Köphjälp systemkamera

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Hur spökar autofokusen på Nikon? :va

Har aldrig varit med om det och har kört objektiv både med och utan inbyggd af utan problem. Fast det kanske bara gäller de mindre kamerorna utan inbyggd motor?
Jajaja, "spökar" var väl fel ord. Förlåt då.

Men Nikon har tidigare haft fokusmotor inbyggd i sina kamerahus. Vilket de slutade med på de billigaste modellerna för ett par år sedan. Detta innebär att om man då har ett objektiv som saknar inbyggd fokusmotor så får man med de billiga kamerahusen ingen autofokus utan måste fokusera manuellt.

Just detta är inget problem med Canon eftersom de sedan de släppte de första analoga EOS-husen och EF-objektiven har haft fokusmotorn i objektivet.

Läser f.ö. just också att Canons EF-S objektiv har en modifierad objektivfattning så de inte ens går att montera på kamerahus med fullformatssensor.

@Fagher: Ja, 450D är en helt ok kamera. 1500kr kan den helt klart vara värd, 2000kr blir lite mera gränspuck. Man klarar sig långt med en sån och den kan vara bra att lära sig med och känna av om man har ett tillräckligt starkt intresse för foto så man ska satsa lite mer på det. Största skillnaden mellan en 450D och en 600D är väl att en 600D har lite högre upplösning och klarar av att filma, dessutom kanske 600D hanterar brus vid höga ISO lite bättre eller något sånt. Fast det är inte saker som är så extremt viktiga när man är grön och håller på att lära sig.

Det som alltid är viktigt att tänka på med systemkameror är att bilderna inte automatiskt blir bättre än om man hade köpt en kompaktkamera. Men möjligheten för att de ska bli det och att fotografen ska kunna vara lite mera kreativ ökar om denne håller i en systemkamera.

Jag köpte mig en Sony Alpha 65 som första kamera här nu nyligen. Sjukt nöjd med kameran! Känns gediget byggd, lätt att förstå. Men ett varningens finger till sony. Deras utbud på tillbehör är katastrofalt dålig! :huvet

Är det någon som provat/köpt en kompakt systemkamera, typ Olympus Pen? Något att ha? Verkar behändiga och hyfsat kompetenta.

Allt :rolleyes:

Är igentligen inte överdrivet besatt av att få till den perfekta bilden, vill mer fånga tillfället på ett bra sätt.

Gillar bra motiv bättre än ett ''bra kort''

kop en kompakt!

hade sjalv samma tankar som du och gick o kopte en nikon d90 for ett opar ar sedan. tyvarr kravs det mycket av bade tid och talamod (av vilka jag har inget) att lara sig fotografera, jamfor med att lara dig spela ett instrument.

stort j-a abake att asa omkring, jag gissar att du tar fler bilder om du koper en kompakt.

i 99 fall utav 100 sa funkar en (bra) kompakt lika bra

den absolut storsta fordelen for mig med dslr'n mot min kompakt ar att den reagerar direkt nar man trycker pa slutarknappen, men det skulle jag gissa en battre kompakt kamera ocksa gor nufortiden

storsta nackdelen ar att jag drar mig for att ta med den pga storleken pa aset

Last edited:

Men Nikon har tidigare haft fokusmotor inbyggd i sina kamerahus. Vilket de slutade med på de billigaste modellerna för ett par år sedan. Detta innebär att om man då har ett objektiv som saknar inbyggd fokusmotor så får man med de billiga kamerahusen ingen autofokus utan måste fokusera manuellt.

Just detta är inget problem med Canon eftersom de sedan de släppte de första analoga EOS-husen och EF-objektiven har haft fokusmotorn i objektivet.

Ja, det kan man ju tycka är lite dåligt. Men de som köper de billigaste modellerna är nog oftast inte så intresserade av att samla på objektiv...

En nackdel med Canon, som jag förstår det, är att deras objektiv inte låter fotografen manuellt overrida autofokusen, något som de flesta nyare Nikon-objektiv klarar. Men jag kanske har missförstått, går det att göra så med Canon också? Greppa tag i en yttre fokusring och justera fokus manuellt trots att man kör autofokus?

En nackdel med Canon, som jag förstår det, är att deras objektiv inte låter fotografen manuellt overrida autofokusen, något som de flesta nyare Nikon-objektiv klarar. Men jag kanske har missförstått, går det att göra så med Canon också? Greppa tag i en yttre fokusring och justera fokus manuellt trots att man kör autofokus?
Så kan jag göra med mina L-objektiv så det går med canon också

Så kan jag göra med mina L-objektiv så det går med canon också

Okej, men går det att göra med "vanliga" objektiv också? L-modellerna ligger väl lite över vanlig konsumentnivå. Det funkar i alla fall på mitt 18-105 kitobjektiv som kostar en bråkdel av priset.

Jag läste något om att det är en funktion som saknas på de flesta Canon-gluggar, men jag kan ha missförstått eller så var artikelförfattaren helt enkelt missinformerad...

sonys objektiv passar, och även canon och nikons objektiv med en distans ring. men då fungerar inte autofocusen.

Okej, men går det att göra med "vanliga" objektiv också? L-modellerna ligger väl lite över vanlig konsumentnivå. Det funkar i alla fall på mitt 18-105 kitobjektiv som kostar en bråkdel av priset.

Jag läste något om att det är en funktion som saknas på de flesta Canon-gluggar, men jag kan ha missförstått eller så var artikelförfattaren helt enkelt missinformerad...

Ingen aning hur det ligger till med vanliga gluggar, äger bara L-optik men ska fråga en kompis som har innehar lite andra objektiv

Tex om du vill ha fokus på ett speciellt ansikte i en folksamling. Då kan det vara lite lurigt med automatiken.

Nej nej, det var inte alls menat så. Jag var nyfiken på om det var nåt jag skulle kunna drabbas av bara. :) Men D90:n har ju motorn i huset så det bör ju inte vara några problem. Å andra sidan har alla mina objektiv inbyggd autofokus också... Snacka om hängslen och livrem... ;)

Jag kör en Canon Eos 550D med ett EF-S 18-200 IS objektiv.
Det går finfint att köra manuell fokus. Om man har den på autofokus och vill fokusera manuellt så kommer den att kämpa emot men det sitter en väljare precis bredvid fokusringen så det är bara att peta till på den och sedan fokusera manuellt. Det tar ju typ ingen extra tid.

Men den känner inte automatiskt av att någon drar i ringen och slutar autofokusen om det är det du menar.

[SUB][/SUB]
Jag kör en Canon Eos 550D med ett EF-S 18-200 IS objektiv.
Det går finfint att köra manuell fokus. Om man har den på autofokus och vill fokusera manuellt så kommer den att kämpa emot men det sitter en väljare precis bredvid fokusringen så det är bara att peta till på den och sedan fokusera manuellt. Det tar ju typ ingen extra tid.

Men den känner inte automatiskt av att någon drar i ringen och slutar autofokusen om det är det du menar.

Jo precis, de objektiv jag pratar om har invändig fokus (dvs. inget snurrar på utsidan), men det finns en extra fokusring för att overrida autofokusen när som helst. Betydligt smidigare än att behöva pilla efter en knapp, man har ju oftast redan handen på eller nära fokusringen när man fotar.

Men givetvis inget man inte skulle klara sig utan.

kop en kompakt!

hade sjalv samma tankar som du och gick o kopte en nikon d90 for ett opar ar sedan. tyvarr kravs det mycket av bade tid och talamod (av vilka jag har inget) att lara sig fotografera, jamfor med att lara dig spela ett instrument.

stort j-a abake att asa omkring, jag gissar att du tar fler bilder om du koper en kompakt.

i 99 fall utav 100 sa funkar en (bra) kompakt lika bra

den absolut storsta fordelen for mig med dslr'n mot min kompakt ar att den reagerar direkt nar man trycker pa slutarknappen, men det skulle jag gissa en battre kompakt kamera ocksa gor nufortiden

storsta nackdelen ar att jag drar mig for att ta med den pga storleken pa aset

+1. Ångrar att jag inte lade pengarna på en bra kompaktkamera istället....

+1. Ångrar att jag inte lade pengarna på en bra kompaktkamera istället....

Det där är ju lite en fråga om vad man ska fotografera för något och vad man vill ha ut av fotograferandet.
Jag har både en bra kompaktkamera och en systemkamera. Kompaktkameran kommer inte i närheten av den bildkvalitet som jag får ut av systemkameran. I synnerhet inte om det börjar bli lite sämre med ljus.
sen är det ju det att man lätt kan välja en massa olika inställningar för att få olika känsla i bilderna. Med en kompakt kan du sällan eller aldrig påverka skärpedjup och andra saker.

En systemkamera har betydligt större ljusinsläpp och större sensor. Så det går att ta bra bilder i ljusförhållanden där bilder från kompakten bara blir en suddig gröt.
Det går också att hänga på en extern blixt som går att rikta hur man vill för att kunna ta bra bilder med blixt vilket är i stort sett omöjligt med en kompakt. Blixten slår väldigt hårt och vasst på det som är nära och allt som är mer än någon meter bort blir kolsvart.

Dock är det ju så att en systemkamera är betydligt mer otymplig. Du stoppar den inte i fickan och går.
Så egentligen är det ju som så. En kompakt kan du alltid ha med dig i fickan och dom tar hyfsade bilder när ljuset är skapligt.
En systemkamera tar bra bilder även i svåra ljusförhållanden men det är till priset att den är större och inte är lika enkel att ta med sig.

Ska man fotografera motorcyklar eller annat som är i rörelse så vill man gärna hålla ner slutartiden för att inte få allt för mycket rörelseoskärpa. Lite kanske man vill ha för att få en känsla av rörelse i bilden.
Då krävs det att man har stort ljusinsläpp och bra sensor.

Det där är ju lite en fråga om vad man ska fotografera för något och vad man vill ha ut av fotograferandet.
Jag har både en bra kompaktkamera och en systemkamera. Kompaktkameran kommer inte i närheten av den bildkvalitet som jag får ut av systemkameran. I synnerhet inte om det börjar bli lite sämre med ljus.
sen är det ju det att man lätt kan välja en massa olika inställningar för att få olika känsla i bilderna. Med en kompakt kan du sällan eller aldrig påverka skärpedjup och andra saker.

En systemkamera har betydligt större ljusinsläpp och större sensor. Så det går att ta bra bilder i ljusförhållanden där bilder från kompakten bara blir en suddig gröt.
Det går också att hänga på en extern blixt som går att rikta hur man vill för att kunna ta bra bilder med blixt vilket är i stort sett omöjligt med en kompakt. Blixten slår väldigt hårt och vasst på det som är nära och allt som är mer än någon meter bort blir kolsvart.

Dock är det ju så att en systemkamera är betydligt mer otymplig. Du stoppar den inte i fickan och går.
Så egentligen är det ju som så. En kompakt kan du alltid ha med dig i fickan och dom tar hyfsade bilder när ljuset är skapligt.
En systemkamera tar bra bilder även i svåra ljusförhållanden men det är till priset att den är större och inte är lika enkel att ta med sig.

Ska man fotografera motorcyklar eller annat som är i rörelse så vill man gärna hålla ner slutartiden för att inte få allt för mycket rörelseoskärpa. Lite kanske man vill ha för att få en känsla av rörelse i bilden.
Då krävs det att man har stort ljusinsläpp och bra sensor.

Javisst, jag vet allt det där. Jag var dock rätt trött i morse så jag orkade inte skriva mer :)

Jo, jag läste ju på rejält när jag skulle skaffa kamera, och ha-begäret tvingade mig att köpa en systemare. Köpte ju på mig kamera, objektiv, filter, stativ, osv och läste in mig som satan på hur allt funkade och tyckte det var rätt kul med allt det tekniska. Men sen det där med att hitta motiv och fota bra är ju en annan femma. hela foto- intresset har dock falnat helt nu på sistone... För att:
1. När jag väl orkar släpa på mig kameran ut för att fota nåt så hittar jag inga bra motiv att fota.
2. När jag INTE har med mig kameran så ser jag ofta fina motiv som skulle varit snygga att fota, och tänker "jaha, nu skulle man haft med sig kameran..." (t.ex. dimma + grynings-sol på väg till jobbet tidigt en morgon på våren eller hösten, osv)
Alltså; Jag skulle ha större användning av en kompakt som jag kan ha i fickan typ jämt. Eller komplettera med en, som du har gjort. Det finns väl en del kompakter som är rätt bra nuförtiden tror jag.

Jag är rätt så sugen på en GoPro hero 2 just nu, men ska för en gångs skull fundera på mitt behov av en sån och försöka undvika impulsköpsimpulserna... :gnissla

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT