Dom flesta hejar nog på ett Monster eller en Hornet. Du får helt klart mer körglädje (i andra ord: hk & fart).
En ER-5 är en mycket vettig nybörjarhoj, det kan ingen ta i från dig så där är du helt rätt ute. Du lär också få en vettig ekonomi i form av billigare försäkring samt en klart sparsam soppaförbrukning. Jag gissar dock att du växer ur den snabbare än på nån av dom andra hojarna. Du kan ju alltid byta om du vill senare. Vill man börja med nått och sen växa med erfarenheten, kanske inte bryr sig så mycket om hk, acceleration och fart för att senare byta upp sig är detta ett klockrent val.
Ett Monster är ju klart "en tuffare hoj", fantastiskt ljud och också lättkörda. Börjar du på en 600cc kan du ju byta dig upp hela vägen till 1000cc om du skulle trivas så bra med den. Möjligen något dyrare i drift (service och till viss del försäkring jämfört med ER-5). Troligen något dyrare prislapp men du lär hitta nån tidig modell för ungefär dom pengarna.
En Hornet är ju en betydligt "brutalare" hoj på runt 95 hk (vill jag minnas) så är den ju mer av en raket jämfört med en ER-5. Garanterat dyrast försäkring av dom tre. Honda borgar för lättkörd & driftsäker hoj. Det är en kul hoj men är det för mycket för dig? Man behöver ju inte tokgasa. Sen är det en rad 4, du behöver mer varv och växla för att få snurr på den.
ER-5 och Monster är ju av twin-karaktär, mer bottendrag och mellanregister men i gengäld effektsvagare.
Svårt eller hur? Utseendemässigt tar jag Monstret som nybörjarhoj. För ren prestanda och körglädje Hornet. Förnuftet säger ER-5 men det skulle jag personligen blunda för.
Provsitt alla tre, vilken känns bäst? Kort i rocken ? Når du ner? Känns nån smidigare & lättare?
Annars skulle möjligen en Suzuki SV 650 vara någon sorts kompromiss. Twin, lite mer kubik, fint ljud, lite sportig men fortfarande snäll och lättkörd om inte det är "för mycket" där med ur en nybörjares ögon?
Lycka till!