Köphjälp systemkamera

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Tjära användare.
Har hittat en kamera på Mediamarkt som verkar intressant,en canon eos 550d.
Till den kommer standardobjktivet 18-55 men dom slänger även med ett 75-300.
Priset för detta lilla underverk är 5490:- . Är det något att satsa på?

Har en och är tvärnöjd, vill man inte gå pro är det nog rätt väg att gå.

Har en och är tvärnöjd, vill man inte gå pro är det nog rätt väg att gå.
Den kan ju vara en bra utgångspunkt också. Om man köper en sån och märker att det är ju ganska kul med fotograferande så kan man uppgradera sig med något bättre objektiv kanske till att börja med och när man växt ur kamerahuset så uppgraderar man det och har då hunnit skaffa sig lite bättre objektiv. För det kamerahuset kan man klara sig längre med n med de medföljande objektiven.

Den kan ju vara en bra utgångspunkt också. Om man köper en sån och märker att det är ju ganska kul med fotograferande så kan man uppgradera sig med något bättre objektiv kanske till att börja med och när man växt ur kamerahuset så uppgraderar man det och har då hunnit skaffa sig lite bättre objektiv. För det kamerahuset kan man klara sig längre med n med de medföljande objektiven.
Fast funkar mina objektiv till dom större husen vad det avser af?

Fast funkar mina objektiv till dom större husen vad det avser af?
Autofokusen är inget som spökar med Canon på samma sätt som på Nikon.

Men det beror lite på vilka objektiv du har. Som jag skrev något tidigare i den här tråden så fungerar EF-S (eller motsvarande från t.ex. Sigma) objektiv med alla Canons kamerahus som inte har fullformatssensor. Alltså 7D eller billigare. EF objektiv passar till alla Canons systemkameror, både de med fullformatssensor och de billigare med mindre sensor.

Nu vet jag inte exakt vilka inkompatibilitetsproblem som kan uppstå om man försöker sätta ett EF-S objektiv på t.ex. en 5D. Antingen så har de byggt in någon spärr så det inte fungerar alls. Eller så blir bildresultatet väldigt dåligt då EF-S är anpassade för mindre sensorer, så på en fullformatskamera kanske det blir en massa vinjettering och kantoskärpa.

Tjära användare.
Har hittat en kamera på Mediamarkt som verkar intressant,en canon eos 550d.
Till den kommer standardobjktivet 18-55 men dom slänger även med ett 75-300.
Priset för detta lilla underverk är 5490:- . Är det något att satsa på?

Det som man kan satsa en peng på är att Mediamarkt (som alla andra i den braschen)
också har lärt sig den-där-kameran-som-vi-låtsas-sälja-till-underpris-råkar-händelsevis-
vara-slut-just-precis-nu-men-vi-har-den-här-lite-bättre(tja-bättre-eller-sämre-det-är-
ju-en-smaksak-alltså)-kameran-till-ett-jättebra(ja-för-oss-alltså)-pris-tricket.

Kika på 600D med, känns lite mer välbyggd än 550D!
Det är väl i stort en 550D med vinklingsbar skärm (kan vara användbart) och skönare (smaksak) grepp!

Det som man kan satsa en peng på är att Mediamarkt (som alla andra i den braschen)
också har lärt sig den-där-kameran-som-vi-låtsas-sälja-till-underpris-råkar-händelsevis-
vara-slut-just-precis-nu-men-vi-har-den-här-lite-bättre(tja-bättre-eller-sämre-det-är-
ju-en-smaksak-alltså)-kameran-till-ett-jättebra(ja-för-oss-alltså)-pris-tricket.
Mja, 550D är väl på utgående? De har ju kommit med en 600D. Kan ju vara därför den är billig.

Min aningen kontroversiella åsikt är att köpa en D40 och sen fota med original 18-55 är totalt värdelöst. Då är det bättre att köpa en bra kompaktkamera där man kan köra manuellt.

Varför skulle det vara värdelöst?

Jag ser att många klagar på kit-objektiven, men till de pris många av dem säljs är de rena fynden.

Läs t.ex vad Ken Rockwell skriver om Nikons 18-55 som följer med många av de billigaste DLS:erna:

http://www.kenrockwell.com/nikon/18-55mm-vr.htm

Kan man inte ta bra bilder med ett sådant objektiv ska man nog inte skylla på objektivet...

Mja, 550D är väl på utgående? De har ju kommit med en 600D. Kan ju vara därför den är billig.

Jämför placeringen i reklamen med hur många dom har till salu, och i hur många butiker.
Det är lätt att sätta ett lågt pris på prylar man inte behöver sälja.

Vad tror ni om en Canon EOS 450D ?

Vad kan en 3 år gammal sån vara värd?

Vad tror ni om en Canon EOS 450D ?

Vad kan en 3 år gammal sån vara värd?
Det beror på om det följer med några objektiv och andra tillbehör eller om det är bara kamerahuset.

Hej tänkte bara droppa några bra tips helt utanför hårdvarubiten som jag inte har den minsta kollen på.
Men jag köpte själv en system kamera förra året för att fota banåkning.
De blev då en nikon pga en enda anledning och de var en smart funktion i programvara nämligen ett ? vid alla inställningar kan man trycka på ? och som nybörjare få hjälpa med vad just den inställningen gör. Jäkligt skönt när man står vid banänden och fipplar o inte vill läsa manualen. Kanske även finns på canon!?
Ett annat tips är att köpa de dina kompisar har de felet gjorde jag. Vi två som åker bana tillsammans har en canon och en nikon precis värdelöst. Dubbel uppsättning av allt batterier objektiv osv och man kan inte fota med den andres kamera.

Jag köpte min systers gamla Nikon D80, den funkar kanon! Fick den för kompispris dessutom :D Tycker helt klart att du ska köpa en bra systemkamera så att du kan fota bra manuellt!

Autofokusen är inget som spökar med Canon på samma sätt som på Nikon.

Hur spökar autofokusen på Nikon? :va

Har aldrig varit med om det och har kört objektiv både med och utan inbyggd af utan problem. Fast det kanske bara gäller de mindre kamerorna utan inbyggd motor?

Men en canon 45 D är en helt ok kamera eller?
Kommer troligen att få den för 1500-2000.

Gillar att fota men har aldrig haft en systemkamera, är lite osäker på att jag behöver en.
Känns som att den bara kommer att bli liggandes hemma eftersom den är för stor / för klumpig.

Man kanske skulle satsa på en lite bättre kompaktkamera istället?
Någon som har bra tips?

Men en canon 45 D är en helt ok kamera eller?
Kommer troligen att få den för 1500-2000.

Gillar att fota men har aldrig haft en systemkamera, är lite osäker på att jag behöver en.
Känns som att den bara kommer att bli liggandes hemma eftersom den är för stor / för klumpig.

Man kanske skulle satsa på en lite bättre kompaktkamera istället?
Någon som har bra tips?
Beror på vad du vill fota

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey