Köpråd: Äventyrshoj modell XL

Nope står på Hondacenter just nu, får tillbaka den i slutet på nästa vecka.
Då har de ju något bänkpapper på den gissar jag. Skall de justera in allt med air/fuel-ratio så har den ju rullat i bänk.

Både DL1000 & XL1000V går ju att få mera effekt ur ganska enkelt. Fördelen med Varaderon är väl att prisläget är bättre för den.

Någon som vet hur det är med R1150GS & Tiger 955i när det gäller att plocka ut lite mera effekt?
Typ snäppet mera än bara Basic Performance Uppgrade i form av filter+ljuddämpare+bränsle.

Då har de ju något bänkpapper på den gissar jag. Skall de justera in allt med air/fuel-ratio så har den ju rullat i bänk.

Både DL1000 & XL1000V går ju att få mera effekt ur ganska enkelt. Fördelen med Varaderon är väl att prisläget är bättre för den.

Någon som vet hur det är med R1150GS & Tiger 955i när det gäller att plocka ut lite mera effekt?
Typ snäppet mera än bara Basic Performance Uppgrade i form av filter+ljuddämpare+bränsle.

På GS:en är det svårt (=dyrt)
Det är väldigt få som gjort något, och jag tror att det kräver ganska stora ingrepp. Finns nån specielbyggd i sthlmstrakten som de bygg kammar och massa annat på, men jag vetefan om det är värt besväret i förhållande till det extra man får ut.

Rent generellt är det ju bättre att köpa en effektstark hoj direkt om det är det man vill ha. Du slipper man både huvudvärk och hål i fickan :)

Last edited:

En Varadero -99-02 motsvarar en tidig V-strom i pris, MEN V-stromen är i mitt tycke mycket bättre hoj för dom pengarna! Insprut, 6 växlar...

/A

Bara metallvärdet uppgår ju nästan till den här summan:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Honda_varadero_48619157.htm
Ny hemmalack, lite pimpprylar så är man uppe i 20'.
Sen 5' papp på motorn och man är hemma.

Du lär inte behöva renovera motorn på en sån som rullat 8, kanske det dubbla....så får du fundera på nya kolvringar,toppgenomgång och så - kamkedjespännarna kan ju vara en ide också.

Försök och nypa en insprutare som är en långmilare och plocka in pc3,vtr kammar och högkompskolvar och sedan din vanliga scyssta pimpning ala mellanmjölks transalpen så har du en offroad cruising dräpare i din hand.

Den i annonsen är ju dock inte fel men dom är 5 växlade och förgasarhojar och drar en del soppa mer än nyare 03/04 med Pgmfi - men det är klart kör du inte många mil så spelar det ingen roll så

Jag valde min av just den anledningen att den hade förgasare, soppaförbrukningen reglerar jag med högerhanden och hade jag varit ute efter en snål sak hade jag köpt en mopedskoter.
Fördelen med förgasare i det egna fallet är att jag är less på elektronik som ger upp utan anledning och vill därför att det ska vara så basic som möjligt om jag nu hamnar där vid vägkanten, då kan jag ta att den dricker en deciliter mer eller två.

Varaderon är en kraftigt underskattad hoj oavsett EFI eller förgasare och det enda kända felen är soppapumpen som man byter ut mot en tysk Hardipump som finns på mekonomen samt som Klockringaren säger bakre kamkedjespännaren. Kamkedjespännaren yttrar sig genom att hojen går ryckigt på låga varv och att det rasslar lite på tomgång men det finns inget känt fall öht att en kamkedja gått av på en Varan.

Den varaderon såg ju fin ut för de pengarna.. Verkar sitta lite grejer på också. Bra köp om den går som den ska. Intressant att det inte sitter något fäste för sidoväskorna som listas i annonsen. Skönt att alla tre väskor är med på köpet, avklarat inköp liksom.

En sak jag noterat när jag kollat runt lite efter tillbehör är att Triumphen inte har i närheten av samma utbud som de andra. Kolla t.ex. eftermarknadsbromsskivor....finns knappt. Kollar du till Varaderon finns horder att välja på.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman