Köpråd: ER5-04 eller monster/hornet 98-00?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Tjo!

Har nästan bestämt mig för att köpa en ny er5 -04 med 5 års garanti för 40k. Men nu när jag sitter med pengarna i handen börjar jag fundera på hornet o monster... Men för 40k så blir det typ årsmodell 98-00...

Fick körkortet för ca 1 vecka sedan så det känns smart o köpa en liten er5 o sälja den när man tröttnat o blivit lite vanare... Men jag velar lite nu... Vad tycker ni?

lilltryne skrev:
Tjo!

Har nästan bestämt mig för att köpa en ny er5 -04 med 5 års garanti för 40k. Men nu när jag sitter med pengarna i handen börjar jag fundera på hornet o monster... Men för 40k så blir det typ årsmodell 98-00...

Fick körkortet för ca 1 vecka sedan så det känns smart o köpa en liten er5 o sälja den när man tröttnat o blivit lite vanare... Men jag velar lite nu... Vad tycker ni?

jag skulle ha köpt en Hornet :tummenupp
Edit:
kan väl tillägga att jag e grön själv (har inget körkort ännu), men Horneten är väldigt lättkörd så det funkar kalas i trafiken...
Hojen känns väldigt pigg på låga växlar; 1,2,3,4 typ... Sen börjar det gå lite för fort :D

Last edited:
En monster är nog lika lättkörd som en ER-5a och Monstret är nog roligare i längden. Men nu spekulerar jag bara, har varken kört Monster eller ER-5a...

Körde med ER-5an under min korta :rolleyes: tid på körskolan ingen höjdare.
Brorsan hade en monster 600 -95a som var kanonläcker varje gång man tog den en tur. Hornet har iofs mer krut men jag hade nog gått på en monster!
Lycka till

Långa farbron skrev:
Hur ser servicekostnaderna ut på Monster vs Hornet ?

vet inte hur det är med monstret, men service intervallet på horneten är iallafall:

100
600
1200
1800
2400
.
.
.
.

Preliminär prisuppgift från Helahojen är 1300, (900kr arbete + material) för den första servicen. Sen återstår det att se vad resten kostar... Min e ju så pass ny o har endast gått ca 70 mil nu.
2400-servicen är den "STORA", som kostar ganska mkt pengar enl. andra ägare jag har haft kontakt med. Cirka 5000:- för den servicen :näsblod

Har haft en Hornet 600-98:a. En prblemfri mycket rolig hoj med mycket krut i. Kan vara lite dyr i försäkringen om du inte har åldern inne. För mig hamnade den dock på 4200:- hel/hel Bilsport Mc 30+. Duccen har det coolaste ljudet helt klart.Väljer du duccen välj 620cc, insprutare och piggare i motorn, riktigt kul den med. ER 5:an är väl den minst roliga skulle jag vilja säga men säkert en bra cykel för övrigt.

vite skrev:
Kan vara lite dyr i försäkringen om du inte har åldern inne. För mig hamnade den dock på 4200:- hel/hel Bilsport Mc 30+.

Nu sedan början på 2005 har Honda och IF någon form av samarbetsavtal, vilket gör att hondaförsäkringarna (ja, iallafall dom lättare hojarna) via IF blir mkt förmånliga.
Ex, en 4-5 år gammal Hornet 600 i storstan, förutsatt att du är 24+.... 3100 per helår! :banana

Hade inte tvekat,,det skulle blivit Hornet eller Monstret,,men inte en Er,, :rolleyes:

Monster har ju helt klart grymmast ljud och chassi,,men Hornet är nog en busigare hoj,,beror ju på vad man gillar,,wheelies är ju Hornet ett självklart val,,

Lycka till med valet,,

Ingen som rekomennderar er5an asså... uhh... Visst det är en tråkigare hoj, det är en nybörjarhoj, men jag är ju faktiskt nybörjare...

O det känns tryggare att köpa en sprillans ny hoj än att köpa en som är 5-7 år gammal... eller?

lilltryne skrev:
Ingen som rekomennderar er5an asså... uhh... Visst det är en tråkigare hoj, det är en nybörjarhoj, men jag är ju faktiskt nybörjare...

O det känns tryggare att köpa en sprillans ny hoj än att köpa en som är 5-7 år gammal... eller?

Njo ,en ny hoj är alltid en ny.

Men som du skriver du är nybörjare,och enl min erfarenhet(och alla statestik) är det någon gång man vurpar/välter/trillar så är det första året.

Sen är ju frågan hur länge har du tänkt vara nybörjare ?

Köper du en ny så tappar du 10 000 i andra handsvärde bara genom att stoppa nycklen i tändningslåset.

Gör du samma med en 5 år gammal hoj så talar vi om några tusenlappar,eller med tur inga alls,dessutom så sitter det oftast lite tillbehör på en 5 år gammal hoj osv.

lilltryne skrev:
Tjo!

MONSTER SÅ KLART! :7peta

lilltryne skrev:

Är det inte svårt att sälja ER-5an sen när du vill byta upp dig?
Jag säger Monstret!!!!! Så snygg, inte samma kvalle som Hyndan men who cares. KÖPKÖPKÖP!!!

Skulle med rent samvete kunna rekommenera en Hornet... :tummenupp
Min har funkat helt kanon, Lite för klent me krut i motorn om man vill leka med dom stora pöjkarna :banana

Skulle tagit en Hornet av dessa tre.

Det du sparar i värderas jämfört med om du hade köpt en ny ER-5a kan du använda för att täcka ev reparationer som du hade fått på garantin annars.

Tror ER-5an blir riktigt svårsåld när det är dags oxå.

Dom flesta hejar nog på ett Monster eller en Hornet. Du får helt klart mer körglädje (i andra ord: hk & fart).

En ER-5 är en mycket vettig nybörjarhoj, det kan ingen ta i från dig så där är du helt rätt ute. Du lär också få en vettig ekonomi i form av billigare försäkring samt en klart sparsam soppaförbrukning. Jag gissar dock att du växer ur den snabbare än på nån av dom andra hojarna. Du kan ju alltid byta om du vill senare. Vill man börja med nått och sen växa med erfarenheten, kanske inte bryr sig så mycket om hk, acceleration och fart för att senare byta upp sig är detta ett klockrent val.

Ett Monster är ju klart "en tuffare hoj", fantastiskt ljud och också lättkörda. Börjar du på en 600cc kan du ju byta dig upp hela vägen till 1000cc om du skulle trivas så bra med den. Möjligen något dyrare i drift (service och till viss del försäkring jämfört med ER-5). Troligen något dyrare prislapp men du lär hitta nån tidig modell för ungefär dom pengarna.

En Hornet är ju en betydligt "brutalare" hoj på runt 95 hk (vill jag minnas) så är den ju mer av en raket jämfört med en ER-5. Garanterat dyrast försäkring av dom tre. Honda borgar för lättkörd & driftsäker hoj. Det är en kul hoj men är det för mycket för dig? Man behöver ju inte tokgasa. Sen är det en rad 4, du behöver mer varv och växla för att få snurr på den.

ER-5 och Monster är ju av twin-karaktär, mer bottendrag och mellanregister men i gengäld effektsvagare.

Svårt eller hur? Utseendemässigt tar jag Monstret som nybörjarhoj. För ren prestanda och körglädje Hornet. Förnuftet säger ER-5 men det skulle jag personligen blunda för.

Provsitt alla tre, vilken känns bäst? Kort i rocken ? Når du ner? Känns nån smidigare & lättare?

Annars skulle möjligen en Suzuki SV 650 vara någon sorts kompromiss. Twin, lite mer kubik, fint ljud, lite sportig men fortfarande snäll och lättkörd om inte det är "för mycket" där med ur en nybörjares ögon?

Lycka till! :tummenupp

lilltryne skrev:
Tjo!

Satt i samma sits för lite mer än ett år sedan. Köpa ny eller hitta något kul begagnat. Eftersom jag hade (har) noll koll på hojar så kändes det skönt att ha en ny en att köra. En extra säkerhet så att säga. Plus garanti som inte är helt fel.

Er-5:an är låg och extremt lättkörd (provade den på skolan). Tror inte det är någon större risk du tappar den. En ny sådan är säkert relativt pigg för en nybörjare men efter 1-2 säsonger vill du nog byta upp till något med mer krut i. Om du väljer den körstilen vill säga... och som sagt så förlorar du en del pengar på det.

Jag kämpar fortfarande med min gpz500 och känner att jag har mycket att lära. Hade jag valt något värre hade jag redan legat i diket. Fast gasdisciplin är inte min starka sida. :)

Men mitt tips är som alltid - stick ut och provkör! Ta den som är goast att köra och får dig att spinna mest när du tittar på den.

Jag kan fett rekomendera Horneten! Jag e med färsking i sammanhanget & har haft lappen i en vecka bara. Har ju inte mycke att jämföra med men jag tycker den går super & när de svänger hänger ja på dom stora grabbarna bara ja håller MYCKE varv på skiten. Försäkringen kostar mig endast 2650 spänn hel/hel!!!! Går lätt att dra upp på bakan dessutom! :)

TukTuk skrev:
Satt i samma sits för lite mer än ett år sedan. Köpa ny eller hitta något kul begagnat. Eftersom jag hade (har) noll koll på hojar så kändes det skönt att ha en ny en att köra. En extra säkerhet så att säga. Plus garanti som inte är helt fel.

Er-5:an är låg och extremt lättkörd (provade den på skolan). Tror inte det är någon större risk du tappar den. En ny sådan är säkert relativt pigg för en nybörjare men efter 1-2 säsonger vill du nog byta upp till något med mer krut i. Om du väljer den körstilen vill säga... och som sagt så förlorar du en del pengar på det.

Jag kämpar fortfarande med min gpz500 och känner att jag har mycket att lära. Hade jag valt något värre hade jag redan legat i diket. Fast gasdisciplin är inte min starka sida. :)

Men mitt tips är som alltid - stick ut och provkör! Ta den som är goast att köra och får dig att spinna mest när du tittar på den.

jag hade lätt valt en suzuki sv650n, den har bra bottendrag utan jobbiga effektpucklar och dessutom låter den underbart. på köpet får du japansk kvalitet. men visst ett monster är snyggare.

hade en gpz500s innan o den var väldigt jobbig att köra, helt död under 7000, o sen kom allt, inte helt lättkontrollerat för en nybörjare.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti