sandstream
Guest
Vet inte om jag är ute och cyklar men har vi inte en norsk medlem som dels har en av de vassate icke turbo busorna i världen och som dessutom kan det mesta om Suzuki? Minns inte namnet bara....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
sandstream skrev:Vet inte om jag är ute och cyklar men har vi inte en norsk medlem som dels har en av de vassate icke turbo busorna i världen och som dessutom kan det mesta om Suzuki? Minns inte namnet bara....
Mawerick skrev:Kanske skall klargöra att det jag menar med ape kamkedjesträckaren är att den inte kan "backa"...även jag har sett och hört talas om att kamkedjer som gått av trots att dom har haft ape:n, men aldrig hört talas om att nån har "kuggat över" vilket jag menade.... håller helt å fullt med yngve i att fel justerad ape är livsfarligt för kamkedjan...för hårt = för hård belastning vilket resulterar i att den går av=dyrt(ulf) för löst = då kan den kugga över = dyrt
måste dock tilläga att jag vet två killar som har kuggat över med sina busar (en 03 och en 04)..
Förklaringen vi fick var att under längre whellie åkande ( vilket de gillar och gör bägge två ) kan pumpen suga torrt i sumpen vilket resulterade i att trycket minskade till sträckaren och kedjan lyckades kugga över, fick då besked på att även att om du har dåligt med olja i motorn och gjorde hårda gaspådrag (0-250 typ) fram o tillbaka så finns det en risk att de kunde suga torrt (chanserna ökar nog om man monterat high volume oljedrev i motorn) men detta gäller juh nästa alla hojar.
Hur man kollar spänningen av kamkedjan...kan man inte själv så vidare inte man har stor kunskap om hur det ska se ut och hur det funkar och har tid att riva motorn på högersidan ...hehe.. men sitter det en ape sträckare kan det vara smart att fråga vem som monterat in den och även fråga om oljedrevet.
( ska fixa fram en bild på min så du vet vad du ska titta efter )
Håller med yngve...ecu är mycket bättre på 02-04 då den bland annat är direktverkande på spridarna som enligt mig själv ger en mycket snabbare respons från gashandtaget, men detta märker man nog bara om man har kört äldre buse tidigare eller liknande insprutarhoj
Yngve..... har du någon erfarenhet av turbo busar..... ska klassa upp till pro street bike nästa år och leker lite med tanken på en dubbel turbo busa....0,4bar i start och sedan mata på med 0,7bar...skulle gärna byta lite ideer med dig på detta ämnet....(ursäkta spamet men yngve kan vara svår att få tag i)
.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |