Köpråd 30k budget! 190cm lång!

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Sitter nu i god tid och kollar efter vad nästa hoj ska bli, kommer tyvärr ha ganska tajt budget, absolut max 30k.

Sitter idag på en Honda cb600e från 83, lagom effekt (inte ens vart i närheten av att ens utnyttja 50% av hondan's potential. Så mina ca 80hk är ganska lagom och gott om utrymme att växa i.

Men vill ha något nyare med liknande effekt och ABS (Absolut ett krav som ej går att tumma på för att sambon ska tillåta inköpet^^)

Har kollat en del på ER6-N,Hornet och XJ6, men min fundering är hur dessa är för en som mig som är lite längre? körde upp förra året på just en aningen höjd XJ6 vilket va under uppkörningen iallafall precis lagom. men finns det andra liknande modeller som passar bättre som kan tänkas dyka upp i samma prisklass?

Vet att det som finns ute nu säkerligen kommer gå ner en aning i pris i slutet på säsongen men man kan inte direkt börja kolla för tidigt =)
 
sv650 brukar nämnas i dessa sammanhang.
z750 borde kunna finnas med.
 
Finns bara ett val i den prisklassen. RSV Mille eller Tuono. Rätt pris, rätt försäkringsnivå och kul hojar för långa personer.
 
Kolla på en Yamaha TDM 900 med ABS.
Även BMW R1100 RS eller R1100S ryms i budgeten. BMW har i princip alltid ABS efter 1991. K1200RS är exempelvis en stor hoj som många lite längre personer gillar.

Generellt så är de billiga instegshojarna anpassade till mindre människor... Du bör kolla på fullvuxna motorcyklar och kikar man lite mer åt touringhållet så brukar måtten medge betydligt bättre körställning även för vuxna.
 
Last edited:
Finns bara ett val i den prisklassen. RSV Mille eller Tuono. Rätt pris, rätt försäkringsnivå och kul hojar för långa personer.

Inte abs dock.
Jag hade i och för sig föreslagit att byta sambo och smälla till på en RSV ändå. :hihi
 
Jag har en rsv mille 2cyl i bra skick.
Jag kan fixa ett abs klistermärke att sätta dit:)
 
men någon som vet hur just dom hojarna jag nämnt är för längre personer?

RSV Mille, går bort direkt då jag inte är intresserad alls av den typ av hoj

Tuono, skulle kunna vara något men av det man kan se på blocket nu så är det nog omöjligt att få tag på för under 30k

R1100S, inte direkt vacker men ska kan nog va värt att hålla ett öga på ändå =)

TDM 900, lite samma som BMW'n inte dom vackraste men komfort och körglädje är ändå viktigare än utseende ^^

sv650, rätt typ av hoj men vet inte varför men tilltalar mig inte riktigt lika mycket som dom modellerna jag nämnde i början. samt dom få exemplar som finns ute just nu ligger på nästan dubbla min budget.

z750, rätt typ av hoj, ser bra ut och lagom effekt så helt klart något jag ska hålla koll efter =P


kommer ni på flera som passar längre personer så fyll på bara =P
 
Last edited:
Sätt dig på eller ännu hellre ta en provtur.

Småhojar typ sv650, er6 osv som du nämner är preliminärt gjorda för 18-åringar som ändå byter efter något år.

Jag är 189 cm och sitter bäst på vuxna hojar, bla dem jag tipsat om ovan.

Om du har en absolut begränsad budget är BMW-hojarna oslagbara utifrån kraven. Kostar dessutom gratis i försäkring och är betydligt roligare att köra än vad folk som aldrig provat tror.
 
Jag är 192, och personligen har jag nog bara haft problem att få plats ordentligt på en del sporthojar och A2-hojar. Sedan ser ju hojarna ut som en moppe med mig på, men det är ju en annan femma. :hihi
Det är rätt personligt för när förargeometrin inte passar längre, så provsitt och provkör.

Z1000 och SV1000 finns ju också, om det nu inte var nödvändigt med 600-ish cc. :)
 
Sätt dig på eller ännu hellre ta en provtur.

Småhojar typ sv650, er6 osv som du nämner är preliminärt gjorda för 18-åringar som ändå byter efter något år.

Jag är 189 cm och sitter bäst på vuxna hojar, bla dem jag tipsat om ovan.

Om du har en absolut begränsad budget är BMW-hojarna oslagbara utifrån kraven. Kostar dessutom gratis i försäkring och är betydligt roligare att köra än vad folk som aldrig provat tror.

Mjoo BMW kan helt klart va något, är mer att jag inte gillar hur dom ser ut. Men som sagt innan så går ändå komfort och körglädje först =p

Jag är 192, och personligen har jag nog bara haft problem att få plats ordentligt på en del sporthojar och A2-hojar. Sedan ser ju hojarna ut som en moppe med mig på, men det är ju en annan femma. :hihi
Det är rätt personligt för när förargeometrin inte passar längre, så provsitt och provkör.

Z1000 och SV1000 finns ju också, om det nu inte var nödvändigt med 600-ish cc. :)

antalet CC spelar absolut ingen roll, är mer att jag inte vill ha någon 120hk+ hoj direkt när jag inte ens klarar av att utnytja mina ca 80hk från 80-talet =p
 
antalet CC spelar absolut ingen roll, är mer att jag inte vill ha någon 120hk+ hoj direkt när jag inte ens klarar av att utnytja mina ca 80hk från 80-talet =p

Det hänger ju mer på körbarheten och hur kraften levereras än själva toppeffekten, så stirra dig inte blind på effekten heller för den sakens skull. Det är en stor skillnad på att kunna utnyttja till fullo och kunna hantera, och kan du hantera en hoj med 80 ystra ponnies från 80-talet så kan du antagligen hantera en 120+-hästars hoj från den här sidan millenieskiftet lika bra, eller bättre.
 
Jag upplevde inte min ER6N som liten med mina 181cm.
Kom förvisso från en 125cc motard då men jag upplever inte efterträdaren Z650 som särskilt liten heller.
Jag föredrar att kalla den smidig :tummenupp
 
Last edited:
Om han är 190 så lär han ha en Hayabusa gen1 eller första Kawasaki zzr1400 från 2006. Går säkert att hitta en gammelbusa för 30 iaf...
 
Vi är alla olika. Det går inte att säga på förhand vilken mc du skall trivas med och känna dig komfortabel på, oavsett längd eller vikt. Personligen har jag inga som helst problem på hojar med skarpa knävinklar, men klarar inte av de med inga vinklar alls. Framflyttade fotpinnar går bort. Andra tycker som bekant tvärtom. Däremot får jag stora svårigheter att trivas då jag bokstavligen ramlar rätt ner på styret. De gånger fartvinden hjälper till att lyfta upp tyngden från överarmarna står liksom inte alls i proportion till övrig körning.
Men någon mall finns inte - typ, stor snubbe, stor hoj. Riktigt så enkelt är det inte. Testa så många hojar du kan och köp det du trivs med...

Sedan, som tillika delar partisk och subjektiv, som ensidig Honda-man, tycker jag att deras landsvägshojar har en allt som oftast bra förarergonomi. Om de sedan heter CB1300, CB900F Hornet, Africa Twin, Blackbird, eller något annat spelar mindre roll. Nästan alltid lika sköna som sina namn är de att köra...

http://cycle-ergo.com/
 
Vänta lite!

Vad kör du idag, sade du?

Sitter nu i god tid och kollar efter vad nästa hoj ska bli, kommer tyvärr ha ganska tajt budget, absolut max 30k.

Sitter idag på en Honda cb600e från 83, lagom effekt (inte ens vart i närheten av att ens utnyttja 50% av hondan's potential. Så mina ca 80hk är ganska lagom och gott om utrymme att växa i.

Men vill ha något nyare med liknande effekt och ABS (Absolut ett krav som ej går att tumma på för att sambon ska tillåta inköpet^^)

Har kollat en del på ER6-N,Hornet och XJ6, men min fundering är hur dessa är för en som mig som är lite längre? körde upp förra året på just en aningen höjd XJ6 vilket va under uppkörningen iallafall precis lagom. men finns det andra liknande modeller som passar bättre som kan tänkas dyka upp i samma prisklass?

Vet att det som finns ute nu säkerligen kommer gå ner en aning i pris i slutet på säsongen men man kan inte direkt börja kolla för tidigt =)


Jag får inte upp någon bild i huvudet på en CB 600E från början av -80talet.

Menar du möjligen CBX 600 E?
16v, hydrauliska ventillyftare, kardan och lätt märklig design?

https://bikez.com/motorcycles/honda_cbx_600_e_1983.php


Om det är en sådan, och du kan sitta på den - då kan du sitta på vad som helst. Verkligen!
Närmsta steg ner i storlek stavas MSX...

MEN!
Du lurar dig på effekten. Ursprungshojen CBX 650 E var listad på 75 HP. CBX 600 E var en specialserie som svenska Honda beställde pga nya försäkringsregler. 1000 hojar på ett bräde, producerade i en batch. Så starkt var MC-Sverige för 35 år sedan...

CBX 600 E har olika effektangivelser ute:
69, 65 samt 60 HP.
65 är mest realistiskt, men dom skall igenom en effektkrävande kardan, som dessutom föregås av en vinkelväxel. 55 häst ut på bakhjulet...?

Bra att veta, om du tror dig ha 80 hästkrafter nu...


Villkoret med ABS är väl okay - om det är för att lugna en ovetande.
Om du däremot själv sätter ett uns av tilltro till en trebokstavskombination i din körning är du illa ute redan från start.

Tyvärr gör just det skallkravet, tillsammans med din budget, att du lätt drabbas av BMW-hojar.

Som Brooklyn säger - trevliga hojar, och man kan göra fynd.

Men, man kan gå på grymma minor också.
ABS-systemen på dessa gamla hojar är skakiga.
Rätt skötta kan dom mycket väl fungera, men kräver fortsatt regelbunden service hos BMW fortsätta fungera.

Men, dom kan lika gärna packa ihop veckan efter du köper hojen, och med en reparationsnota som genom officiella kanaler är lika hög som inköpssumman på hela cykeln.

Ja, det finns utbytesenheter till billigare peng. Utomlands. Om man själv klarar att felsöka vilken komponent det handlar om, och byta den.
BMW själva befattar sig inte med dessa "piratdelar".

Räkna med 1/3 av auktoriserad repsumma om du går utanför BMW för att lösa det själv. Och veckors stillestånd, som kan bli månader om något krånglar.

Om 30' verkligen är ett fixvärde, så måste du fråga dig själv: vill jag köpa MC eller ABS?

Budgeten ihop med ABS-kravet begänsar ditt urval mycket.

Något jag direkt avråder från är BMW-hojar från millenieskiftet med bromsservo kopplat till ett redan ömtåligt bromssystem. Förutom att det är dumt, så är det ytterligare en exponent i en redan svår ekvation.

Ett sista tips, om du håller fast vid billiga ABS-hojar är att ligga under nivån för helfordonsgodkännande.

Den nyare hojen är inte besiktningsbar när ABSen ger upp. Välj mellan att reparera eller ge bort hela hojen.

Den äldre hojen kan du välja mellan att reparera, eller köra vidare med - inkl besiktiga, eller sälja vidare till någon som inte har samma krav.


Edit:

Ah! Det står CBX 600 E i din profil, jue.
Settled. Du kan sitta på vad som helst.
 
Last edited:
Finns bara ett val i den prisklassen. RSV Mille eller Tuono. Rätt pris, rätt försäkringsnivå och kul hojar för långa personer.

Hear hear...är det en sportis man vill ha är Millen enormt mkt bang for the buck. :tummenupp
 
Har kört diverse olika hojar under mina 16år med a-kort, den gång jag vurpat hade jag gjort det även med ABS. Som nån föregångare skrev, lär dig köra och bli trygg med hojen istället för att lita på nån bokstavskombination. Ut och bromsa, bromsa och bromsa tills det sitter. Sen att din sambo har ”krav”.. vafan är det hon eller du som ska köra hoj? Jag är 196cm 110kg, sitter som en kung på alla hojar, vill jag åka bekvämt tar jag bilen istället.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top