Köpråd för touring/äventyr/långköra

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Hej! Hoppas det är okej att jag startar en sån här tråd även om jag inte funderat på en sporthoj.
Har läst runt nu i några veckor och försökt komma på vad det egentligen är jag är ute efter. Har nog kommit på en lämplig hoj men för att inte färga era åsikter sparar jag det till senare :)

Vad jag vill göra
Jag har tänkt köpa en hoj för att ge mig ut på långresa. Ett litet äventyr helt enkelt. Det jag planerat nu är en sväng i östeuropa. Först Finland, Ryssland (St Petersburg), Estland, Lettland, Litauen, (ev Vitryssland och kanske Ukraina), Polen och sen hem kortaste vägen.
Vid ett senare skede kanske det blir något mer spännande, vad vet jag.

Mina krav/önskemål
Prisklass skulle jag säga i området runt 40000 kr. Gärna något så modernt som möjligt och ABS vore bra att ha. Vettiga serviceintervall och servicekostnader är också prioriterat. Försäkringskostnad (24 år, körkort 2 år).

Under min resa kör jag hellre på småvägar och en eländig grusväg då och då än pressar motorväg hela tiden. Därmed vill jag att den inte ska göra bort sig på dåligt underlag. Hade varit kul om den funkade i lite lättare offroad.

Bränsleförbrukning kanske inte gör så stor skillnad men jag ser hellre att den drar mycket lite än har en stor motor med mycket effekt.
Den ska inte dras med kraftiga vibrationer heller och vara komfortabel på långresa.

Så vilken hoj skulle passa mig tror ni?

Även jag sällar mig till dom som tror på BMW.
Jag körde en (lånad) BMW en sommar, lite småtråkig var den, men ack så bekväm och pålitlig är dom ju enligt alla som äger en.

Körning på grusväg, även riktigt dålig sådan, var en njutning jämfört med allt annat jag har kört. (om man bortser från grusmopeder som knappt går att köra asfalt med)

Jag var den ende som aldrig kände behovet att pausa för att vila skinkorna, jag brukar IOFS inte klaga annars heller, men då var det markant skillnad.

Enda nackdelen var att kåpan var en aning för låg för mig, så huvudet hamnade mitt i "bruset", det var faktiskt värre än på kåplösa hojar med bra sittställning.
Nu är jag relativt lång, och han jag lånade hojen av är betydligt kortare, så vi diskuterade saken, och när jag "säckade ihop" bakom styret så blev den lika bra som han påstod att den var.

Det kanske finns högre kåpglas som tillbehör?

Tackar så mycket för era svar!
Har kollat på både Africa Twin och BMW F650GS (eventuellt dakar-modellen)
XL 1000 har jag inte tittat på, ska kolla upp den lite närmare.

GuW:
Finns högre kåpglas till F650GS har jag sett (var det den du testade?).
Nu är jag inte lång, 177 cm, så jag kanske inte skulle få samma problem.

Ska försöka kommentera mina tankar kring de olika modellerna ni tipsat om senare så kan jag få reda på om min uppfattning stämmer.

GuW:
Finns högre kåpglas till F650GS har jag sett (var det den du testade?).
Nu är jag inte lång, 177 cm, så jag kanske inte skulle få samma problem.

Jag vet faktiskt inte vad den hette, men det var en sån med pattarna på sidan, kardandrift och bra sittställning.

Inte en sån med vanlig motor och gummibandsdrift av bakhjulet.

Han som ägde den var väl ungefär i din längd, så du bör klara dig.

Jag vet faktiskt inte vad den hette, men det var en sån med pattarna på sidan, kardandrift och bra sittställning.

Inte en sån med vanlig motor och gummibandsdrift av bakhjulet.

Dvs en R {1100 | 1150 | 1200} GS

Bumsenomenklatur:
R - hängpattar
K - Rak 4, stående på tvären eller liggande på längden.
F - Äldre har stånka, nyare (parallell?)twin

/Anders

Skulle vilja sälla mig till AT's hejarklack. Har aldrigt ägt nån själv men alla utan undantag som haft en är idel lovord.

Om du funderar på en äldre 650GS skulle jag även vilja tipsa om Yamaha XT660R. Krångelfriare och pålitligare hoj är svår att hitta, en egenskap som inte är att förakta på långturer. Billig i inköp och 1000 mils serviceintervall. Folk har slängt på högre rutor och kört jorden runt på såna.

Jag skulle råda till en bmw 650gs, skillnaden i bränsleekonomi är ganska stor. Den har oftast abs (svensksålda) och inte minst underbart effektiva värmehandtag i två lägen. Sådant behövs då man tourar.

BMW R1100gs, ful schnabel till framskärm men har ABS, kardandrift och funkar att köra långt överallt.
BMW R1150gs, Betydligt snyggare och en extra växel, men här börjar priserna i annonserna krypa upp över trådskaparens budget.
Tror iofs att dessa GS-modeller kan prutas på en hel del, särskilt som det numera finns 1200-modellen som sålt massvis av, begpriserna på 1100 & 1150 bör sjunka kraftigt.

Angående AfricaTwin så lider de i mina ögon av ett våldsamt gott rykte vilket för med sig att de ofta är hopplöst övervärderade i annonser. Jag tror man får mer och modernare cykel om man satsar på en Varadero 1000 eller suzuki V-strom, mig veterligen går de få med ABS, vilket inte går med AT (?). Förvisso är dessa inte lika mycket offroad som AT men handen på hjärtat: hur mycket offroad kör man igentligen med denna typ av cykel ?

AT'n är en stor, tung och trött, men bombsäker hoj.
BMWs 650 modeller är finfina. Dock lite surriga i högre farter (120+). Bra komfort.

Glöm inte heller Transalpen. Finfin hoj för ändamålet.

Som alla säger BMW.. Finns en anledning till att dem inte har sport-stämpel.

Själv hade jag slått på en F800S, kardandrift, låga ägarkostnader, förbrukning på 0,5-0,6, kardandrift istället för kedja och det bästa av allt: clipon styre. Önskar själv jag hade en sådan.

Som alla säger BMW.. Finns en anledning till att dem inte har sport-stämpel.

Själv hade jag slått på en F800S, kardandrift, låga ägarkostnader, förbrukning på 0,5-0,6, kardandrift istället för kedja och det bästa av allt: clipon styre. Önskar själv jag hade en sådan.

Nu har ju inte F800S kardan utan bältdrift ;)

Instämmer dock med många andra i lovorden av Africa Twin, grymt praktisk hoj och i den prisklassen trådskaparen ligger e det nog svårt att finna ett bättre alternativ.

Är du 24 så kan du teckna en offroadförsäkring hos bilsport-mc och få en förmånlig premie bara du har en hoj som är offroadklassad enligt dem, vilket kan kollas upp på deras hemsida. En stånka i stil med 650gs alt XT660 tror jag skulle funka bäst för dig. De har inte alls tråkiga motorer för ändamålet och du får mycket hoj för pengarna.

Last edited:
Skulle kolla på BMW.
Körde farsgubbens F650CS (Scarver). Grymt ful lite hoj som egentligen saknade lite "ummf" på motorväg, men grymt praktisk i stan eller på mindre vägar.. Så en GS variant av den samma eller en med 800 motorn skulle ju sitta som gjuten.
En annan polare brukade har för vara att hänga av sporthojar på småvägar med sin R1200GS, men det blir för dyrt antar jag. 1150:n kanske går att hitta billigt?

Polaren körde AT innan och han var grymt nöjd.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT