Köpråd - Äventyrshoj modell L eller XL

Jag tycker att en AT är stor och tung och slö om man jämför med en sporthoj. Jag kan inte koppla upp min på bakhjulet på 2:an och jag kan inte göra stoppie med den.
Men om man ska åka på en resa med packning o passagerare så tror jag att den skulle fungera bra. När jag kör i 130 km/h så ligger varvräknare på närmare 6000 varv och rödmarkeringen börjar vid strax efter 8000 varv. Klart det går att köra snabbare, har haft 190 på min mätare men det känns ganska olustigt.

Jag har en -99 vet att det var en del förändringar innan tror att det är efter -96 men är inte säker.

Tackar för informationen!
Jag kom hem för ett par timmar sedan, var och köpte en AT, körde hem den 36 mil, den kändes helt otroligt bra att köra. Fan vilken skön hoj :banana
Nu är det bara att invänta våren så får man börja utforska finska/svenska/norska lappland!

Tackar för informationen!
Jag kom hem för ett par timmar sedan, var och köpte en AT, körde hem den 36 mil, den kändes helt otroligt bra att köra. Fan vilken skön hoj :banana
Nu är det bara att invänta våren så får man börja utforska finska/svenska/norska lappland!

Törs man fråga vad du fick ge för skönheten och hur långt den gått?
Sitter själv och lurar på att köpa något liknande.

// Bagarn

Törs man fråga vad du fick ge för skönheten och hur långt den gått?
Sitter själv och lurar på att köpa något liknande.

// Bagarn

AT är ju inte billiga men när jag hitta en som var i riktigt fint skick så slog jag till, fanns nästan inte ens en repa eller nått, och sidoväskor, toppbox, tankväska och mycket annat smått och gott som följde med. 45000kr och mätaren på 2070 mil, uttagen -03.

AT är ju inte billiga men när jag hitta en som var i riktigt fint skick så slog jag till, fanns nästan inte ens en repa eller nått, och sidoväskor, toppbox, tankväska och mycket annat smått och gott som följde med. 45000kr och mätaren på 2070 mil, uttagen -03.

Ok, ja bättre att köpa en fräsch, de verkar ju ha gått rätt långt de flesta annars och vara rätt så använda.

Hoj! Jag har haft en Stordoktor i många år, innan jag tog körkort. Köpte den för övningskörning. Och då jag fiskar så mycket jag kan, och innehar en större andel mark, så valde jag offroad.

Och pga av min storlek, så valde jag en hoj i samma kategori. Stor och tung, för det är den. Men förutom det, så är det en underbar hoj, tycker jag. Stabbigt ljud, och komforten är inte så illa. Kan även marcha på i 140 utan bekymmer, om man hamnar på motorväg.

Stor tank borgar för långa stunder mellan tankstoppen. Jag kan tyvärr inte tala om hur bra lyset är, för det blev inte så mycket mörkerkörning.

Jag vet inte hur prisbilden ser ut nu, men jag köpte min 2004, en otroligt fin -97 för 37.000:- som gått strax under 2000 mil. Då min var en 97:a, så var den importerad, för de togs bara in i Sverige till 96.

Bytte bort den förra året, pga av flytt till större stad, utan samma möjlighet till fiske. Men under alla år så funkade den klockrent, med billigt underhåll. (olja/filter/däck)

Så om jag vore du, så skulle jag inte räkna bort den helt ännu, utan att provköra den.

Man lär väl gardera sig mot diverse påhopp, genom att skriva att "DETTA ÄR MINA PERSONLIGA ÅSIKTER" =)

Mvh Tompten

Jag tycker att en AT är stor och tung och slö om man jämför med en sporthoj. Jag kan inte koppla upp min på bakhjulet på 2:an och jag kan inte göra stoppie med den.
Men om man ska åka på en resa med packning o passagerare så tror jag att den skulle fungera bra. När jag kör i 130 km/h så ligger varvräknare på närmare 6000 varv och rödmarkeringen börjar vid strax efter 8000 varv. Klart det går att köra snabbare, har haft 190 på min mätare men det känns ganska olustigt.

Jag har en -99 vet att det var en del förändringar innan tror att det är efter -96 men är inte säker.

6000 är det inte väl mycket att ligga på långa sträckor?
Vad brukar du ligga på för marschfart?

TDM900 nämndes tidigare i tråden, men jag är tveksam då den inte har tråd-ekrade hjul, men å andra sidan kör jänkarna skiten ur sina DL650/1000 V-strom utan större problem med deformerade fälgar.

TM900 har i Australien sålts i en specialversion, levererades med hasplåt, grövre däck och motorskyddsbågar.

Jag har haft en TDM900 och det var en trevlighoj, snål på soppa hur man än kör... mycket välbyggd, långa serviceintervaller(1000 mil, vent.just. 4000 mil), bra bromsar(R1) Justerbara fjädring, lite väl låg då avgaset är draget under motorn.

Bilderna nedan hittade jag på advrider.

IMAG0425.jpg

BR11002-1.jpg

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=98401&page=158

Vstrom Dl650

Det ända rätta

suzuki-dl650-v-strom-sv.jpg

Alpenmaster och lovordad ;) Samt billig och skottsäker

Kört 1000 mil på min i sommar... STO-SPAIN-STO

nja kanske inte 30 med all den utrustningen. Men kollade på en för 45 med motsvarande utrustning 400mil -07.

Jo, vardagskörning, landsväg, Norgetouring så funkar V-Strom 650 utmärkt enligt mina två kamrater som kör sådana. Riktigt trevlig hoj, tycker de båda.

Fast på Norgetrippen får de förstås vrida en del mer på gasrullen vid omkörningarna än körkompisarna - som har 900-1000-1200 cc.

Men med skjuts och packning eller, "bråttom hem från Tyskland i hög fart" som en av dem gjorde i somras, då är den lite begränsad med sina 650 cc. Höga varv, halvjobbigt på autobahn.

Edit: Säger alltså de två ägarna som jag känner.

Fast tänker du köra under 150 km/t så fixar den nog jobbet bra! Fastän den bara är L och inte XL... :)

Last edited:
Körde visserligen inte med skjuts, men väl med packning.

Både genom Andorra(Pyreneerna) och genom Alperna utan att ha speciellt tråkigt eller problem att hänga på polarn på 1000cc på kurvorna. 650 är faktiskt snabb i kurvorna om man inte snackar banracing på vägen. Men jag ville ha lite säkerhetsmarginal kvar. Men skrapade fotpinnar och gummilukt blev det.

Sen körde jag en repa mellan Paris Stockholm på 22h. Berätta när ni gjort det ;) Låg och marsfart ca 130-140km/h maxxade några ggr upp i 200 km/h (mätarfart). Var snarare vindbrus som var begränsande. Blev sjukt långtråkigt efter ett tag.

Det var inte superkul, men det var det inte för polarn heller som körde långsammare på sin Triumph Sprint 955.

Besiktigade min DR Big igår (hade inte kört den i år än) och tog en tur efter jobbet. Måste säga att det nog bör vara en mänsklig rättighet att ha en grushoj! Som balsam för själen.

Allt är gingligt, sitter löst och vibrerar satan men va kul! Nu ska jag bara lokalisera den lilla oljeläckan som finns och varför hojen får dåligt med soppa när den pressas till max. Älskar att hata Sugkuki... :D

Nämnde tidigare i tråden att den ev. var till salu, det stämmer inte längre. Jag behöver den! Iaf tills jag har råd med en KTM Adventure eller liknande. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT