Köpråd beg. Hayabusa ? SÖKES ! - Tips o Tänkvärt ...

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
Hej !

Fråga : Vad bör man tänka på inför köp av beg. Hayabusa ?

* Svaga punkter ?
* Årsmodell ?
* Typfel ?
* Motor ?
* Låda ?
* Chassi ?

"Kan" man lämna till mc-firma för Test , inför ev. köp ?
( Isåfall - vilken ? Är det en vettig ide, över huvud taget ? )

Den som haft ´busa några år är MKT välkommen att berätta om erfarenheter !

Ha de ! :)
Mvh.
´ G ´
 
MostWanted_NKPG skrev:
köp sporthoj istället för en tourer :P

Intressant inlägg från en som inte ens har en sporthoj själv...(såld?)

Kolla om kamkedjesträckaren är bytt och att kopplingen inte hugger eller slirar.
Annars är det ägarens attityd, välvårdad hoj och servisar skötta, sånt kan man se direkt.
Kolla sedan hojen som vilken hoj som helst.
Bilprovningen kan hjälpa dig som opartisk testare av hojen du är intresserad av. :tummenupp
 
MostWanted_NKPG skrev:
köp sporthoj istället för en tourer :P
Jaha, se där. Det var ju lite roligt.
Ha ha.
Så, då var det avklarat.


Jag tackar för "tassen´s" inlägg. >
> Är kamkedjesträckaren en svag punkt på ´busan ?
> Är kopplingen en svag punkt på ´busan ?
( - eller är det mer allmänt kloka råd om vad man bör kolla ? )

Tyvärr är jag lite skeptisk till SBPs´kunskaper om hojar.. :rolleyes:

Komigen ! :)
Skriv mer !!
Tacksam för alla tips o råd ! :tummenupp

Mvh .
´ G ´
 
Även jag hoppas att det finns lite tips och råd man kan ta del av. Funderar på att köpa mig en till hoj och busan verkar trevlig.
Förresten, har du sett den här sidan?
http://www.hayabusa.nu/
 
Kom igen nudå. Kom med lite kreativa kommentarer. Har också sneglat lite på busor. Vill egentligen ha en Gixxer turbo men vad fasen...man måste ju titta på alternativ också.

:tomten
 
kk74 skrev:
Även jag hoppas att det finns lite tips och råd man kan ta del av. Funderar på att köpa mig en till hoj och busan verkar trevlig.
Förresten, har du sett den här sidan?
http://www.hayabusa.nu/
Tack ! för det tipset ! - nä , den hade jag inte sett.
.


GixxerJensa skrev:
sjysst sida!
vad sägs om två busamotorer ihopbyggd till v8!
- som den dom bygger till Radical ?

Kolla : http://www.radicalmotorsport.com/news_folder/v8_assy/index.php :

sm_DSCN0003.jpg


Nja..
Inget för hojar , helt enkelt.

Enlare, billigare, och framförallt lättare m Turbo.
( Exempelvis från våra Svenska experter uppe i Norrland : MC-Express - länk )

Bild : http://www.mc-xpress.com/images/hayabusa 01.jpg

Mvh .
´ G ´

Edit : bildlänken va fel > fixat.
 
Last edited:
GuBe2 skrev:
Tack ! för det tipset ! - nä , den hade jag inte sett.
.



- som den dom bygger till Radical ?

Kolla : http://www.radicalmotorsport.com/news_folder/v8_assy/index.php :

sm_DSCN0003.jpg


Nja..
Inget för hojar , helt enkelt.

Enlare, billigare, och framförallt lättare m Turbo.
( Exempelvis från våra Svenska experter uppe i Norrland : MC-Express - länk )

Bild : http://www.mc-xpress.com/images/hayabusa 01.jpg

Mvh .
´ G ´

Edit : bildlänken va fel > fixat.

Den moroten verkar ju vara en dräpare redan som standard, och inte mist med turbo. (Hur håller dom med över 300 hk? :brinnerup) Tänk vad man kan göra med två!! :kär
 
PacMan skrev:
(Hur håller dom med över 300 hk? )
300 hk ?
Tja , MC-EXPRESS har ju passerat 630 hk . . .
V-8an dom bygger t Radical projekteras få 350 - 400hk. - Utan Turbo.


Har vi glidit iväg från min fråga om

Tips o Tänkvärda råd inför köp av beg Hayabusa !?

Hallå ?

Någon ?


Mvh.
´ G ´
 
PÅ 99-00 kankedjesträckaren ska va bytt ... i övrigt vad man
normalt kollar på hojar ... Haft min 00:a i 4 mån nu .... kunde inte vara
nöjdare !!!!

Var försiktig med högerhanden i början bara :hihi .....
 
swekat skrev:
PÅ 99-00 kankedjesträckaren ska va bytt ... i övrigt vad man
normalt kollar på hojar ... Haft min 00:a i 4 mån nu .... kunde inte vara
nöjdare !!!!

Var försiktig med högerhanden i början bara :hihi .....
Hur är den att åka långt på?
Att åka långt och ev. ta några turer ut i Europa är det jag mest har tänkt ha den till om jag köper någon.
 
GuBe2 skrev:
300 hk ?
Tja , MC-EXPRESS har ju passerat 630 hk . . .
V-8an dom bygger t Radical projekteras få 350 - 400hk. - Utan Turbo.


Har vi glidit iväg från min fråga om

Tips o Tänkvärda råd inför köp av beg Hayabusa !?

Hallå ?

Någon ?


Mvh.
´ G ´

Jodå, det känner jag till, men sådär värst driftsäker är den nog inte. :rolleyes:
 
GuBe2 skrev:
Tack ! för det tipset ! - nä , den hade jag inte sett.
.



- som den dom bygger till Radical ?

Kolla : http://www.radicalmotorsport.com/news_folder/v8_assy/index.php :

sm_DSCN0003.jpg


Nja..
Inget för hojar , helt enkelt.

Enlare, billigare, och framförallt lättare m Turbo.
( Exempelvis från våra Svenska experter uppe i Norrland : MC-Express - länk )

Bild : http://www.mc-xpress.com/images/hayabusa 01.jpg

Mvh .
´ G ´

Edit : bildlänken va fel > fixat.

Precis exakt! Den menade jag...v8 hoj kanske kan va nåt :D
 
Att köra långt på busan ....

Helt perfekt ... det var faktiskt just därför jag köpte den ...
helt ok att få en monstermaskin och schysst utseende
på köpet men det var vägegenskaper och ergonomi som
fällde avgörandet för mig.

Har kört 700 mil sen 15 juni utan antydan till "babianröv"...
Även frugan sitter kanonbra därbak säger hon.

/swekat
 
Oljepumpen kan skära på 99or (visst r det väl pumpen?) och då rasar veven. Annars känner inte jag till några barnsjukdomar, ruskigt bekväm och trevlig moppe, funderar faktiskt på att köpa en själv. Man får väl försöka tänka bort de där extra 50 kilona. Men den är rätt smidig ändå trots fetman.
 
Kamkedjesträckaren skall vara bytt på garantin. Om inte så är det risk för motor ras. Min gammla busa lever inte längre tack vare det :(
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Oljepumpen kan skära på 99or (visst r det väl pumpen?) och då rasar veven.
bebbe skrev:
Kamkedjesträckaren skall vara bytt på garantin. Om inte så är det risk för motor ras. Min gammla busa lever inte längre tack vare det
swekat skrev:
PÅ 99-00 kankedjesträckaren ska va bytt ...

TACK !

Bra !

Nu börjar det kännas som man får lite lite hum om saker o ting med denna "överviktiga moppe".

Det är alltså kamkedjesträckaren och oljepumpen på MY-99 + MY-00
man ska ha örnblicken på ? :3freak

På Bike.se nämndes en engelsk tidning som körde långtest på en ´Busa :
> den hade tydligen nåt knas m bränslefiltret ,
vilket i sin tur hade gjort att spridarna hade pajjat.
( Tycker det låter... eh... märkligt :va ) . Nån som vet vikken tidning ?
Eller vet nåt mer om det felet ? Vanligt ?

Tack igen !

Skriv mer ! :)

Mvh .
´ G ´
 
Som många tidigare har sagt så är den stora biten kamkjedjesträckaren. Den byttes på garantin ut till en hydralisk. Man kan kika in bakom höger sidokåpa så ser man den.
Oljepumpen har jag ite hört talas om ?

Det där med bränslepumpen är att den avger en del avlagringar. Det är inte mycket på mågot sätt, och en rengörning varje år löser problemet. Det som händer om man inte gör rent pumpen och filtret är att den går sämre och sämre.

Hur som helst är det en kanonhoj. Jag är hur nöjd som helst.
Den kräver dock en erfaren hand....
 
Positivt +++++: Extremt stadig i alla farter, förmodligen för att den är vindtunnelutformad, med Öhlinare så blir den bättre även när det svänger. (utan att vara dålig från början)
Vridet, det skjuter på bra på alla vxl i alla farter.(tills man vänjer sig)

Negativt- - - - : Bromsarna räcker inte till (tyngden),
jobbigare att köra än en 1000, pga av att det är längre fram till styret, man hänger mer.(har ej mätt men så kändes det iaf. när jag hade bägge samtidigt)
Inte så bra att skjutsa på, bakre sadeln lutar framåt och kräver lite mer jobb av den som sitter bak jmfr med 1000 som är mer vågrät. Sadeln är lite halare vilket också bidrar.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top