Fundering kring cross/enduro-hojj

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Funderar lite på att sälja 660n till våren och köpa min en cross/enduro istället. Frågan är bara då vad jag ska ha.. Den kommer användas till cross samt enduro och eventuellt lite grusväg.

Tidigare har jag bla haft Honda CR 125, KTM SXF 250, Yamaha wrf 250/400. Av de cyklarna så gillade jag Hondan bäst, både i skogen samt på crossbanan. Älskade verkligen chassit på den cykeln och dessutom drog inte hojjen iväg alltför mycket med mig när man börjar bli trött..

Så egentligen skulle jag väl vilja ha en CR 125a igen, fast frågan är ifall jag är för "stor" för en sån nu.. Väger ca 80-85 och är 180cm lång, räcker en 125a då? (Vägde runt 70 sist jag körde 125a, på samma längd). Men på blocket verkar det bara finnas till -05 och om man har tur finns det en -07a. Vart är alla nyare? Finns det någon annan cykel jag kanske borde kolla på? Jag vill alltså ha en cross/enduro som inte väger alltför mycket och behöver inte ha någon otrolig effekt. Gärna 2T d det brukar resultera i mindre skruvande :D:gnissla

Kan väl tillägga att jag har MAX 40k att lägga.. Får gärna vara under dock.

Last edited:
Som det låter - köp så ny 250F du har råd med, de är rätt fina nuförtiden, smidiga och relativt rappa, alternativt så shoppar du en 250 2-t och ser upp lite med trött-åkat och krampande gasnävar. :hihi

Som det låter - köp så ny 250F du har råd med, de är rätt fina nuförtiden, smidiga och relativt rappa, alternativt så shoppar du en 250 2-t och ser upp lite med trött-åkat och krampande gasnävar. :hihi

Hum okej.. Den nyaste 250F jag har kört var en KTM SXF 250 -07, detta var år 2008-2009 som jag körde lite med den. Jag tyckte inte riktigt om varken chassit eller motorn. Jämför jag 125an jag hade så var den MYCKET smidigare samt att man slipper de där "tjoff, flyger över styret" som man råkar ut för i skogen när man kommer ner på för låga varv och den lägger av med en 4-T..

Sen är ju också 2T aningens mer lättmekat, samt när det rasar så är det inte lika dyrt.

Hurpass brutal är en CR 250 då? Finns det andra 250 2-T man bör kolla på som är likvärdiga i vikt och chassi? Hur snälla är 250 2-T på lägre varv med div tjuvstopp?

Haha jo det är ju lättare sagt än gjort att försöka se upp med krampande gasnävar.. När man minst anar det så får man ett snedkast och gasar så det står härliga till, så slutar man resan ute i skogen mot ett träd :banana :död

Men så ni/du tycker en 125a kommer bli för liten för mig?

Last edited:
Hum okej.. Den nyaste 250F jag har kört var en KTM SXF 250 -07, detta var år 2008-2009 som jag körde lite med den. Jag tyckte inte riktigt om varken chassit eller motorn. Jämför jag 125an jag hade så var den MYCKET smidigare samt att man slipper de där "tjoff, flyger över styret" som man råkar ut för i skogen när man kommer ner på för låga varv och den lägger av med en 4-T..

Sen är ju också 2T aningens mer lättmekat, samt när det rasar så är det inte lika dyrt.

Hurpass brutal är en CR 250 då? Finns det andra 250 2-T man bör kolla på som är likvärdiga i vikt och chassi? Hur snälla är 250 2-T på lägre varv med div tjuvstopp?

Haha jo det är ju lättare sagt än gjort att försöka se upp med krampande gasnävar.. När man minst anar det så får man ett snedkast och gasar så det står härliga till, så slutar man resan ute i skogen mot ett träd :banana :död

250n är stygg när det varvar på, men snäll på låga varv, och det är svårt att bromsa stopp.
Å andra sidan är det riktigt svårt att behålla greppet med en stygg tvåtaktare om det är halkigt.

Där är kanske en endurocykel med lugnare karaktär (om vi pratar tvåtakt) att föredra, men fyrtakt är the shit i alla fall på det stora hela, det är värt merkostnaden.

Jag gillar med smidigheten, men den kommer på lite sämre stabilitet, inget är gratis...

/J

Last edited:
Min honda 250 är riktigt liten o smidig.
Tjejen gillar den bäst av de hojar jag har o har haft för den e så smidig o lättkörd.

250n är stygg när det varvar på, men snäll på låga varv, och det är svårt att bromsa stopp.
Å andra sidan är det riktigt svårt att behålla greppet med en stygg tvåtaktare om det är halkigt.

Där är kanske en endurocykel med lugnare karaktär (om vi pratar tvåtakt) att föredra, men fyrtakt är the shit i alla fall på det stora hela, det är värt merkostnaden.

Jag gillar med smidigheten, men den kommer på lite sämre stabilitet, inget är gratis...

/J

Det första du skrev om 250, var det 2t eller 4t? Ungefär så kändes iallafall 125an jag körde. SXF 250 var relativt lätt att få motorstopp med, samma med YZF 250.

Fast jag gillar ju verkligen Honda's chassi... Bör man kanske kolla på deras 250F/X? Hur håller de cyklarna? Är det något speciellt med dem jämfört med andra 250 4t?

Du kan få köpa min 250X :P

Den är kittad me massa smått o gott oså äre crosskam på den så den går lite bättre.

Du kan få köpa min 250X :P

Den är kittad me massa smått o gott oså äre crosskam på den så den går lite bättre.

Måste nog bli av med min 660 först isåfall ;)

Men hur är hondas 250 nuförtiden? Vet att de hade prioblem med ventilerna i de första modellerna. Men hur är de idag?

Måste nog bli av med min 660 först isåfall ;)

Men hur är hondas 250 nuförtiden? Vet att de hade prioblem med ventilerna i de första modellerna. Men hur är de idag?

Ja men de lungt, tänkte ha kvar den ett litet tag till.
Har ju tre hojar o måste bli av med nån av dem nångång, har ju inte tid att köra runt på alla direkt, men tjejen gillar som sagt 250n bäst så därför har ja inte riktigt lagt ut annons på den.

Ventilerna är fortfarande lite si o så med, börjar på o bli lite slut nu efter 80 timmar så jag har nya ventiler som ligger hemma som jag ska byta såfort jag får tid.

Ja men de lungt, tänkte ha kvar den ett litet tag till.
Har ju tre hojar o måste bli av med nån av dem nångång, har ju inte tid att köra runt på alla direkt, men tjejen gillar som sagt 250n bäst så därför har ja inte riktigt lagt ut annons på den.

Ventilerna är fortfarande lite si o så med, börjar på o bli lite slut nu efter 80 timmar så jag har nya ventiler som ligger hemma som jag ska byta såfort jag får tid.

Ah okej. Men 80 timmar är ju inga problem, samt ifall det "bara" är ventilerna är det väl lugnt. Har för mig att ventilerna gick ner sig ganska fort i toppen vilket resulterade i en helrenovering på toppen ganska fort på de äldre

Ah okej. Men 80 timmar är ju inga problem, samt ifall det "bara" är ventilerna är det väl lugnt. Har för mig att ventilerna gick ner sig ganska fort i toppen vilket resulterade i en helrenovering på toppen ganska fort på de äldre

Mje sålänge man inte låter ventilerna gå ner sig helt o orsakar ett ras så e de ju lungt, därför jag ska byta ventilerna nu när jag märkt att de börjat gå ner sig :D

Det första du skrev om 250, var det 2t eller 4t? Ungefär så kändes iallafall 125an jag körde. SXF 250 var relativt lätt att få motorstopp med, samma med YZF 250.

Fast jag gillar ju verkligen Honda's chassi... Bör man kanske kolla på deras 250F/X? Hur håller de cyklarna? Är det något speciellt med dem jämfört med andra 250 4t?

Det var tvåtakt jag tjötade om. :)

250 4t honda, det är insugsventilerna som går ned sig fort om man slarvar med filterbyten/rengörning.

/J

Du vill ha hojen till enduro, cross & grusväg? Frågan är om du ska köra en reggad hoj eller inte för då minskar ju alternativen rejält. Ska den vara laglig får du ju köpa en lv-reggad enduro & vill du ha 2-takt finns ju t.ex KTM 250/300 EXC eller GasGas EC 250/300, nackdelen är ju att endurohojarna har mkt mjukare fjädring och kanske inte optimalt på en crossbana + att det tydligen är ganska mkt mindre effekt o snällare register. Ska du inte köra reggat finns där ju många att välja bland, t.ex. honda cr 250 t.o.m -07, kawa kx 250, sukka rm 250, yamaha yz 250 (t.o.m -06 eller -07 tror jag), ktm 250 sx osv.. bara ta den som håller bäst skick till bäst pris:)

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back