Köpings-åka

Lika bra att erkänna!! Vi var aldrig över 90blås för det mina damer och herrar är ju faktiskt olagligt:D

Jag hoppas att ni inte har för kul på turerna, när man sitter här nere på västkusten utan hoj och läser så känns det bra att 90 är maxgräns.:tummenupp

:banana :banana :banana :banana
 
Lika bra att erkänna!! Vi var aldrig över 90blås för det mina damer och herrar är ju faktiskt olagligt:D
Jag lämnar den kommentaren med; "No comments" :näsblod

Den där repan tog musten ur min sur-hoj... drog på mig någe el-fel. Hon är nerplockad nu och multimetern går varm!!
Återkommer i frågan, just nu åker jag iaf tåg till jobbet!

F'ing crap :huvet
 
Last edited:
Jag hoppas att ni inte har för kul på turerna, när man sitter här nere på västkusten utan hoj och läser så känns det bra att 90 är maxgräns.:tummenupp

:banana :banana :banana :banana

Allt för att vara till lags:tummenupp Men du förstår nog att vi körde plussa ihop skyltarna leken en liten bit iallafall:D

Jag lämnar den kommentaren med; "No comments" :näsblod

Den där repan tog musten ur min sur-hoj... drog på mig någe el-fel. Hon är nerplockad nu och multimetern går varm!!
Återkommer i frågan, just nu åker jag iaf tåg till jobbet!

F'ing crap :huvet

Beskriv felet så kanske vi kan klura ut vad som j-vlas :)
 
Last edited:
Ok... detta har hänt!

Beskriv felet så kanske vi kan klura ut vad som j-vlas :)

Ok... beskrivning:
Startade cykeln och åkte sakta framåt (antingen dog cykeln själv eller också råkade jag ta kål på tomgången, det är oklart), allt slocknade iallafall. Det finns inget tecken på ström någonstans, inget lyser, inget låter, inget surrar

Detta är gjort nu;
Jag tänkte som de flesta; huvudsäkringen!
Nu har jag kollat den och kan konstatera att den är hel, nema problema med den. Jag mätte polerna på batteriet, de mätte 12,4 v (sedan tog batterierna slut i min multimeter ("lånad" från Volvo på 90-talet, typ) så jag kunde inte mäta mer. Kollade övriga säkringar och samtliga var hela!

Efter det har jag plockat bort resterande kåpor och upptäckte dessutom att när man vrider på tändningen så sjunker spänningen över batteripolerna till nästan 0 volt :confused:

Nästa steg är att prova med ett annat batteri för att eliminera risken att det är det som är fel... kollar sedan jordningen och ska gå vidare med att mäta!

Någon som har tips tages det hjärtligt emot :hihi
 
Ok... beskrivning:
Startade cykeln och åkte sakta framåt (antingen dog cykeln själv eller också råkade jag ta kål på tomgången, det är oklart), allt slocknade iallafall. Det finns inget tecken på ström någonstans, inget lyser, inget låter, inget surrar

Detta är gjort nu;
Jag tänkte som de flesta; huvudsäkringen!
Nu har jag kollat den och kan konstatera att den är hel, nema problema med den. Jag mätte polerna på batteriet, de mätte 12,4 v (sedan tog batterierna slut i min multimeter ("lånad" från Volvo på 90-talet, typ) så jag kunde inte mäta mer. Kollade övriga säkringar och samtliga var hela!

Efter det har jag plockat bort resterande kåpor och upptäckte dessutom att när man vrider på tändningen så sjunker spänningen över batteripolerna till nästan 0 volt :confused:

Nästa steg är att prova med ett annat batteri för att eliminera risken att det är det som är fel... kollar sedan jordningen och ska gå vidare med att mäta!

Någon som har tips tages det hjärtligt emot :hihi

Det låter som att en cell i batteriet dött!!! Ah timmarna är slut.Köp nytt batteri så är det nog lagat är min gissning!:)
 
Det låter som att en cell i batteriet dött!!! Ah timmarna är slut.Köp nytt batteri så är det nog lagat är min gissning!:)
Provade med att dra dit startkablar från bilen, det gjorde ingen skillnad :(

Just nu undersöker jag huvudsäkringens kontakt, jag litar inte på den
 
Provade med att dra dit startkablar från bilen, det gjorde ingen skillnad :(

Just nu undersöker jag huvudsäkringens kontakt, jag litar inte på den

På vilket sätt gjorde det ingen skillnad?
Var allt svart även när du matade med spänning från bilen?
Du bör skaffa en multimeter med summer/ ohmmeter för att kunna lokalisera felet.
Ge inte upp, när det blir helt svart är det oftast enklare att hitta felet.
:huvet
 
Last edited:
update

På vilket sätt gjorde det ingen skillnad?
Var allt svart även när du matade med spänning från bilen?
Du bör skaffa en multimeter med summer/ ohmmeter för att kunna lokalisera felet.
Ge inte upp, när det blir helt svart är det oftast enklare att hitta felet.
:huvet
Det som är allra mest underligt är ju att när jag vrider om tändningen så är spänningen över batteripolerna 0 volt (till skillnad från när tändningen är "av", då är spänningen 12,5v). Jag har dragit isär alla kontakter på stora kabelhärvan samt alla därbak och kan då konstatera VILKEN kontakt som "framkallar symptomet" (alltså att spänningen försvinner över batt. polerna). Jag är inte helt säker på vilken det är men känner ändå att jag nu har lokaliserat felet till "fram" på cykeln! Jag misstänker starkt att det som ställer till det hela är kontakten fram till tändningen!
Efter att ha tagit ut alla säkringar och placerat dem en och en och gjort mätningen på det så kan jag också konstatera att "allt" som går framåt (alltså ignition, headlight low, headlight hi etc...) framkallar symptomen medan de säkringar som går bakåt (ex. Fuel, som torde gå till styrboxen) INTE framkallar systemet!
Eftersom det är fler än en sak som framkallar samma symptom så har jag också kommit fram till att det borde vara ANTINGEN jordfel eller överslag någonstans.
Nästa steg är att leta rätt på "alla" jordningenpunkter och förstärka dem direkt till minuspolen för att se om det hjälper.... samtidigt så rycker jag ut en kontakt i sänder för att se om just den är "roten till det onda"!

Nu ska jag ut igen :va

EDIT: Verkyget jag använder är resistans/spänning med buzzer... den saknar Amperemätare!
 
Det som är allra mest underligt är ju att när jag vrider om tändningen så är spänningen över batteripolerna 0 volt (till skillnad från när tändningen är "av", då är spänningen 12,5v). Jag har dragit isär alla kontakter på stora kabelhärvan samt alla därbak och kan då konstatera VILKEN kontakt som "framkallar symptomet" (alltså att spänningen försvinner över batt. polerna). Jag är inte helt säker på vilken det är men känner ändå att jag nu har lokaliserat felet till "fram" på cykeln! Jag misstänker starkt att det som ställer till det hela är kontakten fram till tändningen!
Efter att ha tagit ut alla säkringar och placerat dem en och en och gjort mätningen på det så kan jag också konstatera att "allt" som går framåt (alltså ignition, headlight low, headlight hi etc...) framkallar symptomen medan de säkringar som går bakåt (ex. Fuel, som torde gå till styrboxen) INTE framkallar systemet!
Eftersom det är fler än en sak som framkallar samma symptom så har jag också kommit fram till att det borde vara ANTINGEN jordfel eller överslag någonstans.
Nästa steg är att leta rätt på "alla" jordningenpunkter och förstärka dem direkt till minuspolen för att se om det hjälper.... samtidigt så rycker jag ut en kontakt i sänder för att se om just den är "roten till det onda"!

Nu ska jag ut igen :va

EDIT: Verkyget jag använder är resistans/spänning med buzzer... den saknar Amperemätare!

Jag ska inte ta gift på det här men det kan faktiskt vara batteriet fortfarande trots att du kört med startkablar! Amphere timmarna är borta och då faller spänningen på 12v ner till noll vid belastning. Ett friskt batteri är aldrig en dålig start vid felsökning av el fel!
 
Ok... beskrivning:
Startade cykeln och åkte sakta framåt (antingen dog cykeln själv eller också råkade jag ta kål på tomgången, det är oklart), allt slocknade iallafall. Det finns inget tecken på ström någonstans, inget lyser, inget låter, inget surrar

Detta är gjort nu;
Jag tänkte som de flesta; huvudsäkringen!
Nu har jag kollat den och kan konstatera att den är hel, nema problema med den. Jag mätte polerna på batteriet, de mätte 12,4 v (sedan tog batterierna slut i min multimeter ("lånad" från Volvo på 90-talet, typ) så jag kunde inte mäta mer. Kollade övriga säkringar och samtliga var hela!

Efter det har jag plockat bort resterande kåpor och upptäckte dessutom att när man vrider på tändningen så sjunker spänningen över batteripolerna till nästan 0 volt :confused:

Nästa steg är att prova med ett annat batteri för att eliminera risken att det är det som är fel... kollar sedan jordningen och ska gå vidare med att mäta!

Någon som har tips tages det hjärtligt emot :hihi

Gissar starkt på batteri oxå!! Med multimetermätare skall spänningen ligga straxt under 14 volt med ett friskt batteri, så enkelt kan det vara :)
 
Last edited:
Hahaha... hon lever, hon lever igen!!

Jag hade juh redan provat med startkablar och de gjorde ingen skillnad! Efter att ha demolerat halva skiten hittade jag två jordningskablar som jag tog loss och rensade efter det så provade jag men utan resultat. märkte jag att spänningen inte längre var nere på "0" utan låg iaf på knappa 12 över batteriet.
Bestämde jag mig för att återigen prova startkablarna, eftersom något uppenbarligen hade förbättrats, och då jävlar anamma hände det grejer!

Jag vet inte vilken av jordningspunkterna som var knas men jag är ganska säker på att detta var (iallafall i slutet, när jag hade överkopplat och testat klart) en blandning av "bad ground" + "battery"!
Min egen teori är att jordningen var det som sabbade det hela och jag blixtrade sönder batteriet :brinnerup under felsökningens gång

Men satan vad glad jag är nu, imorrn köper jag ett nytt batteri och sedan skruvar jag ihop resten av cykeln! Det var ju trots allt 13 år sedan jag mekade tvåhjuligt :hihi

EDIT; Betyder att ni kan räkna med mig fler gånger på tisdagar
 
Last edited:
Hahaha... hon lever, hon lever igen!!

Jag hade juh redan provat med startkablar och de gjorde ingen skillnad! Efter att ha demolerat halva skiten hittade jag två jordningskablar som jag tog loss och rensade efter det så provade jag men utan resultat. märkte jag att spänningen inte längre var nere på "0" utan låg iaf på knappa 12 över batteriet.
Bestämde jag mig för att återigen prova startkablarna, eftersom något uppenbarligen hade förbättrats, och då jävlar anamma hände det grejer!

Jag vet inte vilken av jordningspunkterna som var knas men jag är ganska säker på att detta var (iallafall i slutet, när jag hade överkopplat och testat klart) en blandning av "bad ground" + "battery"!
Min egen teori är att jordningen var det som sabbade det hela och jag blixtrade sönder batteriet :brinnerup under felsökningens gång

Men satan vad glad jag är nu, imorrn köper jag ett nytt batteri och sedan skruvar jag ihop resten av cykeln! Det var ju trots allt 13 år sedan jag mekade tvåhjuligt :hihi

Härligt!! Ibland måste man bara ha lite flyt:yoparty :banana
 
Va händer, äre åkning i morron Tisdag, vilken tid och vart?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top