18tkr i en motor/kvitton?? Jag köpte min CR500 för mindre! 2-t Crossmotorer är inte svårmekade och det finns stegförsteg-beskrivningar på nätet. Jag har precis helrenoverat min CR500 motor för sammanlagt 3500 kr (gjort jobbet själv). Ny kolv, alla lager, packboxar, packningar, priset för borrning av cylinder (det enda jag lejde bort) inkluderat.
Men visst, behöver man köpa block, vev och cylinder + arbete så kanske...
Skär en CR500 så får du räkna 700-1000 kr för borrning och sannolikt en ny kolv för runt 1500-2000 kr, om man inte har otur och pajar topp och vev. CR'en är inte nikasilbehandlad (har rent stålfoder) så där kommer man undan den behandlingen.
Vilken karaktär är du ute efter hos crossen? En CR500 är kult men har ett motorregister liknande en fyrtaktares. Jag blev besviken på min. Gillade det hysteriska toppregistret i min gamla RM250 och CR5'an har bara ett kort register med mycket mos på mitten. Ingen direkt kick alls och man måste växla tidigt.
KX500 har till skillnad från CR500 en avgasport som förändrar registret lite men ibland också problem med växellådan. Även testat KX500 och jag hade väntat mig mer mos än vad det var i den. Sen är ju CR'en klart snyggare
Eftersom jag kör CR så har jag bäst koll på den och där finns det massor av delar på ebay iaf.
Chassit är allt annat än modernt och inte särskilt snabbsvängt så i den aspekten är nog en nyare 250, 300 eller 380 roligare.
Viktigt med timräknare/körjournal/bytesintervaller!! Gjutna kolvar spricker till slut (min gjorde det) och om man kör för länge får man komplett kolvras = dyrt. Vet säljaren inte hur länge kolven gått så är det 1500-2500 kr prutmån direkt anser jag (beroende på var man handlar kolv) Man ser oftast sprickan om man lyfter av förgasare och reedhuset. Lägger upp en bild på min spruckna f.d kolv. Nu är det portat och smidd Wiseco i
// Mina fem ören ang. 2t 500