter


Det var -87-88 som hade klen 2.a, f.o.m. -89 är det åtgärdat vad jag vet.. samt att alla FZR drar mer eller mindre olja, bättre att det försvinner lite än att den ökar. :fakta
 
Hej Ardne
Jag har åkt FZR 1000-89 i 16!!!! år och den enda reparationen som jag var tvungen att göra var topplocket. Annars har cykeln fungerat klockrent och gör så forfarande. Så sköter man underhållet så är de inga problem.
Du kan kolla toppen enkelt provstarta KALL motor och den startar direkt, om du måste mala lite är den på gång!!!

Lycka till / Racerman@spray.se
 
Köp en GSX-R 1100 istället, samma typ av hoj men bättre kvalitet.
 
Thyg0d skrev:
2324206 PGH: Han vill ha 33k för den... Eller ja... Han har skrivit så i annonsen...
Och jag tänker inte tjafsa om priset förens jag sett den... Känns oseriöst.
Länk till anonnsen på blocket
Lite olja kan jag leva med och jag kan nog inte kunna köra så hårt med den
eftersom den är strypt till 75kw... Så länge inte kolven leker klockspel inuti cylindern så... :)

NigHtHawK:
Får hoppas att han inte kör den innan då...
Lite svårt att kolla också..
Du stog inför samma val som jag gör nu och valde av samma anledning :)
Näe, vet inte om den är strypt... Ägaren säger det och det står i papprena
men det är allt...

Falafelbabianen:
Du har helt rätt... service utan kvitton har aldrig hänt...
Står iaf välservad i annonsen så förhoppnignsvis har han kvitton...
Får kolla upp allt sånt innan jag åker... (Skriver checklista:))
Dessvärre så bestäms ju priset av Stockholmsfaktorn (dvs efterfrågan är skyhög)
Helt sjukt mycket högre priser här tycker jag än om man kollar Boden eller söderut...

UltraMarine:
Vad kostar en ventiljustering??
Vad är service intervallerna på en sån här??
Med allt menar jag... olja stift ventilspel osv osv...


den verkade ju riktigt fräsh :tummenupp
tror inte att den e strypt.. tror de bara e nåt i papperna.. de står 75kw på min me.. men de e säkert nån som kan de där bättre... jag e då nöjd.. betalar mindre i försäkring för min hoj än va jag gör för bilen :hihi

skruvis skrev:
2324228 Det var -87-88 som hade klen 2.a, f.o.m. -89 är det åtgärdat vad jag vet.. samt att alla FZR drar mer eller mindre olja, bättre att det försvinner lite än att den ökar. :fakta

va kanske så att vxl lådan va sämmre före -89 men det som många förknippar me att lådan e dålig e väl de att 2:a vxl drevet e väl sneskuret eller om de e tvärsom för att de ska hoppa i lättare vi snabba vxl vid acc.. och de e så på de flesta sporthojar... o de drevet sticker me lite inspererande körning...
OBS detta kan jag ha fått helt om bakfoten.. men som jag har förstått e de ialf nåt me andra vxl drevet som gör att de slits mer än nåt annat... nån som kan förklara de bättre ??

JT skrev:
2324256 Köp en GSX-R 1100 istället, samma typ av hoj men bättre kvalitet.

ja kvaliten e nog bra mycke bättre på den motorn... hade en sån som alternativ då jag kollade men som sagt.. den kändes klumpig och så va bakdelen bra ful på den årsmodelen ja va ute efter.. va ju helt igenmurad me plast bakom fotpinnarna.. ville ha en hoj som va rätt öppen där.. och de blev itne dom förens några år framåt men då va priset för högt.. men jämnfört min 89 me en gsxr 89 så kändes min mycke lättare och smidigare..
 
Den var riktigt snygg!
Kutsen saknas?

Jag betalade 4400:- för ventiljustering och bänkkörning.

Det är normala 600/1200 intervall men ventiljustering var jag tvungen att göra då jag märkte att det behövdes.

Är det nåt fel med ventiler/spel så är den ruskigt svårstartad och går inte på tomgång när den är kall.
 
köpte min -89a i vintras (bad idea..) och då verkade den väldigt bra. som jag fick ångra det men med lite kärlek, hårda ord om fysiskt våld, och lite mekning så fungerar hon faktiskt förvånandsvärt bra. som sagt om 2ans vxl att den hoppar är ett faktum för mig vid lite belastning runt 4500 varv. även 3an hugger lite vid 5500 så det blir att byta dom i vinter. mitt exup servo var kasst. servots utväxling e gjord i plast så det hade blivit alldeles plant på några drev. värt att kolla så att det drar riktigt och inte bara knackar i det. sen att den drar 1 liter olja per 100 mil får jag dras med om jag inte fixar det med i vinter. kul cyckel för billig försäkring kan jag säga.
 
Jättetack för all hjälp!!!

Svår startad kall, 2:an hoppar ut, just walk away...
Exupen.... En liiiten sista fråga där bara...
Har kollat på några olika FZR 1000 och i vissa så står det exup
som en del av modellnumret... Kommer inte riktigt ihåg...
Det gör det inte på den här...
Det står så här: YAMAHA FZR1000 3LE - 1991
Har den exup:en ändå?? Eller ska jag bara släppa spritflaskan och gå vidare? :D
Hur kollar man funktionen??
Vet vad den är tänkt att göra men...
 
Thyg0d skrev:
2325131 Jättetack för all hjälp!!!

Svår startad kall, 2:an hoppar ut, just walk away...
Exupen.... En liiiten sista fråga där bara...
Har kollat på några olika FZR 1000 och i vissa så står det exup
som en del av modellnumret... Kommer inte riktigt ihåg...
Det gör det inte på den här...
Det står så här: YAMAHA FZR1000 3LE - 1991
Har den exup:en ändå?? Eller ska jag bara släppa spritflaskan och gå vidare? :D
Hur kollar man funktionen??
Vet vad den är tänkt att göra men...

exup servot sitter på min hoj på vänster sida under sadeln och längst fram bakom vänstra sidokåpan. den drar i två vajrar som går ner till en ventil som sitter nere i kröken. den reglerar helt enkelt avgaserna och ger motorn mer eller mindre motstånd. den stängs vid låga varv och öppnas vid höga. kontroll gör du enklast genom att plocka av sadeln och pilla loss vänstra kåpan (går utan att plocka av den helt..) sen så när du lokaliserat servot så starta hojen och gasa lite för att se så att det både drar och släpper på vajrarna och det får inte förekomma några överkuggningar eller sånt. exup kom först till 89 års modell och sen så tror jag nog att det även sitter upp till r1 om jag inte missminner mig. men den du kollar på har defenitivt det iaf.
 
Thyg0d skrev:
2325131 Jättetack för all hjälp!!!

Svår startad kall, 2:an hoppar ut, just walk away...
Exupen.... En liiiten sista fråga där bara...
Har kollat på några olika FZR 1000 och i vissa så står det exup
som en del av modellnumret... Kommer inte riktigt ihåg...
Det gör det inte på den här...
Det står så här: YAMAHA FZR1000 3LE - 1991
Har den exup:en ändå?? Eller ska jag bara släppa spritflaskan och gå vidare? :D
Hur kollar man funktionen??
Vet vad den är tänkt att göra men...


exupen kom -89 och finns enda fram till idag på yamahas sport hojar... så du har de om de e en 91a du ska kolla på
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top