Köpråd - Äventyrshoj modell L eller XL

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Många som talar sig varma om sitt märke/modell... bli inte förolämpade om TS tycker/prioriterar annat :):krama

Tycker tråden har hamnat lite snett ibland ...... kraven var ju...

Kriterierna är följande:
-Mer än 600 cc
-Den skall vara manlig & ge intrycket att vara "äventyrlig"
-Den skall gå att framföra t.ex. Sthlm-Nordkap utan att man dör på kuppen
-Skall gå att köra på både grus & asfalt
-Pris max 30 000:- (eftersom det är höst & prutmån finns på marknaden så går även lite dyrare)
-Den skall hålla bra & kräva max normal service


Det står ingenstans i kravspecen att det ska brötas runt i skogen på stigar. Därför anser jag att hög vikt är inget problem alls. Tvärt om, om du ska köra 1000 mil 99,9% asfalt till Nordkap, är det en fördel om bågen har lite egen massa när man ska lasta på passagerare och packning.

Lastar man på 200-300 kg i form av packning och två pers och på en en liten 600cc i plast som själv väger 150 kg så blir det inte bra.

Ej heller behöver man 300 hk, för det står ju inte i kraven om att det ska slangas eller brassas 300 på motorväg. Det som behövs är ju en lugn motor som går jämt och snålt om man ska ligga och avverka 100 mil per dag.

Ska man därmot bröta över stock och sten i skogen är ju minimal vikt på maskinen A och O.

Och ska de "lekas runt" är ju hög effekt önskvärt.

Eller så har kanske trådskaparen ändrat på kravspecen nu :)
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tycker tråden har hamnat lite snett ibland ...... kraven var ju...

Kriterierna är följande:
-Mer än 600 cc
-Den skall vara manlig & ge intrycket att vara "äventyrlig"
-Den skall gå att framföra t.ex. Sthlm-Nordkap utan att man dör på kuppen
-Skall gå att köra på både grus & asfalt
-Pris max 30 000:- (eftersom det är höst & prutmån finns på marknaden så går även lite dyrare)
-Den skall hålla bra & kräva max normal service


Det står ingenstans i kravspecen att det ska brötas runt i skogen på stigar. Därför anser jag att hög vikt är inget problem alls. Tvärt om, om du ska köra 1000 mil 99,9% asfalt till Nordkap, är det en fördel om bågen har lite egen massa när man ska lasta på passagerare och packning.

Lastar man på 200-300 kg i form av packning och två pers och på en en liten 600cc i plast som själv väger 150 kg så blir det inte bra.

Ej heller behöver man 300 hk, för det står ju inte i kraven om att det ska slangas eller brassas 300 på motorväg. Det som behövs är ju en lugn motor som går jämt och snålt om man ska ligga och avverka 100 mil per dag.

Ska man därmot bröta över stock och sten i skogen är ju minimal vikt på maskinen A och O.

Och ska de "lekas runt" är ju hög effekt önskvärt.

Eller så har kanske trådskaparen ändrat på kravspecen nu :)
Nädå, kraven är ungefär samma som i början.

Över stock och sten blir det inte direkt, har en bättre hoj för dylikt.
Grusväg skall den dock klara av utan problem.
Lekas runt i industriområden och köras fort med klarar jag med andra fordon.

Snålt skulle nog kunna få läggas till i listan. Inget absolut krav men ändock ganska trevligt.
Sen kommer den att få lasta "lite" packning så därav önskemål om lite större modell på hojen.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det finns bara en hoj som klarar allt det där för det priset och det är en Afrcia twin....

Dumpar du bruden hemma och har mer stålar så är Yamaha xt660Z Teenere valet.

Alla andra dom här här tusen cc äventyrs hojarna väger för mycket för att rastas i terrängen,köras vintertid med och så.
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Tested and proven!

Efter att ha lovordat Elefantens överlägsenhet på alla områden kände jag att det var upp till bevis. Kan man köra till Nordkap på en Elefant utan att dö? Vet ej - med det går att köra från Åbo, via Kuopio till Haparanda (880 km), sedan mot Arvidsjaur, Östersund, Mora, Borlänge (1136km), Örebro, Gränna (för att köpa polkagrisar) och söderut till Skåne (629km) på tre dagar. I sol och regn, på asfalt och grus.
Med en packrulle från Biltema (vattentät faktiskt!) och en ryggsäck.
Förbrukningen har legat strax över halvlitern per mil, trots ett hyfsat tempo. Jag behövde ingen annan medicinsk omsorg än en grappa vid hemkomst.

Det enda negativa (som är ett känt problem) är dåligt lyse.Men det kan åtgärdas. En skruv vibrerade loss (hade lämnat den till verkstad som inte fick dit grejorna rätt - tänk att man skall behöva göra allt själv).

Jag håller inte med i alla punkter på din lista med +/-, jag tycker nog att Duccemotor är bara +, reservdelar ok, tillförlitlighet (testat) ok.

Elefanten är en supertourer för entusiaster! :Bugar
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Personligen skulle jag inte köpa en Africa Twin. Det börjar på att vara en ganska så gammal hoj. Och det är svårt att hitta en i bra skick till vettiga pengar.

Men då behöver jag inte så många kubik som möjligt för att kompensera för något annat heller. De 67hk på 220kg som en V-Strom 650 ger räcker bra. Det ger en toppfart på ca 185kmh mätarfart och man kan hålla ett hyfsat tempo på grusväg.
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Tycker tråden har hamnat lite snett ibland ...... kraven var ju...

Kriterierna är följande:
-Mer än 600 cc
-Den skall vara manlig & ge intrycket att vara "äventyrlig"
-Den skall gå att framföra t.ex. Sthlm-Nordkap utan att man dör på kuppen
-Skall gå att köra på både grus & asfalt
-Pris max 30 000:- (eftersom det är höst & prutmån finns på marknaden så går även lite dyrare)
-Den skall hålla bra & kräva max normal service


Det står ingenstans i kravspecen att det ska brötas runt i skogen på stigar. Därför anser jag att hög vikt är inget problem alls. Tvärt om, om du ska köra 1000 mil 99,9% asfalt till Nordkap, är det en fördel om bågen har lite egen massa när man ska lasta på passagerare och packning.

Lastar man på 200-300 kg i form av packning och två pers och på en en liten 600cc i plast som själv väger 150 kg så blir det inte bra.

Ej heller behöver man 300 hk, för det står ju inte i kraven om att det ska slangas eller brassas 300 på motorväg. Det som behövs är ju en lugn motor som går jämt och snålt om man ska ligga och avverka 100 mil per dag.

Ska man därmot bröta över stock och sten i skogen är ju minimal vikt på maskinen A och O.

Och ska de "lekas runt" är ju hög effekt önskvärt.

Eller så har kanske trådskaparen ändrat på kravspecen nu :)

Med den där specen så kvalar ju t o m en TDM in..
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Med den där specen så kvalar ju t o m en TDM in..

Ja då åker man ju bekvämt både på asfalt och grusvägar så länge man inte ska in i skogen och bröta......

Det är kanske manligheten och äventyrligheten som inte uppfylls.....

-Den skall vara manlig & ge intrycket att vara "äventyrlig"
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Om det nu inte vore för..
:fakta

"Den skall vara manlig & ge intrycket att vara "äventyrlig""

Edit: Äh, inte tillräckligt snabb där..

Ja då åker man ju bekvämt både på asfalt och grusvägar så länge man inte ska in i skogen och bröta......

Det är kanske manligheten och äventyrligheten som inte uppfylls.....

-Den skall vara manlig & ge intrycket att vara "äventyrlig"

Ahaa, där ser man vad man kan missa i farten, pridevecka å allt, jag får skylla på åldern.. Då blir det ju lite svårare att hitta en hoj för 30kkr, en fulldressad Electraglide är ju lite dyrare, hell yeah bara läderkalsingarna, kepsen å resten av Oyster-Bar-utstyrseln lär väl gå på mer.. *skrattar så jag nästan trillar ur sadeln* *

* - heterosadeln..




(TDM är faktiskt en j-igt undeskattad hoj, så det så..:mattias )
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Tycker tråden har hamnat lite snett ibland ...... kraven var ju...

Kriterierna är följande:
-Mer än 600 cc
-Den skall vara manlig & ge intrycket att vara "äventyrlig"
-Den skall gå att framföra t.ex. Sthlm-Nordkap utan att man dör på kuppen
-Skall gå att köra på både grus & asfalt
-Pris max 30 000:- (eftersom det är höst & prutmån finns på marknaden så går även lite dyrare)
-Den skall hålla bra & kräva max normal service


Det står ingenstans i kravspecen att det ska brötas runt i skogen på stigar. Därför anser jag att hög vikt är inget problem alls. Tvärt om, om du ska köra 1000 mil 99,9% asfalt till Nordkap, är det en fördel om bågen har lite egen massa när man ska lasta på passagerare och packning.

Lastar man på 200-300 kg i form av packning och två pers och på en en liten 600cc i plast som själv väger 150 kg så blir det inte bra.

Ej heller behöver man 300 hk, för det står ju inte i kraven om att det ska slangas eller brassas 300 på motorväg. Det som behövs är ju en lugn motor som går jämt och snålt om man ska ligga och avverka 100 mil per dag.

Ska man därmot bröta över stock och sten i skogen är ju minimal vikt på maskinen A och O.

Och ska de "lekas runt" är ju hög effekt önskvärt.

Eller så har kanske trådskaparen ändrat på kravspecen nu :)
Finns fler fördelar med tyngre hojar. Har man lite massa i hojen så tar den upp stötar bättre tex på en grusväg, märks rätt tydligt mot en lätt endurohoj även fast man inte har nån speciell fjädring på grusloket. Sen tycker jag inte tyngden spelar så stor roll förrän det går så sakta / blir så ströppligt att man måste sätta ner fötterna. Dock kan det vara bra med lite markfrigång...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Nja.. vette tusan om jag skulle vilja kasta ut en Varadero på allt för löst eller spårigt underlag. Dom är rätt klumpiga..

Visst funkar Varadero :)

dscn0246_861.jpg
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Hur är det att skjutsa på AT:n?
Blir det trångt ifall man har väskor och toppbox på?
Vad är det för marschfart på den?
Är den inte rätt slö? alltså tänkte med full packning och två på, när man ska köra motorväg, omkörningar osv...
Är det stor skillnad på årsmodellerna och vilken årsmodell är att föredra?

Många frågor men jag är själv väldigt intresserad av en AT men vet ej om man skall sälja husqvarnan och köpa en AT!?

Jag tycker att en AT är stor och tung och slö om man jämför med en sporthoj. Jag kan inte koppla upp min på bakhjulet på 2:an och jag kan inte göra stoppie med den.
Men om man ska åka på en resa med packning o passagerare så tror jag att den skulle fungera bra. När jag kör i 130 km/h så ligger varvräknare på närmare 6000 varv och rödmarkeringen börjar vid strax efter 8000 varv. Klart det går att köra snabbare, har haft 190 på min mätare men det känns ganska olustigt.


Jag har en -99 vet att det var en del förändringar innan tror att det är efter -96 men är inte säker.
 
Last edited:
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top