Köpråd för touring/äventyr/långköra

AT'n är en stor, tung och trött, men bombsäker hoj..

Så värst trötta är inte dessa hojar. Tycker inte jag i alla fall.
Hänger på rätt så bra när det börjar svänga. Både på asfalt och på grusväg.

Jag rekommenderar XRV750 jag också då jag själv har en :tummenupp

När det gäller försäkringspremier så kolla definitivt på bmw. IFs märkesfösäkringar är riktigt behagligt prissatta. Koll här
Har en f650gs -09 nu, bor i storstad, betalar ca3800:- hel/helår.
Som jämförelse skulle en yamaha xt660 gå på ca 7000:- för mig på bilsport mc och då är det en både mindre och motorsvagare motorcykel.

Lycka till med planeringen och hoppas du får en grymt trevlig resa :tummenupp

Tack så mycket för era svar! Mycket tacksam för alla synpunkter.

Har försökt hitta recensioner och omdömen på modellerna som nämnts. Var mest inne på F650GS och Africa Twin från början och det står väl kvar.

BMWn har dock några fördelar som får mig att känna starkast för den.
Med min budget får jag en nyare modell med färre mil om jag kollar annonser som ligger ute nu. Med lite tur hittar jag en -04 med ABS (då de fick dubbla tändstift och barnsjukdomarna botade) och eventuellt Dakar-modellen (större framhjul och lite längre fjädringsväg bl.a).
Det är också bränsleförbrukningen som lockar. Förhoppningsvis tar den ett par deciliter mindre per mil än twin-motorn i AT i landsvägshastighet.
Verkar kunna få en riktigt billig helförsäkring med If:s märkesförsäkring (AT:n ungefär det dubbla ser det ut som). Tack för tipset STORmogulen!
Den är lite lättare, lite svagare. Passar mig nog ganska bra.

Än har jag tid att ta ett beslut. Får ta och provköra till våren.
Ska jag vara ärlig gillar jag inte utseendet på F650GS så mycket. AT känns klart ballare på den punkten, lite mer retro-äventyrlig. Men men... :)

Ska jag vara ärlig gillar jag inte utseendet på F650GS så mycket. AT känns klart ballare på den punkten, lite mer retro-äventyrlig. Men men... :)

Näe, den gamle 650n ser inte riktigt klok ut...... men men, man skall inte titta på den, man skall sitta på den. Har man bara tillräckligt med äventyrsdamm på den så ser den kanske lite rå ut iaf :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT