Köpråd första motorcykel

Skurt

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2016
Ort
...
Hoj
Ingen
Tjena,

Inom kort börjar jag min körkortsutbildning för A-körkort och i present till mig själv så blir det en ny nakenhoj. Problemet är att jag vet inte vilken det ska bli. Kan inte provköra någon innan jag har kortet i min hand och med tanke på att populära hojar ofta säljer slut eller endast finns att få tag på i udda (läs fula) färger så funderar jag faktiskt på att köpa mig en utan att ha provkört. Vill nämligen inte vara utan hoj när sommaren kommer. Har också väldigt långt till vissa återförsäljare och märken, upp till 50 mil enkel väg.

Är 190 cm lång och väger 95 kg i kallingarna så hojen får inte ha en för kompakt sittställning eller tafflig fjädring. Kommer använda hojen som ren nöjeskörning på vanliga vägar. Kommer inte köra bana eller liknande.

Extra plus om den inte gör bort sig vid touring och håller ett relativt lågt varvtal vid motorvägsdå det kanske blir att man gör en långresa någon gång. Inget krav men ett plus som sagt.

Min satta budget är 125,000 kr och jag vill endast köpa nytt. Är intresserad av följande hojar så om du äger eller har ägt någon så skriv gärna vad du tycker/tyckte om den.


Kawasaki ER-6N -16 (72 hk, 64 nm)
Suzuki SV650A -16 (72 hk, 64 nm)
Yamaha MT-07 -16 (74.8 hk, 68 nm)

Honda CB650F -16 (87 hk, 63 nm)
Suzuki GSR750A -16 (106 hk, 80 nm)
Triumph Street Triple -16 (106 hk, 68 nm)
Yamaha MT-09 -16 (115 hk, 87.5 nm)

Honda CB1000R -16 (125 hk, 100 nm)
Kawasaki Z1000 -16 (142 hk, 111 nm)
Suzuki GSX-S1000A -16 (145 hk, 106 nm)

/Skurt
 
Av de du räknat upp hade jag tagit Suzukin.
ER6, SV650 och MT-07 är budgethojar, och det känns. Plus att de känns rätt slöa, men det är en personlig gräns för när man känner att en hoj är för slö...
CB650F gillar jag helt enkelt inte. MT-09 hade en mysig motor, men en fjädring som dödade hojen för mig. Trajan har jag faktiskt inte kört, inte GSR750A heller. Men de har å andra sidan aldrig direkt lockat mig... :hihi

CB1000R tycker jag är helt fantastiskt tråkig att köra, även om den är snygg.
Z1000 lider av lite för mycket vikt, eller konstigt placerad vikt. Trots att jag har en Z1000SX. :hihi

Så, en GSX-S hade jag tagit. Bra chassi, okej vikt och ett acceptabelt utseende. Dock har jag hört att fjädringen lider lite av samma underdimensionering som Z1000, dvs att den börjar bli svajig när man pressar den ordentligt. Men, som första hoj bör inte det bli ett problem. :hihi
 
Du saknar en du bör kolla på om du kan med utseendet och det är MT-10, lär vara riktigt grym. Själv har jag en MT-09 som jag är grymt nöjd med. Har bara haft kortet ett drygt år och den har precis den prestandard man behöver. Jag är betydligt tyngre än dig men samma längd.
Fjädringen är helt ok. Många av de som skriver är rutinerade förare som kan motorcyklar in i minsta detalj, där är i alla fall inte jag ännu.
 
Angenämt problem:tummenupp

Rent krasst är alla hojar du nämner fullt gångbara.

Iom att du kan sträcka din budget så pass högt skulle jag tveklöst 1000 cc, så kan du iaf inte skylla på effekten är för låg.

Hondan börjar bli gammal som modell, verkar ha blivit lite av Sporthojs slagpåse då den beskrivs som ett sömnpiller- Sant eller falskt kan man bara avgöra vid provkörning.

Kawasakin 1000- Hur i helvete tänkte dom när de designade fronten? Krockad från fabrik... Köp den med kåpa isåfall, 1000 SX. Har i princip bara hört/läst gott om den hojen.

Suzuki GSX-S, Skulle tveklöst välja den. Verkar vara ett komplett paket för en vettig penning.
 
Av de hojar som finns med på din lista så hade jag tagit en Z1000 utan att blinka, valde nämligen själv mellan....
Honda CB1000R -15
Kawasaki Z1000 -14
Suzuki GSX-S1000A -15
BMW S1000R -15
KTM 1290 -15

Provkörde alla, visst KTM:en var snabbast, BMW:n var skönast, Suzukin är så tråkig att köra och titta på:död

Kawasakin var den enda som kändes rätt, ljudet, körglädjen, och den aggressiva helheten.

Titta bara, fortfarande nykär! :kär:kär:kär:kär
IMAG0834.jpg
 
Har du sett stickytråden om första hoj här ovanför?

Men oavsett det - det är ju faktiskt en budgetfråga. Är du villig att lägga de pengar du säger, så förstår jag inte varför du skulle ta något mindre än 1000cc? Eller vill du ha pengar kvar till annat också?

Men på listan; Suzuki GSX-S tycker jag själv är trevlig, Kawan kanske också. Sen om man backar neråt på listan så är jag rätt förtjust i looken på Street Triple, men det är ju mer en fråga om smak.

De tidigare på listan är ju, som någon redan sagt, budgethojar. Bra för din plånbok, men man ska väl alltid köpa det man verkligen vill ha, eller hur?

Mina två ödmjuka råd:
Köp det du verkligen vill ha, oavsett vad det kostar. Annars blir det som som det alltid blir med bilar och motorcyklar när man köper ett billigare alternativ. Det kändes bra just när man betalade, men precis VARJE gång man sitter bakom styret/ratten så tänker man "Varför köpte jag inte den andra istället..." Undvik den känslan!

Det andra är; Överväg om du verkligen vill köpa nytt som första hoj. För vad du än köper, så kommer du om ett år att vilja ha något annat.
Varför säger jag så? Jo, för att som ny motorcyklist så har du en uppfattning om hur du vill använda hojen. När du testat verkligheten i ett år, så upptäcker du att du egentligen har en annan körstil än du trott, eller använder hojen på ett helt annat sätt än du tänkt.

Ergo, om jag vore i dina kläder så köpte jag något riktigt coolt - men begagnat.

Vi ses på vägarna! :tummenupp
 
Last edited:
Du har en FZ-1N och tycker att Kawasakin som är hyllad som en av dom finare nakna hojarna är ful? :D :krama

Smaken är som baken:-) själv så tycker jag att Suzukin är bland dom fulaste nakenhojarna, det är tur att alla inte tycker lika.
 
190cm så enligt mig kan du direkt välja bort de 4 översta hojarna på listan, du är för lång och det kommer att se för jävla kul ut... Kanske gäller vissa av de andra modellerna med?

Hade jag varit 1,90 hade jag utan tvekan åkt Ducati Hypermotard. Och fundera på att köpa något nyare begagnat, det finns fina hojar som är 1-2 år gamla med 300mil på mätarn som du kommer att hitta för mycket bra pengar med garanti hos handlare om du känner dig tryggare med det.

Och att köpa okört eller osuttet är fan ingen bra idé. Ta en dag och provsitt så vet du mer, provsitta kan du göra på fjolårsmodell eller begagnat.

EDIT: OT då det inte är en av hojarna på din lista men den är för bra för att inte övervägas. Vill du ha mer bekvämlighet så är detta hojen för dig. Begagnad men troligtvis mycket bra skick..

http://www.blocket.se/hoor/Ducati_HyperMotard_Strada_65413698.htm?ca=15&w=3
 
Last edited:
Du har en FZ-1N och tycker att Kawasakin som är hyllad som en av dom finare nakna hojarna är ful? :D :krama

Står fast att JAG tycker att Kawan har ett ansikte bara en mor kan älska:D

- - - Updated - - -

Smaken är som baken:-) själv så tycker jag att Suzukin är bland dom fulaste nakenhojarna, det är tur att alla inte tycker lika.

:tummenupp Helt rätt!
 
Har testat dessa'

Honda CB1000R -16 (125 hk, 100 nm)
Kawasaki Z1000 -16 (142 hk, 111 nm)
Suzuki GSX-S1000A -16 (145 hk, 106 nm)


Suzuki tack! Snygg, snabb och komfortabel.
MT-09 ska dock provköras först.
 
Last edited:
Har testat dessa'

Honda CB1000R -16 (125 hk, 100 nm)
Kawasaki Z1000 -16 (142 hk, 111 nm)
Suzuki GSX-S1000A -16 (145 hk, 106 nm)


Suzuki tack! Snygg, snabb och komfortabel.
MT-09 ska dock provköras först.
Tracern kan du få 4 cm högre än vanliga mt-09 och styret är justerbart nån cm framåt.
 
Jag skulle verkligen vilja se hur många som i ett blindtest skiljer Hondan och Suzukin åt prestandamässigt... :)
 
Jag skulle verkligen vilja se hur många som i ett blindtest skiljer Hondan och Suzukin åt prestandamässigt... :)

Ingen skulle jag tro. Jag föredrar CB1000 framför Z1000 men Suzukin framför båda, dock har valet inget med prestandan att göra.
 
De flesta sannolikt. Det skiljer drygt 35 bakhjulshästar mellan de båda, det märks faktiskt rätt rejält

Är väl snarare vridet eller när kraften kommer som skulle avslöja dem men ingen känner skillnad på en hoj som gör 0-100km/h på 3.5 sek eller 3,8 sek ;)
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top