Köpråd cross 2takt

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Tjenare!!

Funderar på att köpa en cross och vill ha en 2taktare. Har haft en Yamaha 426 innan men vill prova på 2takt nu. Frågan är om man ska "nöja" sig med en 250cc? Eller om man ska gå på stort, 500cc?

Man får ju en rätt mycket nyare 250 för rätt mycket billigare än en 500. Så är det värt dem extra pengarna plus dem extra årsmodellerna med en 500cc?

Är främst intresserad av KX500 eller CR500.

Prisklass:
250cc: 20-25k
500cc: 30-35k

Provat en 300cc..? Finns både KTM EC och Gasgas EC som dessutom är LV-reggade i din prisklass. Aldrig direkt kul på väg men grym i skog/ E-spår och bana!

Som cross skulle jag säja att allt annat än 250 i din situation är bara för mkt. En 500cc är inte ens roligt för den som inte behärskar dom (vilket få gör). En modern 300cc är bra för enduro men ligger utanför din budjet.

KX500/CR500 skulle jag inte rekommendera om du ska köra annat än IS / Stor crossbana eller grusvägar, all den kraft blir jobbig i längden om man kör annat som är lite knixigare. Dock är dom fruktansvärt roliga i rätt element, går ju inte direkt att jämföra 426/450 med en 500cc 2-takt...

Finns dock KTM 300cc även lite äldre som man kan få för en vettig peng dock är dom ganska sällsynta...

Last edited:
Låter ju absolut som man ska gå på en 500cc :D

Men hur är det, är det hållbara maskiner? Kräver dem extra mycket underhåll pga. sin ålder?

Nja extra mycket underhåll vet jag inte men de man bör se över är kolven, då de är stora påfrestning med så stor 2 taktare... Vet att rekommendationen är att ha en smidd kolv hellre än en gjuten så kan man undvika total haveri för att kolven "sprängs/smular" sönder om man inte gör ett regelbundet kolvbyte på den...

Om du är intresserad en 500 så bör du kika in på Svenska Offroad Entusiasternas Forum där under mek/teknik finns de ett par stora och bra trådar om just CR500:er och service samt ombyggnationer och meckande med dom. Så får man en bra översyn om vad som kan krångla och bra åtgärder samt andra tips och tricks.

Finns ju en del som bygger om CR500:er med CRF450 chassi en så kallad CR500 AF men de är ju lite mer meckande än att bara flytta motorn dessvärre...

Nja extra mycket underhåll vet jag inte men de man bör se över är kolven, då de är stora påfrestning med så stor 2 taktare... Vet att rekommendationen är att ha en smidd kolv hellre än en gjuten så kan man undvika total haveri för att kolven "sprängs/smular" sönder om man inte gör ett regelbundet kolvbyte på den...

Om du är intresserad en 500 så bör du kika in på Svenska Offroad Entusiasternas Forum där under mek/teknik finns de ett par stora och bra trådar om just CR500:er och service samt ombyggnationer och meckande med dom. Så får man en bra översyn om vad som kan krångla och bra åtgärder samt andra tips och tricks.

Finns ju en del som bygger om CR500:er med CRF450 chassi en så kallad CR500 AF men de är ju lite mer meckande än att bara flytta motorn dessvärre...

Tack för infon! Jo dem har jag sett, bygger dem inte på 250-chassi i USA också?

de gör dom nog de med.. ett modernare ALU chassi, skiljer inte allt för mycket mellan 250/450...

Jag funderar på att sälja min Gasgas EC300 -04, LV-reggad & allt... Är 20k ett rimligt pris tror ni?

Edit: Är ju som sagt ovanliga så det är svårt att kolla prisbilden...

Apropå detta.
Jag hade med mig en Cr 500 -92 från Bollnäs som var såld till Italien.
Snart är dom skrot eller utomlands, köp en!

Köp en 250 eller liknande, min 500:a var inte långt från att ha ihjäl mig på enduroslingan i somras.:död Den kommer aldrig av isen igen.:tummenupp

Köper du ändå en 500:a så läs som sagt på Soe.se där får du tips om hur man gör den ändå mera svårkörd än den är original!!:hihi

/Christer

Har hört att ramlagrena kan börja snurra i sätena på dessa maskiner. Då får man lämna in för uppfräsning och sen lägga i en distansring så att det blir samma diameter igen=)

Det har jag aldrig råkat på tror jag! På Suzukis 500:a är det ett vanligt förekommande fenomen. Däremot stämmer det att kolven är servicekänslig (gjuten) även vevlagringen bör bytas på intervall.

/C

18tkr i en motor/kvitton?? Jag köpte min CR500 för mindre! 2-t Crossmotorer är inte svårmekade och det finns stegförsteg-beskrivningar på nätet. Jag har precis helrenoverat min CR500 motor för sammanlagt 3500 kr (gjort jobbet själv). Ny kolv, alla lager, packboxar, packningar, priset för borrning av cylinder (det enda jag lejde bort) inkluderat.
Men visst, behöver man köpa block, vev och cylinder + arbete så kanske... :rolleyes:

Skär en CR500 så får du räkna 700-1000 kr för borrning och sannolikt en ny kolv för runt 1500-2000 kr, om man inte har otur och pajar topp och vev. CR'en är inte nikasilbehandlad (har rent stålfoder) så där kommer man undan den behandlingen.

Vilken karaktär är du ute efter hos crossen? En CR500 är kult men har ett motorregister liknande en fyrtaktares. Jag blev besviken på min. Gillade det hysteriska toppregistret i min gamla RM250 och CR5'an har bara ett kort register med mycket mos på mitten. Ingen direkt kick alls och man måste växla tidigt.

KX500 har till skillnad från CR500 en avgasport som förändrar registret lite men ibland också problem med växellådan. Även testat KX500 och jag hade väntat mig mer mos än vad det var i den. Sen är ju CR'en klart snyggare :)
Eftersom jag kör CR så har jag bäst koll på den och där finns det massor av delar på ebay iaf.

Chassit är allt annat än modernt och inte särskilt snabbsvängt så i den aspekten är nog en nyare 250, 300 eller 380 roligare.

Viktigt med timräknare/körjournal/bytesintervaller!! Gjutna kolvar spricker till slut (min gjorde det) och om man kör för länge får man komplett kolvras = dyrt. Vet säljaren inte hur länge kolven gått så är det 1500-2500 kr prutmån direkt anser jag (beroende på var man handlar kolv) Man ser oftast sprickan om man lyfter av förgasare och reedhuset. Lägger upp en bild på min spruckna f.d kolv. Nu är det portat och smidd Wiseco i :cool:

// Mina fem ören ang. 2t 500

Bifogat

• CrackedPiston1200.jpg
    CrackedPiston1200.jpg
    169.6 KB · Visningar: 97
Last edited:
Japp det fick räcka med en 250 denna gången :tummenupp Men jag hade behövt lite tips på vanliga saker man bör undvika för att just en 2 taktare inte ska skära. Vad jag har hört: inte motorbromsa då den inte får tillräckligt med olja, inte tomgång för länge av samma anledning och inte dränka motorn i någon vattenpöl. Någon som kan fylla på med något nyttigt? :)

A & O är att se till att motorn är i bra skick, rätt bestyckad etc. Det du skriver om är ju som vanligt relativt dvs motorbromsning är ofarligt i en cross rätta miljö. Om du däremot tar ut den på gatan eller isen skiter i att bestycka om för ändamålet & varvar ur på högsta vxl för att sedan motorbromsa ner till låg fart,,, ja då kan du nog vara illa ute.

Tomgångskörning ser jag inte varför det skulle vara skadligt (risk att slå igen stiftet möjligen) men heller inte varför man skulle köra en cross länge på tomgång!?

Se till att motorn är väl underhållen som sagt, byt det som är tveksamt. :tummenupp

/Christer

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP