Köpråd & funderingar kring en GSX-R400?(bild)

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Z750
Går & funderar på att köpa en suzuki gsx-r400 -87 som första cykel

Ska strypa ned den till 25kw också så vill bara höra mig för innan jag slår till
vad ni har att säga om cykeln? Som sagt första cykel så för min del så de
behöver inte vara någo kraftpaket :-)

Här har ni lite bilder på skapelsen http://cayle.homeftp.net/69racing/gsxr/ Om ni undrar så är de en r1 dämpare som sitter på nu & inge raket som andra tror :fatta!

Jag tittade till cykeln via vv.se & där fick jag också se att den hade 11 ägare
innan så man blir fundersam?! Är den värd 19 loppor?

Ringde också försäkringsbolaget Trygghansa och fick reda på att försäkringen
skulle landa på hel/5900 halv/4700 trafik/3500 för en 19åring som bor i sthlm
& haft mc kort i 6månader.

Som sagt ge gärna kommentarer & lite tips på vad jag ska se efter när jag åker & tittar på den? Farsgubben ska med som är mek/motor kunnig så lite hjälp har jag iaf ...

från annonsen

//

Brutalt streetfighterbygge säljes.
R1-kolfiberljuddämpare, nya Dunlop 207GP-däck,
dubbelljus m.m...

4-cylindrig 16ventilsmotor med DOHC.

Alla originaldelar såsom helkåpa och annat
medföljer.

Pris: 19500kr

//

Last edited:
Skulle tro att du får en likadan i orginalskick för det priset!!! Bra nybörjarcykel i alla fall :tummenupp

är det inte ett R1 (98-99) orginal slipon tom?
Ser för stort ut för hojen på nåt sätt.

Jag tror det är en ok hoj att börja åka med om man får plats på den.

Är nästan 100% säker på att lyktorna inte är e-märkta. D.v.s. har du grinig besiktningsman så skiter sig besiktningen eller om en polis ser det så kan du få böter.

Är förmodligen en ypperlig första hoj!

Ball hoj! Var ruskans nära att köpa en likadan gammelgixxer ett tag. Den skulle jag dock fått för 10K. Den va lite halvrisig iofs...

Dumdum här på forumet ägde en sådan innan (även han jag skulle köpt av, men jag va för slö=), han vet nog en hel del...

:hej

Edit: Nu när jag såg regnumret så va det DEN jag skulle köpa =)

Hohoho.

hållundan skrev:
Ball hoj! Var ruskans nära att köpa en likadan gammelgixxer ett tag. Den skulle jag dock fått för 10K. Den va lite halvrisig iofs...

Dumdum här på forumet ägde en sådan innan (även han jag skulle köpt av, men jag va för slö=), han vet nog en hel del...

:hej

Edit: Nu när jag såg regnumret så va det DEN jag skulle köpa =)

Hohoho.

Bra då vet jag :D :tungan

Nu blir jag verkligen fundersam till om de är värt att köpa den för 20k eftersom
den andra killen sålde den för 10k :kocko

Jovisst uf lysen + slipon från r1:an + däck men de är fan inte 10k+

Oblic skrev:
Nu blir jag verkligen fundersam till om de är värt att köpa den för 20k eftersom

Den sålde han inte för 10k. Dom bytte med varandra - RD350 mot baby gixxern.

Btw, vad spelar det nuvarande priset för roll även om han hade köpt den för 10k? Måste den vara risig bara för att den hade ett lågt pris?

Last edited:
Oblic skrev:

Du får verkligen inte någon gsxr 400 för 10 k!!!!
Jag har en likadan (även jag som förstahoj) och tycker den är kanon! Killen jag köpte den av villa ha 21 lax, och då var däcken dåliga...

Otroligt moderna vägegenskaper för att vara den årsmodellen - riktigt kul hoj!

/Mattias

CayLe skrev:
Den sålde han inte för 10k. Dom bytte med varandra - RD350 mot baby gixxern.

Btw, vad spelar det nuvarande priset för roll även om han hade köpt den för 10k? Måste den vara risig bara för att den hade ett lågt pris?

Då var de något jag hade missat isåfall, jag får verkligen ursäkta mig :död
men om man tittar här så ser de ut iaf som 10k för den :confused:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14475

Sen att den stiger med 100% blir man lite fundersam, visst kan han ha fixat
upp den men inte för 10k, eller?

en rd 350 bytte han den mot tydligen, en sådan ligger runt 10-15 ungefär, jag tycker definitivt det var ett nerbyte, även om rdn är kul så är det en 2t.

Tänk på att nya däck och drivpaket mm är stora pengar även på en sån här fjutthoj, det gör ju att värdet ökar mot om de är slut.
pruta för sjutton, 19 vil han ha men det kanske inte är sista budet.

Last edited:
Visserligen är min 400a utan R. Men jag fick ge 15.000 för den. Den hade då gått cirka 3000 mil och hade ett fåtal ägare på den.

En annan sak jag verkligen blir fundersam över är att den har haft 11 ägare
låter som en gangbang cykel :va ! Visst de är en -87 men 11st ägare
är relativt mycke. Ska iaf åka & ta en titt på den innan man yttrar sig någo mer :)

Hoppas han har service bok som man kan titta i annars är de kört :3freak

Oblic skrev:
är relativt mycke. Ska iaf åka & ta en titt på den innan man yttrar sig någo mer :)

Inget illa menat i mitt förra inlägg.

Den där hojen har säkert haft fler ägare som dej - Första hoj som man kör upp på samt att man lär sej köra på den. Sen säljer man den nästa säsong för en större hoj då man ledsnat på axet. Så brukar det vara med första hojar.

Oblic skrev:

nu blir jag fundersam, du vill inet betala 19k för en hoj från 80-talet men en servicebok vill du se.
med 98% säkerhet fins ingen sådan, den är över 15 år gammal, den har förstås servats av ägarna i säkert 15 år efter deras förmåga, det är den du måste uppskatta när du tittar på hojen.

Kan du inget om hojar så är det storvarning här, hitta nån som kan.
Jag känner dessutom på mig tat det är en sån hoj man åker ett par år på max tills man går vidare och det förklarra lätt antalet ägare.

Silwer skrev:
nu blir jag fundersam, du vill inet betala 19k för en hoj från 80-talet men en servicebok vill du se.
med 98% säkerhet fins ingen sådan, den är över 15 år gammal, den har förstås servats av ägarna i säkert 15 år efter deras förmåga, det är den du måste uppskatta när du tittar på hojen.

Kan du inget om hojar så är det storvarning här, hitta nån som kan.
Jag känner dessutom på mig tat det är en sån hoj man åker ett par år på max tills man går vidare och det förklarra lätt antalet ägare.

Jag frågade om den var värd 19 loppor, har inte sagt något om jag inte vill
ge 19k för den. Självklart så blir man lite fundersam när man ser samma cykel till salu i somras för 10k. Visst de blev ett byte av köparen där & han fick en cykel för 15k istället men utgångsbudet var 10k. Service bok är alltid ett stort plus men de har gått en tid så de lär inte finnas kvar som du säger. Sen vet man aldrig hur dom andra har kört som har ägt den. De kanske också finns en skala som inte ens servar dom utan bara leker & kör "sönder" den.
Som jag skrev lite längre upp i tråden så har jag med mig gubben som ska ta en titt på den & han har hållt på med suzuki & servat dom så han borde veta lite. Min kunskap är inte så stor men man kan de viktigaste som tex bromsar, drivpaket, däck etc...
Skulle inte förvånna mig som du säger själv att man byter upp sig när kortet går från mellan till tungt då man vill ha lite mer power

Hej Oblic.

Jag börjar med att ursäkta att det som står skrivet här nedan kan verka lätt irriterat, men till att börja med måste jag säga att jag förundras över att få så många kommentarer om en hoj som ingen här på SH har sett sedan jag tog över den.

När jag bytte till mig hojen i slutet av sommaren så var det RISIG, och sedan dess har det varit ett slitgöra att fräscha upp den till vad den är idag, sådeles har hojens värde ökat en hel del.

Faktum är att jag knappt kört hojen något alls, utan enbart fixat och donat med den sedan jag skaffade den eftersom jag ville få en snygg och trevlig hoj, och egentligen hade tänkt behålla den längre än vad som nu blir fallet.

Angående priset så kan du gärna titta på vad det fåtal R400 som går ut på annons brukar stå i. Jag skulle bli förvånad om du hittar någon i hyfsat bra skick med ett pris under 20K. Då är dessa hojar dessutom helt original.
Med min hoj medföljer ju alla originaldelar, så det är bara att meka på allt igen om man känner för det så har man en originalhoj sedan. Men att det nu sitter massa godis på den är lite av själva poängen med den, och det gör knappast priset lägre, tvärtom.

Apropå godis så sitter det ju dessutom på mer kul grejor än vad som står listat i annonsen. Exempelvis kan nämnas att det är tjockt(!) mellanrör i kolfiber hela vägen från grenröret upp till ljuddämpare. Dessutom är det stålomspunnet fram, miniblinkers, aluregplåt, samt den nyaste varianten av BC800.

Angående slitdelar så räcker drivpaketet ett bra tag till och däcken är som sagt nya GP-sulor, med andra ord de värsta gatlegala däcken som går att frambringa, används normalt enbart i tävlingssammanhang (enhetsdäck i Sportproduction exempelvis) och dessa gosingar är av sådan typ som går att köpa enbart direkt från Dunlop/TL.

Sedan förstår jag inte vad som är konstigt med att hojen haft 11 ägare? Glöm inte att det är en 17 år gammal sporthoj! Ring gärna Bilregistret och kolla upp antalet ägare på andra hojar av samma typ, så kommer du att upptäcka att de allra flesta har ungefär lika många ägare som denna. Servicebok tvivlar jag på att någon hoj av samma ålder har. De få som faktiskt har det brukar dessutom enbart vara stämplade de första åren av motorcykelns livstid, eftersom de flesta inser att de lika väl kan serva sina hojar själva, istället för att lämna in till verkstad för oljebyte år in och år ut.

Har du några frågor får du gärna fråga mig så svarar jag snällt. Sedan är du mycket välkommen att komma och klämma och känna på hojen hur mycket du vill. Slå bara en pling innan så ordnar vi det. ;)

Och så några extra ord till er som kommenterat...
-------------------------------------------------
HanneZ - De besiktningsmän jag snackat med har sagt att det inte är något problem att besikta med DHH-ljus monterat, E-märkningen bryr de sig om enbart vid regbesiktning, och skulle det mot all förmodan skita sig så följer ju ändå originallyktan med.

Bikerbitch - Ta inte illa upp, men en 400FWS, och en R400 går inte ens att jämföra, dem är som natt och dag.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park